Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.303 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 ... 962 963 964 965 966 » | Laatste
wimmeke006
0
Tja, ongelooflijk dat de koers niet oploopt met zo een dividend in het vooruitzicht!! Een rendement op een paar dagen en weinigen die dit smaken??
Risky bets
0
EURN is vandaag aardig in lijn met anderen. Alleen GNRT staat fors hoger, maar die hadden cijfers gisteren nabeurs.
aossa
1
12 Mei 2016 21:02
‘2015 was het beste jaar sinds 2008. En 2016 is tot op heden beter gestart dan dat topjaar 2015’, zei Rodgers. ‘Ons dividend werd alweer fors opgetrokken en ik verwacht dat die trend nog een poos zal duren. Welja, we vinden het vervelend dat de beurskoers die groei niet reflecteert’. Duidelijk genoeg.

Rodgers trakteerde de aanwezigen op een heldere presentatie. Enkele hoogtepunten:

* Het gemiddelde dagvrachttarief voor de VLCC-schepen (30 van de 55 schepen van Euronav zijn van het VLCC-type) bedroeg in het eerste kwartaal van dit jaar 60.638 dollar. Dat is 19,3% meer dan in het eerste kwartaal van 2015.

* Voor het lopende kwartaal is 43% van de VLCC-dagtarieven vastgelegd op ruim 59.000 dollar.

* Het break-eventarief voor Euronav bedraagt 27.000 dollar. ‘Dat is een van de laagste tarieven in de industrie’, pocht Rodgers. Die 27.000 dollar is voor Euronav een uiterst belangrijk getal. Rodgers: ‘Elke 5.000 dollar die we boven dat break-evenniveau binnenkrijgen trekt onze operationele kasstroom (EBITDA) op met 72 miljoen dollar. Iemand verbaasd dat we in 2015 een EBITDA van 562 miljoen dollar realiseerden? Laat die dit dan even zelf uitrekenen.’ Makkelijk: Euronav zit nu 32.500 dollar boven zijn break-even. Alleen dat is goed voor een extra EBITDA van 468 miljoen dollar…

* Volgens officiële schattingen zal de vraag naar olie in 2016 met 1,2 miljoen ton per dag toenemen. ‘Dat is dus met 440 miljoen ton per jaar’, rekent Rodgers ons voor. ‘Vermits een VLCC-schip 2 miljoen ton kan transporteren, spreken we van 220 cargo’s. Vermits een schip gemiddeld 4,5 handelsreizen per jaar maakt, spreken we over 49 extra schepen om die extra vraag te transporteren.’ Rodgers wil het hier voorzichtigheidshalve op 36 à 49 extra schepen houden.

* Rodgers merkt op dat het IEA, dat de toekomstige vraag naar olie inschat, een stijgende vraag, jaar na jaar tot minstens 2020, met 1,2 miljoen vaten per dag verwacht. ‘Er zullen dus jaar op jaar 36 à 49 schepen meer nodig zijn’, concludeert Rodgers. Hij focust hierop omdat de verwachting dat een te hoog aanbod van schepen de vrachttarieven zal doen dalen mee op de beurskoers drukt.

* De CEO ziet trouwens ook dat aanbod blijven toenemen, gezien de nieuwe rol van Saudi-Arabië en de weerbare Amerikaanse schalieoliesector. ‘Goed voor ons: ofwel wordt die extra olie vervoerd, ofwel opgeslagen. Doorgaans gebeurt beide op schepen.’

* En de olieprijs? ‘Als die tussen 30 en 70 dollar schommelt, beleven we vrolijke dagen.’ Als die goedkoper wordt dan 30 dollar, houden te veel producenten het voor bekeken. Is die duurder dan 70 dollar, dan daalt de vraag naar olie. Het goede nieuws, volgens Rodgers, is dat de prijs allicht nog lang tussen die 30 en 70 dollar zal blijven schommelen.

* De topman getroostte zich veel moeite om uit te leggen waarom er in de volgende drie jaar meer schepen zullen verschroot dan volgens marktspecialisten vandaag wordt aangenomen.

* En dan die sakkerse beurskoers. ‘God weet hoe vaak we al probeerden de markt het signaal te geven dat ons aandeel naar een meer aanvaardbaar niveau zou moeten stijgen’, lachte Rodgers. Waarom dat niet lukt?, wilde een aandeelhouder weten.

Naast die hardnekkige marktperceptie dat de vrachttarieven onmogelijk op het huidige niveau kunnen blijven, verwees Rodgers naar de 23 analisten die het bedrijf volgen. ‘Zij blijken werken met traditionele ratio’s als koers-winst of EV/EBITDA in onze volatiele sector te moeilijk. Dus focussen ze op de nettoactiefwaarde. Maar dat is in feite niet meer dan de liquidatiewaarde, in de veronderstelling dat we er vandaag mee zouden stoppen. Wat een belediging voor het management’, schertste hij.

Voorts vestigde Rodgers de aandacht op het wereldwijd fenomeen dat er gewoon massaal minder geld vloeit naar àlle activa, zowel grondstoffen als aandelen als andere. ‘Maar onthoud: wij verdienen ons brood niet door schepen te verkopen, maar door schepen aan het werk te zetten. Wij verslijten dus activa, en moeten ze vervangen. Hoe goedkoper we dat kunnen doen met dank aan dat wereldwijd fenomeen, hoe beter voor ons.’

‘Kortom, het zou fijn zijn indien men ons zou waarderen op basis van onze inkomsten, en niet op basis van onze liquidatiewaarde’, besloot Rodgers, die helemaal klaar blijkt voor een nieuw rondje van 4 jaar als CEO van Euronav. Met een koers-winst van amper 5 en een EV/EBITDA van nog minder, is het logisch dat Rodgers ietwat gefrustreerd is over die beurskoers.

Van beursig forum, credits to Haiko17
Risky bets
0
Ik kan me zijn frustratie goed voorstellen. Q2 wordt ook gewoon weer prima en de beurs blijft ze maar prijzen alsof de hel morgen neerdaalt op tanker business morgen.
[verwijderd]
0
quote:

aossa schreef op 12 mei 2016 22:03:

12 Mei 2016 21:02
‘2015 was het beste jaar sinds 2008. En 2016 is tot op heden beter gestart dan dat topjaar 2015’, zei Rodgers. ‘Ons dividend werd alweer fors opgetrokken en ik verwacht dat die trend nog een poos zal duren. Welja, we vinden het vervelend dat de beurskoers die groei niet reflecteert’. Duidelijk genoeg.

Rodgers trakteerde de aanwezigen op een heldere presentatie. Enkele hoogtepunten:

* Het gemiddelde dagvrachttarief voor de VLCC-schepen (30 van de 55 schepen van Euronav zijn van het VLCC-type) bedroeg in het eerste kwartaal van dit jaar 60.638 dollar. Dat is 19,3% meer dan in het eerste kwartaal van 2015.

* Voor het lopende kwartaal is 43% van de VLCC-dagtarieven vastgelegd op ruim 59.000 dollar.

* Het break-eventarief voor Euronav bedraagt 27.000 dollar. ‘Dat is een van de laagste tarieven in de industrie’, pocht Rodgers. Die 27.000 dollar is voor Euronav een uiterst belangrijk getal. Rodgers: ‘Elke 5.000 dollar die we boven dat break-evenniveau binnenkrijgen trekt onze operationele kasstroom (EBITDA) op met 72 miljoen dollar. Iemand verbaasd dat we in 2015 een EBITDA van 562 miljoen dollar realiseerden? Laat die dit dan even zelf uitrekenen.’ Makkelijk: Euronav zit nu 32.500 dollar boven zijn break-even. Alleen dat is goed voor een extra EBITDA van 468 miljoen dollar…

* Volgens officiële schattingen zal de vraag naar olie in 2016 met 1,2 miljoen ton per dag toenemen. ‘Dat is dus met 440 miljoen ton per jaar’, rekent Rodgers ons voor. ‘Vermits een VLCC-schip 2 miljoen ton kan transporteren, spreken we van 220 cargo’s. Vermits een schip gemiddeld 4,5 handelsreizen per jaar maakt, spreken we over 49 extra schepen om die extra vraag te transporteren.’ Rodgers wil het hier voorzichtigheidshalve op 36 à 49 extra schepen houden.

* Rodgers merkt op dat het IEA, dat de toekomstige vraag naar olie inschat, een stijgende vraag, jaar na jaar tot minstens 2020, met 1,2 miljoen vaten per dag verwacht. ‘Er zullen dus jaar op jaar 36 à 49 schepen meer nodig zijn’, concludeert Rodgers. Hij focust hierop omdat de verwachting dat een te hoog aanbod van schepen de vrachttarieven zal doen dalen mee op de beurskoers drukt.

* De CEO ziet trouwens ook dat aanbod blijven toenemen, gezien de nieuwe rol van Saudi-Arabië en de weerbare Amerikaanse schalieoliesector. ‘Goed voor ons: ofwel wordt die extra olie vervoerd, ofwel opgeslagen. Doorgaans gebeurt beide op schepen.’

* En de olieprijs? ‘Als die tussen 30 en 70 dollar schommelt, beleven we vrolijke dagen.’ Als die goedkoper wordt dan 30 dollar, houden te veel producenten het voor bekeken. Is die duurder dan 70 dollar, dan daalt de vraag naar olie. Het goede nieuws, volgens Rodgers, is dat de prijs allicht nog lang tussen die 30 en 70 dollar zal blijven schommelen.

* De topman getroostte zich veel moeite om uit te leggen waarom er in de volgende drie jaar meer schepen zullen verschroot dan volgens marktspecialisten vandaag wordt aangenomen.

* En dan die sakkerse beurskoers. ‘God weet hoe vaak we al probeerden de markt het signaal te geven dat ons aandeel naar een meer aanvaardbaar niveau zou moeten stijgen’, lachte Rodgers. Waarom dat niet lukt?, wilde een aandeelhouder weten.

Naast die hardnekkige marktperceptie dat de vrachttarieven onmogelijk op het huidige niveau kunnen blijven, verwees Rodgers naar de 23 analisten die het bedrijf volgen. ‘Zij blijken werken met traditionele ratio’s als koers-winst of EV/EBITDA in onze volatiele sector te moeilijk. Dus focussen ze op de nettoactiefwaarde. Maar dat is in feite niet meer dan de liquidatiewaarde, in de veronderstelling dat we er vandaag mee zouden stoppen. Wat een belediging voor het management’, schertste hij.

Voorts vestigde Rodgers de aandacht op het wereldwijd fenomeen dat er gewoon massaal minder geld vloeit naar àlle activa, zowel grondstoffen als aandelen als andere. ‘Maar onthoud: wij verdienen ons brood niet door schepen te verkopen, maar door schepen aan het werk te zetten. Wij verslijten dus activa, en moeten ze vervangen. Hoe goedkoper we dat kunnen doen met dank aan dat wereldwijd fenomeen, hoe beter voor ons.’

‘Kortom, het zou fijn zijn indien men ons zou waarderen op basis van onze inkomsten, en niet op basis van onze liquidatiewaarde’, besloot Rodgers, die helemaal klaar blijkt voor een nieuw rondje van 4 jaar als CEO van Euronav. Met een koers-winst van amper 5 en een EV/EBITDA van nog minder, is het logisch dat Rodgers ietwat gefrustreerd is over die beurskoers.

Dit zijn allemaal gekende zaken.
Niets nieuws onder de zon wat mij betreft.
Wie het aandeel en het bedrijf Euronav volgt, is hiervan reeds lang op de hoogte.
[verwijderd]
0
quote:

Risky bets schreef op 13 mei 2016 09:22:

Ik kan me zijn frustratie goed voorstellen. Q2 wordt ook gewoon weer prima en de beurs blijft ze maar prijzen alsof de hel morgen neerdaalt op tanker business morgen.
Er is gewoon een algemeen wantrouwen tegenover de sector welke mijn inziens niet gerechtvaardigd is. Eens de kentering er komt, dan ... kunnen we fors hoger.
Tot nader order blijft irrationaliteit troef.
Euronav is en blijft één van de weinige koopwaardige aandelen anno mei 2016.
Risky bets
0
Eens.

Opec productie up 188k barrels/day tov vorige maand. Is wel opvallend met die stakingen in Kuwait (-132k barrels) and de pijplijn problemen in Nigeria (-57k barrels). Iran +198k en irak +154k... Komende maand zal Kuwait weer op oude niveau zijn lijkt me. Zeer bullish voor tanker aandelen, want deze landen zijn allemaal zee transport landen!
[verwijderd]
0
quote:

Risky bets schreef op 13 mei 2016 14:23:

Eens.

Opec productie up 188k barrels/day tov vorige maand. Is wel opvallend met die stakingen in Kuwait (-132k barrels) and de pijplijn problemen in Nigeria (-57k barrels). Iran +198k en irak +154k... Komende maand zal Kuwait weer op oude niveau zijn lijkt me. Zeer bullish voor tanker aandelen, want deze landen zijn allemaal zee transport landen!
Misschien komt de kentering er zelfs maar nadat de resultaten 2016 gepubliceerd worden. Voor mij zitten de vrachttarieven voor tankers reeds sedert 2015 is een nieuwe structurele bull-market.
[verwijderd]
0
quote:

Cas1 schreef op 13 mei 2016 14:29:

[...]

Misschien komt de kentering er zelfs maar nadat de resultaten 2016 gepubliceerd worden. Voor mij zitten de vrachttarieven voor tankers reeds sedert 2015 is een nieuwe structurele bull-market.
En de hoge volatiliteit van de vrachttarieven en de aandelen van de tankermaatschappijen moeten we er gewoon bij nemen.
aossa
0
Alsook de speculatietaks... eerst verkopen na 6 maand houden, dan pas kopen en opnieuw 6 maand houden.

Het is averechts, maar zo loont het wel...
NSBB
0
Morgen gaat er alvast ± 0,72 euro van de koers af (divident) zodat we weer ruim onder de 9 € duiken.hopelijk vinden we hier eindelijk wat steun. ben benieuwd voor de dagen erna.
[verwijderd]
0
Iemand een idee hoe het in Nederland werkt met de roerende voorheffing? Als ik via internet informatie zoek, dan lijkt het percentage 27%, waarvan 15%-punt te verrekenen met Nederlandse inkomstenbelasting. Resteert dan 12%-punt, waarvoor omslachtig een verzoek tot teruggaaf in Brussel moet worden ingediend voor Nederlandse ingezetenen.
Klopt dit of is het anders?
aossa
0
quote:

Opus135 schreef op 16 mei 2016 10:33:

Iemand een idee hoe het in Nederland werkt met de roerende voorheffing? Als ik via internet informatie zoek, dan lijkt het percentage 27%, waarvan 15%-punt te verrekenen met Nederlandse inkomstenbelasting. Resteert dan 12%-punt, waarvoor omslachtig een verzoek tot teruggaaf in Brussel moet worden ingediend voor Nederlandse ingezetenen.
Klopt dit of is het anders?
Je kan vandaag de aandelen verkopen en morgen terugkopen, zo omzeil je het probleem...

Ik blijf zitten en betaal 27% van de coupon aan de belgische staat: mooie toekomstige (interim) dividenden in het verschiet en mogelijk koerstijging als de markt er rijp voor is.

De liquidatiewaarde van Euronav ligt rond €12, onder deze prijs krijgt niemand mijn aandelen, zeker de shorters niet.
[verwijderd]
0
quote:

aossa schreef op 16 mei 2016 11:38:

[...]
Je kan vandaag de aandelen verkopen en morgen terugkopen, zo omzeil je het probleem...

Ik blijf zitten en betaal 27% van de coupon aan de belgische staat: mooie toekomstige (interim) dividenden in het verschiet en mogelijk koerstijging als de markt er rijp voor is.

De liquidatiewaarde van Euronav ligt rond €12, onder deze prijs krijgt niemand mijn aandelen, zeker de shorters niet.
Zo ook mijn tactiek. Eind oktober vorig jaar nog boven € 14. Het kan snel gaan. Waan van de dag vergeten, ook bij verdere impulsen richting zuid (door Brexit-sentimenten of anders China wel weer). Toch was de snelle recentelijke terugval vanaf € 10,7 jammerlijk, ook al omdat het het startsein leek te bieden voor een blijvend positieve swing, wat nu nog maar afwachten is.
Risky bets
0
De liquidatiewaarde van EURN ligt nu ver onder de 12. De waarde van schepen op de 2e hands markt is sterk gezakt. Denk rond de 10 ofzo nu.

Maar het is natuurlijk sowieso raar om een bedrijf te waarderen op liquidatiewaarde. Waarom zou EURN moeten liquideren? Eigenlijk moet je naar de netto contante waarde van alle toekomstige cashflows kijken. En, zeker met de huidige sterke markt, is een bedrijf als EURN een koopje.
OllyNL
0
Dus even in het kort, hoe moet ik het doen met belasting hier in Nederland? Wat kan ik terug krijgen? Of voordeliger om er nu uit te gaan?

Edit: Ik zoek het nog wel even uit qua belasting.

@Adek, verkocht met verlies om die belasting niet te hoeven regelen?
sip
0
quote:

Opus135 schreef op 16 mei 2016 10:33:

Iemand een idee hoe het in Nederland werkt met de roerende voorheffing? Als ik via internet informatie zoek, dan lijkt het percentage 27%, waarvan 15%-punt te verrekenen met Nederlandse inkomstenbelasting. Resteert dan 12%-punt, waarvoor omslachtig een verzoek tot teruggaaf in Brussel moet worden ingediend voor Nederlandse ingezetenen.
Klopt dit of is het anders?
Ja dit is juist maar je moet wel voldoende inkomen hebben in box 3 om die 15% te kunnen krijgen.
Box3= inkomen uit vermogen.
De rest moet dan inderdaad op verzoek tot teruggaaf.
Val je niet in box 3 moet je alles via verzoek tot teruggaaf vorderen.
19.303 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 ... 962 963 964 965 966 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 15 mei 2024 10:09
Koers 18,600
Verschil +0,100 (+0,54%)
Hoog 18,660
Laag 18,410
Volume 16.891
Volume gemiddeld 213.241
Volume gisteren 52.598

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront