Koop Tom Tom voor de langetermijn
27-7-2009 11:46:54 Redactie
Na recent de financiële positie op orde te hebben gebracht, heeft Tom- Tom nu ook de opgaande lijn in de resultatenontwikkeling opgepakt.
Dat is weliswaar nog altijd een winstdaling van 61% ten opzichte van vorig jaar, maar ten opzichte van het verlies van €37 mln in het eerste kwartaal op een omzet van €213 mln was er sprake van een krachtige vooruitgang.
Per aandeel werd €0,22 verdiend. Dit is ruim het dubbele van de analistenconsensus, wat allereerst samenhangt met de meevallende gemiddelde prijs van €112 per verkocht navigatiesysteem.
In het eerste kwartaal had deze nog een absoluut dieptepunt van €99 bereikt. Succesvolle introducties wierpen de afgelopen maanden duidelijk hun vruchten af.
De winstmarge kreeg voorts een impuls van de positieve ontwikkeling bij de vorig jaar overgenomen kaartenmaker Tele Atlas en de voortvarendheid waarmee TomTom de kosten verlaagt.
Het concernbestuur heeft de voor dit jaar beoogde kostenbesparingen opgetrokken van €60 mln tot €90 mln, wat overeenkomt met 14% van de operationele kosten in 2008.
Afzetmogelijkheden
De afzetmarkt voor navigatiesystemen wordt voor dit jaar nog altijd begroot op 17 miljoen voor Europa en 15 miljoen voor Noord-Amerika.
In het eerste halfjaar lag dit op respectievelijk 7,1 miljoen (-13%) en 6,2 miljoen (+7%).
Dit duidt erop dat het bestuur alle vertrouwen heeft in het gebruikelijke seizoensmatige patroon met het zwaartepunt in het vierde kwartaal.
Dankzij voortgaande productverbeteringen en uitbreidingen van het dienstenpakket moet TomTom het huidige marktaandeel van 45% in Europa kunnen handhaven.
Verder denken we dat TomTom zijn marktaandeel van 18% in Noord-Amerika, waar Garmin domineert, de komende kwartalen zal kunnen uitbouwen.
Zo heeft de onlangs met Apple afgesloten overeenkomst om navigatiesoftware voor de iPhone te leveren, meer naamsbekendheid opgeleverd.
Daar TomTom zijn vleugels in andere markten zoals Latijns-Amerika bovendien steeds verder uitslaat, kan de teruggang in de jaarafzet beperkt blijven tot 5 à 10% ten opzichte van de 12 miljoen in 2008.
Volgend jaar kan dan een herstel intreden. Nadat TomTom eerder al de zorgen over zijn financiële positie had weggenomen met een succesvolle plaatsing van nieuwe aandelen, bewijst het bedrijf nu zijn concurrentiekracht in een nog altijd moeilijke markt.
Na de koersrally in de afgelopen maanden blijven wij voor de korte termijn voorzichtig ('houden'), maar met een k/w van 13 voor 2010 gaat het langetermijnadvies naar 'kopen'.