De financieringsgarantie van de Staat is er voor die gevallen waarvan andere partijen het risico te hoog of te omvangrijk vinden. Gelukkig voor SBM Offshore gaat de Staat nog 1 jaar door met het afgeven van garanties. De FPSO-orders die in 2022 binnen komen zijn (dus) nog op tijd voor de Staatsgarantie.
Ik zou niet te veel rekenen op de opbrengst van de verkoop van FPSO's , want die verkoop-opbrengst is ter afdekking van de voorfinanciering. (SBM doet de voorfinanciering en verdient die terug door een verkoop of door Lease & Operate bedragen).
Er zijn enkele FPSO's (Liza Unity en Liza Prosperity) die na 2 jaar verhuur al worden verkocht aan de opdrachtgever, waardoor de voorfinanciering versneld kan worden afbetaald. Prettig voor het bedrijf, prettig voor alle stakeholders, en prettig voor een aantal ratio's.
Een andere manier die SBM Offshore heeft om de financiering in een zacht bedje te laten landen, is om de voorfinanciering en de terugverdientijd onder te brengen bij een Joint Venture waarin SBM Offshore nog wel het grootste belang heeft. Dat is al bij meerdere FPSO's zo gegaan, en zo kan het in de toekomst weer gaan.
De urgentie om een andere oplossing te vinden, is mijns inziens laag. Hoeveel nieuwe orders komen er immers nog na 2022 met een leasetijd van 30 jaar, als na het jaar 2050 een groot deel van de wereld volledig van de fossiele brandstoffen af wil zijn ?
Als SBM de orders in 2022 nog bij het Staatsfonds onder kan brengen, is er volgens mij verder geen impact voor SBM Offshore.
Er zijn andere beursfondsen die met veel kortere opdrachten werken als toeleverancier in de fossiele sector. Denk aan een Brunel of een Fugro. Zij zijn volgens mij veel kwetsbaarder.