Pagina 3, rechter kolom (2/3 Managementsamenvatting):
mogelijk minder op tegen de nadelen van het niet volledig kunnen
benutten van schaalvoordelen.
Deze druk op de UPD is het sterkst indien de huidige spelers op de
postmarkt actief blijven en er parallelle bezorgnetwerken blijven
bestaan. Hierdoor verminderen immers de schaalvoordelen bij de
bezorging, hetgeen de grootste kostenpost in de productiekolom
betreft. Dit roept de vraag op of het huidige uitgangspunt van
netwerkconcurrentie nog opportuun is. Tegelijkertijd betreft het
UPD-segment slechts een klein gedeelte van de markt, is het nog
maar de vraag of het huidige voorzieningenniveau in de toekomst
gehandhaafd zal blijven, en dienen alle bedrijven op de markt de
kans te krijgen hun verdienmodellen aan te passen. Bovendien
zorgt de concurrentie in het zakelijke segment voor lagere prijzen,
keuzevrijheid en betere kwaliteit.
Voor de korte termijn, waarbij de inrichting van de UPD ongemoeid
wordt gelaten, zijn er enkele denkrichtingen te identificeren
die het publieke belang van betaalbaarheid van de UPD kunnen
borgen, rekening houdend met de belangen van bedrijven die
actief zijn in de postmarkt. De grootste efficiëntiewinsten en
daarmee minder druk op betaalbaarheid van de UPD zijn te
behalen bij de bezorging in niet-stedelijke gebieden. Bezorgkosten
zijn het grootste deel van de kosten in de keten en het is lastig om
niet-stedelijke gebieden rendabel te bedienen vanwege de lage
adressendichtheid. Er zou een hybride model kunnen ontstaan;
concurrentie waar het kan, samenwerking waar het moet.
Daarvoor zijn verschillende beleidsopties mogelijk die voor minder
dubbeling van vaste kosten kunnen zorgen, zoals een concessiemodel,
aanbestedingen of samenwerking op de bezorging in
bepaalde gebieden.
Op de langere termijn gaat de postmarkt mogelijk op in een
bredere bezorgmarkt. Het postnetwerk kan dan als springplank
dienen om de omslag te maken naar het aanbieden van andere
(logistieke) diensten. Verder zouden andere logistieke spelers,
nu nog niet actief in de postmarkt, delen van de postmarkt
kunnen gaan bedienen met hun eigen netwerken. Zoals in zoveel
markten zal het ene bedrijf slagen in deze transitie, het andere
wellicht niet. Over dit eindbeeld zijn de meeste marktpartijen,
belanghebbenden en experts het eens, over de wijze waarop deze
ontwikkeling vorm zal krijgen en de rol van de overheid hierbij zijn
de meningen verdeeld.
Een echte toekomstbestendige inrichting van de postmarkt vraagt
daarom om een reflectie op de publieke belangen die in de
toekomst nog geborgd dienen te zijn op de postmarkt en de rol
die concurrentie, toezicht en andere regelgeving hierbij in de
toekomst kunnen spelen. Niet alleen in de postsector, maar ook in