Forum: TomTom » TomTom juli 2019. Mooi weer of weer mooi. | DeBeurs.nl

TomTom juli 2019. Mooi weer of weer mooi.

1.058 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 48 49 50 51 52 53 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Hoop....
0
quote:

Hoop.... schreef op 19 jul 2019 om 19:12:


1.Logo LYNX Beleggen
Online broker
Kennisportaal
Kennisportaal overzicht
LYNX Masterclass
LYNX Ideeëncentrum
Producten
Optiestrategieën
Daytrading, TA & FA
TradersTocht
Koersen vandaag
Beursinformatie
Overig
Ideeëncentrum
Service Center
Inloggen / Downloaden
Rekening openen
MENU Rekening openen
Zoek een artikel...
Zoek een artikel...
Zoek
Kennisportaal > TA door Edward Loef > TA: ‘Drie koersuitbraken in het vizier’
TA: ‘Drie koersuitbraken in het vizier’
18 juli 2019
AEX Index ISIN: NL0000000107 - Symbool: EOE - Valuta: Punten
Twitter Facebook LinkedIn E-mailadres Whatsapp LinkedIn
Edward LoefEdward Loef
Een aantal aandelenindices bevinden zich om en nabij uitbraakniveaus. Datzelfde geldt uiteraard voor individuele aandelen. Zal de AEX-index uitbreken? En welke aandelen zijn in het vizier?

TomTom vanaf 2017 + handelsomzetten
In het navigatie-aandeel TomTom werd op 20 juli 2017 intraday een koerstop bereikt bij € 9,977. Dit koersniveau werd naderhand begin november 2017 nog een keer getest, maar een hogere slotkoers zat er na een intraday hoogste notering € 10,07 niet in. Recent werd een zgn. ‘measured move’ beweging voltooid rond € 10 (zie kopie tweede groene kader in de grafiek). Vaak volgt een reactie. De belangrijkste aanwijzing voor winstnemingen werd gisteren gegeven na een hogere opening op € 10,23 gevolgd door een slotkoers op € 9,693. De handelsomzetten waren bovengemiddeld hoog, dus hieruit mag worden afgeleid dat het aanbod rond de technische weerstand bij € 10 haast heeft. De kans op een opwaartse uitbraak lijkt op de korte termijn gering. Verwacht dus een omleg in de route.
2. Jos Vesteegh zojuist op bnr TT is te duur maken geen winst. Navigatiekasties wordt niks en is niks. (toekomst alsof ze alleen maar navigatie kastjes hebben.)

Niemand heeft de kasrte nog nidig met al die camera's op de auto. Renault is naar android.. Goigle doet het zelf , voor niks en zelfs beter. Er zijn mensen van forums die hem bellen m.b.t zijn negatieve uitlatingen m.b.t TT. Maar die nemen gewon altijd verkeerde beslissingen. Je kan denken dat je winst maakt, maar WINST maken is iets andees.

Aldus het geklets van Jos V. op BNR en het TA verhaal op lynx.

Iemand nog een goede tip vgls mij ligt de weerstand op 10.20 wat nu.


Dit is van vanavond luister maar terug beurswatch bnr gemist. Ik geloof overigens niks van Versteegh . Als ik denk aan baidu, psa, azure , Nvidea etc. Maar zo iemand verkloot het wel bij een aan de aex genoteerd aandeel
apieslapie
0
Ik had die loser versteeg gebeld, hij wist echt niet waar ie het over had. Lult ie nu over verkeerde beslissing, daar gaat het helemaal niet om, wat een oen.
vCalker
3
quote:

Hoop.... schreef op 19 jul 2019 om 21:00:


[...]

Dit is van vanavond luister maar terug beurswatch bnr gemist. Ik geloof overigens niks van Versteegh . Als ik denk aan baidu, psa, azure , Nvidea etc. Maar zo iemand verkloot het wel bij een aan de aex genoteerd aandeel


vanaf minuut 15: www.bnr.nl/podcast/beurswatch/1038453...

Hij begint met te zeggen dat hij niet echt naar de cijfers heeft gekeken, want ging zich liever in ASML verdiepen. Vervolgens heeft hij het over navigatiekastjes en de gratis navigatie van Google. Om te eindigen met zich af te vragen hoe hoogwaardig HDmaps moeten zijn, want veel auto's hebben hele goede camera's..

Hij krijgt een certificate of incompetence
JIBA
1
[Modbreak IEX: Gelieve op de inhoud van uw berichten te letten, bericht is bij dezen verwijderd.]
vCalker
5
Beperktedijkbewaking
1
quote:

Makita schreef op 19 jul 2019 om 15:49:


Mooi Frans artikel over traffic van TomTom op twitter. twitter.com/monsieurblu/status/115221...
...

Artikel noemt weer die rare getallen: de auto's(?) waar TT data van krijgt, leggen per dag 3,5 mrd km af in 0,7 mrd rij-uren, zo wordt gesteld.
Als je daar even mee speelt, rijzen er vragen:

- Gemiddeld legt zo'n auto dus 3,5/0,7 = 5 km per uur af. Staan ze dan zó lang stil met de navigatie aan?

- Hoe lang zit iemand gemiddeld in een auto? Zeg 1 à 2 uur per dag, dan gaat het dus om 350 à 700 miljoen gebruikers. Op een totaal van ca 1,2 mrd voertuigen in de wereld (incl. alle mogelijke oude schichten waar dan ook) zou dus ruwweg de helft meedoen?

- En hoeveel data (GPS posities) geven die eigenlijk af? Op verschillende (deels verouderde) pgs van de TT-site kom je verschillende getallen tegen. Het hoogste aantal dat genoemd wordt is 21 mrd per dag, zie www.tomtom.com/nl_nl/
Dat zou bij de bovengenoemde getallen dus neerkomen op 6 'data points' per afgelegde km, of 30 per uur.
Beetje weinig hè, als je weet dat een GPS-chip (en je pnd) z'n positie elke 2 à 3 sec ververst, en in technische TT-presentaties gesproken wordt over 'traces' van ca 2 minuten lang met elk zo'n 50 posities (ook een beetje vaag te zien op de schermfoto in het artikel).

- Ik vroeg het al vaker: wil de ware km-teller bij TT opstaan?

Mijn (voorlopige) antwoorden op deze vragen zijn als volgt. De getallen in het artikel hebben voor het overgrote deel betrekking op iPhones, waarvan een deel helemaal niet beweegt of slechts als voetganger, fietser of OV-passagier. Hun 'data' zijn dan ook beperkt bruikbaar voor TT's traffic services.

Voor een goede traffic service heeft TT de veel nauwkeuriger data van de eigen probes (pnd's, embedded en apps) nodig. Daar slaat dat getal van 21 mrd data points op de TT-site op, niet op de data van de 500-700 miljoen 'connected devices' (iPhones) waar TT vaak mee schermt.

Met deze informatie kunnen jullie een grove gooi doen naar het aantal eigen probes. Lijkt me een leuk puzzeltje voor een verloren uurtje op de camping, het is per slot van rekening weekend ...
Een virtuele fles wijn voor degeen die het dichtst bij mijn antwoord uitkomt.

boem!
0
ik heb er geen probleem mee om mij te kakken te laten zetten door een specialist op het onderhavige gebied indien ik daarmee bewerkstellig dat ik daar goede aanvullende info voor terug krijg.

een echte probe rijdt gemiddeld 1,5 uur per dag en verwerft daarbij in het uur 30x 2min a 50posities.

op basis van deze uitgangspunten kom ik uit op 1,5x 30x 50= 2250 datapoints per probe.

aantal echte probes 2,1 miljard / 2250 = 1 miljoen probes.
marathon 11
4
Laten we het overeen punt eens zijn.

Versteeg heeft van deze markt absoluut geen kaas gegeten.
Heeft de cijfers niet bekeken omdat hij daar blijkbaar ook 0 verstand van heeft maar leeft nog in de vorige eeuw als hij niet verder komt dan kastjes die overbodig zijn en roept dat Google maps gratis en ook nog beter zijn.
Ook het feit dat camera’s HD maps meer dan kunnen vervangen geeft aan dat de man absoluut niet weet waar hij het over heeft.
Jammer dat dit soort Pipo’s een podium krijgen bij BNR. Geeft aan hoe simpel de financiele wereld werkt.
Geen verstand van zaken en dat al jaren en toch wat mogen blijven roepen van je baas en BNR als zijnde deskundige!,
My God what a shame !!
ketchup of catch-up
1

@ Martin, wat als TT voor honderden mio aan acquisities doet en ze deze ook blijven afboeken als kosten dan blijven de winsten gedrukt en dan kom je over 3 jaar weer met een zelfde verhaal ?

wat als er een disruptieve technologie komt die de waarde van de kaarten ondermijnd
wat als het spelersveld zo groeit en dat iedereen het gewoon allemaal zelf wil doen

dus ik zou nou maar eens afwachten of HG echt die miljarden omzet gaat binnen harken en afwachten of TT nou echt 3 euro wpa kan laten zien

voor nu komt de omzet uit A & E zelfs niet in de buurt van 1 miljard en de wpa niet in de buurt van 1 euro

hoor hier al jaren dat TT in 2018 al euro's winst per aandeel ging laten zien , we gaan naar 2020 aan nipt in de plus en dat voor adjusted wpa

maar mocht bij 2023 TT 3 euro wpa laten zien bij miljarden omzet dan kan het potentieel aan 30 plus en kan het ook naar 50, zeker als er ook nog een inkoop eigen aandelen programma zou komen en dat niet voor bonus doelen, doch voor vermindering uitstaande aandelen

voor nu zou ik het al een hele prestatie vinden als HG het voor elkaar krijgt op eigen kracht dit aandeel in 2020 naar 15 euro te tillen en dat acht ik mogelijk, de onderkant is nu goed genoeg gesteund vanwege de berg cash.
boem!
0
Indien ze een groei in FCF kunnen laten zien mogen ze van mij zoveel investeren en direct afboeken als ze willen.
Ook een impairment voor het restant aan goodwill raakt mij niet.

De FCF is voor mij het enige dat telt op dit moment,tegenover het opgepompte verlies uit de outlook voor 2019 ad 220 mio staat met gebruik van dezelfde cijfers een positieve FCF van 65 mio uit diezelfde outlook.

De resultante van de nieuwe methodiek zal zijn dat we vanaf 2021 geconfronteerd worden met een wel heel kleine balans die slechts bestaat uit beperkte vastgelegde middelen, afhankelijk van de acquisities een grote dan wel kleine kas en een beperkt werkkapitaal aan de ene kant met een eigen vermogen en deferred long aan de creditzijde.

Volstrekt anders wordt het indien er een disruptieve technologie komt die de omzetten van de kaarten raken.

Ik geef slechts aan, dat indien TT een GAGR kan laten zien van 25% tot aan 2023 en indien de brutowinstpercentages daarmee behaald niet onder het nu te verwachten nivo geraken dat in dat geval je een netto wpa van 2,80 mag verwachten gelijk aan de netto FCF van dat jaar.

De outlook FCF geeft aan 9% over 700 mio ofwel 63 mio. 37 cent bij 169 mio en 48 cent bij 132 mio aandelen.

HG kennende met zijn track-record underpromise en overdeliver zou het mij niet verbazen indien 2019 minimaal wordt afgesloten met 745 mio aan omzet en een FCF van 13%. De op deze wijze berekende FCF 97 mio heeft een FCF waarde per aandeel van 57 cent dan wel 73 cent afhankelijk met welk aantal uitstaande aandelen je rekent.

En indien de hemel naar beneden valt heeft iedereen een platte pet.
tatje
0
Het is wel duidelijk dat Harold het wel zei bij BNR, maar wilde verbloemen in de cijfers.

Je weet bijna dat Harold bij de kwartaalcijfers altijd goed is voor een verrassing.

Ik denk dat zo gaat.

Maar jongens we willen echt geen gross margin laten zien van 72%.

De accountant: Dan boek je die 12 miljoen niet als 1malige kosten, maar als kosten van sale, dan hoef je geen 72% te laten zien, maar 67%.

Omzet HJ 2019 380 met dadelijk 72% is 273 operational expenses 270 ebit 3 positief.

En dadelijk worden Q3 en Q4 nog beter.

De accountant : dat versnellen we wat we nog van tele atlas op de balans hebben staan van 10 naar 2 jaar.

Geeft 82 a 84 extra A aamortisation per kwartaal.

Wil geen positieve ebit laten zien in 2019, want eerst was de ebit in de outlook ongeveer MIN 70.

Waarom haalt Harold de gross margin bewust omlaag en wil hij in 2019 geen positieve ebit laten zien.

Kan maar 2 antwoorden verzinnen.

- er is nog niemand die wil betalen, wat Harold wil hebben. ( meer bewijzen ) :-)
- Fiscaal alles uit de kast halen.
tatje
0
Harold wanneer gaat Bing Maps lopen op TT.

IN THE FUTURE, ik heb nog nooit een CEO zo n antwoord horen geven.

Taco, die extra afschrijvingen, wisten jullie dat niet bij de outlook 2019 bij de cijfers Q4.

Ja beste analisten, ik sta met de ... vol tanden, alleen kunnen jullie dat niet zien door de Phone.
tatje
0
Consumer

2018 HJ ebitda 35,1 ebit 32

2019 HJ ebitda 39.7 ebit 39,1

Consumer segment EBITDA improved year on year due to lower operating expenses as the size of
the business decreased.

Hoe wordt zwiebertje voor de gek gehouden.

Outlook 2018 800 na een goed Q1 gaan we de outlook verhogen, its to early.
Daarna Bij Q 2 en 3 outlook verhogingen naar 825 en 850 we eindigen op 860.

Google maar 2 modellen, na maanden.
We blijven zaken doen met Apple.
We blijven zaken doen met Volvo.

Outlook 2019 675 na goed Q1 verhogen, nee Q1 was hoger, maar seizoensgebonden.
Bij Q2 naar 700, nog super conservatief.

Het woord is downplayen, maar waarom !!!

_ faseert consumer uit ! nee, Q1 seizoensgebonden en Q2 door de PND auto kastjes.

Volgens krijgen de analisten bij Q en A per vraag flink betaald, anders stelde er waarschijnlijk niemand vragen.

Vernieuwde outlook.

700 A en E 435 dus consumer 265.

Consumer HJ 2019 165,3 dus in 2e HJ 100 miljoen.

2e HJ 2018 Q3 67,4 Q4 83 totaal 150 moet dus 100 worden, dus Consumer daalt volgens snuf en snuitje in het 2HJ 2019 met 33,33%

Tja.

Prettig weekend, gaat bij mij wel lukken :-)
marathon 11
0
Het lijkt er een beetje op dat er pas iets gebeurt als er bepaalde parameters bereikt worden.
Dat moment lijkt door het bestuur bewust te worden uitgesteld als we naar de rare moves in de Q2 cijfers kijken.
Eens zal wel blijken waarom en analisten die verstand van deze markt en van het analyseren van de resultaten hebben prikken hier doorheen en zullen hun klanten van een juist advies voorzien.
Je zult maar klant bij Insinger zijn. Moet je het met Versteeg doen. Goed voor een praatje pot maar toch niet voor beleggingsadviezen. Fijn weekend allemaal. Morgen op weg naar Alaska met de HAL en waarschijnlijk minder of misschien wel geen verbinding mogelijk.
DerksVisie
0
HG op BNR klonk eindelijk eens positief na al die jaren. Het ging zelfs zover dat hij weer durfde te dromen van ¨kansen¨ in deze snel veranderende sector.

Ik ben blij als het bedrijf zelfstandig blijft. Maar dan moet het de komende maanden wel met deals naar buiten komen waardoor de koers weer fantasie krijg. Een buffer is namelijk wel zo handig als we weer door de volgende finaniële crisis moeten.

1.058 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 48 49 50 51 52 53 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19-jul-19 17:36
Koers 10,040
Verschil +0,236 (+2,41%)
Hoog 10,120
Laag 9,757
Volume 1.028.914
Volume gemiddeld 772.920
Volume gisteren 669.404