Forum: TomTom » TomTom Januari 2019 » Pagina: 219 | DeBeurs.nl

TomTom Januari 2019

4.772 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 ... 235 236 237 238 239 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
marathon 11
2
quote:

TKR schreef op 26 jan 2019 om 18:14:


[...]

160 miljoen over cash 2019 310.

Dan moet je zeker slim zijn als je deze wartaal van Tatje begrijpt..


160 miljoen over, cash 2019 310. Moeilijk he. Komma,
Cash 2018 was al ruim 200 mio en die 160 was wel duidelijk neem ik aan.
Zie trouwens veel positivos van weken terug nu negatief en sceptisch posten. Hebben die vorige week allemaal verkocht toen er gedumpd werd door wat partijen en worden die nu een beetje jaloers op de zittenblijvers of weten ze bij TT echt niet hoe deze wereld in elkaar zit en is die de Taye gewoon een onbenul die er absoluut niets van begrijpt?
Ik denk dat ze bij TT zo gek nog niet zijn.
Communicatief zwak, dat weer wel, maar strategisch een stuk sterker.
ff_relativeren
0
quote:

TKR schreef op 26 jan 2019 om 18:14:


[...]

160 miljoen over cash 2019 310.

Dan moet je zeker slim zijn als je deze wartaal van Tatje begrijpt..

Misschien moet je niet 1, maar 2 (kleine) berekeningen maken met de rest-opbrengst uit de verkoop van Telematica ..


1. Rest opbrengst + kasreserve :

Na uitbetaling van het superdividend houdt TT nog € 160.000.000,- over aan restopbrengst uit de verkoop van Telematica. TT heeft daarnaast ook nog € 200.000.000,- in kas (corrigeer me als ik het fout heb).

Met 235.320.000 uitstaande aandelen kom je dan (volgens mij) op € 1,53 per aandeel.


2. Restopbrengst als waarde per aandeel :

Na uitbetaling van het superdividend houdt TT nog € 160.000.000,- over aan restopbrengst uit de verkoop van Telematica. Met 235.320.000 uitstaande aandelen betekent dit een waarde van € 0,68 per aandeel.

--> vraag is, hoever die € 0,68 (deze afgelopen week) al is ingeprijsd in de beurskoers.


marathon 11
2
Vraag is in hoeverre de A & E divisie juist gewaardeerd is. Geinvesteerd 5 miljard en jaarlijks 200-250 mio erbij en nu nog 500 miljoen waard? Ja als dat zo is dan zijn het oetlullen bij TT maar dat denk ik niet. Hier zit meer achter!!
Brouwer285
1
@ ff relativeren. Er zal ook afgeschreven worden op de boekwaarde van TTT, denk dat deze 160 M, evt met wegvallende defrev daar als (gedeeltelijke) compensatie voor geld op de balans.
ff_relativeren
1
quote:

Brouwer285 schreef op 26 jan 2019 om 18:43:


@ ff relativeren. Er zal ook afgeschreven worden op de boekwaarde van TTT, denk dat deze 160 M, evt met wegvallende defrev daar als (gedeeltelijke) compensatie voor geld op de balans.

Hoi @ Brouwer285,

goed punt. Dan kijken we (denk ik) naar een virtuele restwaarde per aandeel TT van :

a) beurskoers -/- superdividend +/+ restopbrengst Telematica .. OF
b) beurskoers -/- superdividend.


resulterend in :

a) € 7,95 -/- € 3,20 +/+ € 0,68 = € 5,43 per aandeel TT .. OF
b) € 7,95 -/- € 3,20 = € 4,75 per aandeel TT.


@ Brouwer285,

ik ga dit eens in een simpel grafiekje stoppen, startdatum = de beurskoers voorafgaand aan het besluit tot verkoop Telematica. Misschien dat ik 1x per 2 weken een update plaats op dit draadje (te starten over 1 week).
van alles wat
0
met alle respect, wat heeft het nog voor zin om TT aan te houden? voor het superdividend?
het opboksen tegen grootmachten zoals google e.a. lijkt mij een onbegonnen zaak.
heel jammer!
Prop.
1
Wat ik niet snap TT heeft toch al de afgelopen 10 jaar geinvesteerd, dus dat hoeven ze nu niet meer te doen. Ik denk dat het oogst tijd is aangebroken....
DeZwarteRidder
0
quote:

Prop. schreef op 26 jan 2019 om 20:02:


Wat ik niet snap TT heeft toch al de afgelopen 10 jaar geinvesteerd, dus dat hoeven ze nu niet meer te doen. Ik denk dat het oogst tijd is aangebroken....

Je snapt er helemaal niks van: TomTom moet ieder jaar meer investeren om hun kaarten actueel te houden.

Als ze stoppen met investeren zijn hun kaarten zeer snel geheel waardeloos.

In ieder geval zullen ze de koopprijs van Tele-Atlas NOOIT MEER terugverdienen.
TKR
2
quote:

DeZwarteRidder schreef op 26 jan 2019 om 20:28:


[...]
Je snapt er helemaal niks van: TomTom moet ieder jaar meer investeren om hun kaarten actueel te houden.

Als ze stoppen met investeren zijn hun kaarten zeer snel geheel waardeloos.

In ieder geval zullen ze de koopprijs van Tele-Atlas NOOIT MEER terugverdienen.

Jij snapt er dus helemaal niets van..
Ieder jaar meer investeren om hun kaarten actueel te houden??
Onder welke steen heb jij gelegen?
apieslapie
2
quote:

TKR schreef op 26 jan 2019 om 20:58:


[...]
Jij snapt er dus helemaal niets van..
Ieder jaar meer investeren om hun kaarten actueel te houden??
Onder welke steen heb jij gelegen?


Inderdaad, ze werken naar volledig automatisch maps updaten, zwarte ridder is een oen!
SellTomtom
0
quote:

Vinovino schreef op 26 jan 2019 om 17:37:


[...]
Jawel, stond er wel, maar je moet begrijpend lezen dan.
Net als hoe Goddijn alles zegt, niemand snapt het, maar het staat er wel.
Alleen de echt slimme mensen snappen het dan.


Waar blijft de wijn?

www.youtube.com/watch?v=S063jmW9-aI
DerksVisie
0
quote:

Tom2HD schreef op 26 jan 2019 om 15:42:


[...]

Het verhaal van De Taeye over Google geeft mij weinig vertrouwen.
Verder mooie toekomstverhalen allemaal, maar er moet ook geld verdiend worden. Dat wordt nog steeds niet concreet gemaakt.
En als Google gratis gaat leveren, dan vraag ik mij af hoe belangrijk die data/privacy nog is voor de autofabrikanten.

Ik twijfel of TomToms stukje van de taart groot genoeg gaat zijn om de koers verder omhoog te helpen. En wat gaan al die mooie aangekondigde contracten opleveren? Of kosten ze alleen maar geld? Ik neig er steeds meer naar dat TomTom het beste jongetje van de klas wil zijn door te concurreren op prijs en op kwaliteit. Onder aan de streep blijft er dan niet veel over.
Weer een hele hoop vragen en een hele hoop twijfel.

Bij een volgende spike boven de acht gaat de helft van mijn aandelen eruit. Ik vind het risico niet meer in verhouding staan tot het verwachte rendement.


Ik vind het risico bij TomTom juist steeds kleiner worden (het aandeel wordt alleen maar goedkoper) Dus wat dat betreft blijf ik lekker zitten.

Maar als het bestuur dat soort opmerkingen gaat maken. Dan begrijp ik wel waarom het aandeel zo goedkoop is. Hoe kan je nou denken dat het moeilijk voor Google is om passende software voor in de auto te maken.

Brouwer285
0
@ff relativeren, vermoed dat die 160 M tegenover een afscrijving gaat staan dus die 160M zal dan geen effect op de nettowinst opleveren, wel een toename van cash. Op zich heeft TT een tamelijk schone luchtvrije balans volgens mij. Vind zelf dat ze iets teveel afgeschreven hebben over de jaren, aan de andere kant bied dit mogelijkheden voor de toekomst. Tevens is het verstandig om die 3,20 niet los te zien van consolidation of shares. Voorbeeld: er worden 100M aandelen uit de markt genomen voor een prijs van 7.5. Of wat dan ook, zal niet veel uitmaken, des te meer aandelen uit de markt genomen worden des te hoger de waarde van de overblijvende aandelen zal zijn. Er komt geen uitkering van 3.2 per aandeel, want dat is gewoon dividend.
Gaat nu over, het eigen vermogen, de totale marktkapitalisatie en de 750M die uitgekeerd wordt. Het huidig aantal uitstaande aandelen doet er niet meer toe volgens mij.
ff_relativeren
0
quote:

Brouwer285 schreef op 26 jan 2019 om 22:11:


@ff relativeren, vermoed dat die 160 M tegenover een afscrijving gaat staan dus die 160M zal dan geen effect op de nettowinst opleveren, wel een toename van cash. Op zich heeft TT een tamelijk schone luchtvrije balans volgens mij. Vind zelf dat ze iets teveel afgeschreven hebben over de jaren, aan de andere kant bied dit mogelijkheden voor de toekomst. Tevens is het verstandig om die 3,20 niet los te zien van consolidation of shares. Voorbeeld: er worden 100M aandelen uit de markt genomen voor een prijs van 7.5. Of wat dan ook, zal niet veel uitmaken, des te meer aandelen uit de markt genomen worden des te hoger de waarde van de overblijvende aandelen zal zijn. Er komt geen uitkering van 3.2 per aandeel, want dat is gewoon dividend.
Gaat nu over, het eigen vermogen, de totale marktkapitalisatie en de 750M die uitgekeerd wordt. Het huidig aantal uitstaande aandelen doet er niet meer toe volgens mij.

Hoi @ Brouwer285,

dan zal ik in het grafiekje 2 virtuele restwaardes opnemen voor het aandeel. 1 met kas-opbrengst uit Telematica, en 1 zonder kas-opbrengst uit Telematica.

Tot aan de dividend-datum blijft het grafiekje dan een beeld geven, in welke richting de virtuele restwaarde van het aandeel zich beweegt. In datzelfde tijdvenster blijft het huidig aantal aandelen relevant.

Wat er vanaf -en na- de dividenddatum gebeurt met een eventuele reverse stock split, is voor een eerste opzetje van het grafiekje niet meer interessant.

Voor de beleggers en de volgers is het m.i. ook niet interessant, omdat de nieuwe aandeelkoers na de reverse split geen andere waarde oplevert voor hun porto. Je hebt straks (na de reverse split) minder aandelen voor een andere beurskoers).


Met het 1x in de 2 weken updaten van een grafiekje laat ik vooral zien hoe de virtuele restwaarde van het aandeel TT zich ontwikkelt tot aan de reverse split. Zoals hierboven gezegd, met 2 verschillende virtuele restwaardes : 1 inclusief kas-opbrengst uit Telematica, en 1 zonder die kas-opbrengst.
boem!
2
quote:

marathon 11 schreef op 26 jan 2019 om 18:37:


Vraag is in hoeverre de A & E divisie juist gewaardeerd is. Geinvesteerd 5 miljard en jaarlijks 200-250 mio erbij en nu nog 500 miljoen waard? Ja als dat zo is dan zijn het oetlullen bij TT maar dat denk ik niet. Hier zit meer achter!!



Ik denk dat je met deze samenvatting precies aangeeft hoe TT nu gewaardeerd wordt op de beurs.
Een A&E bedrijf waar reeds meer dan 5 miljard in is geinvesteerd en nog jaarlijks investeringen nodig heeft van minimaal 200-250 mio wordt gewaardeerd aan 500 mio.
Ook de verkoop van haar peer HERE in 2015 aan BAD en de daarna toetredende participanten in HERE in 2017 ad gemiddeld 3 miljard geeft het geen hogere waarde dan de huidige 500 mio.

De reden moet je zoeken in de EPS die er met dit bedrijf wordt gemaakt.
Mogelijk dat er na alle jaren van verliezen bij dit onderdeel in 2018 voor het eerst een break-even situatie wordt bereikt.
Globaal gesproken kan je zeggen dat A&E break-even opereert bij een omzet van 500 mio.
Bij een te verwachten omzet van 1 miljard en een daaruit voortvloeiende netto winst van 250 mio komt de waarde in de buurt van de geinvesteerde waarde cq wat haar concurrent heeft opgebracht.(15* 250 mio).
Iedere miljard meer omzet levert extra 600 mio meer op aan netto winst.

Door alles in te zetten op het schaalbare bedrijfsplan van Maps+ voor SD(E)car en LBS neemt TT een enorm risico.
Juist vanwege de enorme bedragen die er rondzingen over te verwachten omzetten in dat segment heeft ervoor gezorgd dat alle grote partijen klaar wakker zijn om daarvan voor zichzelf een zo groot mogelijk stuk toe te eigenen.
Het produceren van HDmaps was en is nog kostbaar evenals het up to date houden van diezelfde maps.
Het vergezicht van die miljardenomzetten heeft vele startupps aangetrokken om daar een goedkoop alternatief voor te vinden.
Ook TT is zich daarvan bewust en investeert veel in het automatisch up to date houden van haar HDmaps.
De tijdsdruk die er nu bestaat in de markt om keuzes te maken is in het voordeel van TT. Enerzijds omdat zij via samenwerkingsverbanden met bijna alle potentiele klanten de werkbaarheid van haar oplossing kunnen aantonen en anderzijds dat binnen diezelfde tijd de kans op disruptie afneemt.

Het nadrukkelijk benoemen door TT van het toetreden door participanten zie ik als een bewijs dat men bij TT de realiteit niet uit het oog heeft verloren en men zich bewust is van de macht en kracht van de grootmachten.

Of de founders deze race afsluiten als oetlullen of als visionaires is nog volstrekt onzeker.

Voordeel is dat zij dicht op het vuur zitten en daaruit info verzamelen die haar een indruk zullen geven van haar kansen op dit terrein.

TT staat nu in de parkeerstand waarbij je je geen zorgen hoeft te maken over de waardering omdat die nu minder bedraagt dan de executiewaarde.

De komende twee jaar worden cruciaal in de typering voor later van deze FF.
Ik geef ze een gerede kans om te eindigen als visionaires.

Spannend wordt het zeker te beginnen bij de 4q cijfers over een dikke week.



Prop.
1
Ik heb een vraagje, ze hebben 10 jaar geleden tele atlas gekocht voor +/- 3 miljd. Zijn nu schulden vrij als ze geen geld verdiennen hoe zijn ze dan nu schulden vrij? Lijkt me gewoon dat ze boekhoudkundig alles aan het manipuleren zijn of klopt dit niet?
Was here
0
@martinmartin
Een ander niet te onderschatten punt is veiligheid. Wil de autonome auto een kans maken dan moet de technologie perfect zijn.

Mapleveranciers zijn een stukje van de puzzel. Ik verwacht om deze reden niet dat eindfabrikanten snel overstappen naar start ups. De koek zal grotendeels verdeeld worden onder de traditionele spelers. De beste en die wereldwijd een uniforme technologie kan aanbieden en ook nog betrouwbaar met de data omgaat zal marktleider worden.
de koe
1
The stock of TOMTOM NV ORDINARY SHARES NETHERLANDS (OTCMKTS:TMOAF) registered a decrease of 15.84% in short interest. TMOAF’s total short interest was 141,300 shares in January as published by FINRA. Its down 15.84% from 167,900 shares, reported previously. With 1,500 shares average volume, it will take short sellers 94 days to cover their TMOAF’s short positions.

The stock increased 4.64% or $0.4 during the last trading session, reaching $9.02. About 600 shares traded or 171.49% up from the average. TomTom N.V. (OTCMKTS:TMOAF) has 0.00% since January 26, 2018 and is . It has by 0.00% the S&P500.

TomTom N.V. develops and sells navigation and location solutions worldwide. The company has market cap of $2.06 billion. The firm operates through four divisions: Automotive, Licensing, Telematics, and Consumer. It currently has negative earnings. The Automotive segment offers maps, navigation software components, and connected services to OEMs and Tier1 head unit vendors.

More notable recent TomTom N.V. (OTCMKTS:TMOAF) news were published by: Investorideas.com which released: “GPS Technology Stocks: From Smartphone Games to Fitness Tracking to Medical Security and Safety – How GPS is Changing Our Lives – InvestorIdeas.com” on August 30, 2016, also Seekingalpha.com with their article: “TomTom’s Lofty Valuation Is More Than Justified Following Huge Opportunities In Telematics And Fitness – Seeking Alpha” published on May 28, 2015, Seekingalpha.com published: “Reuters: TomTom hires Deutsche Bank to consider strategic options – Seeking Alpha” on March 28, 2018. More interesting news about TomTom N.V. (OTCMKTS:TMOAF) were released by: Seekingalpha.com and their article: “TomTom: Smells Like Value – Seeking Alpha” published on March 27, 2016 as well as Investorplace.com‘s news article titled: “Uber’s New CEO Puts It on the Path to IPO — But Is It Time? – Investorplace.com” with publication date: December 05, 2017.
whatsonthorold.com/2019/01/26/whats-p...
4.772 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 ... 235 236 237 238 239 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18-okt-19 17:35
Koers 9,790
Verschil -0,300 (-2,97%)
Hoog 10,096
Laag 9,790
Volume 788.456
Volume gemiddeld 953.334
Volume gisteren 1.298.876