bron daskapital.nl
Het pensioenfonds van de piloten van KLM staat er goed voor. Tegenover de toekomstige pensioenverplichtingen aan piloten van €7,2 miljard staat een hoger belegd vermogen van €8,2 miljard. Daarmee komt de 'beleidsdekkingsgraad' van het fonds per juni 2016 uit op 117,9% (beleidsdekkingsgraad = gemiddelde dekkingsgraad van de afgelopen 12 maanden). Dat is een stuk beter dan ambtenarenpensioenfonds ABP dat een beleidsdekkingsgraad van 95,5% kent en dokters- en zustersfonds PFZW dat op 92,5% bungelt. Maar toch is er een probleem. In 2007, toen de lucht nog blauw was en niemand dacht aan financiële crises, heeft de KLM in al haar wijsheid een keiharde garantie gegeven aan de piloten. Wat er ook gebeurt, jullie pensioenen zijn en blijven geïndexeerd. Met die indexatie volgt de pensioenuitkering de stijging van lonen en prijzen. Lonen omhoog, dan ook pensioenuitkering omhoog en zo behoudt de gepensioneerde piloot zijn koopkracht. In die tijd was dat geen toezegging om opgewonden van te raken, maar nu vormt dit bijna de ondergang van de luchtvaartmaatschappij. De crisis heeft aangetoond dat het vermogen van pensioenfondsen hard geraakt kan worden. Zo stond het vermogen van alle Nederlandse pensioenfondsen tezamen eind 2007 op €780 miljard, een jaar later in het eerste kwartaal van 2009 was daar slechts €675 miljard van over. Die forse daling en de latere problemen met de lage rentestanden vormden de aanleiding om in 2015 de eisen aan pensioenfondsen op te schroeven. Ook voor het pilotenpensioenfonds van KLM en enter de 'wettelijk vereiste dekkingsgraad'. Dat is de dekkingsgraad die aangeeft of een fonds kerngezond is of niet. Niet kerngezond, dan in ieder geval geen indexatie. En als het nog bonter wordt, zoals bij ABP en PFZW, dan misschien wel pensioenkortingen. Maar dat terzijde. Het pilotenpensioenfonds van KLM is volgens de nieuwe regelen der kunst kerngezond bij een dekkingsgraad van 121,8% (oude grens: circa 105%). Als de beleidsdekkingsgraad onder de wettelijke vereiste dekkingsgraad komt, dan mag er niet geïndexeerd worden. De beleidsdekkingsgraad is in casu 117,9%, dus dat betekent geen indexatie. Het probleem is dat KLM een keiharde belofte heeft gedaan en op grond van die belofte €600 miljoen zou moeten bijstorten in het pensioenfonds om de dekking op een gezond niveau te krijgen. De piloten vinden afspraak=afspraak, maar KLM vindt dat in de afspraak uit 2007 geen rekening is gehouden met de nieuwe regels uit 2015, dus die afspraak geldt niet meer. Kortom, er ligt een geschilpunt op tafel. Het mooie van dat geschilpunt is dat u zelf mag bepalen wie gelijk heeft. En nog mooier is dat dit geschilpunt laat zien dat er geen garanties bestaan in het leven. Sluiten we af met handige linkjes: meer over het geschil op aviationwatch, over KLM-winstcijfers schreven we vorige week en hier de gegevens van het pensioenfonds.