TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom oktober2023

1.375 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 ... 65 66 67 68 69 » | Laatste
tatje
1
Ja take rates momenteel 40%
In 2030 is de verwachting het dubbele, dus 80%

What we communicated, for example, last year with our customer Hyundai, who has decided to -- due to the requirements and safety, they have decided to go fully in navigation and insert navigation no longer as an option when they sell a car, but as a standard feature. So the biggest driver for our Automotive revenue is take rates and not so much the fluctuations in car sales.

Ik denk dat je dat meer gaat zien.

Oems die in ALLE voertuigen die van de band gaan rollen standaard navigatie plaatsen.

1 Dus de take rates gaan van 40% momenteel naar 80% in 2030.
2 self-driving features and safety features.
3 marktaandeel

Dus blijven 2 en 3 gelijk, dan zou de omzet A ook in 2030 het dubbele kunnen zijn, van A eind 2023 ?

Maar 2 en 3 groeien OOK :-)
Benjamin G.
0
quote:

JustRevisited schreef op 17 oktober 2023 09:37:

[...]

Dit is wat TT zei over jouw vraag



For us, the biggest driver for growth is take rates. It's not so much car sales because EUR1 million extra or EUR 1 million low for total market share doesn't have that much of an effect. It's more the adoption rates. And if you look at the adoption rate where we are today, it is take rates, it's roughly 40%. We think it can double by the end of this decade.

And there are two drivers to drive that growth, one is EV adoption because we see that with EV cars there's almost a one-on-one correlation with taking navigation in built. And the other one is self-driving features and safety features.

What we communicated, for example, last year with our customer Hyundai, who has decided to -- due to the requirements and safety, they have decided to go fully in navigation and insert navigation no longer as an option when they sell a car, but as a standard feature. So the biggest driver for our Automotive revenue is take rates and not so much the fluctuations in car sales.



De take rates zijn dus 40% voor het geheel en 100% onder electrische voertuigen (vanwege laadpaal routes). Naarmate het aandeel elektrische auto’s stijgt, verwacht tomtom op 80% take rates uit te komen.

De totale autoverkopen wereldwijd, een miljoen meer of minder heeft volgens TomTom amper impact. Wat wel impact heeft is ‘self driving features’ verkopen.

De grootste drivers zijn dus in volgorde van belang
1) toename Ev en daarmee take rates
2) auto’s die geavanceerder worden
3) dan pas de automarkt

ING verlaagde haar advies naar 7,00 euro hold op basis van punt 3 (een *mogelijk* wat afkoelende automarkt) terwijl Taco Titulaer aan analisten vertelde dat een miljoen meer of minder autoverkopen niet echt uitmaakt, maar vooral EV en upsellen van nieuwe technologie.
Dank voor de aanscherping en verdieping. Het onderbouwt de outlook van TomTom voor 2025.

Dan klopt de aanname dat TomTom geen marktaandeel wint door toevoeging van nieuwe klanten. De groei komt puur uit hogere take rates.

Daarnaast verkoop van full stack. Is verkoop van full stack een hogere marge dan verkoop van losse onderdelen?

Weinig gehoord over hun nieuwe cockpit.
dachthetniet
0
Wat mij opviel aan de cijfernpresentatie is dat er niemand ook maar 1 echt kritische vraag stelde. Iets in de trant van ‘wanneer ze van plan zijn om ook maar een vinger uit te steken voor een normale aandeelhouder, dit omdat er nu ronduit schofterig wordt gehandeld’ Alsof men bang is.
Wereldbelegger
0
quote:

Benjamin G. schreef op 17 oktober 2023 10:02:

[...]

Dank voor de aanscherping en verdieping. Het onderbouwt de outlook van TomTom voor 2025.

Dan klopt de aanname dat TomTom geen marktaandeel wint door toevoeging van nieuwe klanten. De groei komt puur uit hogere take rates.

Daarnaast verkoop van full stack. Is verkoop van full stack een hogere marge dan verkoop van losse onderdelen?

Weinig gehoord over hun nieuwe cockpit.
Dit zo lezend; zal de deelname aan het Overturemaps project geen of weinig nieuwe klanten opleveren.
JustRevisited
0
Voor analisten is het gewoon hun baan. Vandaag zitten ze in een call bij tomtom, de volgende dag bij ASML, de volgende dag weer bij een ander en zo gaat het tijdens het cijferseizoen dag in, dag uit. En dan 20-30 jaar lang.
tatje
0
quote:

dachthetniet schreef op 17 oktober 2023 10:03:

Wat mij opviel aan de cijfernpresentatie is dat er niemand ook maar 1 echt kritische vraag stelde. Iets in de trant van ‘wanneer ze van plan zijn om ook maar een vinger uit te steken voor een normale aandeelhouder, dit omdat er nu ronduit schofterig wordt gehandeld’ Alsof men bang is.
Ik ben het helemaal met je eens.

Lijkt wel of er iets belangrijks gaat gebeuren.

Weet iemand al, of Goddijn ziek was of veel belangrijker dingen deed, dan een CC, met 2 participanten.
pwijsneus
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 17 oktober 2023 10:12:

[...]

Dit zo lezend; zal de deelname aan het Overturemaps project geen of weinig nieuwe klanten opleveren.
Voor Noord-Amerika en Europa zullen bestaande klanten in ieder geval gaan overstappen. Wellicht bespaard het wat in de kosten.

In een paar dagen 130 miljoen aan market cap verdampt, dat is vrij fors.
JustRevisited
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 17 oktober 2023 10:12:

[...]

Dit zo lezend; zal de deelname aan het Overturemaps project geen of weinig nieuwe klanten opleveren.
Wat het oplevert is:

- gedeelde kosten. Grote partners als Amazon, Facebook en Meta leveren elk 20 fte. Dat scheelt dus 60 jaarsalarissen

- meer content. Facebook levert een mega hoeveelheid aan locaties (points of interest). Facebook en Instagram check-ins is echt een mega hoeveelheid. Daarmee wordt een gat met Google op POI gebied dat er nu nog is gedicht en het gaf met HERE wordt verwijd. Tenzij ze zich ook bij Overture aansluiten. Amazon levert veel op qua routes en Open Street Maps input van communities.

Punt 2 heeft natuurlijk wel de potentie om klanten op te leveren. De Taeye zei daar ook iets over in de call.

Huidige Open Street Map (OSM) klanten die OSM sympathiek vinden maar bepaalde kwaliteitszorgen hebben. De OSM data zitten nu ook in de tomtom maps. En traditioneel de concurrentie om HERE klanten en de gap met Google dichten.
In Holland stond een Huis...
1
Wat een AANDACHTTREKKERIJ hier zeg..

Spoort niet he-le-maal ..

Toegevoegd:

Bedoel > spoort helemaal niet..
dachthetniet
1
Er is momenteel maar 1 geldige vraag. Wat gaan ze doen voor de aandeelhouders. Verder is alles bijzaak.
Spoorstudent
0
quote:

dachthetniet schreef op 17 oktober 2023 10:28:

Er is momenteel maar 1 geldige vraag. Wat gaan ze doen voor de aandeelhouders. Verder is alles bijzaak.
Geen ene moer.
poolbeer
0
quote:

tatje schreef op 17 oktober 2023 10:15:

[...]

Ik ben het helemaal met je eens.

Lijkt wel of er iets belangrijks gaat gebeuren.

Weet iemand al, of Goddijn ziek was of veel belangrijker dingen deed, dan een CC, met 2 participanten.
Vreemd er word geen reden of excuses aangeboden dat HG er niet bij is.
Je kan toch zeggen dat door prive omstandigheden HG verhindert is.
Wederom schoffering van de aandeelhouder.
bert190
0
JvH
1
quote:

jelmas1 schreef op 17 oktober 2023 10:48:

Qvername 5.50€...... !?
Van de beurs halen, maar eerst in elkaar beuken tot...ja zeg het maar.
marathon 11
0
quote:

bert190 schreef op 17 oktober 2023 10:49:

De 3,00 euro van december 2011 komt gelukkig weer in zicht. Blij, blij, blij
Zou er enig verschil zijn met 2011???
Wat denk je? Fijne dag nog allemaal.
Alleen jammer dat TT er zoals altijd het zwijgen toe doet.
Zijn alleen met zichzelf bezig en proberen er nog meer euro uit te peuren ten koste van de geldschieters die te hulp kwamen nadat die briljante overname van Teleatlas bijna hun Waterloo werd. Pfff wat een mentaliteit en zelden zo’n zooitje greedy bestuurders bij elkaar gezien.
Benjamin G.
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 17 oktober 2023 10:12:

[...]

Dit zo lezend; zal de deelname aan het Overturemaps project geen of weinig nieuwe klanten opleveren.
Dat kun je nu niet zeggen. Tenzij je een glazen bol hebt. TomTom zelf is enthousiast hoe de markt reageert op hun nieuwe producten.

Bizar koersverloop trouwens. Geen verklaring voor.

@Wies, ben jij nog steeds aan het opladen?
tjongejonge
0
quote:

bert190 schreef op 17 oktober 2023 10:49:

De 3,00 euro van december 2011 komt gelukkig weer in zicht. Blij, blij, blij
Denk dat 'window dressing' de koers tot het nieuwe jaar idd slechts verder naar beneden zal helpen duwen.
Als daar neerwaartse versnellingen bij optreden zou de low van een jaar of 10 terug mogelijk idd wel weer in zicht kunnen komen , rond € 3...
1.375 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 ... 65 66 67 68 69 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 5,780
Verschil +0,205 (+3,68%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 475.734
Volume gemiddeld 327.601
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront