Just Eat Takeaway « Terug naar discussie overzicht

Just Eat Takeaway 2023

Moriarty
0
quote:

Ysfogel schreef op 6 november 2023 12:24:

[...]

Je bent er duidelijk niet 100% bij, want je begint steeds over Doordash terwijl ik al een paar keer heb vermeld dat Doordash mogelijk (en anderen in de VS) wel geld kunnen verdieneen door de grote verschillen(die ook al heb beschreven hier eerder) met bezorgen in Europa.


Je hebt alweer gelijk, ik dacht dat ik antwoord gaf op de vraag:

"RoE & P/B
5 november 2023 20:56
auteur info
Ik begrijp jullie enthousisme niet zo, het bedrijf publiceert alleen Adjusted EBITDA cijfers, en verwacht een "fast approaching our positive free cash flow target" op korte termijn.

Maar per saldo al jaren netto verlieslatend met een onzekere toekomst, naast 9 miljard boterzachte goodwill op de balans.

Wat is jullie motivatie en waar moet ooit die winst vandaan komen, gezien de stijgende loonkosten en de grens aan het aantal te bezorgen bestellingen per uur ?"


Maar het ging plots enkel over Noord-Europa en leveringen met de fiets.
Ik was vergeten dat JET vooral hun geld uit Nederland haalt, dacht even dat dat US en UK was, waar de markt anders is. Dom van me.
Gotcha ;o)
bedoekt
1
quote:

Ysfogel schreef op 6 november 2023 12:24:

[...]

Je bent er duidelijk niet 100% bij, want je begint steeds over Doordash terwijl ik al een paar keer heb vermeld dat Doordash mogelijk (en anderen in de VS) wel geld kunnen verdieneen door de grote verschillen(die ook al heb beschreven hier eerder) met bezorgen in Europa.
Heel Doordash Q3 GTV 16.751.000.000, aantal orders 543.000.000. GTV per order 30,85 DOLLAR... dat is 28,70 EURO
JET Noord Amerika Q3 GTV 2.416.000.000, aantal orders 69.000.000. GTV per order 35,27 EURO

Wie verdient er nou meer per order?
Ysfogel
0
quote:

Moriarty schreef op 6 november 2023 12:34:

[...]

Je hebt alweer gelijk, ik dacht dat ik antwoord gaf op de vraag:

"RoE & P/B
5 november 2023 20:56
auteur info
Ik begrijp jullie enthousisme niet zo, het bedrijf publiceert alleen Adjusted EBITDA cijfers, en verwacht een "fast approaching our positive free cash flow target" op korte termijn.

Maar per saldo al jaren netto verlieslatend met een onzekere toekomst, naast 9 miljard boterzachte goodwill op de balans.

Wat is jullie motivatie en waar moet ooit die winst vandaan komen, gezien de stijgende loonkosten en de grens aan het aantal te bezorgen bestellingen per uur ?"


Maar het ging plots enkel over Noord-Europa en leveringen met de fiets.
Ik was vergeten dat JET vooral hun geld uit Nederland haalt, dacht even dat dat US en UK was, waar de markt anders is. Dom van me.
Gotcha ;o)
JET haalt zijn geld voornamelijk uit Noord-Europa en volledig door de marktplaatsorders. Ook hier leveren logistieke orders verlies op (maaltijden minderverlies dan boodschappen, maar toch). Door het overgrote aandeel marktplaatsorders is JET hier toch winstgevend. Zuid-Europa met 40% of meer logistieke orders is (zwaar) verliesgevend(ongeacht boodschappen of maaltijden). Uk/I is ook 40% logistike maar daar werken ze nu volledig met free lancers en kan waarschijnlijk ook winstgevend worden.
Leon57
1
quote:

Schipper schreef op 6 november 2023 09:57:

[...]

goedemorgen pakman! ik was al even bang dat er geen doemscenarios werden gepresenteerd vandaag op het JET forum. gelukkig is de waardering van JET al dusdanig laag dat zelfs de ondergang van de planeet al in de koers verwerkt is.

kun je aangeven waarom je aanneemt dat NY de beroepszaak gaat winnen? In de basis gaan de feecaps in tegen alles wat de amerikanen hoog hebben, vrije markt, en er is geen enkele reden meer na corona dit in de lucht te houden. dit is ook bevestigd door de rechter al.

wat betreft de uurlonen, zit JET dan al redelijk goed tov de concurrenten, en terugwerkende kracht? daar geloof ik al helemaal niet in.
Staat mij bij dat GH een fine van iets meer dan USD 1 mln heeft gekregen / dit aan aanvullend loon moest betalen. Dus m.i. is dat peanuts in verhouding tot claim op NY mbt fee cap
DeLa(s)Vega(s)
0
quote:

Moriarty schreef op 6 november 2023 12:07:

[...]

Een trol zaait onrust door op het internet mensen tegen de haren in te strijken met schokkende meningen of materiaal. Bijvoorbeeld door op een niet-rokers-forum telkens weer te beginnen over de geneugten van roken, op de fansite van een beroemdheid deze persoon zwart te maken of op een politiek forum tegengestelde, ongewenste, beledigende, domme of onzinnige meningen te verkondigen. De trol is een intrigant die vooral reacties wil uitlokken. Daarom is de beste reactie; geen enkele, en de trol dus negeren.

Vanaf nu...
Een niet-rokersforum kent maar een kant: niet roken. Een beleggersforum / handelaarsforum kent -in mijn optiek althans- twee kanten: long en short. Maakt de gedachtenuitwisselingen ook wel zo levendig.

Ik heb nogal eens de indruk dat veel beleggers van mening zijn dat alleen de long positie mag worden betoogd in dit forum. Dat zou het wel heel saai maken, want dan is iedereen het altijd met elkaar eens.

"Vind jij ook dat het veel hoger zou moeten staan?" "Ja, dat vind ik ook en wel hierom".

Ik vind het wel interessant om de doom and glory zienswijzen naast elkaar te lezen. En zolang de verwachtingen netjes als zodanig worden beschreven en niet als vermeende feiten vind ik het allemaal best.

Vervolgens doe ik er niets mee en kijk alleen naar wat de koers doet. Helaas vandaag toch weer het vroege middagdipje. Als dat maar niet doorzakt naar circa openingskoers.

De indexen zo vlak als een duppie, dus vrees dat het weleens terug naar .57 zou kunnen zakken tot 15.30. En dan maar kijken wat de USA ervan vindt.
Moriarty
0
quote:

Ysfogel schreef op 6 november 2023 12:49:

[...]

JET haalt zijn geld voornamelijk uit Noord-Europa en volledig door de marktplaatsorders. Ook hier leveren logistieke orders verlies op (maaltijden minderverlies dan boodschappen, maar toch). Door het overgrote aandeel marktplaatsorders is JET hier toch winstgevend. Zuid-Europa met 40% of meer logistieke orders is (zwaar) verliesgevend(ongeacht boodschappen of maaltijden). Uk/I is ook 40% logistike maar daar werken ze nu volledig met free lancers en kan waarschijnlijk ook winstgevend worden.
Dus... Kan JET geld verdienen met boodschappen of zijn ze kansloos? Sla ik de plank volledig mis of was dit miss te kort door de bocht?

GTV
North America 2,416
Northern Europe 1,868
UK and Ireland 1,667

Orders
North America 68.5
Northern Europe 66.2
UK and Ireland 60.8
Moriarty
1
quote:

DeLa(s)Vega(s) schreef op 6 november 2023 12:55:

[...]

Een niet-rokersforum kent maar een kant: niet roken. Een beleggersforum / handelaarsforum kent -in mijn optiek althans- twee kanten: long en short. Maakt de gedachtenuitwisselingen ook wel zo levendig.

Ik heb nogal eens de indruk dat veel beleggers van mening zijn dat alleen de long positie mag worden betoogd in dit forum. Dat zou het wel heel saai maken, want dan is iedereen het altijd met elkaar eens.

"Vind jij ook dat het veel hoger zou moeten staan?" "Ja, dat vind ik ook en wel hierom".

Ik vind het wel interessant om de doom and glory zienswijzen naast elkaar te lezen. En zolang de verwachtingen netjes als zodanig worden beschreven en niet als vermeende feiten vind ik het allemaal best.

Vervolgens doe ik er niets mee en kijk alleen naar wat de koers doet. Helaas vandaag toch weer het vroege middagdipje. Als dat maar niet doorzakt naar circa openingskoers.

De indexen zo vlak als een duppie, dus vrees dat het weleens terug naar .57 zou kunnen zakken tot 15.30. En dan maar kijken wat de USA ervan vindt.
Ik heb liever onderbouwde kritiek, dan mensen die schreeuwen dat we naar de 20 Euro gaan zonder reden. Maar wanneer je leugens komt vertellen om absurd lage koersdoelen te verantwoorden. En wanneer je dat elke dag blijft doen, dan voldoe je aan de gegeven definitie.
Tegenstanders zijn welkom, maar graag wel feiten en geen verzonnen doemscenario's.
Ysfogel
0
quote:

bedoekt schreef op 6 november 2023 12:47:

[...]

Heel Doordash Q3 GTV 16.751.000.000, aantal orders 543.000.000. GTV per order 30,85 DOLLAR... dat is 28,70 EURO
JET Noord Amerika Q3 GTV 2.416.000.000, aantal orders 69.000.000. GTV per order 35,27 EURO

Wie verdient er nou meer per order?
De ordergrootte is hoger bij Grubhub zo te zien.Voorlopig maken zowel DD als Grubhub geen (bruto/netto) winst. Hoeveel houden ze er aan over of leggen ze er op toe? Kan jij het antwoord geven?

Steef89
0
quote:

Moriarty schreef op 6 november 2023 12:58:

[...]

Dus... Kan JET geld verdienen met boodschappen of zijn ze kansloos? Sla ik de plank volledig mis of was dit miss te kort door de bocht?

GTV
North America 2,416
Northern Europe 1,868
UK and Ireland 1,667

Orders
North America 68.5
Northern Europe 66.2
UK and Ireland 60.8
Kansloos. Zelfs de analisten van de huisbank van JET zeggen kansloos.
bedoekt
0
quote:

Moriarty schreef op 6 november 2023 12:58:

[...]

Dus... Kan JET geld verdienen met boodschappen of zijn ze kansloos? Sla ik de plank volledig mis of was dit miss te kort door de bocht?

GTV
North America 2,416
Northern Europe 1,868
UK and Ireland 1,667

Orders
North America 68.5
Northern Europe 66.2
UK and Ireland 60.8
Met boodschappen en het bezorgen van andere producten kun je het logistieke netwerk efficienter maken.
Ysfogel
1
quote:

Moriarty schreef op 6 november 2023 12:58:

[...]

Dus... Kan JET geld verdienen met boodschappen of zijn ze kansloos? Sla ik de plank volledig mis of was dit miss te kort door de bocht?

GTV
North America 2,416
Northern Europe 1,868
UK and Ireland 1,667

Orders
North America 68.5
Northern Europe 66.2
UK and Ireland 60.8
Helaas neemt het aantal orders en marktaandeel in de VS af(grote kans dat Grubhub verkocht wordt ook). In UK/I is Deliveroo al bijna winstgevend met boodschappen(naar eigen zeggen)en Just Eat mogelijk op den duur) ook. Europa met zijn hoge (en oplopende loonkosten/vakbondseisen) verwacht ik niet dat de logistieke tak rendabel gaat worden.
Synthe65
0
quote:

Ysfogel schreef op 6 november 2023 13:17:

[...]

Helaas neemt het aantal orders en marktaandeel in de VS af(grote kans dat Grubhub verkocht wordt ook). In UK/I is Deliveroo al bijna winstgevend met boodschappen(naar eigen zeggen)en Just Eat mogelijk op den duur) ook. Europa met zijn hoge (en oplopende loonkosten/vakbondseisen) verwacht ik niet dat de logistieke tak rendabel gaat worden.
Dat zeiden ze over briefpost vroeger ook en later over pakketjes.
En ik weet niet of het zorgelijk is dat grubhub orders afnemen. Ze concentreren zich in de steden met hogere orderwaarde en minder afstand per order. Ik vraag me eerder af of Doordash ooit winstgevend kan worden daar ze overal willen zijn, ook de midwest en rural areas en daar valt echt geen droog brood te verdienen. Ik ben het wel eens dat het beter voor Jet is om op termijn GH weer af te stoten. Er zijn niet veel Europese bedrijven succesvol gebleken in Amerika.
Surveiver
0
JUST EAT TAKEAWAY
AEX:TKWY.NL, NL0012015705
Laatste koers (EUR)
12,698
6-nov-2023 13:36:07
Verschil:
+0,200
(+1,60%)
Dagrange 12,460 - 12,910

Volume:
956.515
Gem. (3M) 2,1M

Toevoegen aan watchlist
Alert instellen
Toevoegen aan portefeuille
Overzicht
Korte termijn analyse
Lange termijn analyse
Interactieve grafiek
Hefboomproducten
Just Eat Takeaway klimt op richting de weerstand 13,52.
Moriarty
0
quote:

Ysfogel schreef op 6 november 2023 13:17:

[...]

Helaas neemt het aantal orders en marktaandeel in de VS af(grote kans dat Grubhub verkocht wordt ook). In UK/I is Deliveroo al bijna winstgevend met boodschappen(naar eigen zeggen)en Just Eat mogelijk op den duur) ook. Europa met zijn hoge (en oplopende loonkosten/vakbondseisen) verwacht ik niet dat de logistieke tak rendabel gaat worden.
Ik versta volledig uw opmerkingen, Europa is een lastige markt op dat vlak. Hoewel ik denk dat dit ooit wel kan veranderen gezien de grote vraag naar die diensten. Maar momenteel zeker niet rendabel.

Voor US hoop ik eigenlijk dat Doordash nu slachtoffer wordt van hun succes, ze zeggen al dat je dikke fooien moet geven om snel geholpen te worden, dan bel je toch liever snel de concurrentie? Grubhub kan hopelijk dan een paar ontevreden klanten afsnoepen van Doordash... Q4 is het drukste kwartaal, JET is net gekomen met een nieuwe promo campagne. We MOETEN (in mijn ogen) dit kwartaal een stijging zien van de orders, Q4 tegenover Q3, anders gaat het wel heel moeilijk worden. En hopelijk snel weer +10% marktaandeel.
Voor UK en Noord-Europa zou het mooi zijn als we Year on year break even draaien qua orders of lichte stijging zien.

UK zou volgens Jitse al snel rendabel worden. Zou mooi zijn als UK in Q4 naast Noord-Europa kan komen qua GTV.
Return on Equity
0
Ik begrijp dat enthousisme nog steeds niet.
Heel veel rekenwerk en aannames om het bezorgen van broodjes, pizza's e.d. in de toekomst rendabel te krijgen.
JET lijdt al jarenlang verlies en misschien volgend jaar netto break even, misschien hé !

Terwijl je ook kunt kiezen voor beleggen in bouwbedrijven als Heijmans en BAM, noteren 4 tot 6 keer de jaarwinst per aandeel en keren 7% tot 9% dividend uit.
Of Europese banken met 8 tot 10% dividend rendement en die noteren 5 tot 8 keer de hier echte nettowinst per aandeel.
pakman
0
quote:

bedoekt schreef op 6 november 2023 13:09:

[...]

Met boodschappen en het bezorgen van andere producten kun je het logistieke netwerk efficienter maken.
ja kijk maar naar post.nl.... allemaal mooie voorspellingen volgend kwartaal etc etc

btw misschien kunnen ze de Brievenpost v post.nl overnemen zal wellicht naar gekeken worden, na de flessen wijn pizza ff een briefje afleveren..why nut?
€URO-Trader
2
Vandaag of morgen trekt men de stekker eruit en eisen de schuldeisers het bedrijf op, aandeelhouders zijn hun centjes kwijt en de directie bedankt men vanuit hun paleisjes. Kortom, dit bedrijf gaat zondermeer over de kop aangezien de schulden gigantisch zijn, er nauwelijks krediet in de vorm van fietsen, vastgoed op liquiditeit is. Succes voor velen, echter u bezit nagenoeg schuld.
RJ 80
4
Ik zou eerst eens wat interviews terugkijken zoals die recent bij de aandeelhouder, en ook even kritisch kijken naar kwartaalresultaten en presentaties. Wat kreten roepen hier zonder enige onderbouwing met enkel verwijzing naar iets wat niets met JET of de sector te maken heeft… tja…. Heeft weinig waarde hier.

Velen zitten gediversificeerd en zitten dus ook in o.a. de segmenten die je noemt, zo ook ik (in sommige die je noemt maar laat ik nou geen fan zijn van beleggen in bouw (momenteel) en banken (überhaupt niet)). JET heeft wel degelijk winstgevende onderdelen/markten op landniveau, en zit her en der wel ook tegelijkertijd wat scheef, daar zijn de meesten hier het al een (paar) jaar over eens. Per saldo is het nu juist zo dat fundamenteel zaken al 3 kwartalen de goed kant op draaien. Let op, dan bedoel ik niet de koers(!).

Dus als je het niet begrijpt dan ligt dat niet aan de mensen die er nog wel in zitten, eerder aan de schrijver. Of was het als vraag bedoeld? Dan is het anders maar ik zie geen vraagteken…..
Goedekans
1
quote:

pakman schreef op 6 november 2023 14:17:

[...]

ja kijk maar naar post.nl.... allemaal mooie voorspellingen volgend kwartaal etc etc
Je moet daar alleen zitten op je zolderkamer.
Met zo iemand kan niemand door het leven , Plakman.
Goedekans
6
quote:

€URO-Trader schreef op 6 november 2023 14:25:

Vandaag of morgen trekt men de stekker eruit en eisen de schuldeisers het bedrijf op, aandeelhouders zijn hun centjes kwijt en de directie bedankt men vanuit hun paleisjes. Kortom, dit bedrijf gaat zondermeer over de kop aangezien de schulden gigantisch zijn, er nauwelijks krediet in de vorm van fietsen, vastgoed op liquiditeit is. Succes voor velen, echter u bezit nagenoeg schuld.
Heb je vroeger niet geleerd te rekenen op een telraam,
Z euro Trader?
Verder komen voor jou , lijkt mij inderdaad moeilijk.
Is het woord obligatie je bekend ?
De koers gaat inderdaad minimaal over de kop , dat heb je dan weer goed gezien.
58.668 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 2689 2690 2691 2692 2693 2694 2695 2696 2697 2698 2699 ... 2930 2931 2932 2933 2934 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 5 jun 2024 12:24
Koers 12,290
Verschil -0,060 (-0,49%)
Hoog 12,420
Laag 12,250
Volume 273.854
Volume gemiddeld 2.266.773
Volume gisteren 1.383.634

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront