PostNL « Terug naar discussie overzicht

PostNL - November 2023

751 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 ... 34 35 36 37 38 » | Laatste
voda
0
Pakketbezorgers: drukte feestdagen is te doen door inzet extra personeel
1 uur geleden in FINANCIEEL

DEN HAAG (ANP) - Met meer personeel, extra busjes en uitgebreide sorteercentra denken pakketbezorgbedrijven klaar te zijn voor de belangrijkste tijd van het jaar. DHL Nederland rekent op een drukkere feestdagenperiode dan vorig jaar en zet bijvoorbeeld meer uitzendkrachten in. Vertragingen verwachten het Duitse concern en marktleider PostNL niet.

Voor PostNL waren de voorbereidingen uitdagender dan anders, omdat het in de periode van juli tot en met september in Nederland minder pakketten bezorgde dan een jaar eerder. „Dat maakt de aanloopperiode enorm steil”, licht financieel directeur Pim Berendsen toe tegenover persbureau ANP. „Ons volume van september moet vrij snel stijgen en bijna verdubbelen tot zo’n 2 miljoen pakketjes op de piekdagen. Maar we zijn het afgelopen kwartaal druk bezig geweest met de voorbereidingen en staan in de startblokken.”

Voor meer, zie link:

www.telegraaf.nl/financieel/177361783...
Xxxx
0
DEN HAAG (ANP) - Met meer personeel, extra busjes en uitgebreide sorteercentra denken pakketbezorgbedrijven klaar te zijn voor de belangrijkste tijd van het jaar. DHL Nederland rekent op een drukkere feestdagenperiode dan vorig jaar en zet bijvoorbeeld meer uitzendkrachten in. Vertragingen verwachten het Duitse concern en marktleider PostNL niet
Voor PostNL waren de voorbereidingen uitdagender dan anders, omdat het in de periode van juli tot en met september in Nederland minder pakketten bezorgde dan een jaar eerder. „Dat maakt de aanloopperiode enorm steil”, licht financieel directeur Pim Berendsen toe tegenover persbureau ANP. „Ons volume van september moet vrij snel stijgen en bijna verdubbelen tot zo’n 2 miljoen pakketjes op de piekdagen. Maar we zijn het afgelopen kwartaal druk bezig geweest met de voorbereidingen en staan in de startblokken
DHL gaat uit van een maximum van 1,8 miljoen pakketten in Nederland op de drukste dagen, wat volgens een woordvoerder „aanzienlijk” meer is dan vorig jaar. Dat komt doordat de bezorger naar eigen zeggen is gegroeid in ons land. Branchegenoot DPD Nederland kan na „een significante stijging” nu maximaal 750.000 pakketten per dag aan door onder meer de inzet van ongeveer een kwart meer personeel dan normaal.
Een blijvende uitdaging is het vinden van voldoende bezorgers en sorteerders. PostNL zegt meer kwijt te zijn aan personeelskosten, maar heeft na „werven in alle mogelijke doelgroepen” in ieder geval genoeg handen om de feestdagenperiode aan te kunnen. „We denken ook dat we een deel van de aangetrokken mensen in 2024 nog kunnen inzetten, in zowel de post- als pakketbezorging.” Met name in de postbezorging zorgde het personeelstekort de afgelopen maanden voor moeilijkheden.
Een extra uitdaging is volgens zowel PostNL als DHL dat webshops door de algehele economische onzekerheid minder goed kunnen inschatten hoe groot consumenten zullen uitpakken met hun inkopen.
DHL zegt dat het „geen vreemde capriolen hoeft uit te halen” om te zorgen dat pakketjes op tijd bij de koper zijn. Op tijd betekent dat het producten levert een dag nadat het deze heeft ontvangen van de webwinkel. Drukte bij de webshops zou wel eventueel kunnen leiden tot vertragingen.
DPD waarschuwt nadrukkelijk voor langere levertijden. „Wij adviseren om sinterklaas- en kerstcadeaus vroeg te bestellen, want tijdens de piekperiode kunnen er vertragingen ontstaan.”
Het drukke koopjesseizoen begint op 24 november met Black Friday en eindigt rond de kerst.
perry1
1
We gaan het zien maar ik denk dat de feestdagen niet voldoende zijn voor een fatsoenlijk jaar.
prinszicht
2
quote:

voda schreef op 11 november 2023 09:37:

Pakketbezorgers: drukte feestdagen is te doen door inzet extra personeel
1 uur geleden in FINANCIEEL

DEN HAAG (ANP) - Met meer personeel, extra busjes en uitgebreide sorteercentra denken pakketbezorgbedrijven klaar te zijn voor de belangrijkste tijd van het jaar. DHL Nederland rekent op een drukkere feestdagenperiode dan vorig jaar en zet bijvoorbeeld meer uitzendkrachten in. Vertragingen verwachten het Duitse concern en marktleider PostNL niet.

Voor PostNL waren de voorbereidingen uitdagender dan anders, omdat het in de periode van juli tot en met september in Nederland minder pakketten bezorgde dan een jaar eerder. „Dat maakt de aanloopperiode enorm steil”, licht financieel directeur Pim Berendsen toe tegenover persbureau ANP. „Ons volume van september moet vrij snel stijgen en bijna verdubbelen tot zo’n 2 miljoen pakketjes op de piekdagen. Maar we zijn het afgelopen kwartaal druk bezig geweest met de voorbereidingen en staan in de startblokken.”

Voor meer, zie link:

www.telegraaf.nl/financieel/177361783...
Een steile aanloopperiode. Ja. Hij moet natuurlijk zeggen; onze concurrenten hadden het drukker / groeiden wel. Wij niet.
Hij gaf ook al eerder aan dat de grote steeds groter worden. Ook waar. En die shoppen in rustige periodes bij de concurrent om een duppie of kwartje te besparen per pakket.
Nu is dit geen makkie. Maar er zijn hoeveel van die grote jongens? 50 waarvan 10 heel groot. Daar komt een stukje commercieel vernuft om de hoek kijken. Er zijn 2 echte alternatieven voor de logistiek voor de grote broers en zussen. Te weten PostNL en DHL. Dan moet het toch mogelijk zijn om er wat aan te verdienen. Die 10 moet je misschien verdelen onder de noemer kostprijs. Maar de rest kun je wel voor een keuze stellen en aangeven dat marge een voorwaarde is. En als ze voor de concurrent kiezen, dan hebben ze pech. Niet alleen in q4.
Dit kost misschien marktaandeel, in eerste instantie, en omzet, maar je moet je afvragen wat het nut is van een steile aanloopperiode met gepaard gaande kosten, als je er geen pepernoot aan verdiend.
Jeliazkov
3
De cijfers waren natuurlijk niet al te best. En dat het management daar verantwoordelijk voor is, lijkt me een gegeven. Zo lang ik dit bedrijf volg en dat is inmiddels toch al wat jaartjes, is er altijd wat.
Dat er invloeden van buitenaf zijn die van invloed zijn op de prestaties en dus de cijfers, is logisch, maar management lijkt steeds overvallen te worden.
Met de aankopen en verkopen houd ik er ook rekening mee. Een volgende ‘down’ komt vanzelf weer.

Laatste twee weken en vanaf 1.70 naar beneden weer volop ingeslagen, mede omdat de cijfers slecht waren, maar ook niet zo slechts dat er geen perspectief is op een aanzienlijk herstel. Als in december een bericht komt dat er records gebroken met de online gekte, staan we zo weer rond de 2 en is het dividend opeens weer lekker ipv een onzekere factor.

Hoop dat management het voor elkaar krijgt alles een stuk rendabeler te krijgen. Genoeg mogelijkheden daartoe.
win some...
0
Alles zal inderdaad afhangen van q4. Haalt men de outlook dan is het aandeel niet al te duur en kan het, ondersteund door een eventuele positieve outlook, wel stijgen.

Maar heeft men weer een misser zoals in q3 en behaalt men in q4 bijvoorbeeld 20 mio minder resultaat dan nu als verwachting is uitgesproken, dan heb je de poppen aan het dansen. De verhouding adj. net debt/ebitda komt dan zeer waarschijnlijk boven de 2 en dat betekent, als men het eigen beleid volgt, geen dividend. Ook zal zo'n resultaat niet tot optimisme voor 2024 en verder stemmen.
Boeren verstand
6
quote:

prinszicht schreef op 11 november 2023 11:37:

[...]

Een steile aanloopperiode. Ja. Hij moet natuurlijk zeggen; onze concurrenten hadden het drukker / groeiden wel. Wij niet.
Hij gaf ook al eerder aan dat de grote steeds groter worden. Ook waar. En die shoppen in rustige periodes bij de concurrent om een duppie of kwartje te besparen per pakket.
Nu is dit geen makkie. Maar er zijn hoeveel van die grote jongens? 50 waarvan 10 heel groot. Daar komt een stukje commercieel vernuft om de hoek kijken. Er zijn 2 echte alternatieven voor de logistiek voor de grote broers en zussen. Te weten PostNL en DHL. Dan moet het toch mogelijk zijn om er wat aan te verdienen. Die 10 moet je misschien verdelen onder de noemer kostprijs. Maar de rest kun je wel voor een keuze stellen en aangeven dat marge een voorwaarde is. En als ze voor de concurrent kiezen, dan hebben ze pech. Niet alleen in q4.
Dit kost misschien marktaandeel, in eerste instantie, en omzet, maar je moet je afvragen wat het nut is van een steile aanloopperiode met gepaard gaande kosten, als je er geen pepernoot aan verdiend.
Yep... Pim weet het mooi te zeggen.
En nog zo'n leuke van Pimmetje:
Afgelopen 2 jaar was het excuus bij het achterblijven van de resultaten onder meer dat de internationale pakketjes achterbleven. Want internationaal was zo goed voor de marge....
zie bijvoorbeeld www.ig.com/nl/nieuws-en-trading-ideee...
De stroom uit China viel door btw veranderingen tegen en DAARDOOR was de marge weer bedroevend....

En kijk nu na 2 jaar excuus dat de marge laag was doordat internationaal achterbleef...

In het persbericht:
Tegelijkertijd namen de volumes van internationale klanten verder toe. De ongunstige verschuiving in mix zette zich voort.
Dus nu is internationaal opeens ONGUNSTIG voor de marge! Echt waar.

Echt waar, ze lullen maar wat. En nogmaals. Dat betekent ook dat ze er niet van willen leren... je moet eerst naar je zelf kijken, accepteren dat het aan jou ligt....
Maar ze geven altijd anderen de schuld.
Boel
0
quote:

Boeren verstand schreef op 11 november 2023 15:32:

[...]

Yep... Pim weet het mooi te zeggen.
En nog zo'n leuke van Pimmetje:
Afgelopen 2 jaar was het excuus bij het achterblijven van de resultaten onder meer dat de internationale pakketjes achterbleven. Want internationaal was zo goed voor de marge....
zie bijvoorbeeld www.ig.com/nl/nieuws-en-trading-ideee...
De stroom uit China viel door btw veranderingen tegen en DAARDOOR was de marge weer bedroevend....

En kijk nu na 2 jaar excuus dat de marge laag was doordat internationaal achterbleef...

In het persbericht:
Tegelijkertijd namen de volumes van internationale klanten verder toe. De ongunstige verschuiving in mix zette zich voort.
Dus nu is internationaal opeens ONGUNSTIG voor de marge! Echt waar.

Echt waar, ze lullen maar wat. En nogmaals. Dat betekent ook dat ze er niet van willen leren... je moet eerst naar je zelf kijken, accepteren dat het aan jou ligt....
Maar ze geven altijd anderen de schuld.
Toen ik je verhaal las dacht ik plausibel. Echter toen ik het artikel in IG las dacht, ja zeg dat is selectief lezen. Winst en omzet zijn verdubbeld, de btw toeslslag op China met bijbehorende administratie drukt nu eenmaal de kosten.

Ja ik denk wel dat ze kosten kunnen besparen om agressiever in de markt te staan, maar dat ze maar wat zeggen klopt mi.i niet.
Niet gestaafd met cijfers hoor, gut feeling.
Boeren verstand
1
quote:

Boel schreef op 11 november 2023 21:24:

[...]

Toen ik je verhaal las dacht ik plausibel. Echter toen ik het artikel in IG las dacht, ja zeg dat is selectief lezen. Winst en omzet zijn verdubbeld, de btw toeslslag op China met bijbehorende administratie drukt nu eenmaal de kosten.

Ja ik denk wel dat ze kosten kunnen besparen om agressiever in de markt te staan, maar dat ze maar wat zeggen klopt mi.i niet.
Niet gestaafd met cijfers hoor, gut feeling.
Sorry, maar het is echt niet selectief lezen… bericht van ig is uit 2021

Kwartalen daarna tot eind 2022 bleef de marge van post nl pakketten volgens MT achter, omdat internationaal volume maar niet aantrok. Lees de persberichten maar na.

En nu opeens blijft marge achter, omdat internationasl volume aantrekt…

DHL en DPD maken wel ‘gewoon’ stabiel 6 tot 8 % rendement.
Je hebt Bartjens gisteren blijkbaar ook niet gelezen: ze zitten in een voorspelbarecmarkt, en bakken er elke keer niks van. En elke keer weer met een excuus.
Boeren verstand
2
quote:

Boel schreef op 11 november 2023 21:24:

[...]

Toen ik je verhaal las dacht ik plausibel. Echter toen ik het artikel in IG las dacht, ja zeg dat is selectief lezen. Winst en omzet zijn verdubbeld, de btw toeslslag op China met bijbehorende administratie drukt nu eenmaal de kosten.

Ja ik denk wel dat ze kosten kunnen besparen om agressiever in de markt te staan, maar dat ze maar wat zeggen klopt mi.i niet.
Niet gestaafd met cijfers hoor, gut feeling.
Er zijn er meer hoor, maar lees deze maar:
www.postnl.nl/Images/persbericht-q4-2...

Daar is niks selectiefs aan…
Het zit even tegen want de internationale volumes trekken niet aan…
Wordt daarna in updates meerdere keren herhaald.
Nu trekt internationasl aan, en gebruiken ze dat net zo makkelijk sls excuus.
Of de belegger onnozel is…
Eljee66
1
Je kent ze nog wel
Die kids van vroeger
Aanbellen en keihard wegrennen
Volgens mij werken ze tegenwoordig
bij DHL .
SAHR-0310
0
quote:

Eljee66 schreef op 12 november 2023 12:27:

Je kent ze nog wel
Die kids van vroeger
Aanbellen en keihard wegrennen
Volgens mij werken ze tegenwoordig
bij DHL .
Tja, die hebben wel pakketjes om te bezorgen....
tjongejonge
0
Zwarte Piet bezorgt alle pakjes jammer genoeg zelf, via de schoorsteen of radiator heb ik inmiddels begrepen van verscheidene lieden zonder schoorsteenmantel....
Hmmm, wellicht kan Postl het vanwege de barre omstandigheden dit jaar met Sinterklaas op een bezorg-akkoordje gooien?
SAHR-0310
1
quote:

tjongejonge schreef op 13 november 2023 08:46:

Zwarte Piet bezorgt alle pakjes jammer genoeg zelf, via de schoorsteen of radiator heb ik inmiddels begrepen van verscheidene lieden zonder schoorsteenmantel....
Hmmm, wellicht kan Postl het vanwege de barre omstandigheden dit jaar met Sinterklaas op een bezorg-akkoordje gooien?
Zo lang het brienbuspakketjes zijn, laat sint ze door PostNL bezorgen. Andere pakketten heeft sint een veel goedkopere concurrent gevonden. Advies aan PostNL is om externe factoren hiervoor de zwarte piet toe te spelen.
Jeliazkov
0
751 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 ... 34 35 36 37 38 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 1,250
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 1,250
Laag 1,210
Volume 1.766.025
Volume gemiddeld 2.111.168
Volume gisteren 1.766.025

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront