SBM Offshore « Terug naar discussie overzicht

SBM Offshore 2024.

1.023 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 ... 48 49 50 51 52 » | Laatste
Tiger1969
1
KIELLEGGING VIJFDE FPSO VAN SBM OFFSHORE VOOR EXXONMOBIL IN GUYANA
06 jan 2024 | united news | Door: Redactie

Foto: Kielleging SBM Offshore | Auteur: Armand snijders.

Op de scheepswerf van het Chinese Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding (SWS) is de kiel gelegd van de vijfde drijvende productie-, opslag- en overslagsinstallatie (FPSO) die het Nederlandse SBM Offshore aan ExxonMobil in Guyana moet leveren.

SBM Offshore is de onbetwiste marktleider in drijvende olieplatforms in Guyana, waar sinds vijf jaar olie voor de kust wordt opgepompt. Inmiddels heeft ExxonMobil drie door SBM geleverde FPSO’s in gebruik, die gezamenlijk dagelijks maximaal zo’n 620.000 vaten ruwe olie oppompen

Het vierde FPSO-schip The One Guyana, met een capaciteit van 250.000 vaten olie per dag, wordt gebouwd voor het Yellowtail-project

en komt in 2025 in productie.
Ondertussen is dus met de bouw van de vijfde FPSO begonnen, die SBM Offshore voor een deel heeft uitbesteed aan SWS. De bouw van de zogeheten multipurpose floater 5 (MPF 5) omvat ook de ontwikkeling van woonruimten voor het personeel. Deze zijn 52 meter hoog, 60 meter lang en 15 meter breed, met een totaal staalgewicht van 2.800 ton. Dit is één van de grootste woonruimten voor een drijvend booreiland die ooit in China is gebouwd.

De FPSO kan straks 250.000 vaten ruwe olie per dag produceren en zo’n 2,3 miljoen vaten ruwe olie opslaan. Bovendien krijgt het een gasbehandelingscapaciteit van 540 miljoen kubieke voet per dag. De olie wordt opgepompt vanaf ruim 1.600 meter diepte.

Oliemultinational ExxonMobil heeft SBM Offshore onlangs de opdracht gegeven voor het ontwerpen van een zesde FPSO. De wateren voor de kust van Guyana bevatten zeker 11 miljard vaten olie. Om dat allemaal naar boven te halen, zijn de komende jaren nog vijf extra FPSO’s nodig.

De laatse zin is wel erg fijn.....

UNITEDNEWS
Gaasp
0
quote:

Chippie schreef op 16 februari 2024 17:56:

[...]

De olieprijs heeft geen directe koppeling met de omzet van SBM Offshore. De omzet komt hoofdzakelijk uit de verkoop en verhuur van FPSO's. Daarnaast voor een klein deel uit het managen van deze FPSO's (contract met Exxon in Guyana is ongeveer USD 300 mln per jaar met een relatief lage marge). Graag juiste informatie delen en het zou fijn zijn als je je eens echt en SBM Offshore zou verdiepen. Elke uitleg die hier aan je gegeven word lijkt je te negeren. Het is jammer dat je op dit forum een hoop niet onderbouwde en nu ook onjuiste uitspraken doet. Dat maakt de leesbaarheid van dit forum er niet beter op.
Ben je hier heel zeker van?
Ik heb namel8jk ergens gelezen (nee weet niet meer waar) dat de fee voor een onderhoudscontract uit 2 delen bestaat. Eerst het standaard gedeelte van x euro/dollar per uur voor het doen van operations, onderhoud en reparaties. Daarnaast deelt SBMO voor een bepaald percentage mee in de opbrengsten van de betreffende FPSO. Die opbrengsten stijgen als er meer wordt geproduceerd dan eerder ingeschat, en als de olieprijs stijgt. Dit gedeelte daalt echter als de boel stil staat vanwege onderhoud of een storing. Naar mijn idee puur een incentive om de operations optimaal uit te voeren.
Dicall69
0
quote:

Tiger1969 schreef op 16 februari 2024 18:49:

KIELLEGGING VIJFDE FPSO VAN SBM OFFSHORE VOOR EXXONMOBIL IN GUYANA
06 jan 2024 | united news | Door: Redactie

Foto: Kielleging SBM Offshore | Auteur: Armand snijders.

Op de scheepswerf van het Chinese Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding (SWS) is de kiel gelegd van de vijfde drijvende productie-, opslag- en overslagsinstallatie (FPSO) die het Nederlandse SBM Offshore aan ExxonMobil in Guyana moet leveren.

SBM Offshore is de onbetwiste marktleider in drijvende olieplatforms in Guyana, waar sinds vijf jaar olie voor de kust wordt opgepompt. Inmiddels heeft ExxonMobil drie door SBM geleverde FPSO’s in gebruik, die gezamenlijk dagelijks maximaal zo’n 620.000 vaten ruwe olie oppompen

Het vierde FPSO-schip The One Guyana, met een capaciteit van 250.000 vaten olie per dag, wordt gebouwd voor het Yellowtail-project

en komt in 2025 in productie.
Ondertussen is dus met de bouw van de vijfde FPSO begonnen, die SBM Offshore voor een deel heeft uitbesteed aan SWS. De bouw van de zogeheten multipurpose floater 5 (MPF 5) omvat ook de ontwikkeling van woonruimten voor het personeel. Deze zijn 52 meter hoog, 60 meter lang en 15 meter breed, met een totaal staalgewicht van 2.800 ton. Dit is één van de grootste woonruimten voor een drijvend booreiland die ooit in China is gebouwd.

De FPSO kan straks 250.000 vaten ruwe olie per dag produceren en zo’n 2,3 miljoen vaten ruwe olie opslaan. Bovendien krijgt het een gasbehandelingscapaciteit van 540 miljoen kubieke voet per dag. De olie wordt opgepompt vanaf ruim 1.600 meter diepte.

Oliemultinational ExxonMobil heeft SBM Offshore onlangs de opdracht gegeven voor het ontwerpen van een zesde FPSO. De wateren voor de kust van Guyana bevatten zeker 11 miljard vaten olie. Om dat allemaal naar boven te halen, zijn de komende jaren nog vijf extra FPSO’s nodig.

De laatse zin is wel erg fijn.....

UNITEDNEWS
Heel erg fijn en de olieprijs zit ook weer in de lift op naar de € 15,- en hoger !
Dicall69
0
quote:

Gaasp schreef op 16 februari 2024 18:52:

[...]

Ben je hier heel zeker van?
Ik heb namel8jk ergens gelezen (nee weet niet meer waar) dat de fee voor een onderhoudscontract uit 2 delen bestaat. Eerst het standaard gedeelte van x euro/dollar per uur voor het doen van onderhoud en reparaties. Daarnaast deelt SBMO voor een bepaald percentage mee in de opbrengsten van de betreffende FPSO. Die opbrengsten stijgen als er meer wordt geproduceerd dan eerder ingeschat, en als de olieprijs stijgt. Dit gedeelte daalt echter als de boel stil staat vanwege onderhoud of een storing. Naar mijn idee puur een incentive om de operations optimaal uit te voeren.
Zo is dat en waarom is SBM anders meer rendabel als de olieprijs veel hoger is dan $ 35,- per vat ?
Tiger1969
0
TOTALENERGIES ZAL EXXON’S GUYANA-MODEL NABOOTSEN VOOR SURINAME
Last updated Feb 15, 2024
Share

Foto: Patrick Pouyanne, Chief Executive Officer van TotalEnergies.

Terwijl TotalEnergies zijn eerste offshore-ontwikkeling in Blok 58 in Suriname voorbereidt, wil deze maatschappij afkijken van de kostenbesparende operaties die ExxonMobil in het Stabroek-blok voor de kust van Guyana heeft uitgevoerd.

“Met Suriname proberen we aan een innovatieve oplossing te werken: zorgvuldig kijken we naar wat onze grote vriend in Guyana doet om te profiteren van hun eigen manier om velden te ontwikkelen”, zei Patrick Pouyanne, Chief Executive Officer van TotalEnergies op 8 februari tegen investeerders.

“We proberen een deel van hun manier van beheer over te brengen op een deel van de geleasde FPSO (drijvend, productie-opslag-losschip) om efficiënt te kunnen omgaan met de kosten.”

Exxon heeft vijf projecten goedgekeurd in Guyana: drie online en twee inkomend. Een zesde project wacht op goedkeuring. Het Nederlandse bedrijf SBM Offshore staat achter alle productieschepen op één na, waarvoor MODEC werd geselecteerd.

De Nederlandse floaterspecialist kreeg van Exxon een leaseovereenkomst van tien jaar voor de FPSO Liza Destiny en een leaseovereenkomst van maximaal twee jaar voor de FPSO’s Liza Unity, Prosperity en ONE GUYANA. Daarna gaat het eigendom van de FPSO’s over naar Exxon. SBM Offshore tekende later een 10-jarige Operations and Maintenance Enabling Agreement met Exxon voor de vier schepen. Het bedrijf heeft het Fast4Ward-concept gebruikt bij het ontwerp en de bouw van deze FPSO’s.

De CEO van Exxon, Darren Woods, heeft gezegd dat het ‘design one, build many’-concept een grote factor is in de consistente productiestijging bij zijn projecten in Guyana. Maar wie zal TotalEnergies selecteren voor zijn eerste Surinaamse floater? MODEC of SBM Offshore?

Beide contractanten zijn begonnen met vroege conceptuele engineeringstudies voor de aangeprezen FPSO van 200.000 vaten per dag die Total voor ogen heeft om de bijna 700 miljoen vaten olie in de velden Sapakara South en Krabdagu te pompen. Degene die het contract wint, verovert feitelijk de opkomende markt van Suriname.

Het gaat grote orders regenen IMO

UNITEDNEWS
Dicall69
0
Een van de belangrijkste voordelen van offshore-productie is de overvloed aan onaangeboorde reserves in offshore-velden. Deze reserves bevatten vaak enorme hoeveelheden olie en gas, die op lange termijn voorzien in energiehongerige landen. Bovendien vermindert offshore-productie de milieu-impact die gepaard gaat met boren op land, aangezien offshore-platforms kunnen worden ontworpen om de verstoring van mariene ecosystemen tot een minimum te beperken.
Dicall69
4
Voordelen van FPSO's ten opzichte van traditionele offshore-platforms
1. Lagere kosten en tijd: Een van de belangrijkste voordelen van FPSO's (Floating Production, Storage, and Offloading) ten opzichte van traditionele offshore-platforms is de aanzienlijke vermindering van zowel de kosten als de tijd. In tegenstelling tot vaste platforms kunnen FPSO's op scheepswerven worden gebouwd en vervolgens naar de offshore-locatie worden gesleept, waardoor de noodzaak van uitgebreide constructie ter plaatse wordt geëlimineerd. Dit gestroomlijnde proces resulteert in kostenbesparingen omdat de constructie- en installatietijd drastisch wordt verkort. Zo kan de bouw van een vast platform enkele jaren duren, terwijl een FPSO in slechts enkele maanden kan worden gebouwd. Dit kortere tijdsbestek vertaalt zich in aanzienlijke kostenbesparingen voor olie- en gasbedrijven.

2. Flexibiliteit en mobiliteit: FPSO's bieden ongeëvenaarde flexibiliteit en mobiliteit in vergelijking met traditionele offshore-platforms. Deze drijvende schepen kunnen eenvoudig van de ene locatie naar de andere worden verplaatst, waardoor olie- en gasbedrijven meerdere offshore-velden kunnen exploiteren zonder dat voor elk veld afzonderlijke platforms hoeven te worden gebouwd. Deze flexibiliteit stelt bedrijven in staat zich aan te passen aan veranderende marktomstandigheden en nieuwe kansen efficiënt te verkennen. Als een FPSO bijvoorbeeld de productie in een bepaald veld voltooit, kan deze worden verplaatst naar een ander veelbelovend veld, waardoor de algehele productiviteit van de offshore-activiteiten wordt gemaximaliseerd.

3. Verbeterde veiligheid en milieuvoordelen: FPSO's zijn ontworpen met veiligheid als topprioriteit. Vanwege hun drijvende karakter zijn FPSO’s beter bestand tegen extreme weersomstandigheden zoals orkanen en tsunami’s. Bovendien vermindert hun vermogen om de offshore-locatie te ontkoppelen en weg te gaan tijdens zware weersomstandigheden het risico op schade en garandeert het de veiligheid van het personeel. Bovendien bevatten FPSO's geavanceerde technologie en systemen om de milieueffecten van offshore-activiteiten te minimaliseren. Ze zijn bijvoorbeeld uitgerust met geavanceerde maatregelen ter voorkoming en inperking van olielekken, waardoor het risico op olielekken wordt verminderd en mariene ecosystemen worden beschermd.

4. Verhoogde productie-efficiëntie: FPSO's zijn uitgerust met geavanceerde productiefaciliteiten die de winning en verwerking van olie en gas optimaliseren. Deze schepen hebben de capaciteit om grote hoeveelheden koolwaterstoffen op te slaan en te verwerken, waardoor een continue productie mogelijk is, zelfs tijdens ongunstige weersomstandigheden. De mogelijkheid om olie en gas op de FPSO te verwerken en op te slaan elimineert de noodzaak voor afzonderlijke opslagfaciliteiten, waardoor de operationele kosten worden verlaagd en de algehele productie-efficiëntie wordt verhoogd. Bovendien kunnen FPSO's geavanceerde technologieën gebruiken, zoals onderzeese verwerking, waardoor de winning van olie en gas uit diepere offshore-velden mogelijk wordt gemaakt, die voorheen als economisch niet levensvatbaar werden beschouwd.

5. Succesvolle casestudies: De voordelen van FPSO's ten opzichte van traditionele offshore-platforms komen duidelijk naar voren uit succesvolle casestudies. De door Petrobras beheerde FPSO Cidade de Itaja, gelegen in het Santos-bekken voor de kust van Brazilië, produceert bijvoorbeeld sinds 2011 olie en gas. Deze FPSO heeft aangetoond in staat te zijn barre weersomstandigheden te weerstaan ??en tegelijkertijd hoge productiesnelheden te bereiken, wat aanzienlijk bijdraagt ??aan de economische groei van Brazilië. Olie en gas industrie. Een ander opmerkelijk geval is de FPSO Kwame Nkrumah, beheerd door Tullow Oil, die sinds 2010 met succes olie voor de kust van Ghana produceert. Deze casestudies benadrukken de effectiviteit van FPSO's bij het revolutioneren van offshore-activiteiten en hun vermogen om betrouwbare en efficiënte productie te leveren.

FPSO's bieden verschillende voordelen ten opzichte van traditionele offshore-platforms, waaronder lagere kosten en tijd, flexibiliteit en mobiliteit, verbeterde veiligheids- en milieuvoordelen, verhoogde productie-efficiëntie en succesvolle casestudies. Deze voordelen maken FPSO's een aantrekkelijke optie voor olie- en gasbedrijven die hun offshore-activiteiten willen optimaliseren en het productiepotentieel willen maximaliseren.
Dicall69
0
Komende week de weerstand op € 12,81 breken, denk dat de € 13,- goed mogelijk kan zijn richting de resultaten op donderdag 29 februari, denk dat we een aanzienlijke schulden reductie gaan zien en ook dat het dividend naar $ 1,20 zal gaan.

Automatische technische analyse. Middellange termijn, 15 feb. 2024
SBM Offshore NV zit in een neerwaartse trend. Een verdere daling binnen deze trend mag verwacht worden. Zit in een rechthoekpatroon tussen de steun op 11.66 en de weerstand op 12.81. Een definitieve doorbraak van een van deze niveaus geeft de nieuwe richting van de koers aan. Het aandeel heeft de weerstand bij 12.20 euro opwaarts verbroken. Dit voorspelt een verdere stijging. Bij neerwaartse reacties is er nu steun bij 12.20 euro.
Chela
4
quote:

Dicall69 schreef op 8 februari 2024 22:03:

[...]

Ik weet wel meer niet zo goed, maar leer graag van anderen, vooral omdat ik het niet zo nauw neem met tot alles in de puntjes uitpluizen, ...
Beste Dicall,
Bovenstaand schreef je in een commentaar op @White Arrow's posting van 8 febr. 21:35 uur en deze goede instelling lijk je met je commentaar op @Chippie's post (zie boven18:30 uur) alweer overboord te gooien door de door hem genoemde feiten af te doen als onjuist en negatief.
Ik waardeer je enthousiasme en optimisme voor SBM Offshore, maar het gaat bij jou nogal over de top (voorzichtig uitgedrukt).

Bv. ten aanzien van de relatie olieprijs-inkomsten SBM:
De enige offshore-installatie van SBM waarbij er een directe relatie is tussen de geproduceerde hoeveelheid en de inkomsten daaruit is de Thunderhawk in de Golf van Mexico. Alle andere fpso's worden geleased tegen een dagprijs (day-rate) die niet fluctueert met de wereldolieprijs.

Verder noem je het offshore windproject Provence grand large.
Het is de vraag hoeveel SBM hier gaat binnenhalen. SBM was een subcontractor, net als Siemens Gamesa dat de turbines leverde, en dus geen eigenaar. Geen jarenlange fee dus.
Overigens, de molens zijn in oktober/november al geïnstalleerd maar of ze in bedrijf zijn?
Gaasp
0
quote:

Chela schreef op 16 februari 2024 20:34:

[...]

Bv. ten aanzien van de relatie olieprijs-inkomsten SBM:
De enige offshore-installatie van SBM waarbij er een directe relatie is tussen de geproduceerde hoeveelheid en de inkomsten daaruit is de Thunderhawk in de Golf van Mexico. Alle andere fpso's worden geleased tegen een dagprijs (day-rate) die niet fluctueert met de wereldolieprijs.
Hier sta ik toch wel van te kijken; het verdienmodel uitsluitend met de Thunderhawk
Betekent dit nu dat SBMO niks extra's verdient aan bijvoorbeeld het feit dat de Prosperity nu al 230.000 vaten per dag produceert, ver vooruit op schema en boven geplande capaciteit ?
Ik dacht dat het ook wel een financieel voordeel zou hebben voor SBMO. Ja, leuk dan, zo'n ruby award van Exxon.
Chela
3
quote:

Gaasp schreef op 16 februari 2024 20:52:

[...]

Hier sta ik toch wel van te kijken; het verdienmodel met de Thunderhawk
Betekent dit nu dat SBMO niks extra's verdient aan bijvoorbeeld het feit dat de Prosperity nu al 230.000 vaten per dag produceert, ver vooruit op schema en boven geplande capaciteit ?
Ik dacht dat het ook wel een financieel voordeel zou hebben voor SBMO. Ja, leuk dan, zo'n ruby award van Exxon.
Alles zit in de day-rate gecalculeerd. Financieringskosten,nominale productie, looptijd, winstmarge etc..
Chela
0
quote:

Gaasp schreef op 16 februari 2024 20:52:

[...]

...
Betekent dit nu dat SBMO niks extra's verdient aan bijvoorbeeld het feit dat de Prosperity nu al 230.000 vaten per dag produceert, ver vooruit op schema en boven geplande capaciteit ?
Ik dacht dat het ook wel een financieel voordeel zou hebben voor SBMO.
...
Zal ongetwijfeld ook voordelig zijn voor SBM, maar ik weet niet of/hoe dit afgerekend wordt.
Up-front betaling misschien of als z.g. milestone betaling.
Gaasp
0
quote:

Chela schreef op 16 februari 2024 21:13:

[...]
Zal ongetwijfeld ook voordelig zijn voor SBM, maar ik weet niet of/hoe dit afgerekend wordt.
Up-front betaling misschien of als z.g. milestone betaling.
Als er een journalist/analyst op dit draadje meekijkt; graag vragen op de conference call over 2 weken of SBMO hier eens wat aandacht aan wil besteden en uitleg wil geven in het volgend jaarverslag of een apart document.
Chela
1
Grote winst voor SBM is natuurlijk het eerder ingaan van de day-rate. Verder sneller voorfinanciering/overbruggingskrediet kunnen aflossen.
Mikebelegger
2
quote:

Dicall69 schreef op 16 februari 2024 19:22:

Komende week de weerstand op € 12,81 breken, denk dat de € 13,- goed mogelijk kan zijn richting de resultaten op donderdag 29 februari, denk dat we een aanzienlijke schulden reductie gaan zien en ook dat het dividend naar $ 1,20 zal gaan.

Automatische technische analyse. Middellange termijn, 15 feb. 2024
SBM Offshore NV zit in een neerwaartse trend. Een verdere daling binnen deze trend mag verwacht worden. Zit in een rechthoekpatroon tussen de steun op 11.66 en de weerstand op 12.81. Een definitieve doorbraak van een van deze niveaus geeft de nieuwe richting van de koers aan. Het aandeel heeft de weerstand bij 12.20 euro opwaarts verbroken. Dit voorspelt een verdere stijging. Bij neerwaartse reacties is er nu steun bij 12.20 euro.
Mmmm…mooi, altijd fijn te horen hoe we moeten denken. Ik doe huiswerk zelf, zie geen beren en weet dat geduld nodig is. Ik gun de dubbeltjes mensen hun winst, hoop dat ze onze koersflows niet tevedl vervuilen. Op naar het dividend
Dicall69
0
We gaan denkelijke zeer sterke resultaten zien en deze zullen de schuldenlast aanzienlijk verbeteren, verwacht komende maanden een duidelijk hogere koers, want nadat in de afgelopen periode weer 2 nieuwe FPSO's in productie zijn genomen zou dat de koers al positief moeten beïnvloeden, maar we weten dat er partijen zijn die de koers weten te drukken, komende dagen/ weken zie ik de koers zeker al boven de € 13,- uitkomen.
Krentenmenten
1
quote:

Dicall69 schreef op 17 februari 2024 17:00:

We gaan denkelijke zeer sterke resultaten zien en deze zullen de schuldenlast aanzienlijk verbeteren, verwacht komende maanden een duidelijk hogere koers, want nadat in de afgelopen periode weer 2 nieuwe FPSO's in productie zijn genomen zou dat de koers al positief moeten beïnvloeden, maar we weten dat er partijen zijn die de koers weten te drukken, komende dagen/ weken zie ik de koers zeker al boven de € 13,- uitkomen.
Er zit meer in het (olie)-vat dan € 13,00!
Rowi62
1
Geef mij maar die 1 Eur dividend de komende 10 jaar dan is het prima. En als HAL nog eens kijkt naar haar 3,5 miljard cash en SBM helemaal wil hebben ....je weet het niet...
Dicall69
2
Als ik mij niet vergis heeft SBM Offshore nu een vloot van 17 FPSO's en 1 Semi-submersible unit, waarvan sinds kort er 2 van verhuurd en productief zijn geworden, heb begrepen dat de bouw van èèn FPSO tussen de $ 2,5 en 3,5 miljard ligt, dus er is heel veel waarde in het bedrijf, schuldenlast is momenteel $ 7,5 miljard en die gaat denkelijk bij de komende cijfers op donderdag 29 februari rond de $ 6 miljard of nog lager uitkomen.
Mijns inziens gaan we nog flinke groei zien in de vloot en de resultaten bij SBM Offshore, denk dat een overname of van de beurs halen van SBM ook steeds aannemelijker gaat worden een bod van € 17,50 lijkt mij spotgoedkoop voor een bedrijf met een mega vloot van tientallen miljarden en een orderboek van ruim $ 32 miljard.
1.023 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 ... 48 49 50 51 52 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 14,090
Verschil -0,010 (-0,07%)
Hoog 14,240
Laag 14,090
Volume 402.837
Volume gemiddeld 531.355
Volume gisteren 379.487

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront