'Traag' Rijkswaterstaat trekt wissel op resultaat van Movares
Advies- en ingenieursbureau Movares verwachtte dat 2016 verbetering zou laten zien. Uiteindelijk zijn de winst en de omzet toch gedaald. De crisis is voorbij, onderliggend trok de markt aan, maar bij een aantal dossiers zat het tegen. Wel is het orderboek met 15% gegroeid. Bestuursvoorzitter Sander Eijgenraam van Movares verwacht daarom dat 2017 wel de definitieve omslag naar een hogere winst en omzet zal laten zien.
'Afgelopen jaar hebben we toch wel een bijzonder jaar gehad', legt Eijgenraam uit. Hij zegt ten eerste last te hebben gehad van de nieuwe samenwerkingsovereenkomst die Rijkswaterstaat met een groep ingenieursbureaus wilde sluiten. Zo'n meerjarige overeenkomst gebruikt het agentschap om diensten in te kopen, zonder dat telkens een aanbesteding of onderhandse gunning nodig is.
'Alles of niets'
Eijgenraam: 'Twee partijen maakten echter bezwaar tegen uitkomst van de gunning waardoor er pas eind 2016 kon worden getekend. Hierdoor zijn opdrachten uitgesteld, wat ons €6 mln aan omzet scheelde.' Hij verwacht wel een inhaaleffect. Werk dat in 2016 is blijven liggen, zal Rijkswaterstaat in 2017 alsnog willen doen.
Bij de grote aanbestedingen zat het afgelopen jaar ook niet mee. Als ingenieursbureau haakt Movares aan bij de consortia die inschrijven op grote aanbestedingen. Gezien de voorbereiding die zoiets kost, mag je zo'n procedure geen loterij noemen maar uiteindelijk is het wel alles of niets. Het ene jaar valt het kwartje steeds de goede kant op, maar afgelopen jaar was dat niet het geval. 'Grillig', noemt Eijgenraam de omzet binnen dit account dan ook.
Blankenburgtunnel
In 2016 zat Movares voor de Blankenburgtunnel bij Rotterdam aangesloten bij het consortium Fluor, Heijmans en Hochtief. Afgelopen najaar trok die groep zich terug uit de procedure, zoals het FD eerder begreep onder andere vanwege capaciteitsproblemen omdat Rijkswaterstaat de aanbestedingsprocedure plotseling en eenzijdig versnelde. Een andere klus zonder vervolgwerk is het Zuidasdok. Movares was aangehaakt bij Team0031, bestaande uit BAM, VolkerWessels en TBI, maar de opdracht ging naar Fluor, Hochtief en Heijmans.
Op de railmarkt had Movares er voordeel van dat spoorbeheerder ProRail meer investeringen heeft gedaan. Zo won Movares begin vorig jaar in twee gebieden een aanbesteding om het beveiligingssysteem op het spoor te vervangen. In de loop van afgelopen jaar kwamen hier de eerste inkomsten van binnen.
Resultaten en prognose
Movares werkt voor ProRail aan beveiligingssystemen.
Movares werkt voor ProRail aan beveiligingssystemen. Foto: HH
De aanbestedingen en de vertraagde samenwerkingsovereenkomst zorgden in de divisie Ruimte, Mobiliteit en Infra voor een omzetdaling van €11 mln tot €48,5 mln. Dit werd slechts ten dele gecompenseerd door de divisie Rail waar de omzet met bijna €5 mln steeg tot €66,6 mln. Bij de overige en internationale activiteiten was er een omzetgroei van bijna €2,5 mln. De totale omzet van Movares daalde met 2,8% tot €129,3 mln.
'Het gevoel dat we begin 2016 hadden, dat de resultaten zouden verbeteren, hebben we nu opnieuw', aldus Eijgenraam.'Met de groei van het orderboek van 15% durf ik wel te zeggen dat de de seinen op groen staan.' Hij verwacht dat dit jaar zowel de toegevoegde waarde als de winst hoger zal uitkomen.
Investeringen nieuw kabinet
Eijgenraam: 'Mijn beleving is dat de bezuinigingsgedachte nu afneemt en dat er bewustzijn is dat er geïnvesteerd moet worden. Dat gebeurt altijd in de branches waarin wij actief zijn. Infra is in de campagnes geen thema geweest, maar met de snelheid waarmee het verkeer vastloopt zal het onderwerp zich snel opdringen.'
De toegevoegde waarde — de omzet minus aan het werk dat aan derden is uitbesteed — daalde afgelopen jaar met 1,8% naar €114,8 mln. Het bedrijfsresultaat kwam uit op €4,9 mln, een daling van €1,5 mln ten opzichte van een jaar eerder. De marge daalde met 120 basispunten tot 4,3%.