TomTom « Terug naar discussie overzicht

TOMTOM SEPTEMBER 2015

4.651 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 ... 229 230 231 232 233 » | Laatste
dipity
1
VW probleem gaat lang slepende affaire worden. Europese autoriteiten gaan extra scherp letten op Duitse automerken vanwege VW Dieselgate. Heeft uitstralingseffect naar andere zaken die voorliggen bij andere onderdelen van de EU. Vraag mij af of dit doorwerkt in de beoordeling en eisen inzake de overname van Here. Ook: als ik een niet-Duits automerk ben, dan wil ik mijn vingers niet branden aan nieuwe contracten met Here, als aanstaande dochter van o.a. VW. Deze circumstancial effects zouden voor TomTom wel eens heel goed kunnen uitpakken.
[verwijderd]
1
quote:

dipity schreef op 22 september 2015 21:12:

VW probleem gaat lang slepende affaire worden. Europese autoriteiten gaan extra scherp letten op Duitse automerken vanwege VW Dieselgate. Heeft uitstralingseffect naar andere zaken die voorliggen bij andere onderdelen van de EU. Vraag mij af of dit doorwerkt in de beoordeling en eisen inzake de overname van Here. Ook: als ik een niet-Duits automerk ben, dan wil ik mijn vingers niet branden aan nieuwe contracten met Here, als aanstaande dochter van o.a. VW. Deze circumstancial effects zouden voor TomTom wel eens heel goed kunnen uitpakken.
Precies, zo denk ik eer ook over, zie hierboven....
dipity
1
En hoe zullen de verhoudingen zijn tussen de drie eigenaren, met zwarte schaap VW in hun midden?
Kuiken
1
WRAPUP 10-Volkswagen says 11 mln cars hit by scandal, probes multiply
22-09-2015 20:52

(Adds report about supervisory board meeting to consider
Winterkorn's fate)

* Volkswagen denies report, CEO says he's sorry

* Company says 11 million cars could be affected by scandal

* Sets aside 6.5 bln euros, says amount could rise

* Up to $30 bln wiped from market cap

By Andreas Cremer

BERLIN, Sept 22 (Reuters) - Volkswagen AG said a
scandal over falsified U.S. vehicle emission tests could affect
11 million of its cars worldwide as investigations of its diesel
models multiplied, heaping fresh pressure on CEO Martin
Winterkorn.

Volkswagen has brought forward a meeting of senior
supervisory board members to Tuesday evening from Wednesday,
with Winterkorn's future on the line, a German newspaper
reported, citing board sources.

The report, in the Hannoversche Allgemeine Zeitung followed
an earlier story in the Tagesspiegel newspaper saying the board
would replace 68-year-old Winterkorn with Matthias Mueller, the
head of the automaker's Porsche sports car business.

A Volkswagen spokesman denied the Tagesspiegel report.
Winterkorn did not mention his future in a video message posted
on the company's website in which he repeated his apology for
the scandal.

But a key Winterkorn ally withheld public support for the
chief executive.

"I don't want to preempt the upcoming intense deliberations
and will not comment on details or any consequences," Stephan
Weil, head of the German state of Lower Saxony, told reporters
in Hanover when asked about Winterkorn's future.

Weil, a supervisory board member representing Volkswagen's
second-largest shareholder, earlier this year helped Winterkorn
fend off a challenge to his leadership by long-time chairman
Ferdinand Piech and earlier this month backed the CEO's contract
extension.

Shares in the world's biggest carmaker by sales plunged
almost 20 percent on Monday after it admitted using software
that deceived U.S. regulators measuring toxic emissions in some
of its diesel cars.

The stock tumbled another 20 percent to a four-year low on
Tuesday after some countries in Europe and Asia said they would
launch investigations themselves. Preference shares were down
19.7 percent at 106.1 euros at 1500 GMT.

At the lowest point, the declines in the preference and
ordinary shares wiped more than $30 billion off the company's
market value.

Volkswagen said it would set aside 6.5 billion euros ($7.3
billion) in its third-quarter accounts to help cover the costs
of the biggest scandal in its 78-year-history, blowing a hole in
analysts' profit forecasts.

It also warned that amount could rise, saying diesel cars
with so-called Type EA 189 engines built into about 11 million
Volkswagen models worldwide had shown a "noticeable deviation"
in emission levels between testing and road use.

The U.S. Environmental Protection Agency (EPA) said on
Friday Volkswagen could face penalties of up to $18 billion for
cheating emissions tests. The carmaker also faces lawsuits and
damage to its reputation that could hit sales, and media reports
have said the U.S. Department of Justice has opened a criminal
inquiry into the matter.

In addition, New York and other state attorneys general are
forming a group to probe the scandal, a spokesman for New York
Attorney General Eric Schneiderman said.

The probe would focus on potential violations of
environmental and consumer fraud laws, the spokesman said.

The crisis has also sent shockwaves through Germany, with
Chancellor Angela Merkel calling for "complete transparency"
from a company long seen as a symbol of the country's
engineering excellence.

Winterkorn was due to have his contract extended at a
supervisory board meeting on Friday but is now facing questions
over how the scandal came about.

Volkswagen, which for several years has been airing U.S. TV
commercials lauding its "clean diesel" cars, was challenged by
authorities as far back as 2014 over tests showing emissions
exceeded California state and U.S. federal limits.

The company attributed the excess emissions to "various
technical issues" and "unexpected" real-world conditions.
It was not until the EPA and the California Air Resources Board
threatened to withhold certification for its 2016 diesel models
that Volkswagen in early September admitted its wrongdoing.

"Winterkorn either knew of proceedings in the U.S. or it was
not reported to him," Evercore ISI analyst Arndt Ellinghorst
said. "In the first instance, he must step down immediately. In
the second, one needs to ask why such a far-reaching violation
was not reported to the top and then things will get tough too."

Porsche's Mueller was promoted to Volkswagen's executive
board on March 1 and was previously its head product strategist.
As a management board member of family-owned Porsche SE
, he is also close to the Porsche-Piech clan that has
a controlling stake in Volkswagen.

'TOTALLY SCREWED UP'

Winterkorn has built Volkswagen into one of the world's
top-selling brands since he took the helm in 2007, with brands
ranging from budget Seats and Skodas to premium Audis and
top-end Lamborghinis.

But he has also faced criticism for a centralised management
style which some analysts say has hampered the company's efforts
to address long-standing underperformance in North America.

Workers in Wolfsburg, where Volkswagen employs over 50,000
people, were dismayed by the damage to the company's image. "If
Winterkorn knew of the manipulation, then he must go," said one
staffer who works in human resources at the plant.

Late on Monday, Volkswagen's U.S. chief Michael Horn said
the company had "totally screwed up" and promised to make
amends.

There have been no suggestions so far that other carmakers
have engaged in the same practices as Volkswagen. Germany's BMW
and Daimler have said the accusations
against Volkswagen did not apply to them.

But shares in those companies as well as rivals including
Peugeot, Renault and Fiat Chrysler
fell on Tuesday amid signs regulators across the world will step
up scrutiny of vehicle tests, which environmentalists have long
criticised for exaggerating fuel-saving and emissions results.

The EPA said on Monday it would widen its investigation to
other automakers, and French Finance Minister Michel Sapin said
on Tuesday an EU-wide inquiry was needed too.

Germany's Transport Ministry said it would send an
investigative commission to study whether cars built at
Volkswagen's headquarters complied with German and European
emissions guidelines. Italy asked VW to prove the cars sold in
that country do not contain the "defeat devices" at the centre
of the scandal, while Switzerland also said it would investigate
Volkswagen's diesel vehicle emissions tests.

The European Commission said it was in contact with
Volkswagen and U.S. authorities, and it was premature to say
whether specific checks on the carmaker's vehicles were needed.

In Asia, South Korea's environment ministry said it would
investigate 4,000 to 5,000 of Volkswagen's Jetta, Golf and Audi
A3 vehicles produced in 2014 and 2015, and it could expand its
probe to all German diesel cars if it found problems.

(Additional reporting by European and Asian bureaus and by
Karen Freifeld in New York; Writing by Mark Potter and Christian
Plumb; Editing by Tom Brown and Cynthia Osterman
Regenboog33
1
quote:

dipity schreef op 22 september 2015 21:12:

VW probleem gaat lang slepende affaire worden. Europese autoriteiten gaan extra scherp letten op Duitse automerken vanwege VW Dieselgate. Heeft uitstralingseffect naar andere zaken die voorliggen bij andere onderdelen van de EU. Vraag mij af of dit doorwerkt in de beoordeling en eisen inzake de overname van Here. Ook: als ik een niet-Duits automerk ben, dan wil ik mijn vingers niet branden aan nieuwe contracten met Here, als aanstaande dochter van o.a. VW. Deze circumstancial effects zouden voor TomTom wel eens heel goed kunnen uitpakken.
Is het niet zo dat Audi, BMW en Mercedes (en dus juist niet VW) een bod op Here hebben neergeled? En dat VW juist heel erg de kant van TT heeft gekozen? Dan zou dit toch eerder fout dan goed uitpakken voor TT? Of zie ik hier wat verkeerd?
[verwijderd]
1
Volkswagen-schandaal treft 11 miljoen auto's
Dinsdag 22 september 2015 16:08
LONDEN (WSJ)--Het schandaal rond uitlaatgassen bij Volkswagen AG heeft zich dinsdag verhevigd, nadat het bedrijf aangaf dat 11 miljoen van zijn auto's wereldwijd mogelijk software bevatten die te lage waarden afgeeft voor de uitstoot van uitlaatgassen.
De autofabrikant neemt een voorziening van EUR6,5 miljard in het derde kwartaal en gaf daarom een winstwaarschuwing af.
Uit intern onderzoek blijkt dat dezelfde software die de motor regelt ook in andere auto's zit met dieselmotoren van de Volkswagen-groep, maar bij de andere merken mogelijk niet hetzelfde effect heeft, meldde het bedrijf. Volkswagen bezit behalve het gelijknamige automerk ook de automerken Porsche, Audi en Skoda.
Het aandeel Volkswagen, een van de grootste beursgenoteerde bedrijven van Europa, tuimelde dinsdag met 23% omlaag na de winstwaarschuwing, nadat het aandeel maandag ook al 19% lager sloot.
De onregelmatigheden betreffen automotoren van het EA 189-type, zei het autoconcern, benadrukkend dat "uitsluitend voor dat motortype een merkbare afwijking tussen testresultaten en feitelijk weggebruik is vastgesteld."
"Volkswagen werkt intensief aan eliminatie van deze afwijkingen door technische ingrepen", voegde het concern eraan toe.
Amerikaanse milieu-instanties beschuldigden vorige week vrijdag het autoconcern ervan software te hebben geinstalleerd in een half miljoen auto's, die daardoor in een testomgeving minder uitlaatgassen lijken uit te stoten dan op de weg. Het bedrijf ontkent niet en chief executive Martin Winterkorn heeft al zijn persoonlijke excuses aangeboden.
Inmiddels loopt er een strafrechtelijk onderzoek in de Verenigde Staten dat een boete van maar liefst $18 miljard kan opleveren.
De afdeling milieu en grondstoffen van het Amerikaanse ministerie van justitie onderzoekt de fraude, zeggen personen die bekend zijn met de situatie. Ook zal een commissie van het Huis van Afgevaardigden in de komende weken betrokkenen horen.
Het schandaal heeft Duitsland geschokt. Een op de zeven banen bij de oosterburen is gerelateerd aan de auto-industrie. De kwestie sleurt concurrerende autofabrikanten in zijn kielzog mee.
De Duitse deelstaat Nedersaksen - die 20% van de Volkswagen-aandelen bezit - de Franse minister van Financien Michel Sapin willen dat het onderzoek zich uitbreidt naar de hele auto-industrie, omdat het bedrog wijder verbreid zou kunnen zijn.
Een EU-woordvoerster zei dat Europese toezichthouders "zeer binnenkort" met nationale toezichthouders zullen vergaderen over de aanpak. Uitstootlimieten worden op nationaal niveau gehandhaafd en getest, zei ze.
Italie heeft al een onderzoek geopend naar de uitstoot van Volkswagen-auto's, meldde de Italiaanse minister van transport dinsdag.
Zorgen dat het schandaal de industrie in brede zin kan schaden raakten dinsdag de aandelen van autofabrikanten in heel Europa. Aandelen van Daimler AG, BMW AG en de Franse autofabrikant Renault SA en PSA Peugeot Citroen daalden fors.

www.beurs.nl/nieuws/buitenland/384016...

Volkswagen bezit behalve het gelijknamige automerk ook de automerken Porsche, Audi en Skoda.
dipity
1
@Turquosine Volkswagen AG produceert voertuigen van onder andere de merken Volkswagen, Audi, Seat en Skoda. Martin Winterkorn is the chairman of the board of directors of Volkswagen AG. Het raakt dus de hele groep. Een aankoop door dochter Audi is een aankoop door Volkswagen AG.
[verwijderd]
2
quote:

Turquoisine schreef op 22 september 2015 21:29:

[...]Is het niet zo dat Audi, BMW en Mercedes (en dus juist niet VW) een bod op Here hebben neergeled? En dat VW juist heel erg de kant van TT heeft gekozen? Dan zou dit toch eerder fout dan goed uitpakken voor TT? Of zie ik hier wat verkeerd?
Ik zou het niet zo bekijken. Wat ik wel denk is dat het een gevoelige klap is voor imago Duitse autoindustrie en Duitsland in het algemeen. Opel adverteert er zelfs mee met de pay-off (door Claudia Schiffer) "It's a German". De waarde van zo'n stempel, die nu geen stempel meer is, is onmogelijk te berekenen, maar wel groot.

Het zou ook een turning point kunnen zijn voor de doorbraak van de elektrische auto. Soms heeft een trend (in dit geval de elektrificatie en digitalisering van de auto) een bepaald groot event nodig om in een versnelling te komen. De Duitsers hebben moeten sjoemelen om ook als weinig vervuilend te boek te staan. En (zoals Goddijn bij BNR zei), als auto's elektrisch worden, dan is de positie van autofabrikanten minder vanzelfsprekend. Dan zijn de entree barrières lager.

enwatnu
1
Zou me niet verbazen als de Duitse auto industrie enorme klappen gaat krijgen door die Diesel gate. Dat betekent een verlies van enorm veel arbeidsplaatsen in Duitsland. Ben benieuwd waar Merkel die gelukzoekers te werk wil stellen.
Eurio1
2
Ik vrees dat alles wat auto ademt (als dat lukt in die dieseldampen), flink wordt teruggezet de komende tijd.
Eurio1
2
Vind dit wel een wat ver gezochte Wende, eigenlijk.
quote:

*Justin* schreef op 22 september 2015 21:44:

[...]

Ik zou het niet zo bekijken. Wat ik wel denk is dat het een gevoelige klap is voor imago Duitse autoindustrie en Duitsland in het algemeen. Opel adverteert er zelfs mee met de pay-off (door Claudia Schiffer) "It's a German". De waarde van zo'n stempel, die nu geen stempel meer is, is onmogelijk te berekenen, maar wel groot.

Het zou ook een turning point kunnen zijn voor de doorbraak van de elektrische auto. Soms heeft een trend (in dit geval de elektrificatie en digitalisering van de auto) een bepaald groot event nodig om in een versnelling te komen. De Duitsers hebben moeten sjoemelen om ook als weinig vervuilend te boek te staan. En (zoals Goddijn bij BNR zei), als auto's elektrisch worden, dan is de positie van autofabrikanten minder vanzelfsprekend. Dan zijn de entree barrières lager.

Eurio1
1
Wat zou het voor TT betekenen als Winterkorn wordt vervangen door Müller (Porsche)?
[verwijderd]
2
quote:

Eurio schreef op 22 september 2015 22:34:

Wat zou het voor TT betekenen als Winterkorn wordt vervangen door Müller (Porsche)?
Als het hele imago van de Duitsers, inclusief hun HERE, een optater krijgt, zou het voor TomTom wel eens heel goed kunnen uitpakken.
[verwijderd]
0
Bovenstaande posters zijn echt serieuze doolhofdenkers. Ik heb hier theorieën gezien maanden geleden over HERE. Om van te smullen, maar ook om van te janken. Opnieuw gaan sommige wel heel erg ver. Straks krijgen we nog de theorie " wat als Skoda een nieuw logo krijgt op de superb, zal dat iets doen met de koers van TomTom. Alstublieft zeg, word wakker en met beide benen op de grond. Focus op forecasts en harde materie. Stuk zinvoller!
Beperktedijkbewaking
2
quote:

seren schreef op 21 september 2015 20:28:

@BDW, is het niet tijd voor een rondje cijfers voorspellen?
De q3 cijfers worden spannender (en beter) dan ooit.
En we moeten de koersvoorspelling wel rond hebben voordat Apple nog duidelijker wordt ;)
Vandaag (sorry, gisteren) het eerste wedstrijdje geopend. Dat het spannend wordt ben ik met je eens.

Sorry dat ik me hier nog even meld, ik had me voorgenomen in deze draad verder te zwijgen, omdat ik hier al genoeg stof heb doen opwaaien. Of het allemaal off-topic was laat ik in het midden, qua toon hier en daar vrees ik wel. Excuses aan allen die zich daaraan geërgerd hebben.
Ik kan blaffen, maar ook weer zwijgen. Kritiek kan ik hebben, heb niet de behoefte om overal weer op te reageren, ook niet als ik die kritiek (gedeeltelijk) onterecht vind. Inhoudelijk meende ik veel van wat ik schreef.

Ik wil alleen nog kwijt dat ik, nu ik gisteren alles nog eens rustig nagelezen heb, de kritiek van met name @pwijsneus in mijn richting van hoog niveau vind. Zeer geduldig ook, zijn alias past hem.

pwijsneus
1
No hard feelings BDB, met dergelijke uitspraken wist je dat je reacties zou krijgen :)

On-topic, of het VW-drama goed of slecht is voor TomTom is een non-discussie. Het is slecht voor de hele auto-industrie. Ik denk dat TomTom gebaat is bij een florerende automarkt, en VW heeft de zeepbel iets te hard opgeblazen en iets totaal on-Duits geflikt, wat ontzettend dom.....dit verwacht je van een brand uit China, India of Rusland, maar Volkswagen?!

Of dit de versnelling van elektrisch rijden versneld is écht te snel om te concluderen. Voor korte termijn is TT in ieder geval meer gebaat bij dieseltjes, want daar zijn er op dit moment simpelweg een stuk meer van dan een paar verdwaalde Tesla's, die overigens helemaal geen gebruik maken van TT. Aan elektrisch rijden kleven anders ook nog wel een nadeel of 2 aan ten opzichte van een verbrandingsmotor.

Bosch is ook Duits, die zit hier ook niet op te wachten. Ben benieuwd hoe dit drama afloopt, en of deze shitstorm als teflon van Duitsland afglijd, of dat de imagoschade echt permanent is...

Alle eventuele partnerships met Apple daargelaten, dit gaat pas lopen in 2020 op zijn vroegst, wellicht heeft Siliconen Valley met Apple voorop allang hun eigen HD-mapdata, want zeker Apple is 100% bezig eigen mapdata te verzamelen. Dan flikken ze TomTom een "Googletje". Allemaal speculatie.

Als TomTom 2020 haalt overigens. Maar is dit mijn speculatie.
pwijsneus
0
Even een gedachte voor de mensen met (te)veel fantasie, want Merkel laat dit nooit toe.

Een briljante zet voor Tesla en/of Apple is als VW echt ten onder zou gaan om het over te nemen...alleen zit de eigenaarsstructuur van VW op z'n zachts gezegd nogal complex in elkaar.
4.651 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 ... 229 230 231 232 233 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 3 mei 2024 17:35
Koers 5,605
Verschil -0,015 (-0,27%)
Hoog 5,740
Laag 5,580
Volume 375.660
Volume gemiddeld 302.054
Volume gisteren 291.496

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront