SBM Offshore « Terug naar discussie overzicht

SBM Offshore - on topic - januari 2017

68 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 | Laatste
WA1985
0
quote:

yedemirc schreef op 25 januari 2017 13:53:

Kun je de tekst kopieren aub? ;)
SBM Offshore is met een koerssprong van ruim 5% de grootste stijger in de AEX, die vrijwel onveranderd staat. De handelsvolumes zijn uitzonderlijk hoog. SBM Offshore zou mogelijk profiteren van een artikel in het vakblad Upstream dat bericht over de aanbesteding van het grote Libra-olieveld voor de kust van Brazilië. Volgens analisten van ABN Amro is het stuk 'mild positief' voor SBM Offshore. Petrobras, de Braziliaanse staatsoliemaatschappij zou de tender een paar weken willen uitstellen, om zo ook SBM Offshore te kunnen laten meedoen. Het artikel suggereert daarmee dat een deal tussen SBM Offshore en de Braziliaanse autoriteiten over een definitieve schikking in het omvangrijke corruptieschandaal nabij zou zijn

Daarnaast zou de Braziliaanse scheepsbouwvereniging Sinaval de aanbesteding willen tegenhouden totdat Petrobras zich houdt aan lokale regels voor de inkoop van lokale diensten. Petrobras zou daarvoor een ontheffing hebben, maar Sinaval wil dat de tender pas doorgaat als die ontheffing wordt opgeheven. Hoewel dat tot vertraging zou kunnen leiden, zou het volgens ABN Amro ook mild positief voor SBM Offshore kunnen zijn, omdat het bedrijf eigenaar is van een lokale werf in Brazilië.

Herstel

De koersstijging van SBM volgt ook op een aanbeveling van analisten van NIBC Markets. Die plaatsten het aandeel van de toeleverancier voor de olie-industrie vrijdagochtend op zijn lijst met de zeven favoriete Nederlandse aandelen voor 2017. SBM kruipt uit het dal, zo concludeerde NIBC.

SBM Offhore maakt zogeheten FPSO's. Deze Floating Production Storage and Offloading-units zijn omgebouwde reuzentankers die op zee aardolie en aardgas kunnen opslaan en verwerken. Doordat oliemaatschappijen vanwege de lage olieprijs massaal hun investeringen uitstellen, zijn er nu geen orders voor deze kolossale FPSO's.

Bij de kwartaalcijfers in november zei het bedrijf de eerste signalen te zien van herstel in de markt. Weliswaar zijn er weinig orders, maar de interesse 'neemt toe', aldus SBM eind vorig jaar. NIBC concludeert dat SBM het ergste achter de rug heeft en dat de financiële situatie 'erg solide' is. Ook werd gerept van positieve verwachtingen voor de lange termijn.

Schikkingen

NIBC heeft SBM een koersdoel meegegeven van € 19, nog altijd ver verwijderd van de huidige koers van iets boven €15. De komende twee jaar zijn er verschillende projecten in de olie-industrie 'te vergeven'. 'In veel daarvan is SBM een grote kanshebber. Daarmee is ons koersdoel nog steeds conservatief', aldus NIBC. In juli 2007, voor de crisis, piekte de koers op €?29,55. In 2011 stond de koers nog boven de €?20.

De voorbije jaren heeft het bedrijf honderden miljoenen uitgegeven aan schikkingen. Zo schikte SBM Offshore in maart 2013 voor $ 470 mln om van het Noorse nachtmerrieproject Yme af te komen. Daarnaast betaalde het in november 2014 nog eens $?240 mln voor een schikking aan het Openbaar Ministerie voor omkoping in Angola, Equatoriaal Guinea en Brazilië. Er loopt nog een zaak tegen SBM in Brazilië.
Kostunrix
0
We wisten het al dankzij ff-relativeren, maar in het FD staat een mooi overzicht van alle "verborgen" shorts onder de 0,5%. Voor SBM is het 1,94% wat een totale shortpositie geeft van 6,96%. Nog steeds aanzienlijk dus.

fd.nl/beurs/1184601/slippertje-afm-le...

Overigens kan het percentage shorters nog groter zijn omdat de posities totm 0,2% niet zijn meegenomen in het overzicht.
[verwijderd]
0
Genieten dat die shorters bij SBM vol op hun snufferd gaan, ook al zit ik er zelf momenteel niet in. En al die hel en verdoemenis prekers toen de koers rond 8-10 euro stond.

Mooi bedrijf is het.
Ruud, Frankrijk
0
quote:

Kostunrix schreef op 26 januari 2017 08:39:

We wisten het al dankzij ff-relativeren, maar in het FD staat een mooi overzicht van alle "verborgen" shorts onder de 0,5%. Voor SBM is het 1,94% wat een totale shortpositie geeft van 6,96%. Nog steeds aanzienlijk dus.

fd.nl/beurs/1184601/slippertje-afm-le...

Overigens kan het percentage shorters nog groter zijn omdat de posities totm 0,2% niet zijn meegenomen in het overzicht.
Sinds oktober 2013 hebben we niet meer zo hoog gestaan als nu. De koers en wij hebben best wel geleden onder de acties van shorters. Nu is het hun beurt en van harte gegund :-)

Have fun
[verwijderd]
0
Heb even nagekeken en gekocht in November 2012 op 9,999....heeft lang geduurd maar ik zet een verkooporder in op circa 15,30
totoo
0
quote:

Ruud, Frankrijk schreef op 26 januari 2017 11:19:

[...]
Sinds oktober 2013 hebben we niet meer zo hoog gestaan als nu. De koers en wij hebben best wel geleden onder de acties van shorters. Nu is het hun beurt en van harte gegund :-)

Have fun
..15...14...13.. countdown !

Rien ne va plus.. binnenkort is deze aandeel koers waarde niet meer van u !
Ruud, Frankrijk
0
quote:

totoo schreef op 26 januari 2017 15:56:

[...]

..15...14...13.. countdown !

Rien ne va plus.. binnenkort is deze aandeel koers waarde niet meer van u !
"Rien ne va plus", mooi gezegd en daar houden we ons aan.
Tegen de tijd dat we volgens jouw reeks(ik neem voor het gemak aan dat dat maanden zijn) op 0 staan, staan die 9000 van mij op 19 en dat klinkt heel aantrekkelijk, met daarbij ook nog eens twee dividend uitkeringen.
Ik kan niet zeggen "sans racune" als ik me de sippe gezichten van de shorters inbeeld. Ik heb tenslotte vaak genoeg sip gekeken.

Have fun.
68 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:02
Koers 14,130
Verschil +0,030 (+0,21%)
Hoog 14,240
Laag 14,100
Volume 276.407
Volume gemiddeld 532.119
Volume gisteren 379.487

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront