Ik geloof er geen snars van dat een partij als Tesla in staat zou zijn om een aanzienlijk marktaandeel te veroveren in Automotive. Geef mij maar een (semi-)electrische auto van BMW, Audi of Mercedes.
Laten we maar even zien waar Tesla staat over een aantal jaar; en of die auto's ook voldoende kwaliteit blijken te hebben en hun waarde houden.
Ik geloof er ook geen snars van dat techpartijen als Google, Apple en Uber een belangrijke rol gaan vervullen in de wereld van zelfrijdende auto's. Het is een evolutie en zeker geen revolutie. En die evolutie is al begonnen met bijv. Volvo die inmiddels ver is op het gebied van ADAS. De technologie van partijen als Bosch en TomTom is leading en veel meer bewezen, robuuster, goedkoper en betrouwbaarder dan wat er in de labs van bijvoorbeeld een Google wordt ontwikkeld.
Uber is overigens niet veel meer dan een taxi-appje met veel geld; een zeer eenvoudig te kopieren businessmodel. Het is niet voor niets dat Carl Icahn recent 100 miljoen dollar investeerde in Lyft.
De praktijk laat die evolutie ook zien. Je kunt een elektrisch karretje volproppen met voor miljoenen aan camera's, radar en computers en dan met 40km per uur in een beperkt gebiedje zelf laten rijden a la Google, maar je kunt ook de weg van Audi kiezen en met een standaard en veilige kwaliteitsauto, voorzien van ADAS-HAD-technologie, van San Francisco naar New York rijden over de snelweg. Geef mij maar het laatste. En zeker ook qua design.
Glenn Abrett scheef recent op seekingalpha het volgende:
As an AI scientist deeply involved in the race to build autonomous people let me say this: There are not going to be truly autonomous cars for at least twenty years. In fact I sincerely doubt there will ever be such things. By the time the tech exists to make such things the human race will likely have other fish to fry.
Why is this the case? Let me give a simple illustration. You are driving down a country road. Up ahead you can see a car starting to pull down a driveway. You immediately focus on that car. Threat? In a millisecond you determine that it is not, that the other driver will do the rational thing and pause waiting for you to pass. What would an autonomous vehicle using today's technology do? Come to a screeching halt. Why? Because the AI would be unable to determine the threat level of the car moving down the driveway and would be forced to do the 'safe' thing. AI's are great at dealing with motion and collision paths and such things, but today's AI's and AI's for the forseeable future cannot begin to determine the INTENT of other drivers. And without being able to determine intent, autonomous cars will be painfully slow and safety conscious -- so slow and safety conscious that no one will want to have anytthing to do with them.
In order to determine intent an AI would need to understand humans and their motivations at a pretty deep level -- the thing that humans understand about each other naturally. In fact, in order to understand something as simple as the intent of a driver of another car, an AI would have to be incredibly smart and capable -- almost as smart and capable as an actual human. Not going to happen in the near future. Probably not for a considerable time. Maybe never as AI's are likely to evolve in a somewhat different direction (we have more than enough actual humans).
Of course if all cars were controlled by AI's linked together it would work fine. But to make that a reality would require a draconian government that we are unlikely to elect in US and even in China I dare say it would simply piss too many folks off.