AMG « Terug naar discussie overzicht

AMG 2023

17.508 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 ... 872 873 874 875 876 » | Laatste
Aandachtige lezer
1
quote:

Just lucky schreef op 25 november 2023 11:24:

[...]Dat hoop ik absoluut niet, dan krijgen we misschien wel die akelige kabouter aan de macht, dat helpt NL helemaal de vernieling in.
Je bedoelt Timmermans? Als hij aan de macht komt zal dat slecht zijn voor dijkenbouwers en voor mensen die werken in de vluchtelingenopvang, de te verwachtte tsunami van klimaatvluchtelingen blijft dan misschien wel uit. En natuurlijk is het slecht voor de 10% allerrijksten van dit land. Daar hoor jij bij?
nine_inch_nerd
2
1. Kijk naar de kabinetten (incl de dominant leidende premier) die de afgelopen 13 jaar geregeerd hebben en wat ze ons gebracht hebben (waar we nu mee zitten). Er is jaren niet geregeerd en er zijn geen besluiten genomen, behalve 'klimaat/energie/duurzaamheid'. Dus, waar hebben we het over?
2. Gelukkig hebben we meer verstand van Li dan van politiek (dagelijks Li prijs vermelden is verhelderend)
3. We hadden afgesproken politiek links te laten liggen hier in dit draadje. ;)
Aandachtige lezer
1
quote:

nine_inch_nerd schreef op 25 november 2023 13:35:

1. Kijk naar de kabinetten (incl de dominant leidende premier) die de afgelopen 13 jaar geregeerd hebben en wat ze ons gebracht hebben (waar we nu mee zitten). Er is jaren niet geregeerd en er zijn geen besluiten genomen, behalve 'klimaat/energie/duurzaamheid'. Dus, waar hebben we het over?
2. Gelukkig hebben we meer verstand van Li dan van politiek (dagelijks Li prijs vermelden is verhelderend)
3. We hadden afgesproken politiek links te laten liggen hier in dit draadje. ;)
Wat mij betreft komt in dit draadje alleen politiek aan de orde voor zover dat direct of indirect van belang is voor AMG, en blijven inderdaad onze eigen politieke overtuigingen wat achterwege. Daar heb ik hier direct boven hier dus tegen gezondigd, al is het dan in reactie op ...

Wat ik me nog afvraag, is in hoeverre er de afgelopen dertien jaar werkelijk onomkeerbare besluiten zijn genomen op het gebied van 'klimaat/energie/duurzaamheid'. Zou het helemaal uit de lucht gegrepen zijn dat ze bij Shell cs denken dat dit een tijdelijke wereldwijde bevlieging is geweest en dat fossiel voorlopig echt het belangrijkste is en ook zo zal blijven, versterkt eventueel nog. De noodzaak voor transitie ken ik uiteraard, maar de vraag is of de grote multinationale bedrijven, de politici én het electoraat die het draagvlak moeten bieden voor deze politici, daar de komende tien à vijftien jaar wel zo van overtuigd zijn en blijven.
nine_inch_nerd
0
quote:

Aandachtige lezer schreef op 25 november 2023 15:02:

[...]

1. Wat mij betreft komt in dit draadje alleen politiek aan de orde voor zover dat direct of indirect van belang is voor AMG, en blijven inderdaad onze eigen politieke overtuigingen wat achterwege. Daar heb ik hier direct boven hier dus tegen gezondigd, al is het dan in reactie op ...

2. Wat ik me nog afvraag, is in hoeverre er de afgelopen dertien jaar werkelijk onomkeerbare besluiten zijn genomen op het gebied van 'klimaat/energie/duurzaamheid'. Zou het helemaal uit de lucht gegrepen zijn dat ze bij Shell cs denken dat dit een tijdelijke wereldwijde bevlieging is geweest en dat fossiel voorlopig echt het belangrijkste is en ook zo zal blijven, versterkt eventueel nog. De noodzaak voor transitie ken ik uiteraard, maar de vraag is of de grote multinationale bedrijven, de politici én het electoraat die het draagvlak moeten bieden voor deze politici, daar de komende tien à vijftien jaar wel zo van overtuigd zijn en blijven.
Ad 1. zolang het een relatie heeft en niet roeptoeteren naar puur politieke issues is, ben ik het met je eens.
Ad 2: volg diverse draadjes 'on the web' inclusief X: de activiteiten landen, bedrijven is zó immens dat het onomkeerbaar is (ook bij multinationals). En we kunnen inderdaad even niet zonder fossiele energie. Fossiele en duurzaamheid zal samen moeten gaan (de een heeft de andere nodig) en het streven moet zijn dat vervolgens het fossiele gedeelte wordt afgebouwd. Na jaren ben ik daarom toch overstag gegaan voor kernenergie. Als in de tussentijd het fossiele gedeelte kan afgebouwd worden door kernenergie (en dus minder CO2) dan is dat ook prima. Kernenergie als back up voor de toekomst (grotendeels echte duurzame energie) is een goed alternatief.
nine_inch_nerd
0
Gaat dit over Northvolt en de Natrium batterij?
Kan artikel niet openen; mijn vrije leesmogelijkheid is op...

Nieuwe Zweedse batterij ‘waardevolle’ doorbraak voor Europa
fd.nl/bedrijfsleven/1497240/nieuwe-zw...
Aandachtige lezer
1
quote:

nine_inch_nerd schreef op 25 november 2023 17:04:

Gaat dit over Northvolt en de Natrium batterij?
Kan artikel niet openen; mijn vrije leesmogelijkheid is op...

Nieuwe Zweedse batterij ‘waardevolle’ doorbraak voor Europa
fd.nl/bedrijfsleven/1497240/nieuwe-zw...
Ja.
face in the crowd
2
Het zweedse Northvolt heeft een nieuw type batterij ontwikkeld.
Het grote voordeel van die batterij is dat er geen lithium, kobalt of nikkel in zit.
Dat geeft geopolitieke en kostenvoordelen.
De ontwikkeling van een nieuw type batterij die de Zweedse batterijproducent Northvolt deze week aankondigde, is volgens experts een belangrijke doorbraak en goed voor het Europese streven naar meer onafhankelijkheid op de grondstoffenmarkt.

Northvolt heeft een ‘zoutbatterij’ ontwikkeld waarvoor geen lithium, nikkel, kobalt en grafiet meer nodig zijn. De winning en verwerking van deze grondstoffen leidt steeds vaker tot geopolitieke spanningen. De winning van kobalt bijvoorbeeld vindt vooral in Congo plaats onder slechte omstandigheden voor mensen. Bovendien speelt China op een groot aantal grondstoffenmarkten een dominante rol.

‘Je bent nu van lithium, kobalt en nikkel af. En bovendien is deze batterij van Northvolt makkelijker in het fabricageproces en in het opschalen van de productie’, zegt Mark Huijben. Hij is hoogleraar aan de Universiteit Twente en doet onderzoek naar batterijmaterialen.

‘Northvolt is niet de eerste. In China heeft de grootste batterijproducent CATL eerder dit jaar ook een natriumbatterij geïntroduceerd met dezelfde grondstoffen. Maar het is wel een hele waardevolle doorbaak voor Europa’, aldus Huijben.

Meer batterijfabrieken nodig
Europa heeft grote klimaatambities en daarvoor zijn heel veel grondstoffen nodig. Die liggen nu nog vooral buiten de Europese Unie, maar Brussel wil dat lidstaten meer zelf strategische grondstoffen als kobalt en lithium gaan produceren. Nog beter is het als die grondstoffen helemaal niet meer nodig zijn voor batterijen.

‘Het fijne van natrium is dat je onafhankelijk kunt worden van lithium en lithiumbronnen’, zegt Petra de Jongh, hoogleraar Katalyse en Materialen voor Duurzame Energie aan de Universiteit Utrecht. Ze ontving deze week een prijs voor haar werk aan de energietransitie. ‘Het biedt een kans voor Europa om onafhankelijkheid te creëren. Ik juich de ontwikkeling van Northvolt enorm toe. We hebben de komende jaren namelijk grote batterijenfabrieken nodig in Europa.’

De nieuwe technologie op basis van natrium is voor mobiele toepassingen, zoals mobiele telefoons en laptops en voor elektrische auto’s nu nog minder geschikt.

Thuisbatterijen en zonneparken
Een natriumbatterij levert namelijk ongeveer de helft van de energie bij hetzelfde gewicht, ten opzichte van lithium. ‘Als je zo’n batterij in een auto stopt, werkt hij prima, maar de auto kan dan maar de helft van de afstand’, legt hoogleraar Huijben uit.

Natriumbatterijen zijn daarom vooral interessant voor zogeheten stationaire toepassingen omdat daar het gewicht niet zo’n probleem is. Denk aan thuisbatterijen en grote batterijen bij zonneparken. En juist die markten zijn nu heel snel aan het ontwikkelen als gevolg van de wereldwijde energietransitie. Omdat wind- en zonne-energie weersafhankelijk zijn, neemt de vraag naar energieopslag de komende jaren waarschijnlijk sterk toe.

Northvolt verwacht wel dat in de toekomst natriumbatterijen door verdere ontwikkeling ook in auto’s kan worden gebruikt. De zoutbatterij gaat volgens Northvolt-ceo Peter Carlsson langer mee en de kosten ervan zij lager. Bovendien is de veiligheid bij hogere temperaturen beter gewaarborgd. CATL kondigde in april van dit jaar al aan dat de Chinese autoproducent Chery de zoutbatterij van CATL gaat gebruiken.

Tientallen miljarden dollars
Het Zweedse Northvolt, de grootste batterijfabrikant van Europese origine, is in 2017 opgericht door twee voormalige Tesla-managers. Het bedrijf breidt momenteel uit in China en heeft fabrieken gepland in Duitsland en Canada. Grote autofabrikanten als BMW, Volvo, Polestar en Volkswagen hebben al voor $55 mrd aan orders geplaatst bij het bedrijf, dat een beursgang overweegt. Naar verwachting heeft het bedrijf een waarde van ongeveer $20 mrd.

In een interview met de Financial Times zegt Carlsson dat de nieuwe technologie tientallen miljarden dollars waard kan zijn. Hij verwacht dat over tien jaar het orderboek voor energieopslag net zo groot of zelfs groter kan zijn dan wat het bedrijf nu aan orders heeft voor zijn accu’s voor elektrische auto’s.

Northvolt is niet het enige bedrijf dat werkt aan nieuw type batterijen. De Japanse autofabrikant Toyota meldde in oktober van dit jaar ook een doorbraak. Dat betrof een vastestofbatterij die lichter, kleiner en goedkoper is dan bestaande lithiumbatterijen en in veel kortere tijd kan worden opgeladen. Toyota claimt daarmee een actieradius te kunnen bieden van minstens 1200 kilometer. Opladen van die batterij zou slechts 10 minuten duren.
pietje-2005
0
Hopelijk dat lithium (AMG) nog niet naar de schroothoop gaat, voorlopig.
Al die mooie nieuwe dingen vergen doorgaans tijd om zich echt te ontwikkelen en bewijzen.
Succes
Just lucky
2
quote:

Aandachtige lezer schreef op 25 november 2023 13:21:

[...]

Je bedoelt Timmermans? Als hij aan de macht komt zal dat slecht zijn voor dijkenbouwers en voor mensen die werken in de vluchtelingenopvang, de te verwachtte tsunami van klimaatvluchtelingen blijft dan misschien wel uit. En natuurlijk is het slecht voor de 10% allerrijksten van dit land. Daar hoor jij bij?
Onzin, Timmermans is een graaier die geen keuzes kan maken en het alleen maar heeft over belastingverhogingen om al zijn linkse plannen uit te voeren.
christo1
3
Als je weet dat de levenscyclus van een auto in productie zo'n 8 jaar is zonder de ontwerpfase meegerekend dan zal er de komende tientallen jaren nog steeds de gewone lithium ion gebruikt worden, nu zijn onderzoekers bezig om solid state batterijen op de markt te brengen in periode 2027-2028 die ook nog steeds lithium bevatten.

Alle auto's die nu nog in ontwerpfase zitten en die binnen een paar jaar op de markt komen zijn na 2030 nog in productie.

Ik zie dus voor de komende decennia nog steeds een enorme vraag naar lithium.

Voor batterij opslag zullen er meerdere technieken concurreren met elkaar maar op lithium gebaseerd heeft nog steeds een voordeel qua energiedichtheid ook al zullen deze duurder zijn in aanschaf, maar dat hangt ook af van de evolutie van de lithium prijzen.

Ik maak me geen zorgen over de vraag naar lithium maar eerder de korte termijn prijs van Lithium.

Mvg
Lepre Chaun
1
GOLDSTEIN: Het groene energiebeleid van Trudeau betekent meer mijnbouw

Een typisch elektrisch voertuig en zijn batterij hebben zes keer zoveel mineralen nodig als een conventioneel voertuig met een verbrandingsmotor.

Wat de noodzaak van een hausse in de mijnbouw drijft, is het edict van de regering-Trudeau dat 60% van alle nieuwe personenauto's en lichte vrachtwagens die in Canada worden verkocht in 2030 elektrisch moeten zijn, oplopend tot 100% in 2035, samen met 35% van de nieuwe middelzware en zware vrachtwagens. bedrijfsvoertuigen tegen 2030 en, waar haalbaar, 100% tegen 2040.

Er wordt geschat dat er tegen 2030 internationaal 388 nieuwe mijnen in bedrijf zullen moeten zijn om te voldoen aan de toegenomen mondiale vraag naar de metalen en andere materialen die nodig zijn voor de productie van elektrische voertuigen en hun batterijen.

Het enige alternatief is het importeren van de metalen en materialen die nodig zijn voor de productie van elektrische voertuigen, voornamelijk uit China, de wereldleider in de mijnbouw ervan onder over het algemeen erbarmelijke milieuomstandigheden.

Minister van Financiën Chrystia Freeland meldde vorige week in zijn economische najaarsverklaring dat “volgens sommige schattingen de mondiale vraag naar cruciale mineralen voor schone energietechnologieën tegen 2030 zal verdubbelen of zelfs verdrievoudigen, grotendeels aangedreven door elektrische voertuigen en batterijopslag, maar ook door schone elektriciteitsopwekking en overdragen."

torontosun.com/opinion/columnists/gol...

Laat ze dan maar snel AMG overnemen dan zijn Ze op tijd.
Ben benieuwd of We al een biedbod krijgen voor het 2024 is.
Tis wel apart dat ze overal de sizzle willen en wij dalen.
pietje-2005
1
Al die praat over overname van AMG ?
Tot nu toe is er toch nooit iets werkelijks geweest ?
Misschien als de diverse takken , zoals aangekondigd, betere scheidslijnen tonen binnen het totaal van AMG, en er losse gespecialiseerde takken in de schijnwerpers komen ?
Maar, voor mij hoeven ze daar niet op te wachten, natuurlijk ;-)
Succes
HogerOfLager
1
quote:

pietje-2005 schreef op 25 november 2023 19:54:

Hopelijk dat lithium (AMG) nog niet naar de schroothoop gaat, voorlopig.
Al die mooie nieuwe dingen vergen doorgaans tijd om zich echt te ontwikkelen en bewijzen.
Succes
Welnee joh. Het gaat om stationaire batterijen. Kan dus ook voor laadstations worden gebruikt uiteraard, maar alles wat mobiel moet zijn heeft Li-ion nodig. Telefoons, laptops, autos, etc
Voor die stationaire toepassingen kun je misschien wel een revolutie in thuisbatterijen gaan zien.
Kruimeldief
0
quote:

Mrs. Smith schreef op 26 november 2023 16:48:

www.ft.com/video/b6908d24-0c39-425c-a...

Into the lithium mining race ......
Na dit bekeken te hebben wil je morgen toch eigenlijk weer kopen, of toch maar gokken op nog een dip?
Mrs. Smith
0
quote:

Kruimeldief schreef op 26 november 2023 18:17:

[...]
Na dit bekeken te hebben wil je morgen toch eigenlijk weer kopen, of toch maar gokken op nog een dip?
Zeg het maar Kruimeldief ik hou ze ieg vast totdat de 1e module is opgestart en mochten ze onder de 11 gaan koop ik nog iets bij maar dat zou me zeer verbazen maar hebben hier wel meer gekke dingen meegemaakt. Het is echt niet te geloven wat voor wedren er gaande is maar ja ze kunnen er ook allemaal naast zitten. Wie het weet mag het zeggen. Het enige wat ik mis ietsje meer marketing zonder dat het overdreven gaat worden wat je bij veel andere partijen ziet.
Just lucky
1
quote:

Mrs. Smith schreef op 26 november 2023 18:39:

[...]

Zeg het maar Kruimeldief ik hou ze ieg vast totdat de 1e module is opgestart en mochten ze onder de 11 gaan koop ik nog iets bij maar dat zou me zeer verbazen maar hebben hier wel meer gekke dingen meegemaakt. Het is echt niet te geloven wat voor wedren er gaande is maar ja ze kunnen er ook allemaal naast zitten. Wie het weet mag het zeggen. Het enige wat ik mis ietsje meer marketing zonder dat het overdreven gaat worden wat je bij veel andere partijen ziet.
4 mnd geleden zouden we verbaast zijn als de koers weer onder de 40 zou komen, onder de 30 was helemaal uitgesloten, onder de 20.......
T. Edison
0
Geheel tegen mijn verwachting en overtuiging is de koersgrafiek erg spannend.
De koers zit nog steeds mooi binnen het dalende trendkanaal van begin augustus. Mocht de koers morgen duidelijk stijgen (liefst boven de € 24) lijkt het dat er een hoger bodempje is gevormd met de mogelijkheid tot een trendbreuk.
Maar ook niet onwaarschijnlijk blijft de koers graag binnen het trendkanaal en gaat de € 20 neerwaarts doorbroken worden.
Ik prefereer de trendbreuk.
17.508 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 ... 872 873 874 875 876 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 3 mei 2024 17:35
Koers 22,680
Verschil -0,740 (-3,16%)
Hoog 23,480
Laag 22,600
Volume 168.706
Volume gemiddeld 236.376
Volume gisteren 239.094

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront