*Justin* schreef op 21 oktober 2016 11:24:
[...]
Ik zal je 1 keer heel precies zeggen hoe
IK het zie. Neem het niet voor waarheid aan, maar dit is wel zoals ik denk dat het zit. Deels op basis van harde informatie en deels op basis van estimated guess.
Tesla heeft haar auto's qua hardware (de camera's en dergelijke) geschikt gemaakt voor zelf-rijden. Dit betekent niet dat ze ook zelfstandig kunnen rijden. Daar is betere software voor nodig, zijn HD kaarten voor nodig en is goedkeuring per land of stad nodig van de autoriteiten.
Hiermee heeft Tesla er voor gezorgd dat - zonder een tijdlijn te geven - een zelfrijdende auto OTA (over the air) tot stand komt. Als de software en maps zover zijn kun je die als Tesla eigenaar dus downloaden, en heb je geen extra hardware nodig. Anders zouden mensen extra dingen moeten kopen en terug naar de garage en dat wil je niet.
Dit betekent dat TomTom tot ongeveer 1 januari 2018 heeft om in heel de westerse wereld op de snelwegen en mogelijk ook in een aantal steden de HD maps te maken.
TomTom is de samenwerking met Nvidia aangegaan om dat voor elkaar te krijgen. De Tesla sensoren zullen ook data van Tesla naar TomTom sturen, veel data, zodat het maken van die HD maps en het onderhoud ervan verder versneld kan worden.
Ik noemde dit een monsterverbond omdat daarmee TomTom een voorsprong neemt met het maken van HD maps. Als na Tesla andere en iets minder innovatieve autofabrikanten ook zelfrijdende functies willen. Een FIAT bijvoorbeeld. Dan is TomTom mogelijk de enige optie.
Natuurlijk is er ook nog HERE, als het hen lukt om in de voetsporen van TomTom te treden en ook heel snel de HD maps te maken. Maar uit diverse hoeken, binnen en buiten HERE, hoor ik ontevredenheid over de snelheid van HERE. Dat ook nog in reorganisaties zit. Bovendien blijft het een partij die bij concurrerende autofabrikanten zit, dat blijft een barrière.
Ik denk dat TomTom een geheimhoudingsverklaring heeft bij Tesla. Dat zul je vanmiddag vast wel merken als er over gevraagd wordt. Dan blijven de lippen gesloten. Net zoals bij UBER en bij Apple. TT deed net alsof ze daar niet mee werkten, maar aan de manier van antwoorden voelde ik gewoon aan dat er niet over gepraat mocht worden of ze dat niet wilden.