Nuchtere Kijk Op schreef op 22 oktober 2020 12:04:
Ze blijven in mijn ogen TE positief die analisten van bv. ING.
In België hebben ze volop concurrentie van bv. Colruyt en in eigen land van bv. Jumbo/Hema die ook nog een claim hebben liggen trouwens (83 mio).
Kan er wel een heel pleidooi over typen doe ik maar niet, dit is alweer lang genoeg zo. Maar bestaande grote namen richten zich meer en meer op juist ook die zakelijke klant. Dat holt meestal de groothandels uit en doet de prijsvorming/winstmarges geen goed. We kennen dat van de eerdere supermarktoorlogen ;-)
Zie hier bv. een quote i.z. België:
"Ook niet fijn voor Sligro Food Group: Colruyt claimt met Colruyt Laagste Prijzen de goedkoopste serviceformule in België te zijn. Door voortdurend de prijzen aan die van de concurrentie aan te passen, ooit begonnen met ‘de Rode Telefoon’ (die kon je als klant bellen als je elders een lagere prijs had gezien, en dan paste het bedrijf die prijs aan). Die claim van laagste prijs wil Colruyt ook hanteren met Colruyt Professional."
www.foodpersonality.nl/sligro-krijgt-...En eerlijk gezegd de buurman in Veghel heeft in NL de supermarkt ambities van Sligro weggenomen. Juist nu valt Jumbo/Hema net als in België (bv. Colruyt) dus ook aan ! En juist op die prijzen van producten voor de zakelijke klanten. Dat zijn Sligro klanten en wat semi particulieren die NOG wel naar die groothandel winkels ?? gaan. Het is in mijn ogen moeilijk voor Sligro om die nieuwe oorlog (nml. strijd tussen groothandel en detailhandel) op de lange termijn te winnen.
Onlangs een docu gezien over toekomstig winkelen. Meer en meer zal echt gaan plaatsvinden met levering aan huis of zaak als het niet om een enkel los product gaat. Grotere klanten gaan hier meer en meer gebruik van maken in de toekomst. Wat dus inhoudt dat er juist meer uit die Heineken deal moet gaan komen?
Het grote verschil tussen groot- en detailhandel is dat winkelruimte nu nog altijd vooraan staat en dat er veel kosten gemoeid zijn met het onderhouden van de ruimte. Dit komt omdat het presentabel moet zijn om eindgebruikers aan te trekken. Een groothandel kan de producten echter overal opslaan, omdat het "normaliter" geen eindgebruikers zijn die in de detailhandel kopen, maar winkeliers die bij hem kopen.
nl.sawakinome.com/articles/marketing-...Echter een ieder weet dat adressen als de Makro en Sligro volop ook door klanten bezocht werden die wel ergens in de familie een KvK pas konden bemachtigen en er zodoende karren vol producten daar inkochten. Echter juist ook die klanten komen meer en meer tot inzicht dat het vaak voor hen helemaal niet goedkoper is. Sterker nog, door die concurrentie strijdt van namen als Jumbo/Hema en Colruyt doen die ook de Sligro marges geen goed. Alles hangt toch af van schaalgrootte en ik zie bv. weer die naam als Jumbo zo groeien dat die ook steeds groter, lees beter kunnen inkopen. Zie maar eens als Sligro uit die neerwaartse spiraal te komen?
De winstmarge van een groothandel per stuk kan te klein zijn dan die van een detailhandelaar, maar hij verdient eigenlijk meer geld omdat hij in grotere hoeveelheden verkoopt dan een detailhandelaar. Zo omschrijven ze dat vaak, maar ik denk dus dat er VEEL aan het veranderen is naar de toekomst toe. Lastig en er zal na Corona zeker weer een betere markt voor allen ontstaan. Maar of er nu veel of weinig klanten voor ze wegvallen door bv. faillissementen? Ik zie dit gevaar, die oorlog (om inkoopkracht) als het ware voor dit soort Groothandels als Sligro, Makro, Hanos enz. best lastig worden naar de toekomst toe. Nogmaals ik heb GEEN aandelen Sligro meer en ga ze ook niet kopen de komende jaren. Dus ik schrijf dit niet met als doel koersen te beïnvloeden. Niet dat zoiets snel lukt als men wat schrijf, maar ik zie deze ontwikkeling al van VOOR de Corona en ook toen al over bericht.