TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom november 2023 draadje

1.041 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 ... 49 50 51 52 53 » | Laatste
tatje
1
Wereldbelegger
1
Experts voorspellen al dat verkoop van elektrische auto’s zal stagneren

Volgens verschillende analisten heeft de verkoop van elektrische auto’s zijn piek al bereikt en is een periode van stagnatie te verwachten, ondanks het feit dat de transitie nog maar net is ingezet. Is dit echt zo?

Hoewel elektrische auto’s nu populair beginnen te worden, zouden ze verrassend genoeg al een piek bereikt hebben. Die informatie is verrassend, omdat we eigenlijk net een sterke groei zien: in de eerste negen maanden van het jaar steeg de wereldwijde verkoop van elektrische auto’s met +43% ten opzichte van dezelfde periode in 2022. Maar deze groei is bij lange na niet voldoende, zoals blijkt uit de vertraging – of zelfs bevriezing – van de investeringen bij Ford, de productiestops en afslankingen bij Volkswagen en de tegenvallende verkopen bij Mercedes.

Wat is er aan de hand? Verkopen elektrische auto’s goed of niet? Deze situatie is het onderwerp van talrijke analyses, meldt Automotive News Europe, met name door gespecialiseerde adviesbureaus zoals JATO Dynamics, Global Data en The Langston. En de conclusie is als volgt: hoewel de verkoop snel toeneemt, zijn de orderboeken verre van vol en stemmen leveringen (die achterlopen op schema door tekorten en langere productietijden) niet overeen met de actuele verkopen.

Tegen deze achtergrond zijn de prognoses van de analisten nogal pessimistisch: ze voorspellen dat de bereikte piek waarschijnlijk nog minstens twee jaar zal aanhouden, tot 2025, wanneer de eerste meer betaalbare elektrische auto’s (€25.000) beschikbaar zullen zijn. Om de situatie te illustreren, wijzen de analisten erop dat de elektrische auto de dieperik ingaat, met een periode waarin de productie groter is dan de vraag, wat ook zal leiden tot een aanzienlijke devaluatie van het product. Het valt nog te bezien of deze voorspellingen in de komende maanden zullen uitkomen.

gocar.be/nl/autonieuws/auto-industrie...
JustRevisited
1
quote:

tatje schreef op 20 november 2023 09:52:

JR schreef, alles onder de 6 is bingo.

Beste Mona, is alles onder de 7 ook bingo :-)
Het was een mooi goedkoop beginnetje. Ik denk dat TomTom het wel prima vindt. Al wordt de inkoop gemiddeld 8. Dat is nog steeds niet duur op basis van wat in het verschiet ligt. TT kent de klanten in hun backlog. Die was op 1/1/23 al groot (2,4 miljard) en interessant genoeg waren dat niet uitsluitend nieuwe deals.

Dit zit hem ook in bestaande klanten die hun takes rates verhoogden en de ISA compliance speelt daarin mee. www.webbikeworld.com/industry-insider...

Vorig jaar was het Hyundai die ervoor koos van 40% naar 100% take rate te gaan. In theorie is dit voor alle klanten mogelijk. Autofabrikanten moeten dan loslaten dat navigatie een optie is en dit standaardiseren. ISA én ook EV pushen dat al en Hyundai ging overstag. Stel dat Stellantis daarvoor kiest.

Bestaande klanten kunnen dus het orderboek stuwen, zelfs zónder nieuwe klanten. Maar TT was tevreden over de omvang van de sales funnel, dus ook nieuwe klanten zullen erbij komen.

De drempel om naar 100% te gaan is voor autofabrikanten niet groot. De consument verwacht al dat hij zijn smartphone met het scherm in de auto kan verbinden. Dit vereist dus al hardware (scherm).

Dan heb je alleen nog maar wat goede software nodig. En ook die is voorhanden (tomtom digital cockpit) een set tools voor de OEM met heel korte ontwikkeltijd.
JustRevisited
2
@wereldbelegger Het klopt dat er een cohort consumenten is dat wel graag elektrisch wil rijden maar wacht op auto’s van rond de 30.000 euro in plaats van het 40.000 euro plus segment. Die komen vooral in 2025 op de markt (wat je ook ziet in de forecasts onderaan dit bericht)

Eigenlijk is een 40K elektrische auto goedkoper dan een 30K benzine auto, want je hebt geen wegenbelasting, lagere onderhoudskosten, minder energie kosten vs brandstof (al is die gap kleiner geworden). Maar je moet het geld wel kunnen ophoesten óf bereid zijn daarvoor te lenen.

Gezien de milieu doelstellingen in Europa kan er echter nog wel het een en ander gebeuren om deze meer prijs sensitieve kopers over de streep te trekken. Daarnaast heeft ook benzine zijn nadelen, daar is de consument helemaal bezorgd of een benzine of diesel auto over 5 of 10 jaar nog wel restwaarde heeft als het omslagpunt achter ons ligt (omslagpunt betekent: EV sales hoger dan combustion engine sales)

Dit is trouwens de verwachting van analisten:

UBS now expects EV sales in Europe will hit 2.1 million in 2023, 2.5 million in 2024, 3.6 million in 2025, then more than doubling to 9.6 million in 2030.

Investment researcher Jefferies, in mid-October, forecasted European EV sales of 2.1 million this year, 3.0 million in 2024, 4.8 million in 2025 and 9.3 million in 2030.

Schmidt Automotive Research said EV sales in Western Europe will hit 1.8 million for an EV share of 15.7% in 2023, 2.0 million in 2024 (16.5%), 2.6 million (20.0%) in 2025, racing on to 9.2 million (65%) in 2030. Western Europe includes the 5 big markets of Germany, France, Britain, Italy and Spain.
hvasd2
0
quote:

Bache schreef op 20 november 2023 09:18:

Stijging met zeer flink volume.
Inderdaad gem. Dagvolume 10 dagen is nu al dik gepasseerd.
vreemdvermogen
0
TomTom is door het Harry effect weer in de kijker gezet. Trekt weer nieuwe kopers aan. Buy back loopt nog wel een tijdje door en tot op heden is ook nog niks gecovered. Kortom een goed vooruitzicht vwb de koers.
tatje
2
Kijk de nieuwe toppers, grotendeels afkomstig van Big tech die in Overture zitten.

Manuela Locarno
Product & Tech Leader | Advisor | NED

Manuela Locarno

1 nov 2023 — Today, I'm starting my TomTom journey as Exec Board Member and SVP of Product Engineering. There has never been a more exciting time to be ...

Today, I’m starting my TomTom journey as Exec Board Member and SVP of Product Engineering. There has never been a more exciting time to be in geolocation technology – it powers so much in our digital world from apps and services, to vehicles and communities. At TomTom, I’ll be working with a hugely talented team to change the way the world makes and uses maps, pushing the edge of technology and doing what no one has done before – building the freshest, smartest maps on the planet. It’s an ambitious goal, and TomTom’s impressive product family empowers countless businesses to deliver innovative solutions to their customers, and I look forward to helping develop the next generation!

Die mevrouw is toch gekomen van Microsoft ?

De founders bepalen nog mee.

Maar de macht is aan big tech in Overture.
Die bepalen.

Laten we eerlijk zijn !

De big tech in Overture is een zegen voor Tom Tom.

Big Tech plaatst veel toppers bij TT

Denk dat overname en samenwerking van en door TT vast ligt.

Bij de samenwerking in Overture zijn zeker 1000 mensen van diverse specialismen betrokken.

Hoop, dat TT zijn huid duur heeft verkocht.

De toppers willen ook in 2024 en 2025 voor hun 750000 100,000 RSU

Stel in 2024 wordt de koers op 10 gezet voor de RSU dan krijgen ze er maar 75000 RSU
Stel in 2025 wordt de koers op 15 gezet voor de RSU dan krijgen ze er maar 50000 RSU.

125000 ipv 200000

Daar werd het volgende op gevonden.

DE BOOSTER

Als jullie in 2025 600 LT halen en een FCF van 10% krijgen jullie 80% van de RSU uit 2023 .
heb je er in 2023 100000 gehad, dan krijg je dus via de booster 80000 RSU.

Ik denk dat TT de omzet 2024 tm 2030 voor 80 a 90% kan inschatten.

Tja :-)
JustRevisited
2
Tatje.

Ik snap wel een van de punten die je wilt maken. TomTom was met Meta, Microsoft en Amazon in gesprek over Overture en is het daarna gaan ontwikkelen (gedurende 3-4 jaar).

Dit betekent dat veel tomtom’ers, microsoft’ers, amazon’ers en facebook/instagram’ers met elkaar gingen samenwerken.

In diezelfde periode heeft tomtom die hiring spree gedaan waarin allerlei mensen uit de tech community zijn binnengehaald, met name vanuit die bedrijven. TomTom heeft simpelweg dit nieuwe netwerk ingezet en mensen geinspireerd om voor hen te gaan werken.

Zo zegt die Michael Harris het ook zelf. Dat hij tegen een project aanliep waar hij onderdeel van wilde zijn.

De speculaasies over dat tomtom al zowat verkocht is aan deze big tech dat laat ik voor jouw rekening. In principe is het niet nieuw (zie HERE) dat een consortium een kaartenmaker koopt. Zij zullen in elk geval coûte que coûte willen voorkomen dat een andere partij tomtom koopt. Als TomTom zich terugtrekt uit Overture, dan is dat project geschaad en de stakes zijn heel hoog voor die big tech. Dat is wel een interessant gegeven als uit onverwachte hoek iemand op tomtom biedt, dan is direct het spel op de wagen. Ik zie echter geen signalen dat tomtom zich wil verkopen, behalve dat het nu met haar eigen aandelen duurder maakt met een inkoop programma.
JustRevisited
2
quote:

JustRevisited schreef op 20 november 2023 11:21:

De speculaasies over dat tomtom al zowat verkocht is aan deze big tech dat laat ik voor jouw rekening. In principe is het niet nieuw (zie HERE) dat een consortium een kaartenmaker koopt.

Zij zullen in elk geval coûte que coûte willen voorkomen dat een andere partij tomtom koopt. Als TomTom zich terugtrekt uit Overture, dan is dat project geschaad en de stakes zijn heel hoog voor die big tech.

Dat is wel een interessant gegeven als uit onverwachte hoek iemand op tomtom biedt, dan is direct het spel op de wagen. Ik zie echter geen signalen dat tomtom zich wil verkopen, behalve dat het nu met haar eigen aandelen duurder maakt met een inkoop programma.
Mezelf teruglezend. Ik kan me voorstellen dat tomtom zichzelf te goedkoop vond worden en kwetsbaar voor vijandige overname.

Als de koers op 5 staat en iemand biedt 10 euro, dan kan die partij 50,1% van de aandelen binnenhalen en vervolgens invloed naar zichzelf toetrekken in AvA’s. Voor wel of niet herbenoemen Goddijn en goedkeuring beloningsbeleid om maar wat te noemen.

Tientje per aandeel is slechts 1,3 miljard euro, komt doordat het aantal uitstaande aandelen is gehalveerd na verkoop Telematics. En eigenlijk is het slechts 975 miljoen want er is ook 325 miljoen aan cash in de zaak. Dat is pocketmoney voor big tech en nul risico: meer dan 2,4 miljard aan automotive contracten met 90% marge is er genoeg om je investering terug te verdienen..
Meryntje
1
quote:

JustRevisited schreef op 20 november 2023 12:04:

[...]

Mezelf teruglezend. Ik kan me voorstellen dat tomtom zichzelf te goedkoop vond worden en kwetsbaar voor vijandige overname.

Als de koers op 5 staat en iemand biedt 10 euro, dan kan die partij 50,1% van de aandelen binnenhalen en vervolgens invloed naar zichzelf toetrekken in AvA’s. Voor benoemingen bestuurders, renumeratie en alle andere zaken.

Tientje per aandeel is slechts 1,3 miljard euro, door het aantal uitstaande aandelen (aantal is gehalveerd na verkoop Telematics). En eigenlijk is het slechts 975 miljoen want er is ook 325 miljoen aan cash in de zaak. Dat is pocketmoney voor big tech en nul risico: meer dan 2,4 miljard aan automotive contracten met 90% marge is er genoeg om je investering terug te verdienen.
In liefde en oorlog is alles geoorloofd. Op de beurs is het elke dag oorlog. Ik zit in het kamp van Tatje.

GuS
hvasd2
0
quote:

Meryntje schreef op 20 november 2023 12:11:

[...]

In liefde en oorlog is alles geoorloofd. Op de beurs is het elke dag oorlog. Ik zit in het kamp van Tatje.

GuS
Pffff nog meer oorlog…
marique
4
quote:

JustRevisited schreef op 20 november 2023 12:04:

(...) meer dan 2,4 miljard aan automotive contracten met 90% marge is er genoeg om je investering terug te verdienen..
Toch wel jammer dat TT - ondanks de altijd al hoge brutomarges - er tot dusver niet in is geslaagd om echt winstgevend voor de aandeelhouders te zijn.
Meryntje
1
Winst is een keuze, heb ik hier ooit eens gelezen. Zou me niet verbazen, als die lage koers van Tomtom óók een keuze is…..

GuS
JustRevisited
3
quote:

marique schreef op 20 november 2023 12:57:

[...]
Toch wel jammer dat TT - ondanks de altijd al hoge brutomarges - er tot dusver niet in is geslaagd om echt winstgevend voor de aandeelhouders te zijn.
Zie het plaatje
i.ibb.co/VLnXr60/Scherm-afbeelding-20...

TomTom heeft vooral vaste kosten, dus deze groei in orders en omzet levert ook winst op.

- De order intake zelf groeit
- Het converteren van boekingen naar omzet groeit
- Er zit nog heel veel omzet in de boeken voor na 2025
- De omzet voor na 2025 wordt daarnaast nog aangevuld met wat er in 2023-24 aan orders wordt gewonnen
- De take rates stijgen binnen dit orderboek

De omvang van het huidige orderboek zorgt voor 7 jaar omzet met licht positieve cashflow. Alles wat er nu bovenop komt zorgt voor komende jaren voor sterkere groei van free cashflow. Winst en FCF komen steeds dichter bij elkaar, omdat afschrijvingen afnemen. Dit betekent dat je op basis van huidige situatie al naar zo'n 50 cent WPA gaat. Stel je voor dat orderboek (dat van 1,9 naar 2,4 miljard ging) eind volgend jaar de 3 miljard gaat aantikken. Dan ga je daar ruim overheen. Er zijn geen signalen om te denken dat de groei na 2025 (tot dat punt gaat de outlook) ineens stilvalt. Dat zou haaks staan op opmerkingen TT zoals verdubbeling Enterprise omzet doel en verdubbeling van de take rates in automotive.
Jaap
0
quote:

Meryntje schreef op 20 november 2023 12:11:

[...]

In liefde en oorlog is alles geoorloofd. Op de beurs is het elke dag oorlog. Ik zit in het kamp van Tatje.

GuS
Wat een idiote uitspraak!

De liefde is op basis van Elkaars respect.

In de oorlog dien je te houden aan VN resoluties, afspraken die in internationaal verbondenheid zijn vastgelegd.
Jaap
0
quote:

Meryntje schreef op 20 november 2023 13:06:

Winst is een keuze, heb ik hier ooit eens gelezen. Zou me niet verbazen, als die lage koers van Tomtom óók een keuze is…..

GuS
Ja dat is een keuze van JPM geweest.

Maar je puntjes daarachter jouw zin moeten ons doen geloven dat er sprake is van een complot.
JustRevisited
2
quote:

Meryntje schreef op 20 november 2023 13:06:

Winst is een keuze, heb ik hier ooit eens gelezen. Zou me niet verbazen, als die lage koers van Tomtom óók een keuze is…..

GuS
TomTom is inmiddels helemaal schoon.

Alle grote investeringen zijn versneld afgeschreven. En ze kapitaliseren ook innovatie kosten niet meer. Dit gaf in het verleden een optisch negatief beeld. Je hebt én hogere afschrijvingen én hogere operationele kosten (OPEX), omdat je bent gestopt met kapitaliseren (CAPEX).

Die tijd ligt echter voor groot deel achter ons. De afschrijvingen gaan 1-op-1 lopen met de CAPEX investeringen. Dit betekent dus in de toekomst dat als er positieve cashflow is, er grosso modo eenzelfde winst is.

Ik kijk liever naar de keuze die TomTom nú maakt en dat is het aandeel ondersteunen met een inkoop. Ook dividend gaat op de agenda komen. Ik denk in 2024 nog 1 buyback en in 2025 dividend.
1.041 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 ... 49 50 51 52 53 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 5,780
Verschil +0,205 (+3,68%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 475.734
Volume gemiddeld 327.601
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront