TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Weekend Surprise ................

31 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
jan6307
0
AB Wijsneus, Hollands Glorie kan in buitenlandse handen vallen.

Daarom is AKO druk bezig verder af te bouwen en krijgen we komende week stevig herstel
[verwijderd]
0
Alpen
0
quote:

boemel schreef op 6 oktober 2013 00:17:

The fast-growing role of in-car systems in trafic management.

files.m9.mailplus.nl/user3900194/1255...
Ok, dan Carlo van de Weijer's presentatie "Beating the Traffic" van vorige maand er ook maar even bij mbt Traffic Management 2.0, op de laatste slide refererend aan bovengenoemd document.

tinyurl.com/nqph5yn

pwijsneus
0
quote:

vejomo schreef op 6 oktober 2013 13:18:

De poll op DFT kan van de week best wel weer voor hogere koersen zorgen.
Met alle respect, maar nee. Zo'n poll heeft geen enkele invloed op de koers. Het is een nogal retorische poll waar een hoop Henk & Ingrids (telegraaf lezers, niet mis mee hoor) op stemmen.

Wat je nu ziet is dat de grootste shorter in TomTom, AKO Capital aan het afbouwen is geslagen. Dat is voor het eerst sinds dat shortmeldingen verplicht werden op 1 november 2012.

Blijkbaar vind AKO het niet meer verantwoord om zo'n grote shortpositie te hebben in TomTom, althans, dat neem ik naar even aan. Dus dat vind ik al een positief signaal, evenals de grote hoeveelheden aandelen die ze terug zullen gaan kopen.

Wat mij verder positief stemt is dit artikel:

www.bdlive.co.za/business/technology/...

Hierin staat dat de divisie Business Solututions (hiervan heeft Goddijn aangegeven dat dit onderdeel op eigen benen zou kunnen staan) een rivaal/peer is voor Telematics, welke zeer sterk groeiend is. Ook staat hierin dat OmniTRACS voor $ 800 miljoen is verkocht. Ik heb geen idee hoe OmniTRACS zich verhoud tot de BS divisie van TomTom (iemand?), maar dat betekend toch grofweg € 2.65 om in forumgenoot exittermen te spreken.

Ik hoop vurig dat de transitie van kastjesbouwer naar leverancier van content en services "on-track" ligt en dat dit keihard bij de eerstvolgende cijfers, 30 oktober, wordt bevestigd. In dat geval doet AKO er goed aan om stukje bij beetje af te bouwen.

Dat blijft natuurlijk de vraag, allemaal mooie deals met Apple, Sony, Fiat, Peugeot, Ford, etc. etc. Alleen zien we er - tot nu toe - niets van terug in de cijfers, en dus in harde Euro's....30 oktober weten we weer iets meer.
[verwijderd]
0
@pwijsneus

Eens vwb die poll. Daarnaast heeft bijna exact dezelfde poll (als het niet dezelfde is) voor TomTom enige tijd geleden er ook al ingestaan. (half jaar of jaar geleden), had geen enkele invloed.

Afbouw van AKO is een veel duidelijker signaal.
wilast
0
Miskleunen van short sellers met grote reputatie
30 september 2013

U heeft waarschijnlijk niet de juiste FlashPlugin geinstalleerd.

De laatste versie kun u hier verkrijgen. U wordt dan naar een andere pagina doorverwezen waar u de juiste plugin kunt downloaden en installeren.

Het zou ook kunnen dat javascript uit staat in uw browser. Deze dient u aan te zetten.
Afdrukken

Email
Delen:
Reageer als eerste op dit artikel
Shortsellers, invloedrijk en tegelijk gehaat en gevreesd door de meeste bedrijven en beleggers. Toch blijken hun prestaties niet altijd briljant. Een troost voor vaak geshorte aandelen als TomTom en Gemalto.
Amerikaanse en Britse hedge funds speculeerden massaal op de koersval van Imtech, de reuring bij ABN Amro startte met een brief van activistisch hedge fund TCI.

Activistische beleggers verdienden dik aan de problemen bij de ondernemingen in kwestie.

Angst halve werk
De reputatie van een aantal spelers is inmiddels zo groot dat kip en ei moeilijk uit elkaar zijn te houden. Vaak beginnen koersen al te zakken op het moment dat bekend wordt dat hedgefonds hun geld inzetten op een koersdaling. Slecht nieuws van ondernemingen of een hoge waardering is dan niet nodig.

Maar weten hedgefondsen echt zoveel meer en doen ze het eigenlijk wel zo goed? Recent nog werden enkele van de grootste hedge funds met short posities onaangenaam verrast toen de mobieltjes tak van Nokia werd overgenomen en de koers fors opliep.

Ook befaamde durfbeleggers als Bill Ackman en David Einhorn liepen recent een scheur in de broek op met speculaties tegen respectievelijk Herbalife) en Green Mountain Coffee Roasters.

Slechte prestaties
Ze zijn geen uitzondering. Uit onderzoek van BusinessWeek bleek onlangs dat Amerikaanse hedgefondsen het in acht van de laatste tien jaar slechter deden dan de S&P500-index.

De Wall Street Journal meldde recent verder de meest geshorte aandelen in het afgelopen decennium het lang niet altijd slechter deden dan de markt. In twee van de tien jaar versloegen de belaagde fondsen de index.

Ook dit jaar doen de vijftig meest geshorte aandelen van de breed samengestelde Amerikaanse beursindex, de Russell3000, het beter dan het gemiddelde.

Hoe duur deze vijftig aandelen ook zijn (gemiddelde koers-winstverhouding van maar liefst 300), blijkbaar kunnen beleggers er geen afstand van nemen.

Speculeren op het Damrak
Van de fondsen die in Amsterdam genoteerd staan wordt het meest gespeculeerd tegen Gemalto, Imtech en Tomtom.

Bij Gemalto wordt tien procent van de uitstaande kapitaal gebruikt om te speculeren op een koersdaling. Onder de shorters van Gemalto bevinden zich gerenomeerde hedgefondsen, zoals Lee Ainslee's Maverick Capital, een hedge fund met een beheerd vermogen van 10 miljard dollar.

MEEST GESHORTE AANDELEN DAMRAK
Fonds % Short
1.Gemalto -10,36%
2. Imtech -6,81%
3. TomTom -6,74%
4. Fugro -4,76%
5. BAM Groep -3,42%
6. PostNL -3,42%
7. Heijmans -2,56%
8. Aperam -2,55%
9. AMG -2,14%
10.ASMI -1,59%
Per 18 september 2013 (bron: Bloomberg)
Lee Ainslee is ‘opgeleid' door Julian Robertson van Tiger Global. De inmiddels 80 jarige Julian Robertson met de bijnaam ‘'The Wizzard of Wall Street'' is de oprichter van het best presterende hedge fund ooit.

Ook andere hedge fund managers opgeleid door dezelfde Robertson zitten short in Gemalto. De fondsen Lone Pine van Stephen Mandel en Blue Ridge van John Griffen zitten namelijk beide ook short in Gemalto.

De beweegredenen van deze hedge funds zijn onbekend, maar duidelijk is dat zij weinig gecharmeerd zijn van Damrak nieuwkomer Gemalto.

Toch hoeven beleggers de komst van shortsellende hedgefondsen niet direct te vrezen. Zij hebben het vaak genoeg bij het verkeerde eind.

Zo zaten Maverick Capital, Lone Pine Capital en Blue Ridge allen ook short in het aandeel Nokia toen Microsoft een bod deed op de mobieltjestak van het bedrijf, het aandeel is dit jaar al 67% gestegen een pijnlijke short dus voor deze hedge funds.

Ook Gemalto is tot nu een slechte short geweest: recent steeg het aandeel Gemalto naar het hoogste punt ooit.

Maverick Capital heeft de short blootstelling twee weken geleden verminderd van 1.94% naar 1.79%.
hvasd2
0
quote:

*Justin* schreef op 5 oktober 2013 22:54:

[...]

TomTom hoort niet in het rijtje, maar Apple wel.
En ik vermoed daarmee indirect ook TomTom.

Ik schat in dat TomTom binnen 2-3 jaar inkomsten per advertentie gaat ontvangen van Apple. Apple is nog bezig met het ontwikkelen van een locatiegebaseerd advertentieplatform. Maar die is nog niet af en dat zal nog wel even duren. Zeker als ze zich willen kunnen meten met Google.

TomTom heeft Apple een goedkope deal gegeven om gebruik te maken van de kaarten. Schatting analisten was 30 miljoen euro. Dat is in absolute zin voor TomTom een leuk bedrag, maar als je het omslaat naar een bedrag per iPhone, dan is het centenwerk. Misschien is TomTom daarom stil over de deal met Apple. Omdat ze aan kleinere klanten wel een premium prijs vragen voor kaarten. Dan kan je dat moeilijker verkopen als je aan Apple een 100x lagere prijs vraagt.

Bij Apple speelt natuurlijk een bijzondere situatie. Ten eerste levert Apple TomTom veel data op. Dus die zijn op zichzelf wat waard. Maar Apple gaat de komende jaren natuurlijk, net als Google, werken aan een goedlopend advertentieplatform bovenop Apple Maps. Reken maar dat dat een heel grote cashcow wordt. Wie wil er nu niet rechtstreeks in alle iPhones kunnen adverteren.

Voor Apple gaat dan ook een dergelijk bedrag gelden, van bijvoorbeeld 1,50 dollar advertentiewaarde per gebruiker, net als Facebook. Er waren van de zomer 600 miljoen Apple iOS gebruikers. En dat aantal neemt rap toe, ook met de goedkopere toestellen die de markt op komen. Dus over 2 jaar zal er sprake zijn van een miljard gebruikers die in potentie geraakt kunnen worden met Apple Maps.

TomTom krijgt denk ik als die locatiegebaseerde advertentie tool er is en inkomsten draait, afdrachten daaruit. Zeker als een iPhone gebruiker via een advertentie rechtstreeks een winkelruimte in genavigeerd wordt. TomTom heeft zich er dus goedkoop ingewurmd bij Apple, maar Goddijn is denk ik niet gek. Ze hebben dat gedaan, omdat ze in de toekomst willen meeprofiteren van location based services op het Apple platform.
Mooie visie op de toekomst van TT ! dat neemt niet weg dat het naar binnen wurmen van HG bij Apple makkelijk moet zijn geweest want met de andere twee kaarten makers wilde Apple natuurlijk niets te maken hebben ;-)
[verwijderd]
0
By the way waarom zit Google aan tafel samen met SAP en Cisco in het kader van Blackberry overnamegesprekken, wordt na een exit de boel in stukjes gehakt ?

www.bloomberg.com/news/2013-10-05/bla...
Beperktedijkbewaking
0
quote:

boemel schreef op 6 oktober 2013 00:17:

The fast-growing role of in-car systems
in trafic management.

files.m9.mailplus.nl/user3900194/1255...
Hier staan twee interessante getallen in:

TomTom currently receives Floating Car Data from a large fleet of 5.5 M real-time connected sensors.
And much more than the quantity of this data, the quality of Floating Car Data is
unmatched by any other source: The data is car centric (unlike for instance many
smartphone or Bluetooth generated data), processed fully anonymous compliant to privacy regulations, and the data has a high sample frequency (one position per second) and a high synchronization frequency (once per 1-3 minutes).


Het gaat hier om continu 2-way connected cars (de presentatie is van begin dit jaar). Het aantal auto's of smartphones (waaronder Apple klanten) waarvan TT mapshare achtige informatie ontvangt, of de veel grovere gsm-cell info, is veel groter dan 5,5 M. Iemand een idee waar mensen met een TT app onder vallen?

When 5-10% of cars are connected to a back-office (can relatively easily be reached by distributing off the shelf connected navigation systems), the “holy grail” of Floating Car Data is reached, meaning that a real-time picture of every road segment is available.

Ik vermoed dat ze West-Europa deze penetratiegraad gaan benaderen, wereldwijd natuurlijk nog lang niet. Daarvoor zijn minstens 60 M connected cars nodig, en dan nog evenwichtig verspreid ook. Enfin, de markt is nog lang niet verzadigd...
[verwijderd]
1
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 7 oktober 2013 00:21:

[...]

Ik vermoed dat ze West-Europa deze penetratiegraad gaan benaderen, wereldwijd natuurlijk nog lang niet. Daarvoor zijn minstens 60 M connected cars nodig, en dan nog evenwichtig verspreid ook. Enfin, de markt is nog lang niet verzadigd...

Brazilië en China komen er aan om HD traffic te krijgen. In China komen de te verwerken data van gebruikers van Autonavi. Zou best eens kunnen dat voor Brazilie de deal die TomTom met Apple heeft het mogelijk maakt om over voldoende data te beschikken. TomTom heeft al laten weten in een persbericht dat ze de kaarten van Brazilie hebben uitgebreid en verbeterd in aanloop naar het WK aankomende zomer. Zou niet gek zijn als voor de zomer ook HD traffic in Brazilie gelanceerd wordt.
Beperktedijkbewaking
0
Justin,
Niet alle door TT geleverde 'Traffic' gaat via connected cars als in mijn vorige post bedoeld. Aan sommige partijen wordt traffic-info geleverd zonder er realtime data voor terug te krijgen. Een simpel voorbeeld is RDS-TMC bij Renault, zolang dat nog in de lucht blijft.

Maar idd, de nieuwere mogelijkheden in het algemeen en de ontwikkelingen in landen als China en Brazilië maken het waarschijnlijk dat het aantal echte connected cars binnen twee jaar kan groeien tot 15-20 M.
En wat TT verdient TT aan zo'n service per 'car'? De nieuwe connected GO's geven een indicatie, wat was het ook al weer (deferred of niet)? Merk ook op dat Carlo vd Weijer het in bovengenoemde link heeft over 'distributing off the shelf connected navigation systems'.

Verder rekenen heeft geen zin, het zijn ruwe projecties (bovendien moet ik zo de deur uit), maar ik gok op al gauw € 200-300 mln hoge-marge omzet in 2015.

PS. Nog even een technisch detail, vind ik als ouwe techneut altijd leuk:

"...the data has a high sample frequency (one position per
second) and a high synchronization frequency (once per 1-3 minutes)."


De GPS posities worden dus elke sec bepaald, en 1x per 1-3 min uitgewisseld met een centrale server. Dat wil zeggen onder reguliere omstandigheden. Bij plotselinge congestie of een incident kan het direct (denk ook aan e-call). Dus echt 'realtime'.
31 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 9 mei 2024 16:21
Koers 5,515
Verschil -0,030 (-0,54%)
Hoog 5,550
Laag 5,500
Volume 63.432
Volume gemiddeld 281.378
Volume gisteren 302.782

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront