Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.321 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 ... 963 964 965 966 967 » | Laatste
boothram
0
dividend.
Ik veronderstel dat het nog afhangt van de dollarkoers op betaaldatum, ttz de datum waarop de banken de $ ontvangen, en dat zou dan kunnen bekendgemaakt: misschien staat het nu nog niet vast.
aan de dollar van nu is dat dus aan 1,10... dit is 2 % minder dan een week geleden!
maci
0
Pakketjes uit Azië komen later aan door aanvallen rebellen: schepen varen niet meer door Rode Zee

ad.nl/buitenland/pakketjes-uit-azie-komen-later-aan-door-aanvallen-rebellen-schepen-varen-niet-meer-door-rode-zee~a6585ff2/
boothram
0
ja u-bocht voor containerschepen en wat met europese co2 heffing?
dat weegt vooral op de containerschepen: per container kost het niet zoveel: een miljoen $ meer voor een lading is maar 40$ per container. En voor 1 miljoen kan men wel die omweg doen. uiteindelijk wordt het misschien een veelvoud door brandstofkosten en tekort aan beschikbare boten. Maar hetzelfde geld in principe voor tankers, ook al zijn die moeilijker aan te vallen of lading vernietigen of ontvreemden.
Wat die co2 heffing betreft, die zou er moeten toe lijden dat ook op de gewone markt, zonder bijbetaling, het verschil wordt bijgepast via vermijden van de taks. Er is heel wat tegenkanting en Europa zal wellicht nog een en ander moeten veranderen. Intussen weten we niet erg veel, maar met het intensieve investeringsprogramma van euronav, zoals voorzien, hebben ze de efficientste vloot gepland, en die 'oudere' vlcc zullen met een paar per jaar wellicht verdwijnen, en evenveel suezmax.
Euronav zal aan de verkoop van de recente vlcc vloot enorme cash overhouden, en die oudere vlcc zijn haast schuldenvrij (vaak leningen tot 15 jaar, dus resteren nog 2-3 jaar). Euronav heeft, naast de geplande investeringen over jaren gespreid, nog heel wat mogelijkheden om kapitaal te vergoeden.
Januari dus... niet meer zo ver af: er is maar een kleine marge meer op de geboden prijs, maar institutionele beleggers die vers geld willen investeren zullen wellicht kunnen instappen, aan zowat de waarde van de cash...(eventueel na ruim dividend extra of integendeel kapitaalverhoging al dan niet aan zeer lage prijs. Een kapitaalverhoging aan zeer lage prijs komt ook neer op een dividend.
kapitaal 'verdubbelen' in aantal aandelen, aan 12 $ bv, zou 2,4 miljard extra middelen opleveren. De waarde van het dividend zou kunnen verhoogd worden, door een minimum te verzekeren voor de coupon,, bv 7.5$, al dan niet verminderd met een direct dividend. Zou iedereen verkopen? CMB zou dan zakken tot 25% en voor de rest dus de coupons kopen, maar niet die extra aandelen die niet meer aangeboden zouden worden. Wellicht zouden de ondernemingen die het succes garanderen, eventueel zelfs iets lager kunnen kopen: vers geld, die direct opbrengt. Veel overheidsgeld wellicht: de co2heffing, fiscale vrijstellingen en nieuwe maatregelen en subsidie met direct rendement. inspraak mogelijkheden en perspectieven voor de vloot!
aossa
0
boothram
0
Aossa, liever wel commentaar dan geen. Kan ik ietsje verduidelijken.
euronav is momenteel bijna zonder negatief risico, gezien het verplichte bod. Allen kan het een tijdje turen vooraleer je die 17.86$ krijgt, je loopt het risico van $ en van betere koersontwikkelingen elders. Het is normaalgesproken niet interessant genoeg. Maar wel in die gevallen van zouden, kunnen, zullen als alternatief risico. Dit schept een ander beeld van de perspectieven, en neen, zekerheden zijn er pas als het in de sec filings staat, en dan nog. Ik zie dat niet als een doorsnee belegging, eerder een gokje zonder risico, in afwachting van resultaten die misschien pas later in het voorjaar komen. Ook een poging om te verklaren wat en waarom die herpositionering co2 net bij euronav. Te vroeg voor doorsnee belegger?
cabdriver_x
0
@aossa
zie jij geen toekomst meer in olie?
Is olie geen basisgrondstof voor heeeeel veeeel producten?
Ik kan mis zijn want ik ben maar een kleine belegger.
Wat zie jij in de toekomst? Wat zou jij doen, ingaan op het bod of aandelen houden en geloven in de plannen van Euronav?
cabdriver_x
0
@boothram,
Jij kan heel mooie analyses maken. Ik heb ook een visie, als kleine belegger dan, en die komt wel dicht tegen uw visie. Wat voor achtergrond heb jij ivm deze sector (de zelfde vraag voor aossa).
Vergroening is de toekomst maar olie zal altijd nodig zijn. Men spreekt al jaren dat de olievelden aan het opdrogen zijn (prijsopdrijving van de OPEC en andere landen, groepen) want fossiele brandstof zullen nog decades nodig zijn. Ikzelf werk in de EV wereld en dat is nog niet de toekomst (ook al promoten de regeringen dit terwijl men subsidies jaarlijks verlaagd). Men is nog altijd met de vinger in de lucht aan het werken (mijn ervaring). Wat met Exmar, is dit (momenteel) geen betere investering (op korte termijn?) want het aandeel Euronav blijft nu wel stabiel tot het bod er aan komt.
Exmar kan nu genieten van de winter, oorlog met Rusland, ....?
aossa
0
Euronav NV betaalt op 20 december 2023 zijn meest recente dividend uit aan de aandeelhouders die aandelen in portefeuille hadden op de beursdag voor de ex-dividenddatum (dinsdag 12 december 2023). Deze aandeelhouders hebben recht op een dividend van 0,570 USD bruto per aandeel van Euronav NV.
maci
0
Het lijkt dat de koers van Eurn tegen de stroom in vaart. Vorige week zuidwaarts en nu noordwaarts.
Iemand die dat kan verklaren?
Philocaro
0
In deze situatie zit de kleine aandeelhouder vast omdat zijn geld geblokkeerd is tot het eerste kwartaal van 2024. Bovendien zal hij de 18,43 dollar niet ontvangen aangezien hij roerende voorheffing moet betalen op de uitgekeerde dividenden. En aangezien de meerderheid van de aandeelhouders Belgisch is, zullen zij de roerende voorheffing betalen in plaats van te profiteren van de meerwaarde die niet belast is... Wat betreft het geïnvesteerd blijven in Euronav, heeft de hoofdaandeelhouder enkele jaren geleden het voorbeeld gegeven door zich volledig te desinvesteren? Dat is niet erg geloofwaardig voor de toekomst...
Eekhoorn50
0
quote:

maci schreef op 18 december 2023 12:41:

Het lijkt dat de koers van Eurn tegen de stroom in vaart. Vorige week zuidwaarts en nu noordwaarts.
Iemand die dat kan verklaren?
De meeste schepen willen niet meer door de rode zee i.v.m. veiligheidsaspecten. Ze moeten dus allemaal omvaren dat kost ze 10 a 14 dagen extra reistijd, waardoor containercapaciteit schaars wordt en de prijzen dus omhoog gaan. Euronav wordt slapend rijk.
maci
0
quote:

Eekhoorn50 schreef op 18 december 2023 15:27:

[...]

De meeste schepen willen niet meer door de rode zee i.v.m. veiligheidsaspecten. Ze moeten dus allemaal omvaren dat kost ze 10 a 14 dagen extra reistijd, waardoor containercapaciteit schaars wordt en de prijzen dus omhoog gaan. Euronav wordt slapend rijk.
Ja duhhh; die info plaatste ik meermaals hier, maar vorige week ging de vaart zuidwaarts.
maci
0
quote:

Philocaro schreef op 18 december 2023 15:04:

In deze situatie zit de kleine aandeelhouder vast omdat zijn geld geblokkeerd is tot het eerste kwartaal van 2024. Bovendien zal hij de 18,43 dollar niet ontvangen aangezien hij roerende voorheffing moet betalen op de uitgekeerde dividenden. En aangezien de meerderheid van de aandeelhouders Belgisch is, zullen zij de roerende voorheffing betalen in plaats van te profiteren van de meerwaarde die niet belast is... Wat betreft het geïnvesteerd blijven in Euronav, heeft de hoofdaandeelhouder enkele jaren geleden het voorbeeld gegeven door zich volledig te desinvesteren? Dat is niet erg geloofwaardig voor de toekomst...
Geblokkeerd? Heb ik iets gemist? Ligt de handel ergens stil?
Bij mij niet hoor.
boothram
0
men oppert zelfs verwachtingen tot 200 000 per dag voor een suezmax. Wegens de onveiligheid van de suez kanaaldoorgang. via cogh...cape of good hope. Wat spotmarkt betreft en alleen suezmax is dat alleen 1,35$ per aandeel en per kwartaal...CMB en euronav kiezen nu dus voor COGH.
Als euronav om CMB in staat te stellen hun bod te betalen zullen ze een dividend moeten innen, en daarna...moet eurn omhoog!
Eekhoorn50
0
quote:

maci schreef op 18 december 2023 17:39:

[...]

Ja duhhh; die info plaatste ik meermaals hier, maar vorige week ging de vaart zuidwaarts.
Ingehouden dividend dat is logisch.
maci
0
quote:

Eekhoorn50 schreef op 19 december 2023 00:48:

[...]

Ingehouden dividend dat is logisch.
Nee, dat goldt voor één dag en die was me bekend.
Ook vandaag is de reactie tegengesteld aan wat de AEX doet.
Philocaro
0
quote:

maci schreef op 18 december 2023 17:41:

[...]

Geblokkeerd? Heb ik iets gemist? Ligt de handel ergens stil?
Bij mij niet hoor.
Heb ik gesproken over de handel of de vervelende situatie van de aandeelhouder Euronav in deze tijd? "
19.321 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 ... 963 964 965 966 967 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 17 mei 2024 17:35
Koers 18,910
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 19,070
Laag 18,810
Volume 60.093
Volume gemiddeld 210.435
Volume gisteren 60.093

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront