Artikel uit De Standaard van 9 mei.
Bpost zit op koers, postbaas Peeters ziet groene scheuten
Chris Peeters, ceo van Bpost, zegt bewijzen te zien dat de nieuwe strategie de juiste is. De transformatie zal echter nog twee tot drie jaar duren.
Pascal Dendooven
16:00
Delen
Bpost heeft in het eerste kwartaal de interne prognoses ingelost en presteerde iets beter dan analisten hadden ingeschat. Hun verwachtingen waren niet hooggespannen, door het aangetaste imago van Bpost. Van de Europese top gleed Bpost af tot een probleembedrijf.
Een dure overname in de VS, Radial, ontaardde tot een bron van zorgen. Aan de top een duiventil, commercieel zwak. Op de thuismarkt kwam Bpost in opspraak wegens het tillen van de overheid en verloor het de persconcessie. De dalende brievenpost deed de winsten wegsmelten, terwijl de pakjes dat niet konden compenseren.
Afgelopen zomer volgde de – volgens analisten – dure overname van het Franse logistieke bedrijf Staci voor 1,3 miljard euro, inclusief schulden. Het dreef de schulden bij Bpost op tot 1,8 miljard. Maar Chris Peeters, sinds anderhalf jaar ceo van Bpost, wuifde die kritiek weg. Volgens hem is Staci een cruciale schakel in de transformatie van Bpost naar een logistieke dienstengroep. Bpost betreedt daardoor de markt van diensten aan bedrijven, waarop ook de oude organisatie kan inspelen. “In de pakjesautomaten leggen we ‘s nachts het materiaal dat technici de volgende dag nodig hebben”, geeft hij als voorbeeld.
Volgens Bpost zijn er 22 transformatieprojecten opgestart die nieuwe inkomsten moeten opleveren. Met de brievenpost die jaarlijks 8 tot 10 procent daalt, wat telkens 80 miljoen euro aan inkomsten kost, moeten de transformatieprojecten betekenisvolle cijfers opleveren. Het potentieel op kruissnelheid wordt pas op 3 juni gecommuniceerd. Het is van 2018 geleden dat Bpost nog eens doelstellingen op middellange termijn meegaf. Niet onterecht zei Peeters vrijdag “schrijf 3 juni in je agenda op”.
Thuismarkt halveerde
Bpost herhaalde de prognose van een bedrijfswinst voor het hele jaar van 150 miljoen tot 180 miljoen. Dat is een daling tegenover de 224 miljoen van vorig jaar, ondanks 7 maanden méér Staci dit jaar. In het eerste kwartaal steeg de groepsomzet wel, maar zonder Staci was er een krimp van 7 procent. De bedrijfswinst kwam uit op 41,6 miljoen, een daling met 40 procent.
De Belgische thuismarkt halveerde in winstgevendheid en hield 27,6 miljoen euro over. De februaristaking kostte 6 miljoen en wiste de groei bij de pakjes uit. De inkomsten uit krantenverdeling zakten en het volume van de brievenpost ging 8 procent achteruit. De divisie logistieke diensten (Staci, Radial ...) waarop de toekomst is gebouwd, haalde maar een bedrijfswinst van 6,8 miljoen op een omzet van 430 miljoen. Staci droeg 13,1 miljoen bij. Bij Radial loopt de ‘fasttrackformule”, waarmee nieuwe klanten snel kunnen aansluiten via een beperkter aanbod, goed. Dat moet het bloeden helpen te stelpen.
De pot waarmee de overheid vergoed wordt voor te veel aangerekende bedragen in het verleden werd van 75 miljoen op 89 miljoen gebracht. Peeters wil tegen eind dit jaar dat dossier afsluiten. Hij herhaalde zijn geloof in de nieuwe strategie. “We zitten op koers, de transformatie komt op snelheid, maar zal nog twee tot drie jaar duren.”