Met de draai door opdrachtgevers, van tientallen jaren lease, naar bouwen en zelf kopen, wordt de voorfinanciering door FPSO-bouwers een stuk korter. De tientallen jaren terugverdientijd valt weg.
En de mijlpaal-betalingen per bouwfase verkorten de voorfinanciering nog verder. De financieringszijde van de FPSO-industrie wordt daarmee een heel stuk minder kapitaal-intensief.
Voor de bouwers van FPSO's een wijziging op 3 fronten.
Het geeft ruimte voor (nog) meer concurrenten. (immers, een miljard of meer per produktieschip voorfinancieren over tientallen jaren is er niet meer bij, wat het makkelijker maakt om in dit marktsegment te stappen)
Het verdienmodel verandert door het geleidelijk afbouwen van de leaseportefeuille. Geleidelijk, omdat de produktieschepen die nog in de leaseportefeuille zitten, een keer aan het eind van hun leasetijd komen.
De bouwers zullen daarmee ook een grilligere balans laten zien de komende jaren. En dat heeft effect op de (mate van) aantrekkelijkheid voor de aandeelhouders. De stabiele stroom van (lease)inkomsten verdwijnt. En maakt plaats voor pieken en dalen in de (Turnkey) inkomsten en (financierings)uitgaven.
Het teren op de leaseportefeuille zoals SBM Offshore in de afgelopen magere jaren heeft gedaan toen het geen orders binnen haalde, is met deze marktverandering een risico voor FPSO-bouwers die weinig vet op de botten hebben.
En een voorsprong voor de FPSO-bouwers met de meest aantrekkelijke bouwconcepten. Het kan verkeren ..