Je ziet dat bepaalde fondsen momenteel in de gratie zijn en het niet op kan - zie Tesla - en andere fondsen totaal uit de gratie zijn, zie Fugro, zie Shell. Speculanten maken daar verder handig gebruik van en versterken dit nog eens een keer. We mogen het blijkbaar niet over Tesla hebben op een Fugro draadje, maar het geeft volgens mij wel prima aan hoe de markt momenteel acteert.
Ik zie Fugro echt niet 123 failliet gaan:
- het bedrijf had voldoende cash om de crises door te komen en genereert ook cash,
- het bedrijf heeft een duidelijke onderliggende waarde, met haar schepen en kennis (wat ook niet impaired is),
- banken schieten er niets mee op als zij de stekker eruit trekken, integendeel,
- je krijgt geen 5 jarige opdrachten als je op omvallen staat,
- en je besteld dan ook geen nieuwe schepen.
Je ziet verder dat de impact (ziekte/dood) van het virus aan het afnemen is en volgens mij hebben we inmiddels het ergste wel achter ons. China heeft zich al weer redelijk hersteld en wel leren steeds meer met het virus te leven en te werken.
Dus als ik de leiding van Fugro was zou ik ook rustig werken aan het herstel van het track record van de onderneming en de financieringsopties onderzoeken terwijl de markt zich stabiliseert. Waarom zouden ze nu al iets gaan doen? Om de "aandeelhouders" van 100 aandelen die hier lopen te koeren tevreden te stellen?
Ik denk dan ook dat de herfinanciering niet zo onoverkomelijk probleem hoeft te worden, al zou het mij niets verbazen als het uit andere bronnen zoals China gaat komen. Ook het risico van een overname blijft op de loer liggen, al denk ik dat ze vertrouwen hebben in eigen koers en er nog steeds beschermingsconstructies zijn.
Zolang er geen nieuws is blijft dit fonds een speelballetje wat een beetje op en neer gaat. Q2 viel mij reuze mee en als Q3 zich vergelijkbaar ontwikkeld, zal het fonds geleidelijk weer in de gratie van de meer serieuze beleggers komen en gaan de shorters er met het herstel van het vertrouwen weer uit.
Het blijft vermoeiend om het koersverloop op dagbasis te volgen, want je wil het zo graag anders zien. Maar ik vrees dat dit het is en het een kwestie van wat langere adem is voordat de koers zich weer hortend en stotend begint te herstellen. Mijn enige vrees is, net als bij Shell, dat 3 (of 12) het nieuwe normaal is en dat we dus een koers van zeg 6 al hoog gaan vinden. De oude 60 moeten we aan de andere kant inmiddels echt wel vergeten......