groeibriljant schreef op 15 juli 2016 11:35:
[...]
Volvo is idd een kleine speler, maar een grote/trendsetter qua veiligheid (kooiconstructie, driepuntsgordel, abs etc.).
Was de trouwste klant van Here en kiezen nu voor de veiligheid en kwaliteit van TomTom voor ADAS/HAD. In alle Volvo's vanaf 2019.
Qua verdienmodel moet je deze order het ook niet onderschatten. Vanaf 2019 is het jaarlijks stapelen van 600.000 nieuwe jaarabonnementen (take-rate is bij Volvo 100% ivm veiligheid).
Na 4 jaar heb je dus bij dit ene klantje al 2,4 miljoen jaarabonnementen a minimaal 20-30 euro per jaar (10-20 voor real-time HD Maps+RoadDNA en 10 voor real-time Services). Dit naast een initieel basisbedrag van ergens tussen de 50-100 euro per auto voor de licenties (wordt gedeferred).
Verlengd Volvo na die 4 jaar het contract, dan ga je naar 5 miljoen jaarabonnementen in 2026.
En dat bij 1% marktaandeel. Dat is 100-150 miljoen per jaar uit alleen al het stapelen van de jaarabonnementen.
Geeft een aardige indicatie wat 50% marktaandeel Automotive in 2026 betekent.