TomTom « Terug naar discussie overzicht

TOMTOM FEBRUARI 2016

4.386 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 ... 216 217 218 219 220 » | Laatste
Dokus
0
voor de shorters om winst te maken moeten ze af en toe de koers ook wat laten op lopen natuurlijk :-)
Chameleon
0
Als je nu een analyst bent en je hebt je koersdoel op 15-16 staan, zou je als je een beetje cojones hebt ook prima een strong buy als advies mee kunnen geven:

- huidige koers van rond de 8,50 (einde dag...)
- koersdoel van 15-16
- onderliggende waarde van minimaal 2-3 miljard dus downside beperkt (anders dan het verrekte sentiment op de beurzen dan...)
- bewezen dat het bedrijf de turn heeft gemaakt
- nu al een substantieel deel van de omzet voor 2016-2019 in de boeken (zou aardig zijn om eens te berekenen welk deel al vast staat)
- stijgend marktaandeel in Automotive met reële mogelijkheid om naar 50% te gaan
- duopolie (misschien nog + Google) in cruciale ADAS/SDC groeimarkt met een CAGR van 30% (?, ik noem maar iets) in de periode 2016-2020
- fantastische TTT business met enorme marges en enorme groeimogelijkheden (svp asap met een van de andere grote spelers fuseren en apart listen met behoud van controle)
- en wie weet gaan die gadgets ook nog wel wat bijdragen

Tja...
Evialmon
0
quote:

varen schreef op 9 februari 2016 11:49:

Koos99 9 feb 2016 om 09:38
0

Ik krijg een uitvoering van koop door op 7.48.
Dat is 10 cent onder de low, dat heb ik nog nooit meegemaakt

Hoe kan dit zie 7,579 als laagste koers.
Laagste koers is 7.479 geweest
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 9 februari 2016 11:39:

Heb nog wat aanvullende info gekregen.

Kosten toename 2016 versus 2015 is 23 miljoen euro (impact op winst = 8 cent per aandeel) en verklaart waarom de winst per aandeel op 23 cent uitkomt waar de markt gemiddeld rekende op 29 cent.

Deze kosten zitten in innovatieve nieuwe projecten met autofabrikanten en de voorbereiding van leveringen aan psa peugeot citroen dat aan het eind van dit jaar naast de DS5 in grotere getalen auto's met tomtom gaat uitrollen.

Kosten vallen daardoor al begin 2016 terwijl sterke volumegroei PSA start in 2016. Er zit dus ongeveer een half jaar vertraging in moment van kosten en baten. Wat je terugziet in de winst voorspelling. En leidt tot echte winstgroei vanaf de tweede helft van dit jaar en daarna.

Binnen licensing moet de omzet uit uber nog verder groeien terwijl die uit blackberry stopt en dat vlakt elkaar in eerste instantie uit. Dit lijkt een voorzichtige benadering, zou licht moeten groeien door uber en apple.

De consumer omzet is in de outlook conservatief neergezet op gelijkblijvend, maar daar zit nog wel opwaarts potentieel. Als de huidige groei in sport zich voortzet en de huidige trend in pnd ook, dan kom je namelijk op een plus uit. De outlook lijkt vooral op dat punt dus erg aan de voorzichtige kant.

De gemiddelde verkoopprijzen binnen automotive per auto blijven gelijk, maar de autofabrikanten krijgen wel meer waar voor hun geld door bijvoorbeeld parkeer informatie, weer en flitsers die onderdeel wordt van gebundeld aanbod. Marktaandeel groei zet door en ook de markt zelf wordt groter.

In de outlook zie je ook een effect van meer deferred revenue in automotive. Het zijn immers vooral maps en traffic en andere content die geboden worden.

Kaarten worden ververst vanuit meerdere bronnen, vanuit informatie die autofabrikanten doorspelen en van sensoren komt en data van tomtom zelf. Tomtom omarmt het idee dat data uit meerdere bronnen komt en ziet in het feit dat autofabrikanten die data opvangen geen bedreiging maar ziet dat als common practice om zoveel mogelijk bronnen te raadplegen en tomtom kan dat allemaal verwerken.

Telematics mikt op 20% organische groei (dus excl acquisities). Automotive groei op 10% (deels doordat orders in tweede jaarhelft liggen en doordat deferrals sterk meespelen, onderliggend en cash wise zou het wel eens 20% kunnen zijn)

Tot nu toe komt er ieder jaar wel een negatieve verrassing uit de grote hoed van Goddijn rollen mbt extra gemaakte kosten etc. ,iedere verwachting tot toekomstige verbetering wordt door het management onderuit gehaald.
Positief is oke , maar wel realistisch blijven graag.
Huidige koers is wat de markt ervoor geeft en wat TT waard is.
Dokus
0
quote:

cha44 schreef op 9 februari 2016 11:50:

[...]
Tot nu toe komt er ieder jaar wel een negatieve verrassing uit de grote hoed van Goddijn rollen mbt extra gemaakte kosten etc. ,iedere verwachting tot toekomstige verbetering wordt door het management onderuit gehaald.
Positief is oke , maar wel realistisch blijven graag.
Huidige koers is wat de markt ervoor geeft en wat TT waard is.

tomtom is 12 eu waard...als je HERE als benchmark neemt...maar dat is dan weer niet wat de markt ervoor geeft

Hopelijk kan de cc toch weer het goede gevoel geven. wellicht dan zelfs groen vandaag
[verwijderd]
0
quote:

cha44 schreef op 9 februari 2016 11:50:

[...]
Tot nu toe komt er ieder jaar wel een negatieve verrassing uit de grote hoed van Goddijn rollen mbt extra gemaakte kosten etc. ,iedere verwachting tot toekomstige verbetering wordt door het management onderuit gehaald.
Positief is oke , maar wel realistisch blijven graag.
Huidige koers is wat de markt ervoor geeft en wat TT waard is.

Ga dan eens in op de specifieke onderdelen die Justin in zijn bericht beschrijft.Vind deze reactie van jou te algemeen.

Kom op ,laat eens zien!
snowhmr
1
quote:

beeldscherm schreef op 9 februari 2016 11:38:

"Set to be announced in Obama’s Fiscal 2017 budget this week, the plan would provide nearly US$20 billion a year to help expand transit systems across the country and more than US$2 billion a year to support the research and development of self-driving vehicles and other low-carbon technologies."...

Beeldscherm,
Dank voor je info ik heb deze even schaamteloos naar het AND forum doorgezet.
Kuiken
0
bronb fd:
Volgens Goldman Sachs komt er geen 'bear market' aan
Van onze redacteur
Vandaag, 07:37
Update: vandaag, 10:06
Topmanager Andrew Wilson van Goldman Sachs denkt niet dat de dalende koersen van de laatste weken het begin inluiden van een 'bear market'. Dat zegt hij in een interview met de Duitse zakenkrant Handelsblatt.

'Ik denk niet dat dit het begin van een bear market is', aldus Wilson, die topman is van Goldman Sachs Asset Management in Europa, het Midden Oosten en Afrika. 'De stemming is echter wel degelijk negatief. Maar we hebben een ongewoon lange periode van stijgende koersen gehad.' Er is sprake van een bear market als de koersen met 20% zijn gedaald ten opzichte van de meest recente top.

Volgens Wilson zijn analisten te pessimistisch. De wereldwijde groei van de economie vertraagt, aangevoerd door de afnemende economische groei van China. Als gevolg daarvan daalt de olieprijs en in reactie daarop ook de aandelenkoersen.

Olieprijs

Volgens Wilson staan die ontwikkelingen losser van elkaar dan menigeen denkt. 'Natuurlijk is de daling van de olieprijs belangrijk. Maar wij denken dat die daling eerder veroorzaakt wordt door de productiestijgingen van Irak dan door de vertraging van de wereldeconomie. De vraag naar olie is het afgelopen jaar gestegen, niet gedaald.'

Wilson stelt dus dat de economische groei op niveau blijft en dat de volatiliteit zal afnemen. De Goldman Sachs-manager is ervan overtuigd: wie nu in aandelen stapt, kan in 2016 een positief rendement halen.

Recessie

De koersen op beurzen wereldwijd dalen door de vrees voor een recessie in de Verenigde Staten. Aan het begin van dit jaar rekenden economen er nog in meerderheid op dat de Amerikaanse economie wat zou aantrekken in 2016. De kans op een recessie werd als marginaal bestempeld. Inmiddels gaan de meesten uit van een vergelijkbare groei als vorig jaar, maar tegelijkertijd houden ze ook rekening met een recessiescenario.

apieslapie
0
was toch mooier als ik vandaag had bijgekocht. Jongens het is een groot spel voor de 100e keer. dumpen kopen dat is de beurs tegenwoordig. Op lange termijn komt het allemaal goed, geduld mensen. die 12 komt heus wel weer een keer, hoe verdient men anders geld dan? alle bangerikken zorgen ervoor dat men de kans krijgt om dit te manipuleren, het is een groot piramide spel, wanneer stap je in en wanneer stap je uit.

Wat ik heb geleerd is om soms je winst te pakken en niet te hebberig te zijn. stond mooi op 35% winst en nu op 7% verlies, zo jammer. Is al de tweede keer dat me dit gebeurt. Ik heb ooit 10 jaar in kpn moeten zitten wachten tot ik mijn geld terug had en nog een mooie winst heb kunnen maken. puur door de emissie en onze vriend carlos :)
[verwijderd]
0
Lees de cijfers nu pas. Eigenlijk allemaal goed nieuws. Groei in alle segmenten. Orderboek van >300 mln voor Automotive in 2015. Het enige minpunt is de EBITDA van Consumer (van 9 naar 2%), dit scheelt ca. EUR 40mln ebitda op jaarbasis! De vraag voor de conference call is wat hiervan de oorzaak is, prijsdruk of opstartkosten voor sportcategorie?

Extra argument voor opdeling concern! Consumer met merknaam door voor de familie. De resterende 3 BU's naar de hoogste bieders!
[verwijderd]
0
daar gaan we weer

quote:

Rabo. schreef op 9 februari 2016 11:47:

shorters pompen tevens de koers weer wat op, trap er niet in.
vaste hand
0
Mijn eerste voorspelling kwam bijna uit: vandaag 8,20 voor 12.00 uur (het stokte bij 8,18).
Mijn tweede voorspelling gaat sowieso uitkomen: vandaag GROEN voor 17.30 uur.
En mijn derde voorspelling: TOMTOM staat voor 1 maart weer in de dubbele cijfers (10.00)!
Koos99
1
Er zitten veel one offs in de cijfers.

* Een impairement van -11 miljoen in Automotive
* Een net income tax van + 23 miljoen (mainly as the result of remeasuring certain deferred tax assets and liabilities to a lower rate due to the application of the innovation box facility in the Netherlands)
* Remeasurement of deferred tax liability van -7.5

Waarom ze die posten 2 en 3 niet gewoon salderen (+23 - 7.5) is me niet duidelijk.
Per saldo heeft TomTom meer eenmalige meevallers (23) dan tegenvallers (- 11 - 7.5 = 18.5)
hvasd2
0
Wat mij opvalt is dat er geen nieuws is van de concurrenten van TT die van invloed is op de koers !?
[verwijderd]
0
En Pietje wordt weer leeggetrokken. Bij de opening even raar omhoog, waardoor Piet in paniek denk dat hij moet kopen om de boot niet de missen. Dan boem, 10% er af, Piet is uitgestopt. En we kunnen weer omhoog.
Tom3
0
quote:

hvasd2 schreef op 9 februari 2016 11:46:

Hoe bedoel koersherstel…. In dit tempo en met een mogelijk herstellende beurs staat TT einde dag op de 9 + ??
Nou als je naar de AEX kijkt dan is de huidige 3% daling nog een cadeau. Vraag me af of alle grote longs als Wiesje aan het middelen of coveren zijn geslagen. AM staat nb onder de 3.
sjeroen
0
Koers valt inderdaad nog mee, kijk Fagron van 40 naar ruim 4 euro, of delta lloyd ook flink afgestraft. Tomtom mag wat mij betreft weer heel snel terug naar de 8,50 om vanuit daar weer gestaag te groeien. de lucht zoals mensen het noemen is er toch wel uit nu. Hopelijk nog wat nieuws tijdens cc maar verwacht eigenlijk er niet meer heel veel van.
Koos99
0
quote:

H-AF schreef op 9 februari 2016 12:08:

En Pietje wordt weer leeggetrokken. Bij de opening even raar omhoog, waardoor Piet in paniek denk dat hij moet kopen om de boot niet de missen. Dan boem, 10% er af, Piet is uitgestopt. En we kunnen weer omhoog.
Ik denk dat het verstandig is als Piet een andere hobby gaat zoeken, de aandelen handel lijkt me niet helemaal zijn ding.
vaste hand
0
Toch gelijk gekregen met eerste voorspelling: 8,27 is gezien om 11.45 uur.
Dan komt het met de andere twee voorspellingen ook HELEMAAL goed!
4.386 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 ... 216 217 218 219 220 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 15 mei 2024 11:17
Koers 5,660
Verschil -0,010 (-0,18%)
Hoog 5,710
Laag 5,640
Volume 46.480
Volume gemiddeld 273.628
Volume gisteren 199.192

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront