1,6 mld connected things actief in smart cities volgend jaar
dinsdag 8 december 2015
Er zullen eind 2016 zo’n 1,6 miljard ‘connected things’ aanwezig zijn in smart cities. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van 2015. Commercieel gebruikte gebouwen nemen het voortouw als segment, met 518 miljoen connected things, zo stelt Gartner in het rapport Forecast: Internet of Things — Endpoints and Associated Services, Worldwide, 2015. Tot en met 2017 zullen ‘slimme gebouwen’ leidend zijn in de IoT-markt voor smart cities. Daarna nemen connected homes het stokje over met net iets meer dan 1 miljard connected things in 2018, aldus het marktonderzoeksbureau.
Commercieel vastgoed profiteert als sector het meest van IOT-implementaties. IoT (Internet-of-Things) creëert volgens Gartner een overkoepelend beeld van facilitair management en geavanceerde service-diensten via het verzamelen van gegevens en inzichten van een veelheid aan sensors. Vooral in grotere steden kunnen IoT-toepassingen in industriële gebieden, kantoorgebieden, winkelcentra, lucht- of zeehavens helpen met het beperken van kosten voor bijvoorbeeld energie, ruimtelijk beheer en gebouwenonderhoud, tot wel 30 procent.
Gebouw-informatiemanagementsystemen zullen in toenemende mate operationeel beheer van gebouwen aansturen, met name op gebieden zoals energie-efficiency en gebruikersgerichte service-omgevingen. Komend jaar zullen commerciële beveiligingscamera’s, webcams en indoor-LED’s goed zijn voor 24 procent van de IoT-markt voor smart cities. Voor 2018 voorspelt Gartner dat er een kleine miljard smart of connected things in commerciële gebouwen zoals kantoorpanden zijn.
In smart homes zijn het met name smart TV’s, set-top boxen, lampen en diverse automatiseringsinstrumenten zoals slimme thermostaten, beveiligingssystemen en keukenapparatuur die de groei van de consumentenmarkt voor IoT drijven. De groeiende volwassenheid van overkoepelende smart home-platforms die een ecosysteem aansturen van huishoudelijke apparatuur, infotainment devices en sensors, zorgt er voor dat het smart-homesegment in 2018 groter zal zijn dan het segment van commerciële gebouwen.
In 2016 is het smart-home segment goed voor 21 procent van de totale IoT-markt voor smart cities, met naar verwachting de sterkste groei van alle segmenten de komende vijf jaar. In steeds meer huizen zal al vanaf de bouw ruimte zijn voor implementatie van een IoT-ecosysteem voor geïntegreerde diensten.
6,4 mld IoT-devices actief eind 2016
Eind 2016 zullen er wereldwijd zo'n 6,4 miljard connected devices wereldwijd zijn, van thermostaten en tv's tot auto's en vuilnisbakken, voorspelde Gartner recent. Dat is 30 procent meer dan eind dit jaar. Volgend jaar zullen er elke dag gemiddeld 5,5 miljoen connected devices bij komen in het Internet-of-Things (IoT) ecosysteem. In 2020 verwacht Gartner dat er zo'n 20,8 miljard connected devices en sensors in gebruik zijn.
De diensten rondom IoT vormen de drijvende kracht achter de omzetontwikkeling van deze markt. Dergelijke diensten zijn in 2016 goed voor een omzet van circa 234 miljard dollar, 22 procent meer dan in 2015. Deze diensten worden gedomineerd door het zakelijke segment, zoals B2B-contracten met service providers voor het ontwerpen, installeren en opereren van IoT-systemen. Connectiviteitsdiensten via communicatieproviders en consumentengerelateerde diensten (zoals thuisbeveiliging) zullen wel sneller groeien de komende jaren.
Mobiele sector werkt aan IoT
De mobiele sector is nu ook begonnen om de LTE-netwerken geschikt te maken voor Internet of Things (IoT). De reden is de opkomst van het IoT en de miljarden apparaten die een zelfstandige verbinding met internet krijgen. Binnenshuis ligt de nadruk op radiostandaarden met een gering bereik, zoals WiFi, Bluetooth Low Energy en ZigBee.
Buitenshuis is er ook een rol voor mobiele netwerken met een veel groter bereik, tot wel 15 km in LPWA, Low Power Wide Area netwerken. Volgens schattingen van Machina Research zijn er over 10 jaar 30 miljard apparaten opgenomen in het Internet of Things. Ongeveer 7 miljard daarvan zijn onderdeel van een outdoor netwerk, een groei van 35 procent per jaar voor dit segment, stelt Nokia in een recent white paper over LTE-M.
Smart homes in Nederland
De adoptiegraad van connected devices voor bijvoorbeeld smart homes in Nederland, zoals een slimme thermostaat of rookmelder, is nog klein. Slechts een kleine groep early adopters blijkt op dit moment zo’n connected device te bezitten. Het aandeel Nederlanders dat verwacht de komende twaalf maanden zo’n connected devices aan te schaffen, ligt hoger dan het daadwerkelijk bezit, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper in mei en juni dit jaar.
Van de connected devices lijkt de adoptiegraad van de slimme thermostaat (zoals Toon en Nest) onder de Nederlandse consumenten het grootst. Vier procent van de Nederlanders geeft aan zo’n device al in hun bezit te hebben. Deze slimme meter biedt real time inzichten in energieverbruik in huis en kan op afstand met een applicatie bediend worden. Ruim een tiende van de Nederlanders (12%) verwacht bovendien binnen een jaar een slimme thermostaat aan te schaffen.
Onder meer KPN (SmartLife voor veilig wonen) en Delta (Veilig Wonen) hebben de afgelopen maanden diensten geïntroduceerd voor smart homes). Verder zijn er platforms zoals HomeKit (Apple) en Nest (Google) die gebruikt kunnen worden voor aansturing van smart home-toepassingen.
Smart homes wereldwijd
Juniper Research verwacht dat de markt voor smart home-diensten in 2020 een waarde zal vertegenwoordigen van 100 miljard dollar. Volgens het onderzoeksbureau is dat meer dan een verdubbeling van de waarde in 2015. Juniper constateert dat de markt voor smart home-diensten momenteel wordt gedreven door OTT-diensten zoals Netflix en Spotify. Tegelijkertijd begint er onder consumenten meer bewustzijn te ontstaan omtrent de inzet van technologie in huishoudens terwijl de prijzen voor hardware blijven dalen.
De wereldwijde omzet van consumentgerichte IoT-devices komt tussen 2015 en 2020 uit op meer dan 330 miljard dollar, verwacht Navigant Research volgens Digitimes. Het onderzoeksbureau stelt dat de IoT-hype zich op consumentengebied steeds meer vertaalt naar praktische toepassingen in huis, zoals slimme energiemeters en thermostaten, of LED-verlichting die op afstand via de smartphone bediend kan worden.
Een drempel voor groei kan diezelfde exponentiële groei zijn, stelt Navigant. Er zijn meerdere protocollen en communicatiestandaarden (zoals WiFi, ZigBee, Bluetooth) die voor gebrekkige interoperabiliteit en adoptie kunnen zorgen. Juist standaardisering kan de groei blijven aanjagen.