Piloten willen in gesprek met KLM over aanvullende afspraken

Door AFN op 31 oktober 2020 21:24 | Views: 12.335

Piloten willen in gesprek met KLM over aanvullende afspraken

AMSTERDAM (AFN) - Pilotenvakbond VNV wil met luchtvaartmaatschappij KLM in gesprek om tot aanvullende afspraken over loonmatiging te komen. Dat zei de vakbond in een reactie op het besluit van minister van Financiën Wopke Hoekstra om voorlopig geen geld over te maken naar KLM zolang niet alle bonden zich achter de aanvullende afspraken scharen.

Zonder steun van de overheid dreigt KLM ten onder te gaan. Als voorwaarde van een steunpakket van in totaal 3,4 miljard euro wil Hoekstra dat alle bonden zich scharen achter loonmatigingen zolang de noodsteun duurt. Dat is vermoedelijk tot 2025. Met de bonden werden afspraken gemaakt tot uiterlijk 2022.

Volgens de VNV is op 1 oktober een overeenkomst met KLM gesloten die voldoet aan de overheidsvoorwaarden en die een bezuiniging van 20 procent op jaarbasis betekent voor vliegers. Daar is Hoekstra het echter niet helemaal mee eens. De vakbond gaat naar eigen zeggen graag in gesprek met KLM om de plooien glad te strijken.

In een videoboodschap aan het personeel laat KLM-topman Pieter Elbers weten een aantal van de overwegingen van de pilotenbond te begrijpen. "Maar ik begrijp de conclusie niet. Vraag die centraal staat: wat dient alle KLM'ers het beste? Wat we nu moeten voorkomen is dat we als KLM uiteenvallen in verschillende groepen", aldus Elbers.

De KLM-baas zei verder nogmaals dat KLM het geld keihard nodig heeft. "Ongekende tijden vragen om ongekende processen en ongekende maatregelen", zei Elbers.

Hij riep andermaal VNV op alsnog in te stemmen met de voorwaarden. Ook vakbond FNV, die het kabinet en KLM verwijt onnodig onrust te veroorzaken, zouden het grotere geheel mee moeten nemen in de beraadslaging, aldus Elbers. Ook FNV heeft zijn krabbel nog niet gezet.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

87 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 » | Laatste
Bullwish
0
Interessant.
Ik geef die piloten gelijk.
Ik vind het helemaal interessant als die piloten hun poot stijf houden, want m.i. heeft de Staat geen keus, ze laten KLM niet klappen en gaan KLM sowieso redden. Te belangrijk.

Ik laat de emotie even buiten beschouwing. KLM, een begrip, de eerste, de oudste, het heldere blauw...wil je dat kwijt? Dat even terzijde.

1.
Vergeet niet dat de Staat onlangs nog heel veel aandelen (weliswaar te duur) heeft gekocht. Nu zijn die veel minder waard, maar ze vertegenwoordigen toch nog een waarde. Als KLM failliet gaat, is het niets meer waard, dan is het voor niets geweest en is het weg.

2.
Als de KLM over de kop gaat, kost dat ook heel veel geld. De Staat moet dan veel WW gaan betalen. Vooral leuk voor gemeentes waar veel KLM-personeel werkt. Die mensen krijgen minder te besteden, geven minder uit, wat de economie vervolgens weer niet bepaald vooruit helpt.

3.
Als de KLM er niet meer is, wat stelt Schiphol dan nog voor? De luchthaven zal dan fors slinken. Dan gaan daar ook ineens heel veel banen sneuvelen.

Ga zo maar door. Domino. Het ene effect leidt tot het andere effect. Allemaal negatief.

De Staat heeft m.i. geen keus. En anders wordt de naam Hoekstra in de geschiedenisboeken verbonden aan het omvallen van de KLM.

Overigens, het is toch zo'n grote crisis? Hebben Hoekstra en andere politici al salaris ingeleverd?
[verwijderd]
1
quote:

drooglegging schreef op 1 november 2020 08:41:

www.parool.nl/nederland/waarom-brenge...

“Ik vind het echt een non-document. Ik vind de tekeningen van mijn 3-jarige dochter waardevoller dan het voorstel van Hoekstra.”

Mooie foto ook boven het artikel.

Huiskamervraag: wat voor type toestel is dit?*

Voor het eerste goede antwoord ligt er een KLM ticket klaar: enkeltje SPL ASD-LAX
Embraer 175
[verwijderd]
4
quote:

Verstraler schreef op 1 november 2020 10:50:

Ik denk dat KLM echt een radicale transformatie moet ondergaan om te kunnen overleven in de nieuwe realiteit. Dit gaat niet lukken met een organische verandering. De voorwaarden aan overheidssteun zijn wat mij betreft nog veel te mild. Investeringen door de overheid, zijn investeringen door het NL volk. Niet raar dat iedereen furieus is als mensen om je heen failliet raken, alles kwijt zijn en echt door diepe dalen gaan. En dan wel per huishuiden 800 euro per gezin in KLM pompen, klinkt als niet rationeel.. en het is ook niet rationeel: De solvabiliteit van KLM is momenteel zo dramatisch dat het ronduit onverantwoord is om hier geld in te blijven investeren. Risico is groot dat de leningen nooit meer worden terugbetaald.

Volgens mij lukt dit alleen als KLM weer wordt afgesplitst van AF, vervolgens wordt genationaliseerd en geherstructureerd onder nieuw management. Doorgaan in een afgeslankte vorm. Werknemers kunnen solliciteren op hun functie, de beste man for the job principe. Dat betekent dat de dure, veel te hoog betaalde werknemers loonconcessies moeten doen als ze mee willen, het is hard, maar het is niet anders. At due time kan dan een beursgang worden gedaan als alles weer is genormaliseerd.
Zo is het bij ABN Amro toch ook gegaan?.
Ik ben het helemaal met je eens. Failliet laten gaan, en de Nederlandse staat de failliete boedel op laten kopen, en een doorstart laten maken. In afgeslankte vorm, vluchten op bestemmingen die winstgevend zijn, en piloten laten solliciteren op functies met een salaris comform de functie.
[verwijderd]
2
quote:

Japaho schreef op 1 november 2020 12:52:

[...]

Ik ben het helemaal met je eens. Failliet laten gaan, en de Nederlandse staat de failliete boedel op laten kopen, en een doorstart laten maken. In afgeslankte vorm, vluchten op bestemmingen die winstgevend zijn, en piloten laten solliciteren op functies met een salaris comform de functie.
Helemaal mee eens. Dit is de kans om schoon schip te maken bij KLM. Kost misschien een paar centen maar uiteindelijk is het beter voor iedereen.
@iPlof
0
Pilotenvakbond VNV gaat vooralsnog niet in gesprek met KLM, hoewel het kabinet geen groen licht geeft voor de resterende staatssteun. Dat laat een woordvoerder van de vakbond zondag weten. VNV zei zaterdag niet akkoord te gaan met de eis van minister Wopke Hoekstra (Financiën) over langer durende loonoffers. Vakbond FNV, die hier zaterdag ook niet mee instemde, zegt zondag wel in overleg te zijn met KLM.
www.nu.nl/economie/6087577/piloten-ho...
Cloverleaf
0
quote:

Guus_Geluk schreef op 1 november 2020 13:40:

Piloten KLM in brief aan minister Hoekstra: bereid tot langer loonoffer
www.telegraaf.nl/financieel/184488593...
Hoekstra gaat voet bij stuk houden denk ik.;5 jaar of niet. Die gaat niet praten met t VNV bestuur over alternatieve tussenvormen. Hoekstra wil nu een fundament leggen.
Dat delegeert hij naar Pieter Elbers. Als Pieter Elbers dat niet opknapt is dat misschien wel einde carrière voor hem.
Dat wordt totaal gezichtsverlies naar Parijs.

Ik denk dat de Fransen tzt de rekeningen van KLM gaan betalen, gooien ze de NL directie eruit en nemen de toko over.
Kleden tactisch de zaak uit. Wordt alleen maar krimp.Dat wordt dan een 0 lijn voor eeuwig.

Failliet zal t denk ik niet gaan.
Kees1
0
quote:

Bullwish schreef op 1 november 2020 12:42:

Interessant.
Ik geef die piloten gelijk.
Ik vind het helemaal interessant als die piloten hun poot stijf houden, want m.i. heeft de Staat geen keus, ze laten KLM niet klappen en gaan KLM sowieso redden. Te belangrijk.

Ik laat de emotie even buiten beschouwing. KLM, een begrip, de eerste, de oudste, het heldere blauw...wil je dat kwijt? Dat even terzijde.

1.
Vergeet niet dat de Staat onlangs nog heel veel aandelen (weliswaar te duur) heeft gekocht. Nu zijn die veel minder waard, maar ze vertegenwoordigen toch nog een waarde. Als KLM failliet gaat, is het niets meer waard, dan is het voor niets geweest en is het weg.

2.
Als de KLM over de kop gaat, kost dat ook heel veel geld. De Staat moet dan veel WW gaan betalen. Vooral leuk voor gemeentes waar veel KLM-personeel werkt. Die mensen krijgen minder te besteden, geven minder uit, wat de economie vervolgens weer niet bepaald vooruit helpt.

3.
Als de KLM er niet meer is, wat stelt Schiphol dan nog voor? De luchthaven zal dan fors slinken. Dan gaan daar ook ineens heel veel banen sneuvelen.

Ga zo maar door. Domino. Het ene effect leidt tot het andere effect. Allemaal negatief.

De Staat heeft m.i. geen keus. En anders wordt de naam Hoekstra in de geschiedenisboeken verbonden aan het omvallen van de KLM.

Overigens, het is toch zo'n grote crisis? Hebben Hoekstra en andere politici al salaris ingeleverd?
En wat dacht je van een faillissement met een doorstart. Dan ben je in een keer van AF en van de oude verplichtingen af.
Cloverleaf
0
quote:

Kees1 schreef op 1 november 2020 14:15:

[...]

En wat dacht je van een faillissement met een doorstart. Dan ben je in een keer van AF en van de oude verplichtingen af.
Ik vraag me af of dat zo makkelijk gaat. KLM is een werkmaatschappij in de holding Af/KLM.
Ze kunnen niet met maar ook niet zonder elkaar.
Fait accompli
stockholder
0
Iedereen moet nu solidair zijn. Zo ook de piloten.
Zo niet dan ontslag aanzeggen. Zoveel vluchten zijn er nu toch niet.
Inclusief ontslagvergoeding scheelt dit de komende jaren veel geld.
Bij opgaande economie, piloten van andere maatschappijen aannemen.
Goede betaalde KLM piloten maken klaarblijkelijk nu een bewuste keus maar moeten ook de consequenties aanvaarden.
Het kan niet zo zijn dat de KLM kapot gaat door hun toedoen.
Wrong Bet
0
quote:

stockholder schreef op 1 november 2020 15:05:

Iedereen moet nu solidair zijn. Zo ook de piloten.
Zo niet dan ontslag aanzeggen. Zoveel vluchten zijn er nu toch niet.
Inclusief ontslagvergoeding scheelt dit de komende jaren veel geld.
Bij opgaande economie, piloten van andere maatschappijen aannemen.
Goede betaalde KLM piloten maken klaarblijkelijk nu een bewuste keus maar moeten ook de consequenties aanvaarden.
Het kan niet zo zijn dat de KLM kapot gaat door hun toedoen.
Mr.Windows
0
May day May day en going down going down bij KLM.
Hoe kan een kleine club van piloten tot FNV denken dat heel de wereld hen wel zal begrijpen.
Kijk naar andere luchtvaartmaatschappijen!
Hilarisch is de opmerking van FNV dat ze nooit zouden willen dat KLM failliet zou laten gaan, nou ze hebben nu ook al heel wat uit te leggen en dan niet huilie huilie doen "omdat Hoekstra" het gezegd heeft. Iedere minister van Financiën zou dit hebben gedaan of moeten doen van welke kleur dan ook!

Ik ben blij dat ik nooit aandelen KLM heb gehad en sterkte voor degene die ze wel hebben en morgen waarschijnlijk zullen verkopen.
Wrong Bet
0
Mee eens. Als de piloten nu nog steeds blijven dwarsliggen en niet tekenen voor 5 jaar moet Elbers maandag meteen een ontslagaanvraag de deur uit doen voor een groot aantal piloten. Niet goedschiks daar maar kwaadschiks. De rechter gaat dat ontslag echt niet tegenhouden. De directie van KLM heeft er alles aan gedaan ze binnenboord te houden maar ze willen gewoon niet uit hun ivoren cockpit komen en slepen KLM verder de afgrond in.
wiegveld
0
piloten zijn wel slimme onderhandelaars, willen praten met Ministerie, maar die lijken terug te verwijzen naar KLM zelf en terecht. Plan mislukt.
Nogmaals piloten KLM best betaalde van EU, failliet KLM kost ze meer dan 20%.
[verwijderd]
0
quote:

wiegveld schreef op 1 november 2020 15:16:

Nogmaals piloten KLM best betaalde van EU, failliet KLM kost ze meer dan 20%.

Behalve die gelegenheidspiloot van Duitschen bloed. Kreeg er nog even 5% erbij dit jaar.
DWB Happy
0


Ik begrijp niet helemaal waarom ze bij KLM de boel niet saneren, dit doet toch immers elk bedrijf
als het economisch tegen zit.

Er werken ruim 3000 piloten bij KLM, hoeveel zitten er daarvan al maanden thuis?
Wordt er over nu en 3 jaar wel weer zoveel gevlogen als voorheen, ik heb mijn twijfels daarover.

Gewoon 20% van de piloten ontslaan, en nu zeker nu ze zo arrogant zijn om een loonoffer niet te accepteren.

Helende meesters maken stinkende wonden, hier wordt iets krampachtig omhoog gehouden tegen elk
logisch denken in.

KLM, reorganiseren zoals het hoort. niet de rekening leggen bij de Nederlandse belastingbetaler aub.

Kees1
0
quote:

Cloverleaf schreef op 1 november 2020 14:24:

[...]

Ik vraag me af of dat zo makkelijk gaat. KLM is een werkmaatschappij in de holding Af/KLM.
Ze kunnen niet met maar ook niet zonder elkaar.
Fait accompli

De directie van KLM kan faillissement aanvragen. De rechter benoemt dan een curator die de boedel saneert (lees: de activa verkoopt, de schulden voldoet en het personeel ontslaat).
Stier
1
Die piloten moeten gewoon water bij de wijn doen. Het zwikkie wordt door de overheid in de lucht gehouden, een beetje bescheidenheid kan geen kwaad.
Anders vliegen ze eruit.
87 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.