TomTom « Terug naar discussie overzicht

Maakt TomTom zich klaar voor een overname?

153 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 » | Laatste
holenbeer
0
quote:

Chiddix schreef op 2 december 2016 21:20:

[...]

Dat is dan de eerste keer dat jij niet weet wat de koers van TT gaat doen bij de eerstvolgende beursdag.
Humor!
holenbeer
0
quote:

DerksVisie schreef op 2 december 2016 21:30:

[...]

Ik zou het met je eens geweest zijn als de reorganisatie vóór de omzetwaarschuwing was geweest. Nu lijkt het er toch te erg op dat TomTom (in ieder geval met Consumer) achter de feiten aanloopt.

TomTom komt er te laat achter dat de verkoop van PND's scherp daalt, waardoor er een omzetwaarschuwing wordt gegeven. Daarna krijg je bezorgde aandeelhouders en besluit TomTom om een InvestorDay te houden om de gemoederen te bedaren en vooral te laten zien dat Consumer niet de toekomst is, lees niet belangrijk. Nu blijkt de daling niet een kleine dip te zijn geweest en moet het bedrijf daadwerkelijk reorganiseren om de winst te kunnen behouden.

Tenzij er bewijs is dat de InvestorDay al veel eerder gepland stond (of de reorganisatie), zie ik dit scenario als het meest realistisch. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn en jouw theorie zal zeker een kern van waarheid hebben. Maar ik ben bang dat voor de korte termijn de markt het wel zo zal bekijken.

Het is dan ook geen toeval dat dit in mijn ogen slechte nieuws, wederom op een vrijdag is bekend gemaakt.

Volgens mij stond de Investor Day in januari al op de kalender.
VanillaSky
0
Toch vraag ik me wel af hoe de cijfers er uit gaan zien als we consumer er compleet uit trekken op DIT moment. Stel je hebt dan in 2017:

- Omzet 500 mio (automotive, licensing, telematics)
- Bruto marge 80% = 400mio
- Opex, naar rato 565 op 4600 man - dan 3600 man = 442 mio
- 42 mio operationeel verlies

Tuurlijk zal dit niet helemaal kloppen vwb Opex maar ik vraag me echt af of de 3 BUs winst kunnen draaien op dit moment, na nog een paar jaar 15% groei is dat uiteraard prima mogelijk.
[verwijderd]
0
quote:

VanillaSky schreef op 2 december 2016 22:06:

Toch vraag ik me wel af hoe de cijfers er uit gaan zien als we consumer er compleet uit trekken op DIT moment. Stel je hebt dan in 2017:

- Omzet 500 mio (automotive, licensing, telematics)
- Bruto marge 80% = 400mio
- Opex, naar rato 565 op 4600 man - dan 3600 man = 442 mio
- 42 mio operationeel verlies

Tuurlijk zal dit niet helemaal kloppen vwb Opex maar ik vraag me echt af of de 3 BUs winst kunnen draaien op dit moment, na nog een paar jaar 15% groei is dat uiteraard prima mogelijk.
consumer gaat mi veel minder doen dan verwacht, klap pnd nog groter en groei sports valt wss vies tegen, zie prog gopro
[verwijderd]
0
quote:

VanillaSky schreef op 2 december 2016 22:06:

Toch vraag ik me wel af hoe de cijfers er uit gaan zien als we consumer er compleet uit trekken op DIT moment. Stel je hebt dan in 2017:

- Omzet 500 mio (automotive, licensing, telematics)
- Bruto marge 80% = 400mio
- Opex, naar rato 565 op 4600 man - dan 3600 man = 442 mio
- 42 mio operationeel verlies

Tuurlijk zal dit niet helemaal kloppen vwb Opex maar ik vraag me echt af of de 3 BUs winst kunnen draaien op dit moment, na nog een paar jaar 15% groei is dat uiteraard prima mogelijk.
Ik betwijfel dat ook. Misschien deels daarom ook een kleine ontslagronde nu. Ter overbrugging tot de tijd dat de andere 3 BU's het wel zelf kunnen regelen.
[verwijderd]
1
De feiten en NIET wat RTLZ ervan maakt:

Persbericht TT: corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

Amsterdam, 02 December 2016 – Responding to questions in Dutch media today, TomTom (TOM2) announces that within the Consumer business unit 170 roles have been reorganized. Of those roles, 110 will move to other areas within the company and 60 roles are made redundant, of which 24 are in The Netherlands.

-ENDS-
Storm in een glas water dus.
[verwijderd]
0
quote:

sugar1 schreef op 2 december 2016 21:33:

[...]
nee, niet echt goed nieuws - is dweilen met kraan open - 't is omdat ik al tot aan mijn nek met short zit, anders had ik mijn short nog verdubbeld. mijn new kd is ca. 4 euries
klein deel short terugkopen en vervolgens overgaan op turbo short is de mogelijkheid voor de komende tijd
[verwijderd]
1
quote:

Vici schreef op 2 december 2016 22:19:

De feiten en NIET wat RTLZ ervan maakt:

Persbericht TT: corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

Amsterdam, 02 December 2016 – Responding to questions in Dutch media today, TomTom (TOM2) announces that within the Consumer business unit 170 roles have been reorganized. Of those roles, 110 will move to other areas within the company and 60 roles are made redundant, of which 24 are in The Netherlands.

-ENDS-
Storm in een glas water dus.
Misschien een "storm in een glas water" wat betreft de aantallen mensen. Maar zoals hier al is aangehaald, wat betreft de gedachte erachter wel significant nieuws.

Strategische verschuiving van PND naar Sports. Of zelfs van Consumer naar de andere drie BU's. Ook gelet op de versnelde afname van omzet bij PND, eventuele tegenvallende verkopen Sports. En ook alle ogen gericht op andere drie BU's op de investors day.
VanillaSky
0
quote:

Tijdrijder schreef op 2 december 2016 22:18:

[...]

Ik betwijfel dat ook. Misschien deels daarom ook een kleine ontslagronde nu. Ter overbrugging tot de tijd dat de andere 3 BU's het wel zelf kunnen regelen.
Ik denk het ook. Het is wel de vraag wat de koers daarop zou doen, stel consumer word er uitgelicht en er worden volgend jaar rode cijfers geschreven met vooruitzichten op beter (de alsmaar vooruitgeschoven worst). Je hebt dan wel enkel groeionderdelen over, echter gezien het trackrecord van TT en de toch wel dramatische koersontwikkeling sinds beursgang zou dat best wel negatief kunnen uitpakken in eerste instantie.
mjmj
0
quote:

Vici schreef op 2 december 2016 22:19:

De feiten en NIET wat RTLZ ervan maakt:

Persbericht TT: corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

Amsterdam, 02 December 2016 – Responding to questions in Dutch media today, TomTom (TOM2) announces that within the Consumer business unit 170 roles have been reorganized. Of those roles, 110 will move to other areas within the company and 60 roles are made redundant, of which 24 are in The Netherlands.

-ENDS-
Storm in een glas water dus.
Ja dat klopt. Maar er is gelekt, dat kan haast niet anders, en TT heeft RTLZ de kans gegeven om het bericht op te blazen. Dat feit is verontrustend want dat toont onkunde en amateurisme.
[verwijderd]
1
Ben erg benieuwd naar reactie ondernemingsraad die vooraf op de hoogte moet zijn gesteld, mogelijk zelfs in overleg betrokken is.
Verder is het vooraf melden van een dergelijke reorganisatie bij UWV verplicht. Moet toch al een tijdje broeien

KC
[verwijderd]
0
quote:

VanillaSky schreef op 2 december 2016 22:29:

[...]

Ik denk het ook. Het is wel de vraag wat de koers daarop zou doen, stel consumer word er uitgelicht en er worden volgend jaar rode cijfers geschreven met vooruitzichten op beter (de alsmaar vooruitgeschoven worst). Je hebt dan wel enkel groeionderdelen over, echter gezien het trackrecord van TT en de toch wel dramatische koersontwikkeling sinds beursgang zou dat best wel negatief kunnen uitpakken in eerste instantie.
Dat ligt dan heel erg aan de presentatie van de meerjarenverwachting. Positief verhaal met nadruk op groei, dan kan de beursreactie meevallen. Maar TomTom kennende....
Ik denk alleen niet dat ze dit zullen doen. PND helemaal uitmelken, nu dus met ontslagen, zodat er zo veel mogelijk cash is voor investeringen in andere BU's en sport. En ondertussen nog meer inzetten op Sports en andere drie BU's.

Let op, er is bij PND-verkopen relatief veel deferred revenue. Oftewel, de cash opbrengst van de verkopen kan nog steeds in orde zijn en op die manier bijdragen aan investeringen in andere BU's.
[verwijderd]
0
In 2015 steeg deferred revenue bij consumer nog met 25,6 miljoen. In totaal stond er toen bij consumer 130,4 miljoen aan deferred revenue. Voornamelijk in verband met "lifetime services". De cash is echter al wel binnen. En ik verwacht dat TomTom elk euro cash uit de PND-verkopen wil halen. En ondertussen reorganiseren en nog meer inzetten op andere activiteiten.

Ik ben heel benieuwd naar de post deferred revenue op 31 december 2016.
[verwijderd]
0
TomTom is een hobby van de founders. Ze zijn financieel al lang binnen, en hebben de centen niet nodig. Sterker nog ze geven hun geld weg. Daarnaast bestaat het befaamde optiespel nog steeds... Winst wordt afgeroomd. Onkostenregelingen, vergoedingen etc.etc. Beursnotering is nep, was ooit bedoeld om te cashen, en dat hebben ze gedaan. Mensen snappen het nog steeds niet.

www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/lee...

Wel een heel nobel streven van Pieter Geelen en zijn vrouw trouwens, dat moet ik er wel bij zeggen.
[verwijderd]
0
quote:

Pexs schreef op 2 december 2016 23:00:

TomTom is een hobby van de founders. Ze zijn financieel al lang binnen, en hebben de centen niet nodig. Sterker nog ze geven hun geld weg. Daarnaast bestaat het befaamde optiespel nog steeds... Winst wordt afgeroomd. Onkostenregelingen, vergoedingen etc.etc. Beursnotering is nep, was ooit bedoeld om te cashen, en dat hebben ze gedaan. Mensen snappen het nog steeds niet.

www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/lee...

Wel een heel nobel streven van Pieter Geelen en zijn vrouw trouwens, dat moet ik er wel bij zeggen.

Hoog voetbalkantine gehalte deze post. Alsof het zo is dat wanneer je voldoende geld hebt om de rest van je leven op de Bahama's door te brengen, er geen motivatie meer is. Ik denk juist dat het andersom is.

Als geld geen rol meer speelt ben je sterker gericht op wat je echt belangrijk vindt en wilt realiseren. Voor de meeste stervelingen is het toch "you're a slave to the money", ook al denken we graag anders. Wie loopt er niet soms op zijn werk naar de pijpen te dansen van een of andere halve zool.

Ik ken twee mensen persoonlijk vrij goed die financieel onafhankelijk zijn geworden na de verkoop van hun bedrijf. Dat zorgt voor een behoorlijke existentiële crisis kan ik je vertellen. Als je meer geld hebt dan je kunt opmaken en je bent (onbewust) altijd bezig geweest met dat doel. Wat is dan je volgende doel? Dat kan verwarring veroorzaken maar ook heel veel energie losmaken.

Ik heb liever dat soort mensen in het bestuur van TT dan CEO's zoals je ze bij banken e.d. vooral ziet, die er zijn om een paar jaar zoveel mogelijk 'aandeelhouderswaarde' te creëren (voor zichzelf en hun premies) door allerlei korte termijn beslissingen te nemen en dan: na mij de zondvloed.

Ik heb interviews met Goddijn gehoord waarin het vooral gaat om een grote impact te maken op de wereld (van de mobiliteit). Prima streven, lijkt me.
Alfonz
0
[Modbreak IEX: Gelieve te stoppen met het plaatsen van niet onderbouwde berichten op het forum, bericht is verwijderd.]
Starbuck
1
In essentie is er helemaal niks mis met deze stap en is hij logisch. Sommige mensen hier op het forum zijn schijnbaar boos dat ze niet eerst persoonlijk zijn bericht door de heer Goddijn. En dat de koers nu helemaal door het putje gaat. Kijk naar het totale plaatje, cijfers en prognose zijn al gedeeld. Hoe dan ook, de eenheeft hier een belang bij hoge de ander bij een lage koers. Ik Als je je mensen binnen de firma anders kunt inzetten om positie te versterken is dat prima, dat voorkomt onrust en versterkt de binding van de medewerkers met het bedrijf! Eigenlijk vind ik het een chique oplossing. Alleen de timing en communicatie is ongelukkig en daardoor wordt het onnodig opgeblazen en uit verband getrokken. Een goed weekend allemaal.
apollo
0
quote:

Alfonz schreef op 2 december 2016 23:34:

Volgende week bij opening gaan wij minstens 10% lager en dan verder omlaag naar € 6,00 of minder...

Zeker in combinatie met die pizzabakkers erbij

[verwijderd]
0
quote:

VanillaSky schreef op 2 december 2016 22:06:

Toch vraag ik me wel af hoe de cijfers er uit gaan zien als we consumer er compleet uit trekken op DIT moment. Stel je hebt dan in 2017:

- Omzet 500 mio (automotive, licensing, telematics)
- Bruto marge 80% = 400mio
- Opex, naar rato 565 op 4600 man - dan 3600 man = 442 mio
- 42 mio operationeel verlies

Tuurlijk zal dit niet helemaal kloppen vwb Opex maar ik vraag me echt af of de 3 BUs winst kunnen draaien op dit moment, na nog een paar jaar 15% groei is dat uiteraard prima mogelijk.
Weer een denkfoutje. Stel dat TT stopt met PND als geheel. Dan heb je volgend jaar ongeveer deze omzet. 200 sport, 10 apps, 170 telematics, 160 automotive, 145 licensing. Totaal omzet 685 miljoen. Bruto marge niet 80%, maar 70%. Geen operationeel verlies. Dat is een heel extreem geval he, wanneer je volledig stopt met PND. Daar is geen sprake van. Maar slechts als gedachten oefening.
VanillaSky
0
quote:

*Justin* schreef op 2 december 2016 23:42:

[...]

Weer een denkfoutje. Stel dat TT stopt met PND als geheel. Dan heb je volgend jaar ongeveer deze omzet. 200 sport, 10 apps, 170 telematics, 160 automotive, 145 licensing. Totaal omzet 685 miljoen. Bruto marge niet 80%, maar 70%. Geen operationeel verlies. Dat is een heel extreem geval he, wanneer je volledig stopt met PND. Daar is geen sprake van. Maar slechts als gedachten oefening.
Nee, ik zeg totaal consumer eruit lichten dan valt die sport er dus ook uit. Ik denk dat er dan geen winst gemaakt word, denk jij van wel?
Overigens denk ik ook niet dat dat gebeurt maar stel het zou gebeuren per direct dan denk ik dat 2017 verlieslatend is - daarna weer terugkeren naar zwarte cijfers obv de groei van de drie overgebleven BUs.
Normaliter hoeft dat met double digit groei nog niet eens zo erg te zijn een jaartje verlies maar bij TT zie ik dat wel een negatief koerseffect hebben.
153 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 5,780
Verschil +0,205 (+3,68%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 475.734
Volume gemiddeld 324.527
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront