Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Koffiepraatjes

3.411 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 ... 167 168 169 170 171 » | Laatste
DeZwarteRidder
0

Ronald Gans had naar zijn vrouw moeten luisteren

Hij begon een maatpakkenwinkel op de Amsterdamse Zuidas en ging failliet. Ronald Gans schreef er een boek over, met 110 lessen. Als hij zichzelf één ding verwijt, is het zijn naïviteit.

www.fd.nl
Jorry
0
Doodsbedreiging columnist Özcan Akyol .Je hoeft z`n irritante vent niet direct met de dood te bedriegen.
voda
0
Maximaal 100 op de snelweg? Dit betekent het voor jou als automobilist

Worden auto's veel zuiniger als ze nog maar 100 kilometer per uur mogen rijden? Kost de snelheidsverlaging meer reistijd? Onze autoredactie geeft antwoord op prangende vragen over de vandaag aangekondigde, rigoureuze maatregel om de stikstof terug te dringen.

Roland Tameling 13-11-19, 12:30 Laatste update: 14-11-19, 08:33

1. Scheelt langzamer rijden brandstof (en dus geld)?
Ja. Een auto met een brandstofmotor moet doorgaans beduidend harder werken om een snelheid van 130 kilometer per uur aan te houden. Bovendien is de luchtweerstand (de moeite die een auto moet doen om door de lucht te ‘snijden’) hoger dan bij 100 kilometer per uur. Die twee aspecten zie je terug aan de pomp. Sommige modellen zijn zelfs zo’n 30 procent minder zuinig bij de hogere snelheid, dus voor je portemonnee is die snelheidsverlaging eigenlijk alleen maar goed nieuws.

2. En hoe zit dat bij een elektrische auto?
Voor elektrische auto’s (EV’s) geldt hetzelfde: bij 130 kilometer per uur verbruikt een EV significant meer energie dan bij 100. Volgens verschillende onderzoeken ligt de meest zuinige snelheid zelfs rond de 90 kilometer per uur. Over het algemeen geldt: hoe harder je rijdt, hoe sneller de actieradius vermindert en hoe vaker je dus moet laden. Ook hier heeft de luchtweerstand de belangrijkste invloed. Op één punt scoren auto’s op batterijen echter wel beter dan brandstofmodellen: omdat er ongeacht de snelheid geen uitlaatgas uit de auto komt, is een e-auto dus ook niet ‘viezer’ bij hogere snelheden. Mede hierdoor pleiten diverse partijen ervoor om elektrische auto’s uit te sluiten van de nieuwe regels.

Lees ook
Dit zijn de maatregelen van het kabinet tegen de stikstofcrisis
Lees meer
Nog geen datum bekend voor snelheidsverlaging

3. Duurt mijn reis langer bij 100 kilometer per uur?
Wanneer je een uur lang 130 kilometer per uur rijdt, kom je uiteraard eerder aan op je bestemming dan bij een snelheid van 100. Maar de tijdswinst is niet schokkend: gemiddeld genomen ben je zo’n zes minuten per uur sneller, ook al omdat je in de praktijk bijna nooit een uur lang 130 kunt rijden in Nederland. Dus dat tijdsvoordeel is eigenlijk te verwaarlozen.

Bovendien blijken we nu ook al nauwelijks 130 te rijden: cijfers van Flitsmeister toonden eerder aan dat we hooguit 6 procent van onze autoritten met die snelheid afleggen. Vaak is het simpelweg te druk op de wegen en dat is tegenwoordig zelfs vroeg in de ochtend al het geval.

4. Slijt mijn auto harder bij 130 kilometer per uur?
Hoewel je bolide iets meer voor zijn kiezen krijgt bij hogere snelheden, is het slijtageverschil tussen 100 en 130 kilometer niet groot. Daarvoor is het snelheidsverschil te klein. Wel moet de motor iets harder werken, verwerkt de brandstofpomp meer benzine, slijten de banden sneller bij hogere snelheden en moet je wellicht ook vaker én krachtiger remmen. Op onze bijna kaarsrechte snelwegen zal je dat verschil echter niet snel merken: pas als een auto veel snelle bochten moet maken (denk aan racecircuits), vaak moet optrekken en afremmen of veelvuldig over drempels rijdt, zal hij echt sneller slijten.

5. Zijn er minder files als we harder rijden?
Je zou denken dat in dat geval minder auto's de weg belasten, omdat ze er sneller weer vanaf zijn. Verrassend genoeg blijkt het tegendeel waar: op wegen waar sinds 2012 de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur is opgeschroefd, is de zogenoemde ‘wegcapaciteit’ afgenomen. We rijden harder, maar zijn toch niet eerder op onze bestemming. Volgens de Nationale Databank Wegverkeersgegevens heeft dat deels te maken met de grotere snelheidsverschillen tussen voertuigen. Auto’s die 130 rijden moeten bijvoorbeeld harder remmen voor een vrachtwagen die 80 rijdt. Het verkeer achter de remmende auto vergroot dat effect, waardoor er meer vertraging ontstaat.

6. Is 130 kilometer per uur veel onveiliger?
Ook hier vallen de cijfers gunstiger uit op wegen waar je minder hard mag rijden. Bij 130 kilometer per uur doet een gemiddelde auto er zo’n 140 meter over om tot stilstand te komen; dat is ongeveer 15 procent langer dan bij 120 kilometer per uur. Bovendien is de impact van een ongeluk bij 130 kilometer per uur simpelweg hoger dan bij 100: auto’s raken zwaarder beschadigd bij die hogere snelheid, terwijl ook inzittenden een groter risico lopen op ernstige verwondingen. ,,Het risico op verkeersdoden op een 130-weg is zo’n 7,5 procent hoger dan op een weg waar je 120 mag”, vertelde verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen eerder al aan het AD.

7. En hoe groot is de milieuwinst nou echt?
Hoe minder brandstof een auto verbruikt, hoe lager zijn uitstoot is. Dus in principe stoten we wel degelijk minder uit bij een lagere maximumsnelheid. De bijdrage van onze auto’s aan de totale stikstofuitstoot van Nederland is echter minimaal: volgens cijfers van het RIVM is ons wagenpark verantwoordelijk voor slechts 6,1 procent van de totale uitstoot, terwijl de verlaging van de maximumsnelheid slechts 0,34 procent winst zou opleveren. Het voordeel is dus marginaal. Toch doet het kabinet dit, omdat snelheidsverlaging de enige maatregel is die direct stikstofbesparing oplevert.

www.ad.nl/auto/maximaal-100-op-de-sne...
voda
0
Vermogen beleggers stijgt naar recordhoogte

Gepubliceerd op 19 nov 2019 om 12:50 | Views: 745

AMSTERDAM (AFN) - Het belegd vermogen van beleggingsinstellingen is in het derde kwartaal van dit jaar gestegen naar een nieuw record. Volgens De Nederlandsche Bank (DNB) was dit vooral te danken aan het aanhoudende optimisme op de financiële markten.

Het totale beheerd vermogen liep in de meetperiode op tot 966 miljard euro. In het voorgaande kwartaal ging het nog om 926 miljard euro en een jaar eerder bedroeg het vermogen 912 miljard euro.

Aandelenfondsen waren vrijwel overal goed voor plussen. Zo stegen de koersen volgens de Dow-Jonesindex in het derde kwartaal met 1,2 procent en won de Amerikaanse dollar ruim 4 procent aan waarde. Doordat zowel in Europa als in de Verenigde Staten de rente daalde, zaten ook de koersen van obligaties in de lift.

Alles bij elkaar boekten beleggingsinstellingen een rendement van 3,4 procent. Na de beursdip in het vierde kwartaal van vorig jaar was dit het derde kwartaal op rij dat de beleggingsinstellingen een positief rendement wisten te behalen.
voda
0
Revolutionaire 'superchip' vertienvoudigt huidige rekenkracht

Een computerchip die tien keer sneller rekent in vergelijking met zijn voorgangers is gearriveerd. Daarmee is het Amerikaanse bedrijf Groq vrijdag gekomen. De chip kan niet alleen een veelvoud sneller werken, maar kent ook minder vertraging tussen actie en reactie. Dit laatste is van groot belang voor chips in robots en machines en bijvoorbeeld in zelfrijdende auto’s. Hij is bovendien energiezuiniger.

De nieuwe chip is volgens Groq de beoogde opvolger van zogenoemde GPU- en TPU-chips. Deze chips worden vooral gebruikt bij toepassingen van kunstmatige intelligentie, machine learning en voor grafische doeleinden, zoals games.
Groq is niet de enige nieuwkomer in het veld van halfgeleiders. Graphcore, Cerebras en Nuvia hebben bijvoorbeeld de afgelopen jaren ook grote bedragen bij investeerders opgehaald.

Oprichter en ceo Jonathan Ross ontwierp jarenlang chips voor Google, maar begon drie jaar terug met enkele vrienden van Apple, Nvidia, Intel en Google voor zichzelf.Foto: Groq

Nieuwe architectuur
Oprichter en ceo Jonathan Ross ontwierp jarenlang chips voor Google, maar begon drie jaar terug met enkele vrienden van Apple, Nvidia, Intel en Google voor zichzelf. Er werken nu meer dan zeventig mensen en er is in twee investeringsrondes $62 mln opgehaald bij vijf investeerders. Het geheim van de enorme capaciteitssprong voorwaarts zit volgens Ross in een geheel nieuwe architectuur.

'Waar Groq nu mee komt is echt een grote sprong voorwaarts', zegt Mike Noonen. De Amerikaan werkte onder meer voor de Nederlandse chipfabrikant NXP en is oprichter van Silicon Catalyst, een couveuse voor start-ups in halfgeleiders. Hij vergelijkt de nieuwe chip met de veranderingen in de auto-industrie. 'Iedereen bouwt tientallen jaren auto's die op benzine rijden en opeens bouwt iemand een elektrische auto.'

Volgens Noonen raakte de bestaande architectuur voor chips, die al zeker vijftig jaar oud is, uitgewerkt als basis voor verdere capaciteitsgroei. 'Bij halfgeleiders werkte iedereen aan steeds kleinere transistoren. Ross is vanuit software gaan denken en daardoor is opeens die grote vooruitgang mogelijk gebleken. Als ik had mee kunnen doen in de eerste investeringsrondes, had ik dat wellicht wel gedaan ja.'

De nieuwe chip van Groq.Foto: PRNewsfoto/Groq

Een miljoen miljard
De chip kan een biljard acties per seconde aan. Omdat een biljard - een 1 met 15 nullen, een quadrillion in het Engels - alle begrippen te boven gaat, spreken ze bij Groq intern liever van ‘a million billion'.

Hij werkt tien keer zo snel als zijn voorgangers en daarmee wordt de beroemde Wet van Moore — verdubbeling van de rekenkracht van computerchips per twee jaar — in ere hersteld. Gordon Moore voorspelde deze ontwikkeling al in 1965. Aanvankelijk voorzag hij een verdubbeling elk jaar, maar vanaf 1975 voor iedere twee jaar. Zijn wet bleek tot 2015 geldig. Sindsdien is er volgens chipmaker Intel enige vertraging, maar die gaat Groq naar eigen zeggen ruimschoots goedmaken.

‘Met de vertienvoudiging van de capaciteit wordt de beroemde Wet van Moore — verdubbeling van de rekenkracht van computerchips per twee jaar — in ere hersteld’

De potentiële markt is vele honderden miljarden dollars groot, maar oprichter Ross zou nog niet denken aan beursgangen of overnames. Over de geschatte waarde van het bedrijf wordt publiekelijk nog niets gezegd. 'Groq praat nu met datacenters, de financiële sector en de auto-industrie', zegt Sander Arts, chief marketing officer bij het in Mountain View gevestigde Groq. 'De chips draaien al in de labs van grote bedrijven, zoals Dell. Over twee maanden zal Groq een demonstratie van de chip geven, zodat de hele wereld het kan zien.'

fd.nl/ondernemen/1324782/revolutionai...
Bijlage:
DeZwarteRidder
0
quote:

voda schreef op 19 november 2019 19:14:

Revolutionaire 'superchip' vertienvoudigt huidige rekenkracht

Een computerchip die tien keer sneller rekent in vergelijking met zijn voorgangers is gearriveerd. Daarmee is het Amerikaanse bedrijf Groq vrijdag gekomen. De chip kan niet alleen een veelvoud sneller werken, maar kent ook minder vertraging tussen actie en reactie. Dit laatste is van groot belang voor chips in robots en machines en bijvoorbeeld in zelfrijdende auto’s. Hij is bovendien energiezuiniger.

De nieuwe chip is volgens Groq de beoogde opvolger van zogenoemde GPU- en TPU-chips. Deze chips worden vooral gebruikt bij toepassingen van kunstmatige intelligentie, machine learning en voor grafische doeleinden, zoals games.
Groq is niet de enige nieuwkomer in het veld van halfgeleiders. Graphcore, Cerebras en Nuvia hebben bijvoorbeeld de afgelopen jaren ook grote bedragen bij investeerders opgehaald.

Oprichter en ceo Jonathan Ross ontwierp jarenlang chips voor Google, maar begon drie jaar terug met enkele vrienden van Apple, Nvidia, Intel en Google voor zichzelf.Foto: Groq

Nieuwe architectuur
Oprichter en ceo Jonathan Ross ontwierp jarenlang chips voor Google, maar begon drie jaar terug met enkele vrienden van Apple, Nvidia, Intel en Google voor zichzelf. Er werken nu meer dan zeventig mensen en er is in twee investeringsrondes $62 mln opgehaald bij vijf investeerders. Het geheim van de enorme capaciteitssprong voorwaarts zit volgens Ross in een geheel nieuwe architectuur.

'Waar Groq nu mee komt is echt een grote sprong voorwaarts', zegt Mike Noonen. De Amerikaan werkte onder meer voor de Nederlandse chipfabrikant NXP en is oprichter van Silicon Catalyst, een couveuse voor start-ups in halfgeleiders. Hij vergelijkt de nieuwe chip met de veranderingen in de auto-industrie. 'Iedereen bouwt tientallen jaren auto's die op benzine rijden en opeens bouwt iemand een elektrische auto.'

Volgens Noonen raakte de bestaande architectuur voor chips, die al zeker vijftig jaar oud is, uitgewerkt als basis voor verdere capaciteitsgroei. 'Bij halfgeleiders werkte iedereen aan steeds kleinere transistoren. Ross is vanuit software gaan denken en daardoor is opeens die grote vooruitgang mogelijk gebleken. Als ik had mee kunnen doen in de eerste investeringsrondes, had ik dat wellicht wel gedaan ja.'

De nieuwe chip van Groq.Foto: PRNewsfoto/Groq

Een miljoen miljard
De chip kan een biljard acties per seconde aan. Omdat een biljard - een 1 met 15 nullen, een quadrillion in het Engels - alle begrippen te boven gaat, spreken ze bij Groq intern liever van ‘a million billion'.

Hij werkt tien keer zo snel als zijn voorgangers en daarmee wordt de beroemde Wet van Moore — verdubbeling van de rekenkracht van computerchips per twee jaar — in ere hersteld. Gordon Moore voorspelde deze ontwikkeling al in 1965. Aanvankelijk voorzag hij een verdubbeling elk jaar, maar vanaf 1975 voor iedere twee jaar. Zijn wet bleek tot 2015 geldig. Sindsdien is er volgens chipmaker Intel enige vertraging, maar die gaat Groq naar eigen zeggen ruimschoots goedmaken.

‘Met de vertienvoudiging van de capaciteit wordt de beroemde Wet van Moore — verdubbeling van de rekenkracht van computerchips per twee jaar — in ere hersteld’

De potentiële markt is vele honderden miljarden dollars groot, maar oprichter Ross zou nog niet denken aan beursgangen of overnames. Over de geschatte waarde van het bedrijf wordt publiekelijk nog niets gezegd. 'Groq praat nu met datacenters, de financiële sector en de auto-industrie', zegt Sander Arts, chief marketing officer bij het in Mountain View gevestigde Groq. 'De chips draaien al in de labs van grote bedrijven, zoals Dell. Over twee maanden zal Groq een demonstratie van de chip geven, zodat de hele wereld het kan zien.'

fd.nl/ondernemen/1324782/revolutionai...
De grote bottleneck voor dit soort chips zit in de productie; het uitvalpercentage is meestal enorm groot.
DeZwarteRidder
0
Glijmiddel in toilet is het nieuwe dingetje voor thuis
1 uur geleden in BINNENLAND

AMSTERDAM - Het klinkt grappig en is goed voor het milieu. Een nieuwe uitvinding voor op het toilet kan weleens hoge ogen gaan gooien.

Iedere Nederlander gebruikt iedere dag 33 liter water om het toilet door te spoelen, rekende Trouw uit. Per wc-beurt bijna zes liter. Flush, weg. Omdat een toiletbezoek een ritueel is dat wereldwijd wordt uitgevoerd, belandt dagelijks zo’n 140 miljard water in het riool.

Daar kunnen we iets aan doen. In het tijdschrift Nature Sustainability schrijven wetenschappers van de Penn State University in de Verenigde Staten over hun laatste uitvinding.

Zij willen dat iedere woning een superglibberige toiletpot krijgt. Mensen moeten twee spuitbussen gebruiken en daarmee de toiletpot bespuiten; eerst de ene, daarna de andere. Dat spul maakt de pot zo glad, dat er 500 spoelbeurten lang niets blijft kleven. Geen papier, geen uitwerpselen.

Dat bespaart water, want omdat alles eenvoudig naar beneden glibbert, hebben we nog slechts drie liter water nodig in plaats van zes. Na 500 spoelbeurten – u kunt rekenen per dag – moet een nieuw laagje glijmiddel worden aangebracht.
voda
0
Rente bij Rabo nog maar één stapje boven nul

Gepubliceerd op 20 nov 2019 om 17:10 | Views: 0

UTRECHT (AFN) - De Rabobank verlaagt zijn spaarrente volgende week tot 0,01 procent, slechts één stapje boven nul. Spaarders met tegoeden tot 5 miljoen euro krijgen bij de bank nu nog 0,03 procent rente. Boven de 5 miljoen euro staat de rente op nul, zo blijkt uit een mededeling aan klanten.

Vorige week beloofde ABN AMRO nog géén negatieve rente te gaan rekenen voor mensen met minder dan 100.000 euro op hun rekening. Negatieve rente betekent dat rekeninghouders moeten betalen over hun tegoeden in plaats van dat ze er - een beetje - rente over ontvangen. Rabobank en ING waagden zich toen in een reactie niet aan een soortgelijke harde toezegging.

Negatieve rente voor 'gewone spaarders', dus zonder een groot vermogen op de bank is een gevoelig onderwerp. De rentes dalen al tijden en sparen levert daardoor al langere tijd nauwelijks meer iets op. De grote banken rekenen aan vermogende zakelijke klanten al langer een negatieve rente. Bij ABN AMRO en ING moeten ook spaarders met zeer grote bedragen op hun rekening rente betalen. In Nederland staat bij Evi van Lanschot en Triodos Bank de spaarrente voor gewone spaarders ook al op nul.
[verwijderd]
0
ZWR even een vraagje kunnen we ergens op winnen als Ahrend over een aantal jaren wordt verkocht?
leek2018
0
quote:

voda schreef op 20 november 2019 17:15:

Rente bij Rabo nog maar één stapje boven nul

Gepubliceerd op 20 nov 2019 om 17:10 | Views: 0

UTRECHT (AFN) - De Rabobank verlaagt zijn spaarrente volgende week tot 0,01 procent, slechts één stapje boven nul. Spaarders met tegoeden tot 5 miljoen euro krijgen bij de bank nu nog 0,03 procent rente. Boven de 5 miljoen euro staat de rente op nul, zo blijkt uit een mededeling aan klanten.

Vorige week beloofde ABN AMRO nog géén negatieve rente te gaan rekenen voor mensen met minder dan 100.000 euro op hun rekening. Negatieve rente betekent dat rekeninghouders moeten betalen over hun tegoeden in plaats van dat ze er - een beetje - rente over ontvangen. Rabobank en ING waagden zich toen in een reactie niet aan een soortgelijke harde toezegging.

Negatieve rente voor 'gewone spaarders', dus zonder een groot vermogen op de bank is een gevoelig onderwerp. De rentes dalen al tijden en sparen levert daardoor al langere tijd nauwelijks meer iets op. De grote banken rekenen aan vermogende zakelijke klanten al langer een negatieve rente. Bij ABN AMRO en ING moeten ook spaarders met zeer grote bedragen op hun rekening rente betalen. In Nederland staat bij Evi van Lanschot en Triodos Bank de spaarrente voor gewone spaarders ook al op nul.
Waarom is het gevoelig, omdat het schijnbaar oneerlijk overkomt. Maar als je gebruik maakt van een opslagruimte voor spullen moet je ook betalen en dat wordt heel normaal gevonden.
DeZwarteRidder
0
quote:

De Troon Jan schreef op 20 november 2019 22:54:

ZWR even een vraagje kunnen we ergens op winnen als Ahrend over een aantal jaren wordt verkocht?
Is Ahrend niet van HAL...???
voda
0
Duitsers liggen dubbel, maar zijn ook tikkie jaloers op onze 100 km/uur

In Duitsland, het walhalla van de hardrijders, is het leedvermaak over de nieuwe Nederlandse snelheidslimiet niet van de lucht. ‘100 km/uur is eigenlijk nog te hard als je ziet hoe die Nederlanders rijden.’

Ton Voermans 15-11-19, 17:10 Laatste update: 22:32

NL: Nur Links. ‘Alleen links’: het is een bekende grap. Eenmaal in Duitsland trappen veel Nederlandse automobilisten het gas zo diep mogelijk in. Rijden zo hard je auto kan, mag op veel stukken Autobahn nog altijd.

Lees ook
Maximumsnelheid omlaag naar 100: ‘110 is psychologisch slimmer’

Maar dan nu, die Holländer mogen thuis voortaan niet harder dan 100 km/uur. Op sociale media gaan de Duitsers los. Dr. Christoph van Gramm vindt het terecht, die Nederlanders kunnen toch niet rijden. ,,Sinds de tijd van Rudi Carell geldt al: beter 1 Nederlander op tv dan 1000 op de Autobahn.’’ John Goldberg relativeert de maatregel: ,,Ach hoe groot is Nederland nu eigenlijk?’’ Ida Nielz: ,,Dan duurt een rondje Holland een kwartier, nou en?’’ Wilhelm Stark denkt bij Nederland vooral aan de Nederlandse toeristen en sneert: ,,Met de caravan mag je toch niet sneller dan 100.’’

Gezond verstand
De Duitsers vergelijken de nieuwe Nederlandse limiet ook met de situatie op de eigen Autobahn. Een voorstel van de Duitse Groenen voor een maximumsnelheid, vanwege het milieu, werd door de Bondsdag vorige maand met een overweldigende meerderheid verworpen. Dat zou indruisen tegen ‘het gezonde verstand’, de ‘vrijheid aantasten’ en bovendien nauwelijks iets voor het milieu doen. ,,Nu maar afwachten of Nederland ineenstort of een andere catastrofe over zich heen krijgt’’, twittert Bertine Balsam met een knipoog.

Links en groen Duitsland heeft er een prestigekwestie van gemaakt. Het moet verboden worden dat de BMW's en Audi's nog langer met 250 km/uur of sneller door Duitsland scheuren alsof er geen klimaatcrisis is. Er worden onderzoeken gepubliceerd dat de meerderheid van de Duitsers tegen de ongelimiteerde snelheid is. En de Nederlandse maatregel is voor de Groenen reden om het nóg een keer te proberen. ,,Duitsland is het enige geïndustrialiseerde land waar je onbeperkt kunt racen’’, aldus een verontwaardigde fractievoorzitter Anton Hofreitner in zijn oproep aan de regering. Let wel: de Groenen willen een maximum van 130 km/uur.

Bekijk alle video's over de stikstofproblematiek:

www.ad.nl/auto/duitsers-liggen-dubbel...
voda
0
Pirelli Develop Tyres That Interact With 5G Network

Pirelli is the first tyre company in the world to transmit information detected by intelligent tyres regarding the road surface via the 5G network. In Turin, the company presented the World-first 5G enhanced ADAS, Advanced Driver Assistance Systems, services use case. The demonstration took place during The 5G Path of Vehicle-to-Everything Communication event organized by 5GAA Automotive Association, of which Pirelli is a member. Pirelli, Ericsson, Audi, Tim, Italdesign and KTH together staged a demonstration that took place on the roof of the Lingotto building showing how a vehicle equipped with the sensor-fitted Pirelli Cyber Tyre and connected to the 5G network was able to transmit the risk of aquaplaning detected by the tyres to a following car. This was thanks to 5G’s ultra-high band and low latency.

The tyre is the only point of contact between the vehicle and road and, thanks to the technology which Pirelli is perfecting, it communicated with the vehicle, driver and, thanks to the potential of 5G, with the entire roadway infrastructure. The Pirelli Cyber Tyre, equipped with an internal sensor, will in future supply the car with data relative to the tyre model, kilometers clocked, dynamic load and, for the first time, situations of potential danger on road surfaces, from the presence of water to poor grip. This information will enable the car to adapt its control and driving assistance systems, greatly improving the level of safety, comfort and performance. In addition, it will provide the same information to other cars and the infrastructure. Thanks to the potential of 5G, Pirelli is able to place the tyre inside a wider communication context which involves the enter ecosystem of on-road transportation, actively contributing to the development of solutions and services for future mobility and systems of autonomous driving.

Source : Strategic Research Institute
Bijlage:
DeZwarteRidder
0
quote:

voda schreef op 21 november 2019 16:26:

Pirelli Develop Tyres That Interact With 5G Network

Pirelli is the first tyre company in the world to transmit information detected by intelligent tyres regarding the road surface via the 5G network. In Turin, the company presented the World-first 5G enhanced ADAS, Advanced Driver Assistance Systems, services use case. The demonstration took place during The 5G Path of Vehicle-to-Everything Communication event organized by 5GAA Automotive Association, of which Pirelli is a member. Pirelli, Ericsson, Audi, Tim, Italdesign and KTH together staged a demonstration that took place on the roof of the Lingotto building showing how a vehicle equipped with the sensor-fitted Pirelli Cyber Tyre and connected to the 5G network was able to transmit the risk of aquaplaning detected by the tyres to a following car. This was thanks to 5G’s ultra-high band and low latency.

The tyre is the only point of contact between the vehicle and road and, thanks to the technology which Pirelli is perfecting, it communicated with the vehicle, driver and, thanks to the potential of 5G, with the entire roadway infrastructure. The Pirelli Cyber Tyre, equipped with an internal sensor, will in future supply the car with data relative to the tyre model, kilometers clocked, dynamic load and, for the first time, situations of potential danger on road surfaces, from the presence of water to poor grip. This information will enable the car to adapt its control and driving assistance systems, greatly improving the level of safety, comfort and performance. In addition, it will provide the same information to other cars and the infrastructure. Thanks to the potential of 5G, Pirelli is able to place the tyre inside a wider communication context which involves the enter ecosystem of on-road transportation, actively contributing to the development of solutions and services for future mobility and systems of autonomous driving.

Source : Strategic Research Institute
Dus die intelligente Pirelli banden gaan zo veel met mekaar praten dat 4G niet voldoende is.....????

Wat een bullshit....!!!
voda
0
Ober morst wijn op peperdure Hermès-handtas, countryclub eist 30.000 dollar van hem

Een chique Amerikaanse countryclub sleept een van haar obers voor de rechter nadat hij een glas wijn morste op de exclusieve Hermès Birkin-handtas van een bezoekster. De vrouw eist 30.000 dollar van de privéclub, wat neerkomt op ruim 27.000 euro. De directie probeert de schade geheel te verhalen op de ober.

Matthias Van Den Bossche 21-11-19, 19:41

De Alpine Country Club in Bergen County (New Jersey) op een steenworp van New York City is alleen voor de allerrijksten. Nieuwe leden betalen een eenmalig initiatiebedrag van 65.000 dollar, wat neerkomt op meer dan 58.600 euro. Het jaarlijkse lidgeld bedraagt 19.200 dollar, meer dan 17.300 euro. Daarvoor krijgen de leden onder andere toegang tot de exclusieve golf- en tennisbanen en maneges. Ook kunnen ze borrelen en dineren in het clubhuis waar de leden hun vrienden- en zakennetwerk verder uitbreiden.

Lid Maryana Beyder kwam in september 2018 met haar echtgenoot in de club dineren en had haar exclusieve Hermès Birkin-handtas bij zich. Een kelner morste per ongeluk een glas rode wijn op de twee eters én op de peperdure handtas. Voor Beyder was het een drama: de vlekken maakten de tas haast waardeloos. De vrouw had de handtas van manlief gekregen voor haar dertigste verjaardag. Het koppel zag de Hermès-tas als een investeringsgoed.

Beyder wil de schade vergoed zien en contacteerde haar verzekeraar. Het verzekeringsbedrijf begreep ‘de waarde van de tas’ niet, stelde de vrouw teleurgesteld vast. Daarop nam ze een advocate in de arm en probeerde ze de kosten te verhalen op de Country Club. Maar betaling bleef uit, waarop Beyder de Country Club besloot te dagvaarden.

De Alpine Country Club heeft op zijn beurt vorige week de kelner, wiens naam niet is bekendgemaakt, voor de rechtbank gedaagd. Het is nog niet duidelijk wanneer de rechtszaak voorkomt. Wordt vervolgd.

www.ad.nl/buitenland/ober-morst-wijn-...
Bijlage:
DeZwarteRidder
0
25.000 beloning voor goudeerlijke vinder
Van de vrachtwagen gevallen! Klomp goud(legering) in Utrecht

Door John Maes
Updated 10 min geleden
18 min geleden in BINNENLAND

Utrecht - Een opvallende oproep in de rubriek Speurders van dagblad De Telegraaf vanochtend: een beloning van maar liefst 25.000 euro voor de eerlijke vinder van een ‘zeer waardevol verloren object’.

Het blijkt na onderzoek te gaan om een donkergrijze kunststof transportbox van 30 bij 20 centimeter met daarin een bijna 9 kilo zware goudlegering, die volgens de eigenaar nog het meest op een fors uitgevallen baksteen lijkt.

De kist met het loodzware blok viel afgelopen vrijdag 15 november rond 8.30 ’s ochtends uit een Mercedes Vito op de Weg der Verenigde Naties in Utrecht. De chauffeur van de bestelbus kwam daar helaas pas achter op de oprit van de A2 richting Den Bosch, zegt zijn leidinggevende.

200.000 euro

De rechtmatige eigenaar van het blok, die niet met zijn naam in de krant wil, zit danig met de kwestie in zijn maag. De waarde van het blok is 200.000 tot 235.000 euro, maar de eigenaar benadrukt dat het om een onverkoopbaar item gaat. “Het is een legering van goud met koper, zink en nikkel. Geen glimmende goudbaar zoals je op tv ziet.”

De vinder weet bovendien waarschijnlijk niet wat-ie in huis heeft gehaald. “Bij de plaatselijke juwelier kun je het niet kwijt.” Ook groothandels zijn ingeseind.

Niet goed afgesloten

De zending werd afgelopen vrijdagochtend opgehaald bij de Koninklijke Munt in Utrecht. De bestuurder van de Mercedes Vito, die de zijdeur niet goed had afgesloten, rijdt nu ‘in goed overleg even niet’. “Die zit er even doorheen.” Wie het blok wil inruilen voor het vindersloon van 25.000 euro kan zich melden bij een Utrechts politiebureau.

Woordvoerder Joost Lanshage benadrukt dat de politie de beloning zelf niet uitgeloofd heeft. “Wij kennen het verhaal. Ik was net zo verbaasd als jij toen ik het hoorde. Maar het is een civiele zaak, geen strafrechterlijke.”

voda
0
Steeds groter deel van ons leven gaat op aan werk

Europeanen besteden steeds meer tijd van hun leven aan werk. In 2000 bedroeg het werkzame leven van een gemiddelde inwoner van de Europese Unie nog 33 jaren. In 2018 lag dit 10% hoger op bijna 36 jaren, zo blijkt uit cijfers van Eurostat. De algemene levensverwachting is in die periode in vrijwel alle landen veel minder hard toegenomen.

De cijfers van Eurostat geven de verwachte werkzame jaren aan van een 15-jarige. Ook voor de levensverwachting is uitgegaan van Europeanen van die leeftijd.
In vergelijking met andere EU-landen hebben Nederlanders en Zweden de langste werkzame levens. In Nederland is dit gemiddeld 40,5 jaar en in Zweden 42 jaar. Italianen werken tien jaar korter. Dit terwijl zij juist een bovengemiddelde levensverwachting hebben in Europa.

Italianen zijn sinds 2000 wel meer jaren van hun leven gaan besteden aan werk, met 12% zelfs iets meer dan het Europees gemiddelde. Dat geldt ook voor Nederlanders, die in die periode 14% meer van hun leven aan werk besteden. Dat komt overeen met vijf jaren.
Hongaren zijn met een groei van bijna een kwart vergeleken met andere Europeanen de meeste jaren extra aan werk kwijt in de afgelopen achttien jaar. De enigen die tussen 2000 en 2018 minder werkzame jaren hebben, zijn de inwoners van buurland Roemenië.

Er zijn wel verschillen tussen mannen en vrouwen. Mannen besteden gemiddeld meer jaren van hun leven aan werk dan vrouwen. Zo ligt in Nederland het aantal werkzame jaren voor mannen op 43 en voor vrouwen op 38. Vrouwen zijn wel aan een inhaalslag bezig. Zo steeg het aantal werkzame jaren voor vrouwen sinds 2000 met 22% terwijl dit voor mannen op 8% lag.

fd.nl/economie-politiek/1325517/steed...
Bijlage:
3.411 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 ... 167 168 169 170 171 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
882,63  +12,36  +1,42%  26 apr
 Germany40^ 18.177,90 +0,09%
 BEL 20 3.874,87 +0,44%
 Europe50^ 5.011,70 +0,10%
 US30^ 38.211,61 0,00%
 Nasd100^ 17.698,09 0,00%
 US500^ 5.095,29 0,00%
 Japan225^ 38.345,55 0,00%
 Gold spot 2.337,95 0,00%
 EUR/USD 1,0694 -0,33%
 WTI 83,64 -0,13%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

EBUSCO HOLDING +9,33%
NX FILTRATION +8,77%
ASMI +7,26%
Alfen N.V. +5,89%
PostNL +3,82%

Dalers

SIGNIFY NV -11,28%
Wereldhave -7,62%
AMG Critical ... -5,77%
IMCD -4,90%
ABN AMRO BANK... -4,19%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront