Air France - KLM « Terug naar discussie overzicht

Acties/stakingen

22 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Erwin L
0
Beste mensen,

Dit is mijn eerste discussie hier bij IEX. Ben benieuwd naar dit forum.

Ik verwacht dat de acties/stakingen bij zowel de Franse als de Nederlandse tak van AF/KLM een neerwaartse spiraal van de koers in gang zetten.

AF/KLM schat de dagelijkse schade van alleen al de Franse acties op €5 miljoen; ik verwacht dat de uiteindelijke schade veel hoger zal blijken te zijn. Dit komt o.a. doordat het aantal uitgevallen vluchten significant hoger blijkt te zijn dan eerder verwacht (20% ipv 13%).

Daar komt dan nog de schade van acties in Nederland nog bij.

Deze acties, in combinatie met de toch al slechte concurrentiepositie, zal m.i. investeerders afschrikken om geld in AF/KLM te steken.
Erwin L
0
Van een buitenlandse bron heb ik vernomen dat de schade, als gevolg van deze actieweek, ca. €100.000.000 bedraagt. Dat betekent zo'n €12-13 miljoen per actiedag. Dat bedrag is hoger dan ik initieel inschatte maar lijkt mij geenszins overdreven. Eind deze week gaan de bonden zich op nieuwe acties beraden. Die kunnen volgende week al plaatsvinden.
[verwijderd]
0
De olieprijs daalt keihard, KLM-AF verbruikt voor €1,2 miljard sap per kwartaal, dan kan de koers toch hard omhoog?

KLM maakt nu hele grote stappen, het doordrukken om marktconform te worden om het voortbestaan te rechtvaardigen.

Er zijn afgelopen week enkele senior-piloten de laan uitgestuurd, potentaten, onruststokers die er soms al >20 jaar werkten en feitelijk de leiding hadden over het vliegbedrijf, het signaal is duidelijk: Wij gaan doorpakken in ons aller belang...
Erwin L
0
Bij deze een bericht waarbij de €100 miljoen schade (posting #2) wordt bevestigd:

www.nst.com.my/news/2016/08/162270/fr...

Voorzichtige conclusies:
Voor de staking gaf de directie van AF/KLM aan dat de staking ca. €5 miljoen per dag zou bedragen. Dat zou betekenen ca. €35-45 mijoen voor een week; In plaats daarvan ligt €100 miljoen (ca. het 2-3-voudige) meer voor de hand.

nos.nl/artikel/2121057-stakingen-bij-...

Voor de staking ging de directie uit van een vluchtuitval van ca. 13%. De werkelijke uitval ligt in de buurt van 17-20%. Daar komt bij dat, bij vluchten die wel uitgevoerd worden, er vaak minder passagiers meegenomen mogen worden bij gereduceerd aantal cabincrewleden (wettelijke eis):

nos.nl/artikel/2119741-air-france-mee...

De positieve berichten omtrent een afname van het aantal stakers neem ik daarom met een flinke korrel zout:

www.nu.nl/economie/4300968/aantal-sta...

Helaas voor de organisatie: Ik kan hier geen positief (algemeen) nieuws tegenover zetten. Integendeel; Lufthansa bevestigde vandaag nogmaals dat de branche in zwaar weer verkeert:

www.telegraaf.nl/dft/bedrijven/airfra...

Voor de goede orde: Ik ben nog steeds short AF/KLM en heb belang bij een koersdaling.
mr.Franz
0
ook bij de concurrent zorgwekkende signalen,

FRANKFURT (AFN) - De luchtvaartsector gaat een zwaar halfjaar tegemoet, waarbij het passagiersvervoer sterk wordt geremd door de dreiging van terroristische aanslagen en de toenemende politieke en economische onzekerheid. Dat stelde de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa dinsdag bij de presentatie van haar resultaten van de afgelopen maanden.

Klik hier voor meer nieuws en actuele koersinformatie over Air France-KLM

Lufthansa waarschuwde onlangs al dat het zijn verwachtingen voor 2016 had getemperd. Door alle problemen waar de luchtvaart mee wordt geconfronteerd, zal het bedrijfsresultaat dit jaar krimpen, in plaats van de lichte groei die eerder nog werd voorspeld.

In het tweede kwartaal van dit jaar zakte het resultaat (ebit) met ruim 8 procent naar 582 miljoen euro. De omzet ging daarbij met 3 procent omlaag, naar 8,1 miljard euro. Met 437 miljoen euro kwam de nettowinst bijna een vijfde lager uit dan een jaar eerder.
raadzaam
0
Het is nog steeds rampzalig met de stakingen van het personeel. Volgde keer nieuw personeel aanstellen i.p.v vliegtuigen graag.
Erwin L
0
quote:

paulta schreef op 2 augustus 2016 08:09:

De olieprijs daalt keihard, KLM-AF verbruikt voor €1,2 miljard sap per kwartaal, dan kan de koers toch hard omhoog?

KLM maakt nu hele grote stappen, het doordrukken om marktconform te worden om het voortbestaan te rechtvaardigen.

Er zijn afgelopen week enkele senior-piloten de laan uitgestuurd, potentaten, onruststokers die er soms al >20 jaar werkten en feitelijk de leiding hadden over het vliegbedrijf, het signaal is duidelijk: Wij gaan doorpakken in ons aller belang...
De dalende olieprijs profiteert elke carrier van. Het gaat erom, om te zien wat de verdienmogelijkheden zijn (onder de streep poen over houden).

Met de kostenstructuur van AF/KLM is dat erg moeilijk omdat de prijzen voor passagiers en vracht (inkomsten) zwaar onder druk staan (economisch klimaat).

In het eerste halfjaar van 2016 namen de inkomsten met 2,6% af vergeleken met de eerste 6 maanden van 2015. Kijken we naar het het 2e kwartaal dan namen de inkomsten met De branstofrekening was 28% lager dan in het eerste halfjaar van 2015.

Uit het halfjaarverslag:
"Impact of fuel savings on P&L expected to be more than offset in the coming
quarters by downward pressure on unit revenue and negative currency impacts"

www.airfranceklm.com/sites/default/fi...

Heb je een link naar het bericht van de ontslagen seniore piloten?
luuk4
0
mr.Franz
0
bron daskapital.nl

Het pensioenfonds van de piloten van KLM staat er goed voor. Tegenover de toekomstige pensioenverplichtingen aan piloten van €7,2 miljard staat een hoger belegd vermogen van €8,2 miljard. Daarmee komt de 'beleidsdekkingsgraad' van het fonds per juni 2016 uit op 117,9% (beleidsdekkingsgraad = gemiddelde dekkingsgraad van de afgelopen 12 maanden). Dat is een stuk beter dan ambtenarenpensioenfonds ABP dat een beleidsdekkingsgraad van 95,5% kent en dokters- en zustersfonds PFZW dat op 92,5% bungelt. Maar toch is er een probleem. In 2007, toen de lucht nog blauw was en niemand dacht aan financiële crises, heeft de KLM in al haar wijsheid een keiharde garantie gegeven aan de piloten. Wat er ook gebeurt, jullie pensioenen zijn en blijven geïndexeerd. Met die indexatie volgt de pensioenuitkering de stijging van lonen en prijzen. Lonen omhoog, dan ook pensioenuitkering omhoog en zo behoudt de gepensioneerde piloot zijn koopkracht. In die tijd was dat geen toezegging om opgewonden van te raken, maar nu vormt dit bijna de ondergang van de luchtvaartmaatschappij. De crisis heeft aangetoond dat het vermogen van pensioenfondsen hard geraakt kan worden. Zo stond het vermogen van alle Nederlandse pensioenfondsen tezamen eind 2007 op €780 miljard, een jaar later in het eerste kwartaal van 2009 was daar slechts €675 miljard van over. Die forse daling en de latere problemen met de lage rentestanden vormden de aanleiding om in 2015 de eisen aan pensioenfondsen op te schroeven. Ook voor het pilotenpensioenfonds van KLM en enter de 'wettelijk vereiste dekkingsgraad'. Dat is de dekkingsgraad die aangeeft of een fonds kerngezond is of niet. Niet kerngezond, dan in ieder geval geen indexatie. En als het nog bonter wordt, zoals bij ABP en PFZW, dan misschien wel pensioenkortingen. Maar dat terzijde. Het pilotenpensioenfonds van KLM is volgens de nieuwe regelen der kunst kerngezond bij een dekkingsgraad van 121,8% (oude grens: circa 105%). Als de beleidsdekkingsgraad onder de wettelijke vereiste dekkingsgraad komt, dan mag er niet geïndexeerd worden. De beleidsdekkingsgraad is in casu 117,9%, dus dat betekent geen indexatie. Het probleem is dat KLM een keiharde belofte heeft gedaan en op grond van die belofte €600 miljoen zou moeten bijstorten in het pensioenfonds om de dekking op een gezond niveau te krijgen. De piloten vinden afspraak=afspraak, maar KLM vindt dat in de afspraak uit 2007 geen rekening is gehouden met de nieuwe regels uit 2015, dus die afspraak geldt niet meer. Kortom, er ligt een geschilpunt op tafel. Het mooie van dat geschilpunt is dat u zelf mag bepalen wie gelijk heeft. En nog mooier is dat dit geschilpunt laat zien dat er geen garanties bestaan in het leven. Sluiten we af met handige linkjes: meer over het geschil op aviationwatch, over KLM-winstcijfers schreven we vorige week en hier de gegevens van het pensioenfonds.
[verwijderd]
0
quote:

luuk4 schreef op 2 augustus 2016 16:31:

Blijven shorten Die stakingen blijven Dit gaat naar de 3
Zou het, ik vind de koers nu al slecht, kan me niet voorstellen, dat hier nog bijna 2 euro afgaat.
Diegy
0
De staking van vorig jaar, die twee weken duurde koste meer dan 500 miljoen euro. Laat staan alle indirecte schade. En vergeet niet dat de beurzen in Amerika op all time high staan en als die 1 deze dagen fors gaan corrigeren dan gaan de beurzen in Europa ook hard naar beneden en dan kan kan Air france klm wel eens heel snel naar de 4,00 gaan.
[verwijderd]
0
KLM verkeert in zwaar weer, dat is duidelijk. Elbers heeft eerder (begin 2015) al aangegeven in totaal 700 miljoen euro te willen bezuinigen. Schiet niet op zo. Elbers wil ook dat de werknemers van de luchtvaartmaatschappij een productiestijging van 4 procent gaan realiseren. En Elbers wil vers bloed in zn bedrijf om innovatie vd grond te krijgen. En dat laatste lijkt me wel nodig ook!!
Tis buigen of barsten voor de KLM'er. De buitenwereld is veranderd en daar moet KLM in mee. Volgens mij snapt deze Hr. Elbers dat maar al te goed.
Voor beleggers zijn dit mooie koopkansen natuurlijk ;)
Erwin L
0
Hoewel de staking van grondpersoneel bij KLM gisteren, in afwachting van een definitieve uitspraak, door de rechter werd opgeschort is er een nieuw conflict bij KLM op komst.

Het FD bericht er vandaag over. De vliegers hebben recentelijk de KLM een CAO afgesloten met daarin opgenomen een aanpassing van de pensioenleeftijd. Die wordt verhoogd van 56 naar 58 jaar.De verhoging van de pensioenleeftijd levert KLM een kleine €400 miljoen op waarvan ongeveer de helft naar de vliegers die nog niet de hoogste salarisschaal ontvangen terugvloeit. Het netto voordeel voor KLM bedraag zo'n €200 miljoen.

Nu heeft KLM een deel van de pensioenoverenkomst per 1 december 2016 eenzijdig opgezegd.

T.a.v. die pensioenovereenkomst (gegaradeerde indexatie) wordt in het halfjaarverslag, per 30 juni, gesproken over een schadepost van €553 million after tax. Ervan uitgaande dat de overeenkomst op zijn vroegst op 1 december niet meer van kracht is tel ik daar ruweg €500 million after tax bij op. We komen dan op een nieuwe afschrijving van ruweg €1 miljard die voor de helft nog in de koersen moet worden verwerkt. Met 300 miljoen aandelen hebben we het gauw over ruim €1 per aandeel.

www.airfranceklm.com/en/finance/publi...

Om een lang verhaal kort te maken: Er wacht de belegger nog heel wat arbeidsonrust zowel bij Air France als bij KLM.

Ik ga, mede op grond van bovenstaande, vooralsnog uit van een dalende koers van het aandeel AF/KLM.
Erwin L
0
Inzet van het conflict is een stortingsverplichting van KLM van minimaal €600 miljoen. Er zijn 300 miljoen aandelen AF/KLM, dat betekent minimaal €2,- per aandeel.

www.telegraaf.nl/dft/26380119/__KLM_p...
Erwin L
0
Staken is door de Rechter verboden maar FNV heeft daat wel een oplossing voor: Stiptheidsacties. En die gaan vanaf morgen, zaterdag, plaatsvinden:

www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/26442...
Erwin L
0
Er komt een tweede rechtszaak over pensioenrechten bij KLM aan. De vliegers staan in september in de rechtbank tegenover de KLM, in oktober is het de beurt aan het cabinepersoneel.

Al met al staan er honderden miljoenen op het spel (zo'n 600 miljoen bij de vliegers en tientallen miljoenen van het cabinepersoneel).

www.luchtvaartnieuws.nl/node/129566
luuk4
0
quote:

Erwin L schreef op 25 augustus 2016 21:56:

Er komt een tweede rechtszaak over pensioenrechten bij KLM aan. De vliegers staan in september in de rechtbank tegenover de KLM, in oktober is het de beurt aan het cabinepersoneel.

Al met al staan er honderden miljoenen op het spel (zo'n 600 miljoen bij de vliegers en tientallen miljoenen van het cabinepersoneel).

www.luchtvaartnieuws.nl/node/129566
tegen die tijd staat het aandeel op 3 en als ze verliezen op 0...Totaal geen toekomst
22 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 31 okt 2024 17:35
Koers 9,028
Verschil -0,158 (-1,72%)
Hoog 9,208
Laag 8,980
Volume 840.772
Volume gemiddeld 1.239.941
Volume gisteren 636.849

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront