Bezorgdiensten vechten om aandeel in groeiende pakketmarkt
vr, 20/02/2015
Bezorgdiensten vechten om marktaandeel in de groeiende pakketmarkt. Topbezorger PostNL bezorgde in 2013 zo`n 131 miljoen pakketjes, met een topdrukte van meer dan 1 miljoen pakjes op 2 december. Naar schatting werden er in 2014 zo`n 190 miljoen pakketten bezorgd, in 2010 waren dat er nog 90 miljoen. De snelle groei van webwinkels en online winkelen is hiervan de oorzaak.
In de eerste drie kwartalen van 2014 besteedden Nederlanders 9,8 miljoen euro online. Naar verwachting wordt de totale online-omzet 13,7 miljard, dat was in 2013 nog 10,6 miljard. De consument profiteert van de machtsstrijd die gaande is op de pakketmarkt. Bezorgkosten worden minder, en pakketten worden sneller bezorgd. De grootste speler op de markt is PostNL. Het bedrijf heeft 70% van de markt in handen, aldus cijfers van thuiswinkel.org.
De hoeveelheid pakketten die PostNL bezorgde in het derde kwartaal van 2014 groeide met 8%. De omzet uit pakketbezorging was in 2013 803 miljoen euro. De verwachting is dat de groei van de pakketmarkt doorzet. DHL Parcel Benelux, onderdeel van Deutsche Post DHL, is de grootste concurrent met een omzet van 500 miljoen uit pakketbezorging. Ook GLS, DPD, UPS en TNT Express zijn concurrenten.