nr36 schreef op 29 juni 2011 06:16:
* De zorg in de financiële markten gaat vooral uit naar het feit dat het TomTom maar niet lukt zijn portefeuille van duurdere kastjes met betaaldiensten voor bijvoorbeeld file-informatie te doen aanslaan. Een groot deel van het onderzoeksbudget ging de laatste jaren naar de ontwikkeling van dat soort software. 'Het heeft te maken met de prijsstelling, maar TomTom legt in de marketing ook te weinig uit waarom de klant daar meer voor zou moeten betalen', aldus Martijn den Drijver van SNS.
* Een woordvoerder van TomTom erkent dat premiediensten als HD Traffic nog te weinig aftrek vinden. Zijn bedrijf heeft onder meer last van winkelketens die voorraden opmaken en daarmee de prijzen verder onder druk zetten. Concurrent Garmin versterkte dat effect onlangs met zijn eigen prijsverlagingen. Dat terwijl TomTom juist wilde aansturen op een verhoging, na jaren van dalingen.
* Apple is de enige potentiële TomTom-partner qua cultuur en qua focus, vindt analist Gille van RBS, maar de kans op een overname acht hij desondanks zeer klein. 'Het zou de eerste keer zijn dat Apple buiten Silicon Valley koopt, bovendien doen zij geen grote deals.' Dat is ook de inschatting van zijn collega Marc Zwartsenburg. 'Het probleem is dat zij de kaartensoftware wel willen maar niet het hardwarestuk. De vraag blijft of ze daarmee een goede overnamekandidaat zouden zijn', vult Zwartsenburg aan.