harrysnel schreef op 22 augustus 2016 11:01:
Mensen; zat dit weekeinde te denken over de vraag die Justin (en ook martinmartin en BDB refereerden daaraan) mij stelde "waarom ik niet meer bereid ben om door het spel heen te prikken en mijn geduld heb verloren". Waarom heb ik, zoals ik denk dat Justin het ziet, geen oog meer voor de lange termijn strategische ontwikkelingen en wil ik "de kip met gouden eieren niet meer rustig laten broeden"?
Nog steeds kan ik meegaan met de LT visie van Justin/martinmartin/BDB. De opmerking dat "de SDC nog in de toekomst ligt" en dat daarom "het orderboek met "traditionele navigatie business" zeer waardevol is" ben ik het volledig mee eens. Ook de ideeën over de kansen door groei Connected Car (overlap Automotive/Telematics), de bluf van MobilEye op het gebied van Mapping, het zelfvertrouwen van de Vries, de noodzaak om nu grote klanten binnen te slepen en dat daarvoor relatieve stilte vereist kan zijn.....allemaal eens. Het fundamentele verschil tussen de zienswijze van met name Justin en die van mij zit hem volgens mij in het feit dat ik ervan uitga dat geld het slechtste in sommige mensen naar boven kan halen totdat het tegendeel bewezen is. Noem dat paranoïde, achterdochtig, jammer.......ik denk dat het nodig is op de beurs ook al is het een houding die ik in het dagelijks leven juist probeer te vermijden.
Ik zie een discrepantie tussen de assetwaarde en marketcap die nu veel groter is dan eerder bij een koers van E3 een aantal jaren geleden. Dat komt vooral door geslaagde transitie van hardware naar software met als gevolg het winnen van marktaandeel op Here (het orderboek wijst op een houdbaar (min 5-10 jaar) nieuw verdienmodel), de verkoop van Here en Fleetmatics voor bedragen boven de huidige marketcap van heel TomTom (de assets) en de markt van Connected Car en SDC die "hot" zijn met bijbehorende waarderingen voor bedrijven in die sector (de "hype").
Als ik dan deze discrepantie tussen marktwaarde TomTom en assetwaarde TomTom ervaar ga ik op zoek naar verklaringen omdat
assetwaarde op dit moment relevant is voor de waardering van bedrijven binnen de sector van TT (zie MobilEye, Cruise Automation, Fleetmatics etc.).
Als ik nu
uitga van slechte intenties dan ga ik uit van een streven om TomTom "te stelen" en het van de beurs te halen voor een te lage prijs. Wat past daarbij:
- Een zuchtende CEO tijdens webcasts, een CEO die lage koers wijt aan "volatiliteit", een CEO die uitspreekt dat E8 "een faire koers is", een CEO die wijst op technologische onzekerheid ipv kansen te benadrukken, een CEO die aangeeft dat het een "spannende tijd is omdat er investeringen vereist zijn", een CEO die zelfstandig scenario benadrukt....
- IR dat bewust belangrijke ontwikkelingen niet naar buiten brengt zoals toevoeging aan het nieuwe Harman platform. Een platform dat m.i. mooi aansluit bij de uitspraken van Phil Abram (GM/OnStar); de man die ook spontaan TomTom noemde tijdens discussie over mappingoplossingen.
- Ik zie toezeggingen om duidelijker te communiceren waar geen bal van terecht komt en een "Investor day" waar men geen zin in heeft binnen TomTom.
- Ik zie personele invulling met "ja-knikkers" vanuit het bedrijf zelf.
- Ik zie partijen rondom TT circkelen die connectie hebben met Goddijn (Hal, de Pont, de Mol).
- Een analist van SNS die eerder al een voorzetje gaf voor een delisting en nu zijn focus heeft verlegd naar EBIT ontwikkeling voor komende 3 jaar en het koersdoel verlaagd heeft naar E9.
- Ik zie shorters positie innemen in weerwil van ontwikkelingen binnen de sector. Ik zie koerscontrole. Ik zie het naar beneden rammen van de koers op tactische momenten waar partijen die nauw betrokken zijn bij TomTom een hand in hebben (SNS/Barclays). Ook "Andrew" van Barclays, zoals Goddijn hem bij voornaam noemt, gaat net als Den Drijver vrolijk met IR op stap. Ook na zijn Brexit gezwam en de impact daarvan op TT.
- Ik zie een TomTom dat niet bereid is om een meerjaren voorspelling te doen. Investeringen die meteen worden genomen en omzet die wordt uitgesteld.
- Ik zie de aankondiging van een update vwb orderboek maar geen datum. Ik vrees dat Goddijn door take-rates laag in te schatten het bedrag zo laag mogelijk zal proberen te houden.
- Ik hoor Goddijn zeggen dat het "afwachten is wat de Duitsers met Here willen" en verwacht een dag met daling voor TT als daar duidelijkheid komt wie er deelnemen. Ik verwacht vervolgens een TomTom dat niet reageert maar de koers lekker laat wegzakken, daarna een paar downgrades van bezorgde analisten met verder zakkende koers en uiteindelijk een aantrekkelijk exit bod van Goddijn + partij voor een "zeer fraaie E12" wat dan een premie betekent van X % en dat begeleid wordt door enthousiaste analisten die het fair bod vinden en van wie hun bank graag de delisting zal begeleiden.
NB: dit is mijn worst-case achterdochtig scenario waarbij ik ervan uitga dat "niemand deugt". Dat is geen sympathieke bril om door te kijken maar ik mag deze mogelijkheid voor mezelf gewoon niet uitsluiten. De koersontwikkeling, gedrag van management/IR en uitspraken analisten zorgen er sinds feb/maart voor dat ik de kans op dit scenario veel hoger inschat dan voorheen. Dat ik deze zorgen op dit forum uitspreek doe ik vanuit de "hoop" dat er iemand meeleest die betrokken is bij TomTom en dat andere forumleden weerwoord geven. Met IR heb ik ook contact gezocht en reden daarvoor was dat ik de hoop had dat mijn "vrees" door TomTom zelf ontkracht zou worden. Daarin is IR niet geslaagd maar dat kan ook niet zonder de mailtjes te beantwoorden.