TomTom « Terug naar discussie overzicht

Deutsche Coalition: Auf Umwegen zum Ziel : TomTom

390 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

Vici schreef op 15 juni 2015 10:53:

Nu is het gerucht ook opgepakt door de Fin. Telegraaf.
De floepers. Die moeten hun mail van een aantal weken terug nog maar eens gaan herlezen. Straks komen ze natuurlijk met oud nieuws.
Pacman RTT
0
quote:

korups schreef op 15 juni 2015 10:56:

Laat de Yanks het nieuws maar oppakken zodat we nog 20 centen stijgen vandaag! Elke dag een duppie een maand lang is voldoende!
Elke dag een Euro bedoel je.. :)
Tom3
0
quote:

Johan@61 schreef op 15 juni 2015 10:42:

Wie ziet HERE enige Nuance?

"De drie fabrikanten trekken samen op en gelden als potentiële kopers voor de kaartentak HERE van Nokia, maar zijn volgens de Duitse krant ook in gesprek met het Nederlandse TomTom en voeren zelfs een boekenonderzoek uit.

1. De betrokken partijen wilden evenwel niets bevestigen tegenover de krant."

"2. TomTom liet maandag in een reactie tegenover ABM Financial News weten niet te reageren op speculaties in de media."

NB: 3. Bij Ahold en Delhaize kwamen ze ook Mosterd na de Maaltijd toch ....

een paar dagen later met het ECHTE nieuws!

Waarom slapen die V.E.B. ers nog steeds, gaan ze wederom ACHTERAF straks weer VERHAAL halen????

Ciao!

Dat de 3 Duitse autobouwers een serieuze zaak hebben gemaakt van de overname van Here kan ontkracht worden door te wijzen op de zee van tijd die ze gehad hebben voor de overname van Here. Gedurende de hele winter hebben gesprekken met Nokia plaats gevonden. Toen hadden ze in alle stilte spijkers met koppen kunnen slaan. Hun bod was een karige Euro 2 miljard, wetende dat er nog vele miljarden bij moesten voor de uitrol van HD maps. Los van de vraag of HD maps net zo efficient (qua data handling) en goed werkt als Road DNA, zullen ze geschrokken zijn van de duur van dit inhaalproces, te meer daar de meeste brains inmiddels al vertrokken zijn bij Here. De gesprekken met Tom2 zullen dan ook een aanvang genomen hebben kort na dat de onderhandelingen met Here beeindigd zijn. Nu zien we inderdaad het laatste bedrijf in dit strategisch steekspel.
[verwijderd]
1
quote:

*Justin* schreef op 15 juni 2015 10:52:

Lastig dat we nu in twee draadjes bezig zijn. Zie mijn reactie hier. www.iex.nl/Forum/Topic/1325886/16/14-...

@Johan. Sta dus nog steeds achter mijn opmerkingen van gisteravond. Voorlopig is het een back-up plan van de Duitsers. Althans, zo lijkt het, als de geruchten door SudDeutsche waar zijn...
Sorry Justin, ik zat nog te lezen toen jij het plaatste.

Enfin, dit draadje zal zeker doorlopen naar 3e week van maand 19 JUNO?

PS: Ik ga maar weer in mijn hokje ( balansen), sterkte en succes allemaal!

Ciao!
Beperktedijkbewaking
1
quote:

Tom3 schreef op 15 juni 2015 00:11:

[...]
@Justin
Als het 2e echelon komt is het eerste al in aktie gekomen, zeker bij een Duits bedrijf gaat niets zonder instemming van het 1e echelon. Er is al een principe uitspraak gedaan, het lijkt me dat Tom2 niet zo maar inzage in haar bedrijfsgeheimen geeft. Denk dat de overeenkomst met Audi/VW en Apple in dit verband top secret is. Als deze overeenkomsten ingezien zijn of worden ingezien dan is in mijn ogen het hek van de dam en is er geen weg terug. De wijze van participatie is dan van secundair belang. Zal HG wel over nagedacht hebben.
Juist dat noemen van het 2e echelon maakt het bericht voor mij geloofwaardig. Natuurlijk gaan de echte bazen (elkaars concurrenten!) niet gezamenlijk per limousine in Amsterdam een kopje koffie drinken. Die hebben een volle agenda, en het zou teveel bombarie geven. En dat 2e echelon zal echt wel slaan op enkele financiële en vermoedelijk ook technische topfiguren.

Niet die 'due diligence', maar het feit dát er kennelijk verkennende gesprekken met BMW en Daimler (+ Audi als 'spion' van VW?) zijn geweest, is voor mij de kern van het krantenartikel. Maar we moeten het niet gaan overdrijven, zoveel nieuws staat er verder niet in. Dat de autofabrikanten zich zorgen maken ohgv connected cars, en de genoemde drie op mapping-gebied zoekende zijn na de aangekondigde verkoop van Here (en misschien al eerder), is geen nieuws.

Er staat ook niet dat ze substantieel deel willen gaan nemen in TT of TT's kaartenbusiness, laat staan iets geheel overnemen (al wordt het in het artikel wel terloops gesuggereerd). Er is nog geen due diligence uitgevoerd, er is alleen maar over gesproken. Bovendien kan die uitdrukking een tamelijk lichte betekenis hebben, zoals door Justin al betoogd. Bijvoorbeeld het checken van bepaalde dingen die een potentiële toekomstige klant wil weten alvorens een belangrijk meerjarencontract te gaan afsluiten. Dat is geen totaal boekenonderzoek, en vereist ook geen inzage in de deal met Apple.

Ik vermoed dat de süddeutsche journalisten of hun bronnen de uitdrukking ook in die losse, minder zware zin, bedoeld hebben. Mogelijk hebben die bronnen het woord helemaal niet letterlijk gebruikt, en is het er als term bijgehaald door de journalisten. Hun spelfout (ze schrijven dilligence) duidt daar misschien op.

Persoonlijk vind ik het in dit verband grappig dat het woord diligence in het Frans 'postkoets' betekent...
[verwijderd]
0
Nog heel effe ... (Justin) TT geeft toch een adrenaline op deze vroege maandagochtend....

1. TT heeft circa 4000 man en HERE cira 6000!

2. TT heeft circa 20% en HERE circa 80% van de Automarkt.

3. Volgens insiders heeft TT veel geleerd van het TeleAtlas drama, getuige de jarenlange bijna verliezen en waardeloze WPA.

4. TT insiders beweren, vanwege de investeringen in Know How, dat TT techologisch veel verder is dan HERE, is dit overigens door 'deskundigen' al BEVESTIGD??? Weten de Duitsers dit dan NIET, of doen zij gluiperig oder Spielen Sie Haase und Dumme Ku??

5. Als punt 4. zou kloppen, waarom kopen de Duitsers niet gewoon TT, ondanks dat het veel werk en geld kan gaan kosten om alle Duitse auto's om te bouwen in TT.

6. HERE wil niet meer investeren, althans minder vanwege andere core business door moeder Nokia.

7. Stel dat ALLE Duitse auto's op termijn weglopen bij HERE, dan worden de marktaandelen toch omgekeerd: 70-30?

8. Als 7. klopt, dan heeft HERE toch veel minder waarde dan de huidige Boekwaarde van 2 miljard? Je zou denken lopen ze naar bijna waardeloos af, idem onze opties Juno?

9. Saillante vraag is: Waarom heeft HERE en TT samen zoveel mensen in dienst? Ze zitten toch NIET de hele dag allemaal met MAPPEN op hun schoot te stoeien en koffie te leuten? Of rijden ze allemaal de wereld rond met die kastjes op hun auto's van de Noordpool tot aan Guatemala ??

10. TT heeft nog 4 Business Units, dus daar hebben zij het goed verdeeld met efficiëntere aanpak?

Moraal van het Verhaal:

Als ik het Consortium was, dan koop ik gewoon de boel in Amsterdam op en verkoop die gadgets en die GEIT erbij onderhands aan de Freaks!?

PS: En nu echt echt in mijn hokje, de fiscus wordt anders heel Boos!

Ciao!
[verwijderd]
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 15 juni 2015 11:26:

Persoonlijk vind ik het in dit verband grappig dat het woord diligence in het Frans 'postkoets' betekent...
En als je je dan echt een "ouwe lul" wilt voelen:

www.youtube.com/watch?v=zF29uzNFMyg

Krijg je de smaak te pakken en beken je je volledig tot het omroep MAX publiek dan kun je nog wat leuke uurtjes beleven aan het volledig bekijken van de met veel liefde gemaakte serie "Goedenavond dames en heren". Zei hij met het schaamrood op zijn kaken ;-) !!
nb
0
[quote alias=xynix id=8557940 date=201506151223]
[...]
En als je je dan echt een "ouwe lul" wilt voelen:

www.youtube.com/watch?v=zF29uzNFMyg

Gister voelde ik me een ouwe lul: meestal zit ik op een ipad en iig nooit op een laptop. Tot ik gister een betoog van mijn dochter ging nazien. Om naar beneden te scrollen, 'veegde' ik met mijn vinger over het scherm. ooooh, over rode konen gesproken
[verwijderd]
0
quote:

nb schreef op 15 juni 2015 12:47:

[quote alias=xynix id=8557940 date=201506151223]
[...]
En als je je dan echt een "ouwe lul" wilt voelen:

www.youtube.com/watch?v=zF29uzNFMyg

Gister voelde ik me een ouwe lul: meestal zit ik op een ipad en iig nooit op een laptop. Tot ik gister een betoog van mijn dochter ging nazien. Om naar beneden te scrollen, 'veegde' ik met mijn vinger over het scherm. ooooh, over rode konen gesproken
Lachen hier, maar met mijn laptop kan ik dat. Verder is het een onding, Windows 8.1 en wacht nu op de gratis update van Windows 10.
Trouwens ook een AB voor BDB zijn post. Was bijna ondergesneeuwd in het geweld op de andere draadjes.
[verwijderd]
0
quote:

Pacman RTT schreef op 15 juni 2015 13:36:

En jij denkt dat Windows 10 je problemen gaat oplossen.. LOL :)
Hoop ik wel. Maar ik kan me er inmiddels goed mee redden. Heb er een handboek voor senioren bij ;-)
xof
1
Ik geloof niet dat de Duitsers TT als geheel willen overnemen.

Als de Duitsers van TT alleen het kaartenmateriaal "License" overnemen van TT dan is de R&D zekergesteld door kritische massa voor komende tijd, deze deel-overname past in een toekomstgericht partnership richting HAD.

Harald TT is in een goede onderhandelingpositie om nu de dit deel te verkopen en een toekomstgerichte "Sell and Lease Back" constructie op te zetten.

Op deze manier creeert hij aandeelhouderswaarde en vult de allang aangekondigde strategische heroverweging in. De Duitsers zijn bereid minimaal 2 Mrd te betalen voor de kaartendatabase en TT kan verder met de overgebleven divisies.

De Duitser houden NokiaHere aan de lopende contracten en faseren die geleidelijk uit. Zij zijn er klaar mee om op hun eigen omzet/business te bieden en maken een lange neus naar de toekomstige HERE koper.

Dit scenario laat de verborgen waarde van TT vrijvallen en TT kan verder lekker ondernemen met de reeds snel groeiende andere activiteiten.

We gaan het meemaken

[verwijderd]
0
@xof

Je lijkt Justin wel, of die idioten van SNS (Martijn den Drijver) en RABO (Hans Slob), met z'n extreem lage waardering. Die 2 miljard voor de TomTom Maps is een regelrechte belediging. (de aanschaf alleen was zo'n beetje het dubbele en sindsdien is er veel geïnvesteerd en waarde toegevoegd; zelf maken kost minimaal 10 miljard))

De Maps van Here leveren naar verwachting minimaal $4 miljard op, maar dat zou ook zo maar 5 of 6 miljard euro kunnen worden. De Maps van TomTom zijn mogelijk 1,6 X de waarde van die van Here, maar minimaal gelijkwaardig qua waarde.
JanssenB
0
Wat zou een overname van alleen de kaartenmateriaal "license" opleveren voor de aandeelhouder en TOM2 verdergaat met alleen zijn overige activiteiten.
Bij een complete overname wordt er een bedrag geboden per aandeel aan de aandeelhouders. Maar hoe zit dat dan bij een gedeeltelijke verkoop/afsplitsing?
DeZwarteRidder
0
quote:

JanssenB schreef op 15 juni 2015 14:02:

Wat zou een overname van alleen de kaartenmateriaal "license" opleveren voor de aandeelhouder en TOM2 verdergaat met alleen zijn overige activiteiten.
Bij een complete overname wordt er een bedrag geboden per aandeel aan de aandeelhouders. Maar hoe zit dat dan bij een gedeeltelijke verkoop/afsplitsing?
Ik denk niet dat TT z'n kaarten wil verkopen, een joint-venture lijkt mij veel waarschijnlijker.
In dat geval krijgt TT een hoop cash, die ze weer kunnen gebruiken voor overnames of dividenden.
[verwijderd]
0
quote:

JanssenB schreef op 15 juni 2015 14:02:

Wat zou een overname van alleen de kaartenmateriaal "license" opleveren voor de aandeelhouder en TOM2 verdergaat met alleen zijn overige activiteiten.
Bij een complete overname wordt er een bedrag geboden per aandeel aan de aandeelhouders. Maar hoe zit dat dan bij een gedeeltelijke verkoop/afsplitsing?
Een licentie zonder het te verkopen kan max 300 miljoen omzet extra opleveren maal een brutomarge van 80% (de kaarten worden toch al onderhouden) en 10% belasting brengt dit ongeveer 220 miljoen winst met zich mee. Dat is 1 euro per aandeel. Dit zou de winst van TomTom in theorie kunnen verzesvoudigen ten opzichte van nu.

Verzesvoudigen klinkt natuurlijk als heel veel, maar dat zegt ook iets over het huidige lage winst niveau. De huidige klanten dekken de kosten van het kaarten onderhoud en zorgen voor een plusje. Iedere klant die erbij komt laat de winst snel stijgen.

Dus hoewel dat geen overname of verkoop is, is dat ook een aantrekkelijk alternatief. Een echte sale and lease back levert TomTom denk ik 2 miljard op voor de kaarten en traffic die ze dan langdurig nog mogen gebruiken. De consumentendivisie profiteert dan van deze leaseback en kan met goede marges navigatie en horloges en camera's blijven verkopen. Met een IPO van 1 miljard. En dan Telematics nog voor 1 miljard.

In het eerste scenario kan de koers van tomtom oplopen tot 20 euro of meer, maar gebeurt dat wel geleidelijk, naarmate er meer inkomsten binnenkomen.

In het tweede scenario heb je 17 euro in 1 keer.

Een derde scenario is het minst aantrekkelijk. Als TomTom samen met de autofabrikanten een bod doet op alle vrije aandelen (de 40% die niet in vaste handen is) voor een prijs van 13 tot 14 euro (35% premie). Waarna zij gezamenlijk TomTom van de beurs halen en de autofabrikanten hun toekomst rond zelfrijdende auto's hebben veiliggesteld.

Die delisting geruchten zijn heel oud en gelden denk ik niet meer, maar zouden wel minder opleveren voor aandeelhouders dan die andere twee scenario's.

Wat natuurlijk ook nog kan is dat de autofabrikanten achter het net vissen maar toch bij HERE blijven, dat in handen komt van Tencent en Navinfo. En dat er niets verandert, dat de autofabrikanten gewoon klant worden bij Navinfo. Nu lijkt me ook dat een kans bieden voor marktaandeel uitbreiding, maar dan minder sterk als in scenario 1.
Juun
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 15 juni 2015 14:10:

[...]
Ik denk niet dat TT z'n kaarten wil verkopen, een joint-venture lijkt mij veel waarschijnlijker.
In dat geval krijgt TT een hoop cash, die ze weer kunnen gebruiken voor overnames of dividenden.
Ere wie ere toekomt. Dit vind ik nu eens een waardevolle bijdrage.
[verwijderd]
1
quote:

JanssenB schreef op 15 juni 2015 14:02:

Wat zou een overname van alleen de kaartenmateriaal "license" opleveren voor de aandeelhouder en TOM2 verdergaat met alleen zijn overige activiteiten.
Bij een complete overname wordt er een bedrag geboden per aandeel aan de aandeelhouders. Maar hoe zit dat dan bij een gedeeltelijke verkoop/afsplitsing?
Meest voor de hand liggend is het onderbrengen van de Maps in een nieuw op te richten onderneming die een separate beursnotering krijgt (bijv. Nasdaq).

TomTom krijgt voor haar inbreng van de kaarten en technologie een bepaald belang. Stel dat de nieuwe onderneming de wereld gaat veroveren met oplossingen voor (semi-)automatisch rijden en dus naast kaarten tevens oplossingen a la Uber in de markt gaat zetten. (de hardware wordt geleverd door de autofanrikanten zelf).
Daarvoor is een startkapitaal van 10 miljard nodig. TomTom levert de Maps voor 4 miljard. De rest van het kapitaal wordt opgehaald via een emissie. Zeg de Duisters 30% en de free float 30%.

TomTom krijgt die 4 miljard op haar balans en profiteert voor 40% mee in de toekomstige winsten.

boem!
0
quote:

*Justin* schreef op 15 juni 2015 14:12:

[...]

Een licentie zonder het te verkopen kan max 300 miljoen omzet extra opleveren maal een brutomarge van 80% (de kaarten worden toch al onderhouden) en 10% belasting brengt dit ongeveer 220 miljoen winst met zich mee. Dat is 1 euro per aandeel. Dit zou de winst van TomTom in theorie kunnen verzesvoudigen ten opzichte van nu.

Verzesvoudigen klinkt natuurlijk als heel veel, maar dat zegt ook iets over het huidige lage winst niveau. De huidige klanten dekken de kosten van het kaarten onderhoud en zorgen voor een plusje. Iedere klant die erbij komt laat de winst snel stijgen.
Onder invloed van de de take-rate die substantieel zal stijgen de komende jaren zal jouw max 300 mio veranderen in minimaal 450 mio voor dit VW contract.

Verder eens met je beschouwing wat dat zal betekenen voor de wpa op basis van de 2014 gegevens en uitgaande van die 300 mio.

2020 zal echter heel andere bedragen tonen, omdat door de hogere take-rate de connected car-base dan zal zijn gegroeid naar 300 a 400 mio voertuigen.

Neem nu de moeite eens om je rekenmachine te pakken en er jouw bedrag per jaarfee aan toe te voegen en vermenigvuldig dat met het marktaandeel dat tom2 dan volgens jou zal hebben. Onverschillig welk bedrag je invult voor marktaandeel danwel jaarfee je zult perplex staan over welke grootheden we praten

Koersen van 20 en 30 euro klinken leuk voor degenen die niet verder durven kijken dan vandaag en graag "genuanceerd" over willen komen.

Ik schat jou op een heel ander nivo in.

[verwijderd]
0
Het is een Gotspe om te denken dat de Duitsers al boekenonderzoek(DD) hebben gedaan bij TT, laat staan gesprekken hebben gevoerd.

Dat Duitse boulevardblad suggereert de wens, de gedachte van wat hogere managers bij carmakers, het peilen van het idee in de markt.

TT kan niet reageren omdat ze van niets weten, ik mag hopen dat er veel lezers hebben kunnen profiteren van de mooie spike in de dag grafiek...
390 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 2 mei 2024 17:35
Koers 5,620
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 5,750
Laag 5,600
Volume 291.496
Volume gemiddeld 327.571
Volume gisteren 419.532

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront