Aanleg gaspijp Nord Stream 2 mag doorgaan in Duitse wateren

Door AFN op 15 januari 2021 11:22 | Views: 10.188

Aanleg gaspijp Nord Stream 2 mag doorgaan in Duitse wateren

HAMBURG (ANP/DPA) - De aanleg van de omstreden gaspijplijn Nord Stream 2 van Rusland naar Duitsland mag onmiddellijk weer verdergaan in Duitse wateren. Daarvoor heeft het Duitse Federale Maritieme en Hydrografische Agentschap (BSH) toestemming gegeven. De vorige vergunning was eind mei verlopen.

De pijpleiding is al voor het grootste deel klaar, maar er is nog steeds veel gesteggel over. De werkzaamheden op het Deense eiland Bornholm hebben zelfs zo'n jaar stilgelegen nadat de Zwitserse eigenaar van twee bouwschepen het werk had neergelegd onder de Amerikaanse druk. Onlangs werden bepaalde bouwwerkzaamheden wel al hervat.

De Verenigde Staten zijn tegen de pijpleiding, omdat Moskou daarmee meer invloed in West-Europa zou krijgen. Washington dreigt ook voortdurend met sancties voor ondernemingen die meewerken aan de aanleg. Bij Nord Stream 2 zijn veel bedrijven betrokken, onder meer olie- en gasconcern Shell.

Ook Europese landen als Polen en Oekraïne zijn fel tegen het project. De Duitse regering stelt juist dat de gaspijplijn zorgt voor een directe en zekere energietoevoer. Met Nord Stream 2 moet de capaciteit voor gasleveranties van Rusland aan Duitsland worden verdubbeld. Tegen het besluit van de BSH kan nog beroep worden aangetekend, bijvoorbeeld door milieugroeperingen.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

58 Posts, Pagina: « 1 2 3 » | Laatste
Backwardation
8
Helaas zijn er veel mensen als Geobeo die t grote Amerikaanse plaatje niet zien.
Rusland is geen vijand van Europa maar wilde er juist bijhoren.
Europa met goedkope energie van o.a. Rusland is een sterk continent.
Amerika doet er alles aan om dit te voorkomen.
Geobeo is een klein beetje verblind door Amerikaanse propoganda.
Zelfs nu, met alles wat er in het (o zo fijne goede democratische ) Amerika gebeurt, zien veel mensen niet dat onze toekomst ligt in het afstand nemen van Amerika en naar het (verre) oosten te kijken.
Dirk de Dijker
2
Vreemd dat zoveel mensen sympathieën hebben met Rusland. Dat land is door en door corrupt. Invasie Oekraïne, vergiftiging Navalny om er maar een paar te noemen. Je kan Amerikaanse invloed leuk vinden of niet, maar van Russische invloed wordt helemaal niemand beter. Een keer zag ik zelfs een reactie dat het na de 2e Wereldoorlog niet uitmaakt of we nou door de VS of door Rusland bevrijd zouden worden... Wel eens in Oost Duitsland geweest misschien? Daar 'profiteren' ze nog steeds van een kleine 45 jaar Russische invloed...
Charlemagne
1
kernafval in een raket, lucifer er onder, enkele reis zwarte gat...... daar is het toch al een en al radioactiviteit..... bovendien, het afval vliegt maar door, miljarden lichtjaren naar miljarden sterrenstelsels.....
geobeo
0
quote:

muskie schreef op 15 januari 2021 12:59:

Jij heb er ook geen weet van dat Amerika de op een na grootste Russische ruwe-olie importeur is.

citaat Maas j.l.

“We are not criticising the fact that the United States more than doubled its oil imports from Russia last year and is now the world's second-largest importer of Russian heavy oil. The US are exercising their right to an independent energy policy. We do that too”, he said.
Je negeert mijn punt: dat Duitsland zichzelf afhankelijk maakt van Rusland.

De VS is niet afhankelijk van Rusland voor wat betreft olie of gas. Ze kiezen ervoor van Rusland te kopen, maar hoeven dat niet te doen.

Die pijpleiding van de Duitsers kun je niet even verleggen naar Saudi Arabië als je ruzie hebt met de Russen.
geobeo
1
quote:

Backwardation schreef op 15 januari 2021 13:12:

Helaas zijn er veel mensen als Geobeo die t grote Amerikaanse plaatje niet zien.
Rusland is geen vijand van Europa maar wilde er juist bijhoren.
Europa met goedkope energie van o.a. Rusland is een sterk continent.
Amerika doet er alles aan om dit te voorkomen.
Geobeo is een klein beetje verblind door Amerikaanse propoganda.
Zelfs nu, met alles wat er in het (o zo fijne goede democratische ) Amerika gebeurt, zien veel mensen niet dat onze toekomst ligt in het afstand nemen van Amerika en naar het (verre) oosten te kijken.
Behalve dan dat Amerika mij niet echt interesseert in deze discussie.

Mijn punt is dat Duitsland zichzelf afhankelijk maakt van Rusland. Dat heeft met Amerika vrij weinig te maken en met Duitsland, Europa en Rusland alles te maken.

Het maakt mij verder niet echt uit van wie Duitsland afhankelijk wordt: als je jezelf als land voor wat betreft het grootste deel van je energie afhankelijk maakt van 1 land. Welk land dan ook maar ter wereld. Dan ben je gewoon geopolitiek OLIE DOM. (woordgrapje)

ScarJo
0
Als ik glasvezel laat aanleggen naar mijn huis betekent niet dat ik verplicht ben om een glasvezel abonnement te nemen.
geobeo
0
quote:

ScarJo schreef op 15 januari 2021 14:07:

Als ik glasvezel laat aanleggen naar mijn huis betekent niet dat ik verplicht ben om een glasvezel abonnement te nemen.
Inderdaad. Maar als Duitsland voor 65% van haar energie afhankelijk is van 2 Russische pijpleidingen met Russisch gas dan zijn ze dus wel verplicht van Rusland gas af te nemen.

Het alternatief is namelijk de maatschappij, economie en industrie vrijwel volledig platleggen (want geen energie = dat).
DeZwarteRidder
0
quote:

geobeo schreef op 15 januari 2021 14:15:

[...]Inderdaad. Maar als Duitsland voor 65% van haar energie afhankelijk is van 2 Russische pijpleidingen met Russisch gas dan zijn ze dus wel verplicht van Rusland gas af te nemen.

Het alternatief is namelijk de maatschappij, economie en industrie vrijwel volledig platleggen (want geen energie = dat).
Het zou niet erg slim zijn van Rusland om de gastoevoer af te sluiten.
Nuchterbekeken
0
Die knop is er al lang, maar momenteel hebben Polen, Oekraine en Turkije OOK zo'n knop, en DIE knoppen worden uitgezet.
De Russische knop kan alleen worden uitgezet door ..... Groningen (!!!). Daarom: vul Groningen met Russisch gas in de zomer, dan heb je voorraad in de winter. Een omdat het Groningen veld dan beter op druk blijft minder aardbevingen......
geobeo
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 15 januari 2021 14:17:

[...]
Het zou niet erg slim zijn van Rusland om de gastoevoer af te sluiten.
Inderdaad. Maar het zou wel slim zijn van Rusland om ermee te dreigen om in Duitsland en de EU dingen voor elkaar te krijgen.

Dreigen met afsluiten hoeft niet eens, gewoon dreigen de gasprijs te verhogen is voldoende.

Bij wijze van gedachte experiment: wat gaat Duitsland straks doen als de Russen zouden besluiten de gasprijs van de eene op de andere dag 300% te verhogen? Antwoord: niks. Slikken en geld toeschuiven. Duitsland straks geen alternatief voor het overgrote deel van hun energie behoefte. De omringende landen kunnen nooit aan de vraag voldoen en als 's nachts in Duitsland de wind wegvalt komt bijna 100% van de energie die Duitsland omzet straks uit Rusland.

En dat alles, omdat Merkel zo nodig populistisch wilde beloven van de kern energie af te gaan.
DeZwarteRidder
0
quote:

Nuchterbekeken schreef op 15 januari 2021 14:20:

Die knop is er al lang, maar momenteel hebben Polen, Oekraine en Turkije OOK zo'n knop, en DIE knoppen worden uitgezet.
De Russische knop kan alleen worden uitgezet door ..... Groningen (!!!). Daarom: vul Groningen met Russisch gas in de zomer, dan heb je voorraad in de winter. Een omdat het Groningen veld dan beter op druk blijft minder aardbevingen......
Ze kunnen beter zeewater in het gasveld van Groningen pompen, dan hebben we geen last meer van aardbevingen en krijgen we ca 1000 miljoen kuub gas gratis.
Bosporus
2
quote:

geobeo schreef op 15 januari 2021 13:58:

[...]

Behalve dan dat Amerika mij niet echt interesseert in deze discussie.

Tunnelvisie noemen we dit.
Amerika speelt wel degelijk een rol in deze topic en vreemd dat je het niet meeneemt in je relaas. Namelijk zij willen elke land dicteren als het hen niet zint of uitkomt. Machtsmisbruik noemen we dit.

Het zou je sieren als je dit (lees:VS) vraagstuk ook meeneemt in je betoog.
Mijn Vriend
0
quote:

geobeo schreef op 15 januari 2021 11:36:

Ik vul even aan waar het artikel volledig aan voorbij gaat: Duitsland heeft vrijwillig besloten zichzelf afhankelijk te maken van Rusland voor 65 % van haar energie behoefte.

In plaats van meerderheid kern energie zijn ze overgegaan op meerderheid Russisch gas.

Rusland krijgt gratis van Duitsland een knop, waarmee ze Duitsland letterlijk "uit" kunnen zetten. Sterker nog: Duitsland geeft Rusland er geld voor.

Het domste, op 1 na duurste (en niet zo schone) energiebeleid ter wereld: Duitsland.

De komende jaren zullen we dus "plotseling" heel wat minder "Russische hackers" en "Putin bad" verhalen lezen in de kranten.
Doe toch normaal, de VS heeft ook zo'n knop, en alsof dat land te vertrouwen is. Zie hoe ze de expansie van de EU hebben gefrustreerd met o.a. NATO en mevrouw F*ck de EU Victoria Nuland.
Dirk de Dijker
0
Wat ik tunnelvisie vind is dat de meesten hier volledig voorbij gaan aan wat Rusland voor land is en wat het op zijn kerfstok heeft, en ook de huidige koers van het land. Bij een stevig dispuut is wapengekletter het enige dat indruk maakt op Poetin.
geobeo
0
quote:

Mijn Vriend schreef op 15 januari 2021 14:46:

[...]

Doe toch normaal, de VS heeft ook zo'n knop, en alsof dat land te vertrouwen is. Zie hoe ze de expansie van de EU hebben gefrustreerd met o.a. NATO en mevrouw F*ck de EU Victoria Nuland.
Leg uit? De VS heeft een knop waarmee ze het grootste deel van de energietoevoer van het belangrijkste land in Europa kunnen uitzetten?

Leg uit. Ik ben benieuwd.
Mijn Vriend
1
quote:

geobeo schreef op 15 januari 2021 14:23:

[...]

En dat alles, omdat Merkel zo nodig populistisch wilde beloven van de kern energie af te gaan.
Daar gaat het jouw helemaal niet om, je hebt het steeds over Russische gas. ., pas veel later kwam je met je kernenergieverhaal. En vertel eens, waarom is de huidige VS zoveel beter voor de EU / Europa dan Rusland.
Mijn Vriend
0
quote:

geobeo schreef op 15 januari 2021 14:55:

[...]

Leg uit? De VS heeft een knop waarmee ze het grootste deel van de energietoevoer van het belangrijkste land in Europa kunnen uitzetten?

Leg uit. Ik ben benieuwd.
Ok, je begrijpt het niet meteen, ik heb het over de atoomknop. Ook die Pelosi was daar niet gerust op.
geobeo
0
quote:

Bosporus schreef op 15 januari 2021 14:29:

[...]
Het zou je sieren als je dit (lees:VS) vraagstuk ook meeneemt in je betoog.
Prima. Ik neem het mee in mijn betoog.

De VS heeft er geen baat bij dat de hele EU (via Duitsland) politiek gechanteerd kan worden door Rusland. Dat terwijl dit vermeden kan worden als Duitsland overgeschakeld had op kern energie in plaats van Russisch gas.

Lijkt me volledig terecht. Als het in Europa misgaat dan leid de VS daar economisch onder. Bovendien moet de VS ons dan alweer komen redden. We hebben zelf immers geen noemenswaardig leger in de EU.

Dat de VS pissig is is volledig terecht en begrijpelijk.

Maar ook zonder naar de VS te kijken is het feit dat Duitsland zich vrijwillig politiek afhankelijk maakt van Rusland volledig idioot. Het is idioot: voor de EU, voor Duitsland, voor de VS en voor alle landen tussen Duitsland en Rusland.

Weet je wat tunnelvisie is? Amerika overal bij willen betrekken, terwijl de kern van deze discussie gewoon gaat over een oerdomme oerDuitse politieke beslissing om van kern energie af te gaan.
geobeo
0
quote:

Mijn Vriend schreef op 15 januari 2021 14:59:

[...]
Ok, je begrijpt het niet meteen, ik heb het over de atoomknop.
Nee. Ik begrijp inderdaad totaal niet wat dat met deze discussie te maken heeft.
58 Posts, Pagina: « 1 2 3 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.