Philips wacht een collectieve schadeclaim van klanten. Na de opgelegde miljoenenboete van Brussel wegens illegale prijsafspraken met Samsung, Panasonic, Toshiba, Technicolor en LG bij de verkoop van hun computer- en tv-schermen, eisen de klanten de te veel berekende bedragen van alle producenten terug.
Die eis van het bedrijf ConsumentenClaim kan in de miljoenen lopen. „We hebben berekend dat Philips-klanten rond 10% jarenlang te veel betaald hebben, op een tv van omgerekend 1000 zullen we dus 100 per klant eisen”, aldus directeur Stef Smit van ConsumentenClaim.
Juristen van dit bedrijf, eerder betrokken bij claims tegen verzekeraars vanwege dure ’woekerpolissen’, WorldOnline en DSB, verzamelden de eerste klachten en verwachten dat meer mensen aansluiten.
„Het gaat om een van de grootste bedrijvenkartels in Europa ooit”, zegt Smit. De prijsafspraken, voor levering van de beeldbuizen aan fabrikanten, duurden volgens Brussel van 1996 tot 2006. December vorig jaar legde de Europese Commissie Philips daarom €313 miljoen boete op. Daarnaast moet het concern met LG Electronics nog eens €391 miljoen betalen. Omdat Philips meewerkte aan het onderzoek, kreeg het kortingen van 30% op deze boetes.
Philips bestrijdt niet de boete zelf, maar noemt die ’disproportioneel en ongerechtvaardigd’.