TomTom « Terug naar discussie overzicht

NIEUW REALISME. Bulls en Bears na de winstwaarschuwing

51 Posts, Pagina: 1 2 3 » | Laatste
[verwijderd]
14
Met nieuw realisme probeer ik de grootste BEARS en BULLS op een rij te zetten. De nuchtere conclusie is dat de koersdaling terecht was, dat de communicatie weer des TomTom's was, maar dat er nog wel een paar dingen zijn om perspectief in te zien.

BEARS

1. Halvering van de winst in 2011
Zelfs de grootste bear had dit niet verwacht. Van een gelijkblijvende winst wordt de outlook ineens verlaagd naar een halvering van de winst. Dat is, om Jos Versteeg te quoten, "heel erg fors". Puur op basis van koers-winst is het aandeel tomtom nu in een klap een stuk minder waard.

2. Communicatie door TomTom
Om weer Jos erbij te halen. Hij was als professioneel analist volkomen verrast door de outlook. Men had er wel op geanticipeerd dat het wat moeilijker zou worden, maar dit kwam fors binnen. Wat zegt dat over Investor Relations? Er is ook niemand die IR aan de telefoon heeft gekregen om opheldering te krijgen. De beleggers en analisten tasten dus weer volledig in het duister.

3. Koersdoelen
Logischerwijs kunnen we verwachten dat de koersdoelen fors naar beneden gaan, door deze abrupte melding. Maar ja, als de feiten zo liggen, dan kan TT ook niet anders dan ze zo melden. Jos Versteeg heeft zijn koersdoel verlaagd van 10 euro naar 3,50 euro. Om even een idee te geven van de impact.

4. De VS
Consumentenbestedingen in de VS zijn gewoon erg slecht. Werkgelegenheid neemt niet toe en consumenten zijn onzeker. Philips heeft dit ook gemerkt. Het verklaart ook het grote verschil tussen daling PND verkopen in de VS (-30%) en in Europa (-10%). Dit hoeft uiteraard niet eeuwig te duren, afhankelijk van economisch herstel in de VS.

5. Garmin
Garmin is in de VS een taaie concurrent. Doordat ze hun eigen productiefaciliteit hebben kunnen ze beter op prijs concurreren dan TomTom. TomTom is daar zelf mee begonnen, met kerst 2010, en haalde goede verkoopresultaten ten koste van Garmin. Uiteindelijk leiden pricewars tot alleen maar verliezers. Hopelijk zien ze dat beiden snel in.

6. Timing
TomTom blijkt nog erg afhankelijk van PND verkopen. Ze willen de laatste druppel er uit halen, tot er nieuwe inkomstenbronnen zijn. Andere inkomsten moeten nog volwassen groeien. Van sportartikelen tot auto-inbouw. Er is dus een overbruggingsfase. TomTom vertelt helaas niet hoe lang zij verwachten dat die overbruggingsfase duurt (zie punt 2: communicatie door TomTom)

7. Afhankelijkheid retailkanaal
Er wordt nog sterk ingezet op verkoop via winkels en te weinig via eigen webshop(s). Dit betekent ook afhankelijkheid van retailers. Hoeveel plek geven ze je in het schap? hoeveel moeite doen ze om je product te verkopen? beschikken ze over de kennis om de complexere producten als HD traffic uit te leggen? Zijn ze bereid risico's te nemen (voorraden afnemen)? Het antwoord op al die vragen is denk ik negatief. Als retailer zou ik ook voorrang geven aan sexier producten, zoals tablets.

Daarom moet je via de detailhandel alleen een stukje hardware verkopen dat de klant thuis naar wens kan aankleden met kaarten en functionaliteiten naar keuze. Net als bij apps op een iphone. Dan heb je a) de informatievoorziening beter in de hand b) forse besparing door het aantal modellen terug te dringen en c) kan een gespreide aankoop voor de klant minder duur 'voelen'.

8. Structuur
TomTom haalt zijn geld op de aandelenmarkt op, maar de eigenaren bezitten meer dan 50% van de aandelen. Hiermee hoeven ze geen enkel rekenschap te geven aan aandeelhouders, en hoeven ze ook niet bang te zijn voor vijandelijke overnames.
Een veel gezondere situatie zou zijn als er een grotere freefloat zou zijn en de eigenaren minder aandelen zouden hebben. Dan zou men meer rekenschap moeten afleggen.

BULLS

1. Intrinsieke waarde
TomTom heeft veel patenten, verkeersdata en eigen kaarten in huis. Mocht TomTom op termijn geen pepernoot meer verkopen, dan zijn deze losse delen alsnog veel meer waard dan het aandeel nu. In het donkerste scenario krijg je waarschijnlijk meer centjes dan het aandeel nu kost.

2. Kosten vraag - aanbod beter managen
TomTom ging uit van een daling van PND van 15% in de VS. Het werd 30%. Dit betekent dat TomTom nu met een voorraad van 15% zit opgescheept. Hier zit veel kostenverlies in. Dit is nu natuurlijk een probleem, maar op termijn moet tomtom toch in staat zijn om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Volgend jaar zal TT waarschijnlijk conservatiever zijn met inschatten van de markt in de VS en eerst de voorraden opmaken.

Punt van zorg blijft natuurlijk het feit dat als je steeds minder verkoopt, het steeds intensiever wordt om in iedere winkel met een paar stuks in het schap te liggen. Ik denk dat als je consultants naar deze keten - van fabriek tot winkel – laat kijken, dat je je de pleuris schrikt van de kosten.

3. Autodeal
TomTom voorspelde in september een nieuwe autodeal aan te kondigen. Daar houden we maar even aan vast. Hoewel deze niet direct bijdraagt aan de winst, draagt die wel bij aan de outlook voor de jaren daarna. Dan kan de koers ook weer corrigeren.

4. Android
TomTom ontwikkelt momenteel een Android app. Die komt dit najaar uit. Toen de iphone app uitkwam was dit een enorme impuls voor de koers. Als je op Android fora kijkt, dan kun je lezen dat heel veel mensen op deze app zitten te wachten. Ook zou dit goed zijn voor het imago van TomTom. Ze moeten van het kastjes-imago af. Een Android app helpt daarbij.

5. Andere inkomstenstromen nu groter dan PND
Met de recente outlook is het aandeel van kastjes in de totale inkomstenmix onder de 50% gedoken. We weten dat de andere inkomstenbronnen, zoals kaarten, diensten en automotive, een stijgende lijn vertonen. Dit betekent dat de afhankelijkheid van de PND voor de groei nu eindelijk voorbij is. Vanaf deze bodem kan groei gevonden worden. Vanaf juli komt het sporthorloge ook hier in de winkels. Ook die kan bijdragen aan diversere inkomsten. En wat te denken van een mogelijke kaarten-deal met Apple, zoals in de voorwaarden van iOS5 te vinden was?

6. Hardware-loze toekomst
Het is niet ondenkbaar dat TomTom hardware (bijna) helemaal vaarwel zegt. Dan verkoopt tomtom gewoon apps, kaarten, diensten en technologische kennis aan derde partijen die vervolgens zelf de eindklant bedienen. In dat geval zijn alle problemen in het retailkanaal verleden tijd. Dit zorgt voor minder risico’s en kosten in voorraden, marketing, valuta, bevoorschotting van productiekosten. Het zorgt denk ik ook voor een makkelijker te managen bedrijf.

7. Het o-woord
Er is wel vaker gesteld dat TomTom zich in de etalage rijdt. Daar lijkt het nu opnieuw op. De voorspelling is wel erg donker. Na een paar slechte verkoopweken wordt direct het hele jaar als een verloren jaar afgeschreven. Dat is toch op zijn minst vreemd? Ook Tocas kwam hiermee na wat rekenwerk. www.iex.nl/Forum/Topic/1267259/TomTom...
marique
0
quote:

justin_case schreef op 28 juni 2011 20:41:

6. Hardware-loze toekomst
Het is niet ondenkbaar dat TomTom hardware (bijna) helemaal vaarwel zegt. Dan verkoopt tomtom gewoon apps, kaarten, diensten en technologische kennis aan derde partijen die vervolgens zelf de eindklant bedienen. In dat geval zijn alle problemen in het retailkanaal verleden tijd. Dit zorgt voor minder risico’s en kosten in voorraden, marketing, valuta, bevoorschotting van productiekosten. Het zorgt denk ik ook voor een makkelijker te managen bedrijf.
Geweldige posting, justin_case. Mijn compliment.
Quote van verkoop hardware aangehaald omdat ik ook al een tijdje met die gedachte rondloop.
Punt is dat de consumentenmarkt moeilijk te bewerken is door producenten die vooral oog hebben voor techniek. Philips is daarvan een tragisch voorbeeld.
Het loopt veel beter als hardware in handen is van een consumentgeoriënteerde onderneming. Goed voorbeeld: Nike. Maakt niks zelf, bedenkt wél veel. En struint de producentenmarkt af op zoek naar producten en producenten die aan de Nike-eisen voldoen.
De TT hardware is nu nog geld waard vanwege de merknaam. Indien verkocht heeft TTservice de handen vrij.
[verwijderd]
0
4. Android
TomTom ontwikkelt momenteel een Android app. Die komt dit najaar uit. Toen de iphone app uitkwam was dit een enorme impuls voor de koers. Als je op Android fora kijkt, dan kun je lezen dat heel veel mensen op deze app zitten te wachten. Ook zou dit goed zijn voor het imago van TomTom. Ze moeten van het kastjes-imago af. Een Android app helpt daarbij.

vergeet het maar..wat gaan ze voor vragen 50 euro? heb je wel een android telefoon in je hand gehad? navigatie is gratis en werkt ook goed..niet zo goed als tomtom maar ik kom wel op mijn bestemming..en binnenkort heb je ook geen internet voor nodig...je kan de kaarten offline binnen halen....daar zie ik echt geen toekomst voor tomtom...navigon had ook apps voor android..blijkbaar was geen succes vandaar dat ze voor een prikje overgenomen zijn..

maar...tomtom is erg populair op de i-phone en steve jobs wil de beste op zijn product....goddijn moet eerst even uit die lui stoel komen en naar VS vliegen...en steve op zoeken met als doel..tomtom app standart op de i-phone leveren..voor maar 5 euro of lager..in 3 maanden worden er ruim 10 miljoen i-phones verkocht..kan je rekenen? dat is 50 miljoen euro netto(..steven is niet gek die kan dan weer die 5 euro in de verkoop prijs bewerken...dat nomen wij massa productie..en zo kan je ook je hd-traffic abo naar 10 euro per jaar brengen....en ja dat nomen wij ook massa productie....en dan ben je als navigatie de beste in de mobile markt..
[verwijderd]
0
quote:

marique schreef op 28 juni 2011 21:02:

[...]
Geweldige posting, justin_case. Mijn compliment.
Quote van verkoop hardware aangehaald omdat ik ook al een tijdje met die gedachte rondloop.
Punt is dat de consumentenmarkt moeilijk te bewerken is door producenten die vooral oog hebben voor techniek. Philips is daarvan een tragisch voorbeeld.
Het loopt veel beter als hardware in handen is van een consumentgeoriënteerde onderneming. Goed voorbeeld: Nike. Maakt niks zelf, bedenkt wél veel. En struint de producentenmarkt af op zoek naar producten en producenten die aan de Nike-eisen voldoen.
De TT hardware is nu nog geld waard vanwege de merknaam. Indien verkocht heeft TTservice de handen vrij.
Hallo Marique,

Bedoel je daarmee te zeggen dat je TomTom teveel vanuit techniek en te weinig vanuit de consument of de communicatie denkt? Waaruit maak je dat precies op? Wat zou je dan beter willen zien?

Ik vind die tutorials op youtube wel goed. www.youtube.com/watch?v=0-tzD00MWZ8
Volgens mij moet je die gewoon op een tomtom zetten en af kunnen spelen. Zodat de klant die een TT heeft denkt: hey dat is een extra functie die ik wel wil kopen. Vervolgens moet het kopen ook heel makkelijk gaan.
[verwijderd]
0
jan6307
0
Dank je Justin,

Ik reken op een herstel van een aantal procenten morgen.
Maar dit had ik vanmiddag ook wel verwachte, is normaal bij de TT
[verwijderd]
0
Justin case

bedankt voor deze mooie complete opening en een dikke AB.Helaas kan ik er maar 1 tegelijkertijd geven

Ik houd mij ook maar vast aan de gedachte dat het niet zoveel lager meer zal gaan, hoewel natuurlijk alles kan

Dit was typisch een rampdag voor velen

Massaal zijn de stoplosses afgegaan

Ik denk veel beleggers die alles in dit fonds hebben geïnvesteerd ( nooit doen) heel wat armer zijn geworden

Diegenen die volop VBR gebruikten (nooit doen) hebben gedwongen moeten verkopen en zijn dus zwaar de klos

Nu kan ik wel roepen : "eigen schuld"

Dat zou te gemakkelijk zijn, want de trend was de laatste dagen neerwaarts (voorkennis? ) maar niemand had dit verwacht , in ieder geval de outsiders niet

We gaan het verder zien, hoop doet leven

groet
Jan
[verwijderd]
0
quote:

justin_case schreef op 28 juni 2011 20:41:

7. Afhankelijkheid retailkanaal
Er wordt nog sterk ingezet op verkoop via winkels en te weinig via eigen webshop(s). Dit betekent ook afhankelijkheid van retailers. Hoeveel plek geven ze je in het schap? hoeveel moeite doen ze om je product te verkopen? beschikken ze over de kennis om de complexere producten als HD traffic uit te leggen? Zijn ze bereid risico's te nemen (voorraden afnemen)? Het antwoord op al die vragen is denk ik negatief. Als retailer zou ik ook voorrang geven aan sexier producten, zoals tablets.

Daarom moet je via de detailhandel alleen een stukje hardware verkopen dat de klant thuis naar wens kan aankleden met kaarten en functionaliteiten naar keuze. Net als bij apps op een iphone. Dan heb je a) de informatievoorziening beter in de hand b) forse besparing door het aantal modellen terug te dringen en c) kan een gespreide aankoop voor de klant minder duur 'voelen'.

Dit heb ik trouwens ook een paar keer uitgetest. Gewoon bij een Dixons en Mediamarkt of BCC naar binnen lopen en vragen om advies over een navigatiesysteem. Of bijvoorbeeld vragen wat HD traffic betekent. Dan vallen je ogen vanzelf open. Misschien moet de TomTom directie zelf ook eens gaan mysterie-shoppen. Dan ga je direct investeren in eigen distributiekanalen. Zoals Apple dat ook doet met de itunes store en appstore.
hvasd2
0

" Dan heb je a) de informatievoorziening beter in de hand b) forse besparing door het aantal modellen terug te dringen en c) kan een gespreide aankoop voor de klant minder duur 'voelen'"

Ik heb ook het gevoel dat je door de vele modellen moeilijk kan kiezen. Het erg onduidelijk is wat ze kunnen en je afgaat op de prijs want dat is nog te begrijpen. Ik denk ook dat voor veel mensen IQ routes hetzelfde is als HD traffic en daarom de abo's niet echt aanslaan.

Nog bedankt voor dit mooie schrijven Justin............
[verwijderd]
0
quote:

hvasd2 schreef op 28 juni 2011 21:52:

" Dan heb je a) de informatievoorziening beter in de hand b) forse besparing door het aantal modellen terug te dringen en c) kan een gespreide aankoop voor de klant minder duur 'voelen'"

Ik heb ook het gevoel dat je door de vele modellen moeilijk kan kiezen. Het erg onduidelijk is wat ze kunnen en je afgaat op de prijs want dat is nog te begrijpen. Ik denk ook dat voor veel mensen IQ routes hetzelfde is als HD traffic en daarom de abo's niet echt aanslaan.

Nog bedankt voor dit mooie schrijven Justin............
Ja, dan gaat een verkoper uitleggen: als er een M in de code van het product zit, dan staat dit voor Maps, en dan heb je dus updates van je nieuwe kaarten. Dus dan ga je in de winkel op alle codes zitten kijken waar er een M staat en waar niet.

En dan moet je ook nog kiezen uit 'VIA' 'XXL' 'START' en 'GO'. En dan staan er ook nog allemaal getallen achter, die waarschijnlijk iets zeggen over de grootte van het scherm.

En het nare is dat die namen ook niets zeggen, terwijl een naam zichzelf moet uitleggen. START is wel een goede naam. Dan begrijp je: dit is het instapmodel. Maar hoe zit dat dan met VIA en Go. En als ik dan XXL neem, is dan alleen het scherm groter, en is de functionaliteit dan gelijk aan de VIA, of de Go, of de start? Welke malloot bedenkt zoiets?

En zoals jij zegt: het zou best kunnen dat mensen IQ routes en HD traffic door elkaar halen..

PS: wel mooi product hoor. Ik ben vooral blij met HD traffic op mijn iphone. Heeft me al veel tijd bespaard. Maar die modellen en die namen daar moeten ze echt wat aan doen.
GeduldGeduld
1
[quote=justin_case]
Met nieuw realisme probeer ik de grootste BEARS en BULLS op een rij te zetten.

Justin, jij bent nu de onbezoldigde woordvoerder van de Lange Termijn beleggers in TT ! Chapeau.
Ik ga er van uit dat het management van TT al jouw bijdragen zal ontdekken en gaat teruglezen! Waardevolle bijdragen voor een bedrijf dat nog scherper zal moeten navigeren om met een gezonde VOC mentaliteit en met uitgesproken spraakmakende producten en diensten in de Champions League Navi te blijven!

[verwijderd]
0
Heb geen positie ( meer ) in TomTom, maar hou goed in de gaten wanneer weer in te stappen. De koersdaling is terecht wellicht overdreven, maar de winst daling maakt pijnlijk duidelijk dat de markt voor PND in decline is, en sneller dan menig 1 dacht ( including me) TomTom is te laat met andere dienst verleningen en of producten om deze decline op te vangen.

Er zal echt een verandering ingezet moeten worden, de samenwerking met Nike, gaat steeds uit van het PND model, services is nog steeds erg klein, en ik zie weinig tot geen innovatie in die hoek.

Voor het eerst zie ik reclames dat je met je tomtom sneller bent door HD traffic..... nu pas! En weer met de insteek om een PND te verkopen. Het gaat niet om die PND, je moet subscribers hebben op een dienst die per maand willen afrekenen, op wat voor kastje, telefoon of wat dan ook, is niet relevant.

Ander voorbeeld, de licenties van de kaarten, die zitten aan de PND vast.... dus als ik een nieuwe PND wil, of op een smartphone, moet ik een nieuwe licentie kopen. Ook dit toont aan, dat de verkoop van de PND nog steeds de prio heeft.

Op product niveau....ga eens wat experimenteren met nieuwe devices / services. Bijvoorbeeld een Flitspalen dienst, op een heel goedkoop GPS device ( 50 euro) en een maandlijks abonement. Of HD traffic, heel veel potentiele HD trafffic gebruikers rijden elke dag dezelfde route, staan in de file en willen geen full blown navigatie device, voila een device waar je 1 route in kan stellen, en biedt alleen op HD traffic gebaseerde alternatieven aan op dat device van die route, en wederom een maandlijks abbonement.

Er zal diep, heel diep gesneden moeten worden, ga eens op linkedin zoeken op tomtom, wat een boel managers, waarvan? Groepjes van twee / drie man? Knal het hele middle management eruit, voegt niets toe behalve elkaar aan het werk houden.

Zo, dat is eruit.

[verwijderd]
0
quote:

GeduldGeduld schreef op 28 juni 2011 22:11:

[quote=justin_case]
Met nieuw realisme probeer ik de grootste BEARS en BULLS op een rij te zetten.

Justin, jij bent nu de onbezoldigde woordvoerder van de Lange Termijn beleggers in TT ! Chapeau.
Ik ga er van uit dat het management van TT al jouw bijdragen zal ontdekken en gaat teruglezen! Waardevolle bijdragen voor een bedrijf dat nog scherper zal moeten navigeren om met een gezonde VOC mentaliteit en met uitgesproken spraakmakende producten en diensten in de Champions League Navi te blijven!


Dank, dank.

Ik denk weleens, ik ken de historie van TT niet zo goed, maar vroeger was er iemand in het management, Alexander Ribbink, die in de begintijd aan het merk heeft gewerkt. Kwam bij Unilever vandaan, en had daar o.a. voor Mars gewerkt.

Misschien waren ze in die tijd beter in communicatie? Het was in die tijd een doorslaand succes. Maar dat kwam natuurlijk ook door het eenvoudige product. Tegenwoordig zit er niet zo'n duidelijke lijn in de communicatie. Dat begint al met productnamen, maar je ziet het in veel meer dingen.
[verwijderd]
0
quote:

Etherman schreef op 28 juni 2011 22:15:

Ander voorbeeld, de licenties van de kaarten, die zitten aan de PND vast.... dus als ik een nieuwe PND wil, of op een smartphone, moet ik een nieuwe licentie kopen. Ook dit toont aan, dat de verkoop van de PND nog steeds de prio heeft.

Op product niveau....ga eens wat experimenteren met nieuwe devices / services. Bijvoorbeeld een Flitspalen dienst, op een heel goedkoop GPS device ( 50 euro) en een maandlijks abonement. Of HD traffic, heel veel potentiele HD trafffic gebruikers rijden elke dag dezelfde route, staan in de file en willen geen full blown navigatie device, voila een device waar je 1 route in kan stellen, en biedt alleen op HD traffic gebaseerde alternatieven aan op dat device van die route, en wederom een maandlijks abbonement.

Zo, dat is eruit.

Ja, je kunt inderdaad heel veel experimenteren. Wat jij zegt zal ook te maken hebben met hoe het technisch 'aan de achterkant' werkt. In principe heb je gelijk dat als je een kaart voor op je iphone hebt gekocht (bijvoorbeeld) en je hebt ook een PND, dat je dan niet opnieuw een kaartlicentie zou moeten kopen. Maar dan heb je wel techniek nodig die onthoudt dat jij, Etherman, een kaart hebt gekocht. Die je vervolgens overal in mag stoppen. Zo zitten de producten nu niet in elkaar.

Zo heb ik zelf ook wel een idee, gewoon als voorbeeldje. Bijvoorbeeld als je geen HD traffic hebt, maar je hebt vandaag een belangrijke sollicitatie, dat je dan bijvoorbeeld voor 1 dag een abonnement neemt. En dan 1 euro betaalt per SMS ofzo. Wie weet doet een klant dat een paar keer, en gaat ie daarna alsnog over op een abonnement. Je weet zelf hoe dat gaat. Soms word je langzaam ergens naartoe verleid, en denk je: ach wat zal het ook, ik neem een abonnement.

Over jouw voorstel: dat heeft dus met techniek te maken denk ik. Ik heb in het interview met Corinne Vigreux in PocketGPSworld gelezen dat ze nog steeds aan het werken zijn aan hun software platform. www.pocketgpsworld.com/We-Meet-TomTom... Ik heb zelf geen tomtom (alleen de app op mijn iphone), maar ik heb begrepen dat tomtom home de omgeving is waar je inlogt als je je PND aan je computer hangt om hem te updaten.

Ik hoor veel klachten over dit platform, en ze zijn hem duidelijk aan het professionaliseren, zodat je ook op een meer app-achtige manier op dit platform kunt werken.

Dat dit zo lang duurt kan twee dingen betekenen. 1: technische problemen, trage voortgang softwarebouwers. Of 2: dit platform gaat echt heel stuk verder dan wat we nu gezien hebben, en dat kost nou eenmaal tijd. Of een combinatie van 1 en 2.

---------

PGPS: Last year you announced with NAV3 that you would be opening up the platform for third party applications and producing your own TomTom App Store. We are nearly a year on and there is some confusion over what is happening. Can you give us an idea when third party apps will be coming?

TT: As you may know we have been trying to get TomTom Home working properly. It has taken us a lot longer than we originally thought and we are still working on it. We need to get this right before we can add more functionality to it. Third party apps will be coming in the future, we just do not have a date yet, but it will not be this year.

----------

[verwijderd]
0
quote:

diederique schreef op 28 juni 2011 23:52:

Chapeau...
Graag gedaan. Zie ook mijn reactie bij dit artikel. www.iex.nl/Nieuws/9355332/SNS-waardee...
Ik denk dat analisten terecht zorgen hebben dat de goedkopere modellen gekocht worden en niet die met de aanvullende diensten.

De vraag is alleen: is de consument er niet klaar voor, of moet de marketing beter? Ik denk dat de consument helemaal niet bewust de duurdere diensten vermijdt. Ik denk dat het ook komt door onduidelijkheid en de opbouw van het product aanbod.

Het uiterlijk van het entry-model start20 ziet er gewoon dermate goed uit, dat je als klant direct denkt dat je aan de high-end kant van het productaanbod zit. www.latestgadgets.co.uk/mobiles-pdas/... En het is ook een vrij volledig aanbod, alleen HD traffic ontbreekt. Is me ook een raadsel waarom klanten dat niet achteraf alsnog kunnen kopen.
[verwijderd]
0
Heeft iemand er wel eens over nagedacht dat als meerdere bedrijven een winstwaarschuwing geven, dat de consument minder koopt, en dat het wel eens niet eraan ligt dat niemand meer een PND wilt?
Mensen kopen ALLES minder, niet alleen minder PND's!
Waarom straffen ze zo hard Tomtom terwijl het niet specifiek aan Tomtom hoeft te liggen?
Dat komt omdat alle analisten dat vandaag gezegd hebben: 'Men' wil geen Tomtom meer!

Ik heb de hele dag die uitspraken onterrecht gevonden, want dat is niet bewezen.
Wil men ook geen verf meer? (Akzo)
Wil men geen Philips- dingen meer?

Nou, het antwoord is dat de consument even de hand op de knip houdt, en niet specifiek geen tomtom wil.
En dat de consument minder uitgeeft is in de beurzen verwerkt, dus deze min 30% is geheel onterrecht!
Volgend kwartaal koopt de consument misschien weer, als de beurzen weer omhoog gaan, nadat Griekenland gered is, het 3de kwartaal begint straks gelijl na de redding van griekenland.
Ik denk dat kwartaal 3 weer prima is, en dat deze daling onterrecht zwaar was!
[verwijderd]
0
quote:

HarryA schreef op 29 juni 2011 00:56:

Heeft iemand er wel eens over nagedacht dat als meerdere bedrijven een winstwaarschuwing geven, dat de consument minder koopt, en dat het wel eens niet eraan ligt dat niemand meer een PND wilt?
Mensen kopen ALLES minder, niet alleen minder PND's!
Waarom straffen ze zo hard Tomtom terwijl het niet specifiek aan Tomtom hoeft te liggen?
Dat komt omdat alle analisten dat vandaag gezegd hebben: 'Men' wil geen Tomtom meer!

Ik heb de hele dag die uitspraken onterrecht gevonden, want dat is niet bewezen.
Wil men ook geen verf meer? (Akzo)
Wil men geen Philips- dingen meer?

Nou, het antwoord is dat de consument even de hand op de knip houdt, en niet specifiek geen tomtom wil.
En dat de consument minder uitgeeft is in de beurzen verwerkt, dus deze min 30% is geheel onterrecht!
Volgend kwartaal koopt de consument misschien weer, als de beurzen weer omhoog gaan, nadat Griekenland gered is, het 3de kwartaal begint straks gelijl na de redding van griekenland.
Ik denk dat kwartaal 3 weer prima is, en dat deze daling onterrecht zwaar was!
Het gaat gewoon slecht in de VS harry. Daar moet tomtom dan ook eerlijk over zijn.

Wat ik echter niet begrijp is dat men na een paar slechte verkoopweken direct het hele jaar afschrijft in plaats van dat men probeert het tij te keren. Het is nu juni. Nog een half jaar om slimmer met producten om te gaan.

Zoals in de hele draad hierboven te zien is, zijn er nog veel verbeteringen mogelijk. Een duidelijker assortiment voor de klant, en misschien wat prijs-aanpassingen, om te zorgen dat duurdere modellen en services wel gekocht worden. Zoals Martijn den Drijver zegt, legt tomtom de toegevoegde waarde van oa HD traffic gewoon nog niet goed genoeg uit.

Ik put hier ook hoop uit. Enerzijds is tomtom dus niet goed genoeg in marketing en productmanagement. Anderzijds betekent het niet dat de klant niet aan deze diensten wil. Hij moet gewoon beter verleid worden.

marique
0
quote:

justin_case schreef op 28 juni 2011 21:23:

Bedoel je daarmee te zeggen dat je TomTom teveel vanuit techniek en te weinig vanuit de consument of de communicatie denkt? Waaruit maak je dat precies op? Wat zou je dan beter willen zien?
Beter dan jij zelf kan ik het niet verwoorden:

" Ja, dan gaat een verkoper uitleggen: als er een M in de code van het product zit, dan staat dit voor Maps, en dan heb je dus updates van je nieuwe kaarten. Dus dan ga je in de winkel op alle codes zitten kijken waar er een M staat en waar niet.

En dan moet je ook nog kiezen uit 'VIA' 'XXL' 'START' en 'GO'. En dan staan er ook nog allemaal getallen achter, die waarschijnlijk iets zeggen over de grootte van het scherm.

En het nare is dat die namen ook niets zeggen, terwijl een naam zichzelf moet uitleggen. START is wel een goede naam. Dan begrijp je: dit is het instapmodel. Maar hoe zit dat dan met VIA en Go. En als ik dan XXL neem, is dan alleen het scherm groter, en is de functionaliteit dan gelijk aan de VIA, of de Go, of de start? Welke malloot bedenkt zoiets?

En zoals jij zegt: het zou best kunnen dat mensen IQ routes en HD traffic door elkaar halen.."


Ken je Dell? Daar mag je je eigen pc of laptop samenstellen. Komt er meestal op neer dat je met al dat dhz´en toch uitkomt op een aanbiedings- of standaardmodel. Maar de verkooptruc zit in het feit dat de consument het gevoel heeft zélf zijn systeem te hebben gebouwd.
Kijk, dát is nou marketing. Ofwel ... verkopen wat de consument vraagt. En niet de consument proberen te verleiden met onbegrijpelijke technische details.
51 Posts, Pagina: 1 2 3 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 3 mei 2024 17:35
Koers 5,605
Verschil -0,015 (-0,27%)
Hoog 5,740
Laag 5,580
Volume 375.660
Volume gemiddeld 0
Volume gisteren 291.496

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront