Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Fiscale optimalisatie

14.273 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 ... 710 711 712 713 714 » | Laatste
TonyX
6
Het forfaitaire systeem is een prima systeem als men de spaarrente als uitgangspunt neemt, zoals Zalm en Vermeend dat initieel ook gedaan en voorgesteld hebben. Die spaarrente kan iedereen behalen bij nihil risico. Wie meer risico wil nemen dan is dat extra risico voor rekening van die persoon. De meeropbrengst is voor hem/haar, de verliezen ook.

Eerlijk simpel en geen gezeik over kosten, goede of slechte jaren, wel of niet gerealiseerde winsten etc. Back to the future VI

Alleen een percentage dat meebeweegt met de gemiddelde rente in het betreffende belastingjaar is nodig ipv een blindstaren op opbrengststabiliteit ten koste van alles incl. elke realiteitszin.......
TonyX
2
quote:

graham20 schreef op 13 augustus 2023 15:23:

Veb-directeur bepleit in de T. herinvoering 4% fictief rendement met tegenbewijs als rendement nul of minder is:

Niet helemaal duidelijk hoe dit betoog helpt bij de procedures die de Veb wil gaan ondersteunen waarbij het alles-over-een-kam-scheren nu juist onrechtmatig wordt geacht, zoals het door de Hoge Raad onrechtmatig werd geacht.
VEB betoog in de procedures: De spaarvariant moet gelden voor iedereen ongeacht de asset klasse waarin belegd is?
TonyX
9
Even een update inzake mijn lopende procedures

Beroep IB/PVV 2021 ligt bij de rechtbank na bezwaar---> ingebrekestelling niet tijdig nemen beslissing op bezwaar-afwijzing bezwaar en aanmelden zaak bij de rechtbank.. Kan gewoon digitaal via de site rechtspraak.nl. Kosten 50 euro en er zijn genoeg templates voor een beroep op internet te vinden.

Voor de jaren 2018-2020 verloopt de procedure middels verzoeken tot ambtshalve vermindering wat anders.
1. Direct na ontvangst van elke aanslag direct (binnen 6 weken) Bezwaar aangetekend,
2, Meegelopen in de algemeen bezwaar procedure, uitmondend in het Kerstarrest 2021
3. Juni 2022 bericht dat de bezwaren gegrond zijn verklaard door de Hoge Raad en ons rechtsherstel toekomt
4. Juli 2022 bericht dat de berekening conform de wet rechtsherstel 2022 in ons geval niet leidt tot een lagere aanslag.
5. Ons staat het vrij om als we het hier niet mee eens zijn een verzoek tot ambtshalve vermindering te doen.
Daar heb je per belastingjaar 5 jaar de tijd voor, voor 2018 is dat dus tot het eind van het jaar.
6. Even de ontwikkeling van de jurisprudentie afgewacht. Die was gunstig
7. 2 april 2023 verzoek om ambtshalve vermindering ingediend
8. niets meer gehoord, geen ontvangstbevestiging, reactie op verzoek kenbaar te maken welke gegevens men nog wilde hebben bij de belastingdienst om tot een aanslag op basis van daadwerkelijk genoten inkomsten te komen.
9. Na 6 weken ingebrekestelling gestuurd met overzicht daadwerkelijk verkregen inkomsten (jaaropgaven etc) en berekening welke verlaging geboden zou zijn om tot een daadwerkelijke belasting van 30% op de genoten inkomsten te komen.
10 Dan krijg je binnen5 werkdagen ineens iemand van de Belastingdienst aan de telefoon (ja-ja, ze zijn er nog wel). Die probeert je de massaalbezwaarplus procedure te laten afwachten en je ingebrekstelling te laten intrekken.
11. Binnen een week daarna krijg je een zeer algemeen standaard knippen en plakken besluit dat het verzoek is afgewezen omdat naar mening van de inspecteur de wet rechtsherstel voldoende compensatie biedt en . . Verder geen enkele verder toelichting hoe of op basis waarvan die inspecteur tot deze vaststelling is gekomen, geen weerlegging van ingebrachte feiten of getallen en geen tegen berekening.
12. Daarop gelijk in bezwaar gegaan tegen dit besluit met als belangrijkste formele bezwaar dat de besluitvorming niet voldoet aan het zorgvuldigheidsbeginsel arts. 3.2 Awb omdat uit niets blijkt dat de belastingdienst alle daarvoor relevante stukken, ons belang en onze daadwerkelijke genoten inkomens in box 3 bij haar afwegingen heeft betrokken. Idem op geen enkele wijze navolgbaar is gemaakt of geworden op welke gronden de inspecteur redelijkerwijze tot haar conclusie heeft kunnen en mogen komen dat het geboden rechtsherstel ook in onze situatie voldoende rechtsherstel bood. (art 3.46 Awb: plicht tot feitelijk navolgbare gemotiveerde besluiten) . Weer geen ontvangstbevestiging of enige reactie.
13. Deze week waren de 6 weken om op dat bezwaar een beslissing te nemen Opnieuw ingebrekestelling verstuurd

Het vervolg zal wel zijn dat ik binnen 5 dagen weer een junior medewerkster aan de lijn krijg met een standaard zwamverhaal zonder ergens op in te gaan en de weinig onderlegde bezwaarmaker in slaap te sussen. Vervolgens na aandringen binnen 5 dagen een afwijzing van het bezwaar met weer geen (dezelfde) motivatie.

Waarop ik dan (eindelijk) ook voor deze jaren in beroep kan gaan bij de belastingrechter bij de rechtbank Gelderland, en deze zaken om proces-economische redenen ter behandeling kan laten samenvoegen met het beroep tegen de aanslag 2021.

Het beroep tegen de afwijzing zal dan primair een vernietiging van het besluit tot afwijzing van het verzoek tot ambtshalve vermindering betreffen op de gronden dat dit besluit niet voldoet aan de in de Awb gestelde vereisten aan behoorlijk bestuur (zorgvuldigheid van de gemaakte afwegingen en ontbreken van iedere navolgbare motivatie bij het besluit) . Met vervolgens een verzoek aan de rechtbank om een vermindering van de aanslag vast te stellen waarbij de belastingdruk op de aantoonbaar genoten inkomsten uitkomt op de door de wetgever bedoelde percentage van 30% van de daadwerkelijk genoten inkomsten ipv 100%-300% belasting druk.

En daarbij kan simpel verwezen worden naar de afwegingen en een aantal soortgelijke vonnissen van deze rechtbank Gelderland.

Tot zover een update.
Paul1111
1
Tony,

Hartelijke dank voor je update. Dat je een volhouder bent was me al duidelijk.
En iemand die goed op de hoogte is van de hele materie.
Wordt vervolgd. Veel succes toegewenst.
En tzt hopelijk hier weer een update....

Een een update inzake mijn lopende procedures

Beroep IB/PVV 2021 ligt bij de rechtbank na bezwaar---> ingebrekestelling niet tijdig nemen beslissing op bezwaar-afwijzing bezwaar en aanmelden zaak bij de rechtbank.. Kan gewoon digitaal via de site rechtspraak.nl. Kosten 50 euro en er zijn genoeg templates voor een beroep op internet te vinden.

Voor de jaren 2018-2020 verloopt de procedure middels verzoeken tot ambtshalve vermindering wat anders.
1. Direct na ontvangst van elke aanslag direct (binnen 6 weken) Bezwaar aangetekend,
2, Meegelopen in de algemeen bezwaar procedure, uitmondend in het Kerstarrest 2021
3. Juni 2022 bericht dat de bezwaren gegrond zijn verklaard door de Hoge Raad en ons rechtsherstel toekomt
4. Juli 2022 bericht dat de berekening conform de wet rechtsherstel 2022 in ons geval niet leidt tot een lagere aanslag.
5. Ons staat het vrij om als we het hier niet mee eens zijn een verzoek tot ambtshalve vermindering te doen.
Daar heb je per belastingjaar 5 jaar de tijd voor, voor 2018 is dat dus tot het eind van het jaar.
6. Even de ontwikkeling van de jurisprudentie afgewacht. Die was gunstig
7. 2 april 2023 verzoek om ambtshalve vermindering ingediend
8. niets meer gehoord, geen ontvangstbevestiging, reactie op verzoek kenbaar te maken welke gegevens men nog wilde hebben bij de belastingdienst om tot een aanslag op basis van daadwerkelijk genoten inkomsten te komen.
9. Na 6 weken ingebrekestelling gestuurd met overzicht daadwerkelijk verkregen inkomsten (jaaropgaven etc) en berekening welke verlaging geboden zou zijn om tot een daadwerkelijke belasting van 30% op de genoten inkomsten te komen.
10 Dan krijg je binnen5 werkdagen ineens iemand van de Belastingdienst aan de telefoon (ja-ja, ze zijn er nog wel). Die probeert je de massaalbezwaarplus procedure te laten afwachten en je ingebrekstelling te laten intrekken.
11. Binnen een week daarna krijg je een zeer algemeen standaard knippen en plakken besluit dat het verzoek is afgewezen omdat naar mening van de inspecteur de wet rechtsherstel voldoende compensatie biedt en . . Verder geen enkele verder toelichting hoe of op basis waarvan die inspecteur tot deze vaststelling is gekomen, geen weerlegging van ingebrachte feiten of getallen en geen tegen berekening.
12. Daarop gelijk in bezwaar gegaan tegen dit besluit met als belangrijkste formele bezwaar dat de besluitvorming niet voldoet aan het zorgvuldigheidsbeginsel arts. 3.2 Awb omdat uit niets blijkt dat de belastingdienst alle daarvoor relevante stukken, ons belang en onze daadwerkelijke genoten inkomens in box 3 bij haar afwegingen heeft betrokken. Idem op geen enkele wijze navolgbaar is gemaakt of geworden op welke gronden de inspecteur redelijkerwijze tot haar conclusie heeft kunnen en mogen komen dat het geboden rechtsherstel ook in onze situatie voldoende rechtsherstel bood. (art 3.46 Awb: plicht tot feitelijk navolgbare gemotiveerde besluiten) . Weer geen ontvangstbevestiging of enige reactie.
13. Deze week waren de 6 weken om op dat bezwaar een beslissing te nemen Opnieuw ingebrekestelling verstuurd

Het vervolg zal wel zijn dat ik binnen 5 dagen weer een junior medewerkster aan de lijn krijg met een standaard zwamverhaal zonder ergens op in te gaan en de weinig onderlegde bezwaarmaker in slaap te sussen. Vervolgens na aandringen binnen 5 dagen een afwijzing van het bezwaar met weer geen (dezelfde) motivatie.

Waarop ik dan (eindelijk) ook voor deze jaren in beroep kan gaan bij de belastingrechter bij de rechtbank Gelderland, en deze zaken om proces-economische redenen ter behandeling kan laten samenvoegen met het beroep tegen de aanslag 2021.

Het beroep tegen de afwijzing zal dan primair een vernietiging van het besluit tot afwijzing van het verzoek tot ambtshalve vermindering betreffen op de gronden dat dit besluit niet voldoet aan de in de Awb gestelde vereisten aan behoorlijk bestuur (zorgvuldigheid van de gemaakte afwegingen en ontbreken van iedere navolgbare motivatie bij het besluit) . Met vervolgens een verzoek aan de rechtbank om een vermindering van de aanslag vast te stellen waarbij de belastingdruk op de aantoonbaar genoten inkomsten uitkomt op de door de wetgever bedoelde percentage van 30% van de daadwerkelijk genoten inkomsten ipv 100%-300% belasting druk.

En daarbij kan simpel verwezen worden naar de afwegingen en een aantal soortgelijke vonnissen van deze rechtbank Gelderland.

Tot zover een update.
[/quote]
HaBe
1
quote:

Paul1111 schreef op 19 augustus 2023 12:19:

Tony,

Hartelijke dank voor je update. Dat je een volhouder bent was me al duidelijk.
En iemand die goed op de hoogte is van de hele materie.
Wordt vervolgd. Veel succes toegewenst.
En tzt hopelijk hier weer een update....

Een een update inzake mijn lopende procedures

Beroep IB/PVV 2021 ligt bij de rechtbank na bezwaar---> ingebrekestelling niet tijdig nemen beslissing op bezwaar-afwijzing bezwaar en aanmelden zaak bij de rechtbank.. Kan gewoon digitaal via de site rechtspraak.nl. Kosten 50 euro en er zijn genoeg templates voor een beroep op internet te vinden.

Voor de jaren 2018-2020 verloopt de procedure middels verzoeken tot ambtshalve vermindering wat anders.
1. Direct na ontvangst van elke aanslag direct (binnen 6 weken) Bezwaar aangetekend,
2, Meegelopen in de algemeen bezwaar procedure, uitmondend in het Kerstarrest 2021
3. Juni 2022 bericht dat de bezwaren gegrond zijn verklaard door de Hoge Raad en ons rechtsherstel toekomt
4. Juli 2022 bericht dat de berekening conform de wet rechtsherstel 2022 in ons geval niet leidt tot een lagere aanslag.
5. Ons staat het vrij om als we het hier niet mee eens zijn een verzoek tot ambtshalve vermindering te doen.
Daar heb je per belastingjaar 5 jaar de tijd voor, voor 2018 is dat dus tot het eind van het jaar.
6. Even de ontwikkeling van de jurisprudentie afgewacht. Die was gunstig
7. 2 april 2023 verzoek om ambtshalve vermindering ingediend
8. niets meer gehoord, geen ontvangstbevestiging, reactie op verzoek kenbaar te maken welke gegevens men nog wilde hebben bij de belastingdienst om tot een aanslag op basis van daadwerkelijk genoten inkomsten te komen.
9. Na 6 weken ingebrekestelling gestuurd met overzicht daadwerkelijk verkregen inkomsten (jaaropgaven etc) en berekening welke verlaging geboden zou zijn om tot een daadwerkelijke belasting van 30% op de genoten inkomsten te komen.
10 Dan krijg je binnen5 werkdagen ineens iemand van de Belastingdienst aan de telefoon (ja-ja, ze zijn er nog wel). Die probeert je de massaalbezwaarplus procedure te laten afwachten en je ingebrekstelling te laten intrekken.
11. Binnen een week daarna krijg je een zeer algemeen standaard knippen en plakken besluit dat het verzoek is afgewezen omdat naar mening van de inspecteur de wet rechtsherstel voldoende compensatie biedt en . . Verder geen enkele verder toelichting hoe of op basis waarvan die inspecteur tot deze vaststelling is gekomen, geen weerlegging van ingebrachte feiten of getallen en geen tegen berekening.
12. Daarop gelijk in bezwaar gegaan tegen dit besluit met als belangrijkste formele bezwaar dat de besluitvorming niet voldoet aan het zorgvuldigheidsbeginsel arts. 3.2 Awb omdat uit niets blijkt dat de belastingdienst alle daarvoor relevante stukken, ons belang en onze daadwerkelijke genoten inkomens in box 3 bij haar afwegingen heeft betrokken. Idem op geen enkele wijze navolgbaar is gemaakt of geworden op welke gronden de inspecteur redelijkerwijze tot haar conclusie heeft kunnen en mogen komen dat het geboden rechtsherstel ook in onze situatie voldoende rechtsherstel bood. (art 3.46 Awb: plicht tot feitelijk navolgbare gemotiveerde besluiten) . Weer geen ontvangstbevestiging of enige reactie.
13. Deze week waren de 6 weken om op dat bezwaar een beslissing te nemen Opnieuw ingebrekestelling verstuurd

Het vervolg zal wel zijn dat ik binnen 5 dagen weer een junior medewerkster aan de lijn krijg met een standaard zwamverhaal zonder ergens op in te gaan en de weinig onderlegde bezwaarmaker in slaap te sussen. Vervolgens na aandringen binnen 5 dagen een afwijzing van het bezwaar met weer geen (dezelfde) motivatie.

Waarop ik dan (eindelijk) ook voor deze jaren in beroep kan gaan bij de belastingrechter bij de rechtbank Gelderland, en deze zaken om proces-economische redenen ter behandeling kan laten samenvoegen met het beroep tegen de aanslag 2021.

Het beroep tegen de afwijzing zal dan primair een vernietiging van het besluit tot afwijzing van het verzoek tot ambtshalve vermindering betreffen op de gronden dat dit besluit niet voldoet aan de in de Awb gestelde vereisten aan behoorlijk bestuur (zorgvuldigheid van de gemaakte afwegingen en ontbreken van iedere navolgbare motivatie bij het besluit) . Met vervolgens een verzoek aan de rechtbank om een vermindering van de aanslag vast te stellen waarbij de belastingdruk op de aantoonbaar genoten inkomsten uitkomt op de door de wetgever bedoelde percentage van 30% van de daadwerkelijk genoten inkomsten ipv 100%-300% belasting druk.

En daarbij kan simpel verwezen worden naar de afwegingen en een aantal soortgelijke vonnissen van deze rechtbank Gelderland.

Tot zover een update.
[/quote] Geweldig, wat een energie steek je hierin en terecht. Volhouden topper!
HaBe
4
Zolang de overheid zich niet kan verantwoorden over de besteding van ONS geld leven ze in overvloed. Ze zijn miljarden kwijt maar boeit ze niet. Gewoon meer belasting innen. Nederland kan zich deze service organisatie niet meer permitteren.
objectief
0
quote:

HaBe schreef op 19 augustus 2023 12:31:

Zolang de overheid zich niet kan verantwoorden over de besteding van ONS geld leven ze in overvloed. Ze zijn miljarden kwijt maar boeit ze niet. Gewoon meer belasting innen. Nederland kan zich deze service organisatie niet meer permitteren.
"'ONS" geld? Het is vnl. ieder voor zich; wat jij aan belasting betaalt boeit me totaal niet.
objectief
0
quote:

Tony B schreef op 19 augustus 2023 10:43:

Even een update inzake mijn lopende procedures

Beroep IB/PVV 2021 ligt bij de rechtbank na bezwaar---> ingebrekestelling niet tijdig nemen beslissing op bezwaar-afwijzing bezwaar en aanmelden zaak bij de rechtbank.. Kan gewoon digitaal via de site rechtspraak.nl. Kosten 50 euro en er zijn genoeg templates voor een beroep op internet te vinden.

Hopelijk ben je de enige Nederlander met een belastingkronkel.
Laat die belastingambtenaren met rust, zoveel verdienen ze nu ook weer niet.
HaBe
2
quote:

objectief schreef op 19 augustus 2023 13:38:

[...]

"'ONS" geld? Het is vnl. ieder voor zich; wat jij aan belasting betaalt boeit me totaal niet.
Met alle respect; wat jij vindt boeit mij ook totaal niet. Binnenkort mag je weer groen links stemmen...
TonyX
2
quote:

objectief schreef op 19 augustus 2023 13:44:

[...]

Hopelijk ben je de enige Nederlander met een belastingkronkel.
Laat die belastingambtenaren met rust, zoveel verdienen ze nu ook weer niet.
Las net in het bericht boven het door mij gequote bericht van jou dat het jou totaal niet boeide wat een ander aan belasting betaalde. Dus waar maak je je druk over?
TonyX
4
quote:

A3aan schreef op 19 augustus 2023 11:59:

en wat bent u er nu mee opgeschoten?
Geduld is bij geschillen met de overheid een schone zaak. We zullen zien of we al deze zaken de komende 9 maanden afgerond kunnen krijgen.

Als er echter geen mensen of organisaties zijn die het lef hebben om het voortouw te nemen verandert er zeker niets. Ook zal dan de overheid proberen de mening van de Hoge Raad zolang mogelijke te negeren.

Bijvoorbeeld zoals nu door forfaitaire fictie % elk jaar maar te blijven opvoeren ter behoud van fiscale opbrengsten en "gemak van de uitvoering".

Zelfs nu de rechterlijke macht al voor de 2ex heeft geconstateerd dat met haar bovenmatige fictieve inkomstenschattingen de rechten van de burgers, welke de overheid ook dient te borgen, blijft schenden.
Han 2
0
En dat alles is te danken aan de sukkels die dachten dat ze op hun spaargeld in BOX 3 teveel belasting betaalden, excuus, ieder zijn eigen mening en gedoe, en als het je hier niet bevalt dan mag je gewoon vertrekken naar een ander en beter land, helaas die bestaan volgens mij niet. En niet direct op die toetsen zitten slaan, rustig een beetje. Vroeger was het slechts inkt op papier, nu dus bits en bytes. Er verandert niet zoveel.
TonyX
4
quote:

objectief schreef op 19 augustus 2023 13:44:

[...]

Hopelijk ben je de enige Nederlander met een belastingkronkel.
Laat die belastingambtenaren met rust, zoveel verdienen ze nu ook weer niet.
Ooh ja, inmiddels liggen er al meer dan een half tot driekwart miljoen bezwaarschriften bij de fiscus. Dus die hoop dat ik de enige ben kun je vrees ik wel laten varen. Zou hen meer betalen tot minder bezwaarschriften leiden? Interessante kronkel.
Paul1111
3
Wat weer een niets zeggende, toevoegende lees, domme reactie....

Quote alias=objectief id=14960496 date=202308191344]
[...]

Hopelijk ben je de enige Nederlander met een belastingkronkel.
Laat die belastingambtenaren met rust, zoveel verdienen ze nu ook weer niet.
[/quote]
TonyX
2
quote:

Han 2 schreef op 19 augustus 2023 17:22:

En dat alles is te danken aan de sukkels die dachten dat ze op hun spaargeld in BOX 3 teveel belasting betaalden, excuus, ieder zijn eigen mening en gedoe, en als het je hier niet bevalt dan mag je gewoon vertrekken naar een ander en beter land, helaas die bestaan volgens mij niet. En niet direct op die toetsen zitten slaan, rustig een beetje. Vroeger was het slechts inkt op papier, nu dus bits en bytes. Er verandert niet zoveel.
Die spaargeld sukkels mag je dankbaar zijn, anders moest je volgend jaar over een fictief inkomen van 6-8% op je aandeeltjes en obligaties belasting betalen.

Maar als jij nu blijft en braaf die 8% betaalt, dan blijf ik ook en betaal waarschijnlijk een stuk minder.

Wie is daarmee hier dan eigenlijk de echte sukkel...........? haha
TonyX
0
En voor wie vast een inkijkje wil hebben voor de plannen met Prinsjesdag 2023. Een lijstje mogelijke opties om nog meer geld binnen te harken: de fiscale maatregelen lijst 2023: www.rijksfinancien.nl/sites/default/f...

Inhoudsopgave
Inleiding ............................................................................................................................ 1
1.0 Arbeid & inkomen .......................................................................................................... 8
1.1 Afschaffen giftenaftrek in de inkomstenbelasting ............................................................ 8
1.2 Afschaffen geven uit de vennootschap (giftenaftrek vennootschapsbelasting) ..................... 9
1.3 Afschaffen culturele multiplier in de giftenaftrek ........................................................... 10
1.4 Afschaffen keuzeregeling partiële buitenlandse belastingplicht ........................................ 11
1.5 Afschaffen vrijstelling uitkering bij 25- of 40-jarig dienstjubileum ................................... 12
1.6 Fiscalisering AOW ..................................................................................................... 13
1.7 Arbeidskorting generiek verlagen en het afbouwpercentage wordt afgeschaft ................... 14
1.8 Equivalentiefactoren toepassen op de hoogte heffingskortingen ...................................... 15
1.9 Aftrekposten omzetten in heffingskortingen ................................................................. 16
1.10 Afschaffen afbouw algemene heffingskorting (AHK) door aanpassing van de tariefstructuur
.................................................................................................................................... 17
1.11 Verlagen aftoppingsgrens pensioensparen naar € 60.000 ............................................. 18
1.12 Verlagen aftoppingsgrens pensioensparen naar € 80.000 ............................................. 19
1.13 Afschaffen vrijstelling box 3 voor nettopensioen en nettolijfrente .................................. 20
1.14 MKB-winstvrijstelling afschaffen ................................................................................ 21
1.15 Zelfstandigenaftrek afschaffen .................................................................................. 22
1.16 Startersaftrek afschaffen ......................................................................................... 23
1.17 Startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid afschaffen ..................................................... 24
1.18 Aftrek speur- en ontwikkelingswerk (S&O-aftrek) afschaffen ........................................ 25
1.19 Meewerkaftrek afschaffen ........................................................................................ 26
1.20 Stakingsaftrek afschaffen ......................................................................................... 27
1.21 Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) afschaffen.................................................... 28
2.0 Vermogen................................................................................................................... 29
2.1 Afschaffing vrijstelling going concernwaarde in de bedrijfsopvolgingsfaciliteit voor de schenk-
en erfbelasting ............................................................................................................... 29
2.2 Gelijktrekken tarieven kinderen en kleinkinderen schenk- en erfbelasting ........................ 30
2.3 Hoger tarief grote vermogens en aanpassing vrijstellingen erfbelasting ........................... 31
2.4 Familiebegrippen in de schenk- en erfbelasting............................................................. 32
2.5 Afschaffen vrijstelling en heffingskorting voor groen sparen en groen beleggen in box 3 .... 33
2.6 Verlaging going concernwaarde vrijstelling bedrijfsopvolgingsregeling naar 25% en aftoppen
op € 5 mln. ................................................................................................................... 34
2.7 Afschaffen startervrijstelling OVB ................................................................................ 35
2.8 Afschaffen verlaagd tarief woning niet-starters OVB ...................................................... 36
2.9 Afschaffen verlaagd tarief woning niet-starters en startersvrijstelling OVB ....................... 37
2.10 Het vrijstellen van woningen als hoofdverblijf voor de overdrachtsbelasting ................... 38
2.11 Verlagen drempel € 700.000 wet excessief lenen tot € 17.500...................................... 39
2.12 Afschaffen uitzondering eigenwoningschuld wet excessief lenen .................................... 40
2.13 Verlagen drempel € 700.000 tot € 17.500 en afschaffen uitzondering eigenwoningschuld
wet excessief lenen ........................................................................................................ 41
5
2.14 Verhogen tarief tweede schijf box 2 naar 35% ............................................................ 42
2.15 Verlagen algemene tarief vennootschapsbelasting naar EU-gemiddelde van 25,1% ......... 43
2.16 Invoeren van een toptarief in box 3 vanaf een inkomen van € 50.000 ........................... 44
2.17 Afschrijving gebouwen in eigen gebruik in de IB beperken tot de WOZ-waarde ............... 45
2.18 Afschaffen verlaagde tarief vennootschapsbelasting (VPB) ........................................... 46
TonyX
0
3.0 Klimaat ...................................................................................................................... 47
3.1 Invoeren consumptiebelasting vlees ............................................................................ 47
3.2 Horizon CO2-heffing industrie verlengen: Netto 0 in 2038.............................................. 48
3.3 Nationaal afschaffen fiscale fossiele vrijstellingen op niet-energetisch gebruik van aardgas en
minerale oliën ................................................................................................................ 49
3.4 Circulaire plastic heffing ............................................................................................ 50
3.5 Nox-heffing industrie................................................................................................. 51
3.6 Aanscherping CO2-heffing afvalverbranding.................................................................. 52
3.7 Verhogen afvalstoffenbelasting met 10% ..................................................................... 53
3.8 Opt-in EU ETS 1 van afvalverbrandingsinstallaties en lachuitstoot ................................... 54
3.9 Brede opt-in ETS2 voor alle fossiele brandstoffen. ........................................................ 55
3.10 Verhogen minimum CO2-prijs voor elektriciteitsopwekking en CO2-heffing industrie in 2030
.................................................................................................................................... 56
3.11 Tarieven energiebelasting aardgas en elektriciteit aanpassen naar CO2-intensiteit .......... 57
3.12 Minder degressiviteit energiebelasting ....................................................................... 58
3.13 Afschaffen vrijstelling voor metallurgische en mineralogische procedés in de
energiebelasting............................................................................................................. 59
3.14 Beperken inputvrijstelling energiebelasting aardgas .................................................... 60
3.15 Afschaffen verlaagd energiebelastingtarief glastuinbouw .............................................. 61
3.16 Introductie emissiebelasting glastuinbouw ................................................................. 62
3.17 Afschaffen vrijstelling duaal en non-energetisch gebruik kolen (kolenbelasting) .............. 63
3.18 Introductie van een apart energiebelastingtarief voor waterstof .................................... 64
3.19 Aanscherping CO2-heffing industrie: 2 / 4 Mton extra reductie t.o.v. Voorjaarsnota 2023 65
3.20 Vervallen van heffingsplafond (na 300 m³ geen belasting meer) voor leidingwaterbelasting
.................................................................................................................................... 66
3.21 Verhogen leidingwaterbelasting van 0,42 euro per m³ naar 0,84 per cent per m³ ........... 67
3.22 Verhogen accijns op fossiele brandstoffen met 10% .................................................... 68
3.23 Afschaffen teruggaafregelingen voor religieuze- en non-profitinstelling in de EB ............. 69
4.0 Mobiliteit .................................................................................................................... 70
4.1 Afschaffen verlaagd tarief bestelauto ondernemers in de motorrijtuigenbelasting .............. 70
4.2 Verhogen dieseltoeslag motorrijtuigenbelasting ............................................................ 71
4.3 Afschaffen kwart- en halftarieven in de motorrijtuigenbelasting ...................................... 72
4.4 Afschaffen vrijstelling motorrijtuigenbelasting voor taxi of OV ........................................ 73
4.5 Afschaffen vrijstelling motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 40 jaar ............. 74
4.6 Afschaffen vrijstellingen motorrijtuigenbelasting voor bijzondere voertuigen .................... 75
4.7 Progressiever tarief in de motorrijtuigenbelasting, zodat voor zwaardere auto’s, onder andere
SUV’s een hoger tarief moet worden betaald ..................................................................... 76
6
4.8 40% korting in de motorrijtuigenbelasting voor emissievrije auto’s in de periode 2026-2030
.................................................................................................................................... 77
4.9 Bpm-verhoging van 100% vanaf 2025 voor personenauto’s met verbrandingsmotor ......... 78
4.10 Bpm-verhoging van 100% vanaf 2025 voor bestelauto’s met verbrandingsmotor ............ 79
4.11 Afschaffen teruggaafregelingen bpm ......................................................................... 80
4.12 Hervormen grondslag bpm naar gewicht .................................................................... 81
4.13 Bpm-tarieven PHEV verhogen ................................................................................... 82
4.14 Verlagen van de onbelaste kilometervergoeding woon-werkverkeer naar € 0,12 ............. 83
4.15 Afschaffen onbelaste reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer .............................. 84
4.16 Vrachtwagenheffing uitbreiden naar alle wegen .......................................................... 85
4.17 Verhoging gemiddeld tarief vrachtwagenheffing naar 30 cent/km .................................. 86
4.18 Gecombineerde uitbreiding van de vrachtwagenheffing naar alle wegen en tariefstijging
naar gemiddeld 30 cent/km ............................................................................................. 87
4.19 Wegenvignet voor bestel- en personenauto’s introduceren ........................................... 88
4.20 Afschaffen terugsluis vrachtwagenheffing ................................................................... 89
4.21 Transferpassagiers in de vliegbelasting betrekken (laag tarief) ..................................... 90
4.22 Transferpassagiers in de vliegbelasting betrekken (hoog tarief) .................................... 91
4.23 Gewichtsgrens vliegbelasting van 8.616 kg naar 5.700 kg verlagen om meer passagiers van
privévliegtuigen in de heffing te betrekken ........................................................................ 92
4.24 Vrachtvliegtuigen in de heffing van de vliegbelasting betrekken .................................... 93
4.25 Doorzetten invoeren Betalen naar Gebruik ................................................................. 94
TonyX
0
5.0 Landbouw................................................................................................................... 95
5.1 Emissiebelasting veehouderij/Belasting per stuk vee ..................................................... 95
5.2 Herinvoeren grondwaterbelasting ............................................................................... 96
5.3 Belasting op kunstmest ............................................................................................. 97
5.4 Afschaffen verlaagd btw-tarief sierteelt (verhogen naar 21%) ........................................ 98
5.5 Verhogen verlaagde btw-tarief agrarische inputgoederen (verhogen naar 21%) ............... 99
5.6 Belasting op gewasbeschermingsmiddelen ..................................................................100
5.7 Landbouwvrijstelling afschaffen met overgangsrecht ....................................................101
5.8 Belasting op het houden van dieren ...........................................................................102
6.0 Verlaagde btw-tarieven ...............................................................................................103
6.1 Afschaffen verlaagd btw-tarief voedingsmiddelen en water (verhogen naar 21%) ............103
6.2 Afschaffen verlaagd btw-tarief geneesmiddelen en hulpmiddelen (verhogen naar 21%) ....104
6.3 Afschaffen verlaagd btw-tarief culturele goederen en diensten (verhogen naar 21%) .......105
6.4 Afschaffen verlaagd btw-tarief arbeidsintensieve diensten (verhogen naar 21%) .............106
6.5 Afschaffen verlaagd btw-tarief personenvervoer (verhogen naar 21%) ...........................107
6.6 Afschaffen verlaagd btw-tarief logiesverstrekking (verhogen naar 21%) .........................108
6.7 Verhogen verlaagde btw-tarief naar 12%....................................................................109
7.0 Woningmarkt .............................................................................................................110
7.1 Afbouwen hypotheekrenteaftrek (HRA) via aftopping aftrekbare schuld ..........................110
7.2 Afbouwen hypotheekrente via grondslagversmalling.....................................................111
7.3 Afbouwen hypotheekrenteaftrek (HRA) via tarief .........................................................112
7
7.4 Afschaffen geen of een kleine eigenwoningschuld (Wet Hillen) .......................................113
7.5 Differentiëren EWF: extra tarief voor woningen met een WOZ-waarde > gemiddelde WOZ <
Villagrens .....................................................................................................................114
7.6 Verhogen eigenwoningforfait (EWF) naar 2,75% ..........................................................115
7.7 Aanpassen regeling tijdelijke verhuur eigen woning .....................................................116
8.0 Overig .......................................................................................................................117
8.1 Afschaffen verlaagd tarief accijns kleine brouwers........................................................117
8.2 Afschaffen vrijstelling WOM overdrachtsbelasting (OVB) ...............................................118
8.3 Afschaffen aftrek specifieke zorgkosten ......................................................................119
8.4 Verhogen onbelaste reiskostenvergoeding met 1 cent per kilometer ...............................120
8.5 Verhogen kansspelbelasting met 1% ..........................................................................121
8.6 Vrijstelling voor verzekeringen van luchtvaartuigen......................................................122
8.7 Afschaffen uitzondering zuivel- en sojadranken in verbruiksbelasting .............................123
8.8 Verhogen accijns op alcoholhoudende dranken met 10% ..............................................124
8.9 Verhogen accijns op tabak met 10% ..........................................................................125
8.10 Gebruikelijk loon vaststellen per sector .....................................................................126
8.11 Waarderingsvoorschrift kansspelbelasting: prijzen in natura ........................................127
8.12 Invoeren aandelenhoudersregister ...........................................................................128
8. 13 Intensiveren budget energie-investeringsaftrek (EIA) ................................................129
8.14 Afschaffen willekeurige afschrijving zeeschepen .........................................................130
9.0 Fundamentele herzieningen .........................................................................................131
9.1 Toekomst toeslagenstelsel ........................................................................................131
9.2 Uitkeerbare heffingskortingen ...................................................................................132
9.3 Introductie vastgoedbelasting ...................................................................................133
9.4 Brede vermogensbelasting over vermogen box 1, 2 en 3 ..............................................134
9.5 Het belasten van de waardeontwikkeling eigen woning .................................................135
9.6 Verruiming gemeentelijke belastinggebied ..................................................................136
9.7 Inwonerschapsfictie voor inkomstenbelasting na emigratie (exit-heffing) ........................137

Er valt nog heel veel fiscaal te optimaliseren................................. voor de regering.
CIT
0
quote:

Tony B schreef op 21 augustus 2023 16:17:

En voor wie vast een inkijkje wil hebben voor de plannen met Prinsjesdag 2023. Een lijstje mogelijke opties om nog meer geld binnen te harken: de fiscale maatregelen lijst 2023:
Heeft weinig (tot niks) met Prinsjesdag te maken. Het demissionaire kabinet zal (waarschijnlijk) met een beperkt aantal fiscale maatregelen komen. Geeft partijen wel de kans voor de verkiezingen keuzes te maken; te betwijfelen valt of dit in grote mate gedaan zal worden.
14.273 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 ... 710 711 712 713 714 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
901,39  +1,33  +0,15%  13:06
 Germany40^ 18.504,00 +0,40%
 BEL 20 4.033,13 +0,92%
 Europe50^ 5.042,10 +0,52%
 US30^ 38.877,94 +0,06%
 Nasd100^ 18.067,85 -0,16%
 US500^ 5.181,30 -0,13%
 Japan225^ 38.242,16 -1,21%
 Gold spot 2.317,81 +0,16%
 EUR/USD 1,0753 -0,04%
 WTI 77,63 -1,06%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

VIVORYON THER... +5,33%
Air France-KLM +4,47%
Ahold Delhaize +4,07%
AMG Critical ... +3,99%
Heineken +2,45%

Dalers

ForFarmers -2,45%
Philips Konin... -1,69%
BESI -1,68%
OCI -1,67%
JUST EAT TAKE... -1,59%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront