Forum: TomTom » TomTom februari 2019 » Pagina: 42 | DeBeurs.nl

TomTom februari 2019

3.056 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 ... 149 150 151 152 153 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Makita
0
quote:

pwijsneus schreef op 6 feb 2019 om 10:31:


[...]

Natuurlijk niet, die hebben nog steeds 44% stevig in handen.

Verder zijn NL bedrijven nogal taai, kijk maar naar KPN en Akzo. Gaat niet zo makkelijk.

Er is gewoon geen serieuze interesse, en ook geen groei. Gaap.

Deze beursnotering gaat nergens over, fladdert alle kanten op.

Haha

Een vriendelijk bod kunnen ze volgens de statuten binnenskamers afwijzen (wat ze ook regelmatig doen zijn de geruchten). Echter een publiek bod op 10-11 euro nu kunnen ze alleen maar afwijzen obv argumenten (fairness opinion van een bank). Op basis van de zojuist afgegeven outlook 2019 hebben ze geen argument meer. Dan wordt het een rechtszaak indien ze dit toch afwijzen omdat ze de fucidiaire taken als RvC niet goed uitvoeren.
~Justin~
0
Outlook is grosso modo gelijkblijvende omzet. Dat valt niet tegen want outlooks zijn bevin van het jaar altijd conservatief. TomTom begon vorig jaar met een veel lagere outlook dan nu uiteindelijk voor het hele jaar is gerealiseerd en ze deed twee outlook verhogingen gedurende het jaar 2018. Ben an sich dus niet teleurgesteld over outlook, Consumer en Automotive/Licensing houden elkaar in balans en mogelijk met een plusje. Wat echter wel (zwaar) tegenvalt is het automotive orderboek van >250!
VanillaSky
0
quote:

Makita schreef op 6 feb 2019 om 10:36:


[...]
Haha

Een vriendelijk bod kunnen ze volgens de statuten binnenskamers afwijzen (wat ze ook regelmatig doen zijn de geruchten). Echter een publiek bod op 10-11 euro nieuw kunnen ze alleen maar afwijzen obv argumenten (fairness opinion van een bank). Op basis van de afgegeven outlook hebben ze geen argument meer. Dan wordt het een rechtszaak indien ze dit toch afwijzen omdat ze de fucidiaire taken als RvC niet goed uitvoeren.


Ik vermoed dat ook die interesse wel eens tegen kan vallen. Deze partijen wachten denk ik liever af totdat van de lente de kapitaal uitkering is geweest dan staat het aandeel aan 3-4 euro en kom je met een vijandig bod van 5 euro een heel eind.

Of indien er wel een partij nu al concreet interesse heeft via een exit.

Denk dat 10 euro totaal (incl TTT) in beide gevallen zeer ruim betaald is.
SellTomtom
1
Makita en Rick. Denk nog eens goed na, wat jullie allemaal zeggen. Ik zie me eigen, tot voor kort, maar ben blij dat ik in de spiegel gekeken heb. We worden bedonderd waar we bijstaan. MS bericht dag voor cijfers!!! Dan klopt er iets niet, en dat bleek wel. En zo zijn er nog tig voorbeelden te noemen, waar we genaaid zijn/worden.
boem!
1
DE outlook is wederom zeer terughoudend.

Een omzet van 725 mio ligt meer in de verwachting.

Het resultaat wordt sterk geraakt door de in 4q 2018 ingezette stelcelwijziging door investeringen te boeken als R&D ipv Capex.

De free cash flow met een voorzichtige 10% is een sprekend bewijs dat het met de operatie als zodanig wel goed zit.
Indien je kijkt naar de outlook voor Opex dan zal daar een R&D post in moeten zitten van minimaal 300 mio (naast de verhoogde DA ad 100 mio).

Ik wacht rustig af of men een dergelijk bedrag kan besteden met in het achterhoofd dat er door de gesloten samenwerkingsverbanden uiteraard meer werk te leveren valt maar of dat allemaal volledig ten koste van TT gebeurt weiger ik te geloven.

Het is de verschuiving van Capex naar Opex en de verhoging van de afschrijvingen die een negatief beeld schetsen.
Ik ga ervan uit, dat er bij de analisten nog genoeg common sense bestaat om hier doorheen te prikken. .

sniklaas
0
@TT, hoe je het ook went of keert, de omzetontwikkeling van het pareltje A@E is gewoon teleurstellend, in 2017 nog 22% toename, in 2018 is daar nog 12% van over en de outlook voor 2019 is slechts 15%.

Moeten we wederom wachten op 2020+ op 20..30..40..50% omzetgroei..

Maar aan de andere kant de bult cash zwelt aan en zoals het er nu uitziet staat er ultimo 2019 3,75 cash per aandeel op de bank!
Dit gegeven heeft mij doen besluiten om niet te wachten op een koers van < 6,50 maar nu al extra stukken @TT aan te schaffen en ben deze morgen beginnen te rapen < 7,50 maar doe het rustig aan..

Uiteindelijk wil ik rond de 40% aan extra stukken innemen om ervoor te zorgen dat het aantal stukken in mijn portefeuille na de CASHBACK uitkering gelijk blijft.
Hoopmazzel
0
quote:

VanillaSky schreef op 6 feb 2019 om 10:39:


[...]

Ik vermoed dat ook die interesse wel eens tegen kan vallen. Deze partijen wachten denk ik liever af totdat van de lente de kapitaal uitkering is geweest dan staat het aandeel aan 3-4 euro en kom je met een vijandig bod van 5 euro een heel eind.

Of indien er wel een partij nu al concreet interesse heeft via een exit.

Denk dat 10 euro totaal (incl TTT) in beide gevallen zeer ruim betaald is.


Sjonge jonge wat laat jij je kennen als long belegger.Haha.Zo short als het maar kan.

Dát verbergen lukt voor geen meter!
Benjamin G.
5
quote:

harde winst schreef op 6 feb 2019 om 10:33:


[...]
Sowieso niet serieus nemen wat op een forum als dit geschreven wordt, daar begint het denk ik mee. Duurde bij mij ook een jaartje of wat.


Wat er op dit forum door de serieuze forumleden wordt geschreven klopt en is verifieerbaar.

Interessanter is de waardering die wordt gegeven aan die informatie. De informatie die veelal wordt verstrekt verteld niet zoveel over hoe de markt zich ontwikkeld waar TomTom zich in begeeft. Vervolgens wordt op basis van die informatie een werkelijkheid gecreëerd of geïnterpreteerd dat neerkomt op een uitstekende concurrentiepositie van TomTom. Die concurrentiepositie wordt voor het gemak doorvertaald in een stevige positie in de gehele autonome markt. En voor het gemak doorvertaald naar succesvol kunnen profiteren van die positie en groei in die markt.

Volg je het nog? Ik noem dat vooruitrijden door via de achteruitkijkspiegel en in het beste geval via de zijspiegels naar buiten te kijken.

Wat ook niet echt helpt is dat er een cultuur op dit forum is ontstaan waarbij informatie die leidt tot negatieve duiding zich moet verantwoorden. De informatie die positief kan worden geduid heeft morele superioriteit. Overigens dragen met name die veelvuldige nietszeggende poster hier het meeste aan bij.

Kortom waarom meerdere scenario's schetsen?

Even wat anders.
Is er iemand die kan vertellen wat het effect is van een dalende koers op het uit de markt nemen van aandelen in Q3?
en wat het effect daarvan is op het wpa?

Ik neem aan dat TomTom haar wpa prognose heeft gebaseerd op 231 miljoen aandelen en niet op 150 miljoen.

Overigens volg ik de lijn van ING, vrije kasstroom van 10% van de omzet. Staat volgens mij letterlijk in het bericht van TomTom. Dat lijkt mij prima.

Verder groei van automotive tussen de 20% en 25%, toename opex en capex van 10%.

Ik volg Wies in deze, het aandeel is op dit moment tussen de 7 en 9 euro waard.
ketchup of catch-up
3

outlook for 2019 complicated

the outlook for 2019 is rather complicated as the company is shifting a lot of expenses from CAPEX to OPEX, which implies the company is guiding for a meaningful EBIT loss in 2019

however due to relatively high D&A levels compared to CAPEX level, in combination with a strong increase in def revenues , the company does expect to generate significant amount of cash ( euro 68m +) on ongoing basis

the bears will argue " the company will continue to increase spendig countinously to close the gap with HERE and Google "

the bulls will argue "the company is still cash generating, despite ongoing investments"

gewoon blijven zitten, we worden vanzelf uit het aandeel gezet.



materetjo
0
PGV
2
VanillaSky
2
quote:

martinmartin schreef op 6 feb 2019 om 10:41:


DE outlook is wederom zeer terughoudend.

Een omzet van 725 mio ligt meer in de verwachting.

Het resultaat wordt sterk geraakt door de in 4q 2018 ingezette stelcelwijziging door investeringen te boeken als R&D ipv Capex.

De free cash flow met een voorzichtige 10% is een sprekend bewijs dat het met de operatie als zodanig wel goed zit.
Indien je kijkt naar de outlook voor Opex dan zal daar een R&D post in moeten zitten van minimaal 300 mio (naast de verhoogde DA ad 100 mio).

Ik wacht rustig af of men een dergelijk bedrag kan besteden met in het achterhoofd dat er door de gesloten samenwerkingsverbanden uiteraard meer werk te leveren valt maar of dat allemaal volledig ten koste van TT gebeurt weiger ik te geloven.

Het is de verschuiving van Capex naar Opex en de verhoging van de afschrijvingen die een negatief beeld schetsen.
Ik ga ervan uit, dat er bij de analisten nog genoeg common sense bestaat om hier doorheen te prikken. .




Hier was ik op aan het wachten Martin de verklaring om het positief te maken. Orderboek zal ook wel inclusief HD maps orders zijn dus eigenlijk 400-500mio. Zijn er uberhaupt minpunten te benoemen? Misschien de koers?
Makita
1
quote:

SellTomtom schreef op 6 feb 2019 om 10:40:


Makita en Rick. Denk nog eens goed na, wat jullie allemaal zeggen. Ik zie me eigen, tot voor kort, maar ben blij dat ik in de spiegel gekeken heb. We worden bedonderd waar we bijstaan. MS bericht dag voor cijfers!!! Dan klopt er iets niet, en dat bleek wel. En zo zijn er nog tig voorbeelden te noemen, waar we genaaid zijn/worden.

Ik vind de outlook ook terughoudend (zoals altijd). Wat echter mist zijn de namen van de inmiddels getekende automotve deals. Nu worden wel de extra opex benoemd, maar moet de markt maar gissen voor wie dit allemaal is. Echt een kunst-fout na verkoop Telematics.

Microsoft deal is wel goed getimed wat mij betreft. Gewoon wat spreiden. Echter ook hier geen echte duidelijkheid mbt vooruitzichten. Zie net dat TomTom nu de media zoekt en nadrukkelijker stelt dat Automotive en Enterprise samen met 15% gaat groeien in 2019. Dit stond slechts in 1 zin in het persbericht vanochtend. Veel te weinig mi.

Maar door deze outlook wordt TomTom kwetsbaar voor minder vriendelijke toenadering. De free float heeft ook rechten en die zijn sterker geworden met deze outlook. Founders kunnen niet zomaar afwijzen zonder argumentatie.
Sunshine Band
3
quote:

~Justin~ schreef op 6 feb 2019 om 10:39:


Outlook is grosso modo gelijkblijvende omzet. Dat valt niet tegen want outlooks zijn bevin van het jaar altijd conservatief. TomTom begon vorig jaar met een veel lagere outlook dan nu uiteindelijk voor het hele jaar is gerealiseerd en ze deed twee outlook verhogingen gedurende het jaar 2018. Ben an sich dus niet teleurgesteld over outlook, Consumer en Automotive/Licensing houden elkaar in balans en mogelijk met een plusje. Wat echter wel (zwaar) tegenvalt is het automotive orderboek van >250!


there is something not quite right

Dan moet je een keer gaan uitleggen wat het wel is

- cash eind 2018 geschat ergens 220 miljoen; wordt 252. Leg uit waar dat vandaan komt. Kun je wel investeringen afschrijven zodat je geen winst boekt, maar dat pikt de gemiddelde analist niet
- 2017: orderboek verwacht 250 miljoen of zo; werd uiteindelijk 400 Miljoen, bekend gemaakt bij de cijfers; niet te begrijpen dat je zulke belangrijke info zo lang vast houdt
- outlook 2018 veel lager dan resultaat; waarom?
- nu weer lage outlook; wat heeft TT daaraan?
- mogelijk zit er in de 250 miljoen orderboek inderdaad HD; dat maakt het geheel wat aannemelijker (jaarlijks opnieuw in orderboek) , maar licht het toe

There is something not quite right;

ik stel voor vanwege de vereenvoudigde structuur door het afstoten van TTT en het vrijwel op nul zetten van IR
- herorientatie peers
- navenant lagere waardering voor het werk van het management

Ik geloof nog steeds in het product HD en de fabriek.
- Het is nu tijd om je werk te doen Goddijn voor 1 euro jaarsalaris


There is something not quite right, it must be HG
Makita
3
quote:

ketchup of catch-up schreef op 6 feb 2019 om 10:48:



outlook for 2019 complicated

the outlook for 2019 is rather complicated as the company is shifting a lot of expenses from CAPEX to OPEX, which implies the company is guiding for a meaningful EBIT loss in 2019

however due to relatively high D&A levels compared to CAPEX level, in combination with a strong increase in def revenues , the company does expect to generate significant amount of cash ( euro 68m +) on ongoing basis

the bears will argue " the company will continue to increase spendig countinously to close the gap with HERE and Google "

the bulls will argue the company is still cash generating, despite ongoing investments

gewoon blijven zitten, we worden vanzelf uit het aandeel gezet.


Klopt free cashflow verteld het verhaal. Profit is a opinion, cash is a fact!
Brouwer285
1
Pagina 11, consolidated balance sheet: Assets held for sale: 128,3 Miljoen. De afschrijving op TTT wordt dus 128,3 valt me mee, ik neem aan dat de nu afgeschreven goodwill daarbij inzit.

Overigens is (netto)winst een keuze. Vooral bij dalende omzet kan men gewoon de inkomende cash compenseren met afschrijven van asset waarde op de balans. Dit gaat mogelijk draaien wanneer de omzet niet meer verder daalt, zoals in de laatste kwartalen. Ik meen ook ergens te lezen dat het 'nieuwe platform' dit jaar volwassen wordt.
Momenteel is het van belang om zoveel mogelijk aandelen uit de markt te halen, en zoals 2018 voor wat betreft de outlook heeft laten zien is het bestuur een tamelijk slechte voorspeller. Pas na de 'consolidation of shares' verwacht ik een helderder beeld van ze.

Bij TT kijk ik in ieder geval niet naar gerapporteerde winst, alleen naar cash aanwas. Verwacht dat die cash aanwas pas een beetje zichtbaar wordt in de gerapporteerde winst nadat de omzetdaling het dal gepasseerd is.
Hoopmazzel
0
quote:

VanillaSky schreef op 6 feb 2019 om 10:50:


[...]

Hier was ik op aan het wachten Martin de verklaring om het positief te maken. Orderboek zal ook wel inclusief HD maps orders zijn dus eigenlijk 400-500mio. Zijn er uberhaupt minpunten te benoemen? Misschien de koers?


Het wordt elk uur zieliger met je.Schaamteloos.
3.056 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 ... 149 150 151 152 153 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 17-jul-19 16:15
Koers 9,721
Verschil -0,021 (-0,22%)
Hoog 10,250
Laag 9,450
Volume 1.349.083
Volume gemiddeld 415.887
Volume gisteren 551.354