Basic-Fit « Terug naar discussie overzicht

Basic-Fit 2022: na de kuch toch weer 25% groei?

1.236 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 » | Laatste
Giraffe Capital
0
quote:

Eva schreef op 7 december 2022 09:34:

[...]
Ik heb het vanochtend maar eens bekeken (n=1 dus niet representatief)
Amsterdam # inwoners 882.000
Hiervan 123.000 onder de 15 dus geen lidmaatschap gym
Resteert # potentiele lid members 759.000
Laten we eens zeggen dat 1-op-de-vier Amsterdammers een gym abonnement zou hebben (best optimistisch): potentiele markt 190.000
Amsterdam heeft in totaal meer dan 70 gyms: mogelijk gemiddeld aantal leden er gym: 2.700
BF heeft 16 vestigingen in deze stad. Als al deze gyms aan BF’s uitgangspunt zouden voldoen, 3.300+, leden dan zou BF een marktaandeel hebben van tenminste 28% in de stad Amsterdam. Maw bijna 1-op-de-drie fitnessers is een BF lid in deze stad.
Dat lijkt me erg ambitieus. Als in zo’n (dicht bevolkte) stad Amsterdam (waar BF ook nog eens vroeg aanwezig was) het al bijna ondoenlijk lijkt aan 3.300+ leden per vestiging te hebben dan is dat voor kleinere steden nog lastiger te bereiken.
Nogmaals n=1 dus zeker niet representatief maar wel indicatief.
Ik deel je mening dat BF te makkelijk lijkt uit te gaan van de 'ideal case'
28% marktaandeel in een stad is echt niet bijzonder, hoor. In heel Nederland had BFIT in 2019 een marktaandeel van 19% (en in heel België had BFIT in 2019 zelfs een marktaandeel van 60%).

Daarnaast maakt je de denkfout dat de gemiddelde gym in Amsterdams (of heel Nederland) ook maar een beetje op die van BFIT lijkt. Ledenaantal zijn niet netjes verdeeld over alle clubs. De gemiddelde gym in Nederland had volgens CBS in 2019 "maar" 1200 leden, terwijl BFIT (inclusief de niet volwassen clubs) in Nederland meer dan 3000 leden per club had.
Eva
0
BF wenst kwaliteit te leveren tegen een lage abo prijs.

Zij die sporten bij een sportschool tegen een gemiddelde abo prijs van ca. €40 pm zie ik niet zo snel overstappen naar BF: (i) er is geen alternatief in de buurt en/of (ii) deze sporter laat zich minder snel leiden door prijs (anders was de sporter wel eerder overgestapt).

Het BF lid kiest obv prijs en locatie: beide zijn volgens mij leidend in zijn/haar keuze.

Indien BF de prijs met bijvoorbeeld 5% verhoogt en leden zeggen hierdoor op, dan verwacht ik niet dat deze naar een andere club overstappen. In de buurt is veelal niet dezelfde ‘value’ te vinden of het betreft een slapend lid dat wakker wordt geschud. Mijn buikgevoel zegt dat BF best een redelijk percentage ‘slapende’ leden heeft. Maw BF’s model is voor een bepaald gedeelte van haar ledenbestand mogelijk redelijk prijs-elastisch. Dit is de groep waar iedere club van droomt: wel betalen niet/nauwelijks opdagen (schud ze dus niet wakker).

Is het mogelijk dat ‘duurdere’ sporters in deze tijd naar een BF overstappen? Waarschijnlijk niet; voor hun is prijs ondergeschikt aan gemak (locatie) en ‘thuis-gevoel’. Sommige leden hechten waarde aan een kleinere papa & mama sportschool waar je nog even wat drinkt aan de balie of van de sauna gebruik maakt. Deze sportscholen leiden overigens, in het algemeen, een moeizaam bestaan.

Mijn idee is dus dat het management van BF zich laat leiden door het aantal leden en behoud van leden (en hiermee dus de waarde per lid). Om die reden is men wellicht minder genegen de prijs te verhogen omdat dat mogelijk leidt tot vertrek van de ‘cash cow’ leden: trouwe betalers maar geringe opdagers.

BF zit op een bom van data – zij zullen goed in staat zijn o.b.v. van deze data hun strategie te bepalen. Het is jammer dat men niet van de gelegenheid gebruik heeft gemaakt om bij de KW3 cijfers wat meer duiding te geven aan deze strategie.

‘Kom Op Nou’
Thorgall
1
quote:

Eva schreef op 7 december 2022 11:02:

Maw BF’s model is voor een bepaald gedeelte van haar ledenbestand mogelijk redelijk prijs-elastisch. Dit is de groep waar iedere club van droomt: wel betalen niet/nauwelijks opdagen (schud ze dus niet wakker).

En dit is dus niet waar. Ik heb hierover eens gesprek gehad met iemand uit het management en poneerde deze stelling ook. Hij gaf aan dat dat pertinent niet waar was, omdat deze leden uiteindelijk toch vertrekken, wat uiteraard niet gewenst is.
The Third Way...
0
quote:

Thorgall schreef op 7 december 2022 12:29:

[...]En dit is dus niet waar. Ik heb hierover eens gesprek gehad met iemand uit het management en poneerde deze stelling ook. Hij gaf aan dat dat pertinent niet waar was, omdat deze leden uiteindelijk toch vertrekken, wat uiteraard niet gewenst is.
Eens.

BFIT en geavanceerde collega's houden nadrukkelijk bij hoe vaak een lid langskomt etc. omdat dit soort data leidend zijn in hun beleid om de klant te behouden cq. inkomsten te verhogen. En mbt. de honkvastheid van leden in het algemeen, gemiddeld blijven klanten maar ongeveer 1 jaar, bij BFIT het dubbele...
Jason Voorhees
1
De tendens in de commentaren is dat alles aan BF anders is dan aan een gewone sportschool. Absurd hoge ledenaantallen per club en leden blijven langer lid dan bij een gewone sportschool. Nou wordt er krimp voorspelt wat betreft sportscholen, maar het troetelkind is daar immuun voor. Ik zit zelf in een totaal andere business maar als er 30% krimp wordt voorspeld dan krimpen wij ook gewoon en wellicht met 30%. Wij zijn niet uniek nl. Ik weiger gewoon te geloven dat BF uniek is , volgens mij is het nl. gewoon een sportschool geen hightech chipsmachinebouwer maar een sportschool nix meer nix minder.
Tartessos
1
Ik train sinds mijn 18e en ben nu 56 jaar. Ik heb inmiddels over het gehele land op sportscholen gezeten. Diverse prijzen, diverse ondersteuning, diverse apparatuur. Mijn ervaring is dat je op elke sportschool wel je ding kunt doen als sporter.

Kijk ik naar de prijzen dan heeft BFit een aantal voordelen:
1. Maand abo prijs is laag, zelfs het Premium abo.
2. 24/7 sporten. Ook buitenland.
3. Up to date apparatuur.
4. Grote mooie sport locaties.
5. Abo (29,95 EU) iemand meenemen. Als je met je partner of kind gaat dan betaal je dus de helft.

Er is geen enkele sportschool in Ned en erbuiten die dit nadoet!!
Dit is een zeer sterk concurrentie voordeel .

Veel clubs verhogen de prijzen. De mijne in Alphen ad Rijn met 33% (Orange). Ik ga weg per 1/1/2023 en ben na onderzoek lid geworden van BFit. Waarom? Omdat andere clubs duurder zijn en minder bieden. Er zijn meerderen mensen die mij volgen.

Ook al zou BFit de prijzen met 10% verhogen dan nog verwacht ik geen uitstroom van leden. Waarom? Omdat elk alternatief duurder is en minder oplevert.
Eva
0
BF geeft aan dat een actief lid de club gemiddeld 1,1x per week bezoekt. Het is niet duidelijk wat men onder een actief lid verstaat maar dan is het voor mij wel duidelijk dat er redelijk wat ‘slapende’/niet-actieve leden in het bestand moeten zitten.

@ Giraffe geeft aan dat in 2019 BF een marktaandeel van 19% in NL, en 60% in België zou hebben gehad.
Wat is de markt definitie voor BF?
O.b.v. de jaarcijfers 2019 had men in NL ca. 570.000 leden (2.870 per totaal aantal clubs): de markt zou dan ca. 3mm groot zijn bij een marktaandeel van 19%. Vind ik niet logisch klinken obv een totale bevolking van 17,5mm.
O.b.v. de jaarcijfers 2019 had men in België ca. 567.000 leden (3.100 per totaal aantal clubs): de markt zou dan ca. 950.000 groot zijn bij een marktaandeel van 60%. Vind ik niet logisch klinken o.b.v. een totale bevolking van 11,5mm.
M.a.w. wat is de definitie van de markt voor BF?

Tenslotte, in beide landen (NL & B) waren 20% (#84) van de clubs immature volgens BF in 2019. Zeg 2.500 leden per immature club. Maw de mature clubs hebben dan gemiddeld 3.115 leden. Naar mijn idee geeft dat aan dat BF haar ‘ideaal’ scenario in de praktijk veelal niet haalt. Neemt niet weg dat het bedrijf boven gemiddeld presteert boven andere clubs, maar voor de bedrijfswaardering zou dat volgens mij wel gevolgen moeten hebben. Zeker nu de marges onder druk komen te staan.

Ik kan me vinden dat mensen bij duurdere clubs weglopen en gegeven het aanbod van BF naar een beter alternatief zoeken (dus BF). Echter de vraag is of dat alternatief wel voor handen is (reistijd om te sporten)

Nogmaals BF zeer goed geleid bedrijf en vele kansen voor de toekomst gegeven haar aantrekkelijke price-for-value model. Maar komende tijd ligt er aantal uitdagingen die rendement eerder drukt dan verhoogt. Break even ligt grofweg bij ca. 1.785 leden per club. Eind 2022 zou dat betekenen dat vanaf 2,1mm leden er geld/cash wordt verdiend. Maw 1/3 van het ledental zorgt voor winstbijdrage. Mocht dat onder druk komen te staan in combinatie met hoger te verwachten opex dan vind ik dat deze risico's nog te weinig in de koers zijn verdisconteerd
Thorgall
0
quote:

Neunelf4S schreef op 6 december 2022 18:01:

[...]

Ja, P x Q = omzet, maar ik heb toch echt het idee dat dit alleen aan de P ligt.
Dat klopt. Maar het consumentenvertrouwen ligt op een na-oorlogs dieptepunt. Daar past ook een gelijkblijvende Q niet bij. Ik blijf erbij dat er een wereld van verschil zit tussen wat mensen zeggen en wat ze doen.
Umi1
0
quote:

Thorgall schreef op 7 december 2022 12:29:

[...]En dit is dus niet waar. Ik heb hierover eens gesprek gehad met iemand uit het management en poneerde deze stelling ook. Hij gaf aan dat dat pertinent niet waar was, omdat deze leden uiteindelijk toch vertrekken, wat uiteraard niet gewenst is.
Idd, BFIT probeert inactieve leden ook effectief te activeren (via app). Ook concurrentie probeert dat. Een inactieve klant stopt uiteindelijk toch...
Umi1
0
quote:

Jason Voorhees schreef op 7 december 2022 13:12:

De tendens in de commentaren is dat alles aan BF anders is dan aan een gewone sportschool. Absurd hoge ledenaantallen per club en leden blijven langer lid dan bij een gewone sportschool. Nou wordt er krimp voorspelt wat betreft sportscholen, maar het troetelkind is daar immuun voor. Ik zit zelf in een totaal andere business maar als er 30% krimp wordt voorspeld dan krimpen wij ook gewoon en wellicht met 30%. Wij zijn niet uniek nl. Ik weiger gewoon te geloven dat BF uniek is , volgens mij is het nl. gewoon een sportschool geen hightech chipsmachinebouwer maar een sportschool nix meer nix minder.
Niet alles is anders.
BFIT is gewoonweg een pak goedkoper & met minder verborgen kosten dan bij vele concurrenten. Het biedt de klant veel meer waar voor z'n geld.

Als de markt 30% krimpt, zal BFIT ook krimpen. Maar hoogst waarschijnlijk minder dan de markt.
In een economisch goede periode kijkt de consument niet naar z'n centen. In een recessie doet ze dat wel & daar KAN BFIT van profiteren.
Neunelf4S
0
quote:

Umi1 schreef op 7 december 2022 18:26:

[...]

Niet alles is anders.
BFIT is gewoonweg een pak goedkoper & met minder verborgen kosten dan bij vele concurrenten. Het biedt de klant veel meer waar voor z'n geld.

Als de markt 30% krimpt, zal BFIT ook krimpen. Maar hoogst waarschijnlijk minder dan de markt.
In een economisch goede periode kijkt de consument niet naar z'n centen. In een recessie doet ze dat wel & daar KAN BFIT van profiteren.
Je hebt twee groepen mensen: die met geld en die zonder. Die zonder zitten bij BFT en gaan hun abo opzeggen. De concurrentie biedt haar diensten aan met geld.
Umi1
1
quote:

The Third Way... schreef op 7 december 2022 08:29:

[...]
Dank, ABtje.

Costco's omzet en winst groeien wel mee met inflatie, namelijk via de marge op de inflaterende producten in de schappen. Ook zijn de membership fees lichtjes verhoogd, hoewel dat laatste meer een bijzaak is...
Ook waar natuurlijk. Maar Costco doet er alles aan om de prijzen zo laag mogelijk te laten (zware prijsonderhandelingen met leveranciers), dus ze zullen de inflatie ook niet volledig volgen (met vertraging wel natuurlijk).
Ik zeg niet dat BFIT geen prijsverhogingen kan/mag doen. Ik twijfel enkel of dit het juiste moment is.
Men kan in 2023 volgens mij veel nieuwe klanten overtuigen met hun value for money concept. Nu de concurrentie hun prijzen moet verhogen, springen ze er nog meer uit. Als ze toch verhogen moet deze sowieso 'binnen de perken' blijven. Ze moeten het aantrekkelijkste abo behouden.
Hun huidige strategie met meer klanten te laten kiezen voor premium is natuurlijk niet eindeloos rekbaar, maar daar zitten ze volgend jaar nog wel 'safe' mee denk ik.
Neunelf4S
0
Goed. Alle mooie theorieën ten spijt, zijn we de afgelopen maanden toch flink gedaald. Dat vraagt toch om een herijking van de uitgangspunten die alle positivo's hier aan het begin van het jaar hebben over hun life-style app etc.
Umi1
0
quote:

Neunelf4S schreef op 7 december 2022 23:06:

Goed. Alle mooie theorieën ten spijt, zijn we de afgelopen maanden toch flink gedaald. Dat vraagt toch om een herijking van de uitgangspunten die alle positivo's hier aan het begin van het jaar hebben over hun life-style app etc.
Ah de koers is gedaald? Moet je daar dan een conclusie aan vastpinnen? Is de koers dan altijd een goede richtingaanwijzer?
De koers van Costco (hierboven aangehaald) daalde eind 2002 vergelijkbaar met BFIT dit jaar (top/bottom) om god weet welke reden (KT focus op ??). 20jaar later staat de koers +-20x hoger!! BFIT heeft ook dat potentiëel & ik heb tijd. Of het eruit komt weten we natuurlijk niet op voorhand, dat maakt het zo interessant :)
Eva
0
BF hanteert een gedifferentieerde prijsstrategie voor dezelfde basale dienst: halters heffen en zweten op een loopband. De overige diensten lijken bijzaak.

BF heeft daarnaast (alweer een tijd geleden) een slimme sluipstrategie doorgevoerd. De periodieke prijs is gewijzigd van maandbasis naar 4-weken basis: een verhoging van 8,6%. De effectieve prijzen van de twee abonnementen zijn dan op maand basis €21,72 resp. €32,58 per maand.

Werkt deze gedifferentieerde prijsstrategie? In de Q3-update spreekt BF van een gemiddelde opbrengst per maand(!) per lid van €22,50 (ex BTW). O.b.v. de 4-weken abonnementsprijs zou dat dan €19,79 per lid zijn. M.a.w. 80%(!) van de leden lijkt te kiezen voor het goedkoopste basic abonnement.

Ik heb mijn twijfels bij een gedifferentieerde prijsstrategie voor een ‘low-price-to-value’ formule. Houd het simpel. De prijselasticiteit lijkt niet al te groot (zie sluipstrategie). Verhoog de abonnementsprijzen met 5%; dat zal het aandeel goed doen.

Maar bovenal geef meer duiding over je strategie aan je beleggers.
Eva
0
quote:

Eva schreef op 8 december 2022 09:55:

BF hanteert een gedifferentieerde prijsstrategie voor dezelfde basale dienst: halters heffen en zweten op een loopband. De overige diensten lijken bijzaak.

BF heeft daarnaast (alweer een tijd geleden) een slimme sluipstrategie doorgevoerd. De periodieke prijs is gewijzigd van maandbasis naar 4-weken basis: een verhoging van 8,6%. De effectieve prijzen van de twee abonnementen zijn dan op maand basis €21,72 resp. €32,58 per maand.

Werkt deze gedifferentieerde prijsstrategie? In de Q3-update spreekt BF van een gemiddelde opbrengst per maand(!) per lid van €22,50 (ex BTW). O.b.v. de 4-weken abonnementsprijs zou dat dan €19,79 per lid zijn. M.a.w. 80%(!) van de leden lijkt te kiezen voor het goedkoopste basic abonnement.

Ik heb mijn twijfels bij een gedifferentieerde prijsstrategie voor een ‘low-price-to-value’ formule. Houd het simpel. De prijselasticiteit lijkt niet al te groot (zie sluipstrategie). Verhoog de abonnementsprijzen met 5%; dat zal het aandeel goed doen.

Maar bovenal geef meer duiding over je strategie aan je beleggers.
Ai stomme rekenfout
op dit moment is de verhouding tussen basic/premium 50:50 (en dus niet 80:20) mijn voorbarige conclusie lijkt niet juist
mijn verzoek om meer duiding blijft staan
The Third Way...
0
quote:

Eva schreef op 8 december 2022 09:55:

1. BF hanteert een gedifferentieerde prijsstrategie voor dezelfde basale dienst: halters heffen en zweten op een loopband.
...
2. Ik heb mijn twijfels bij een gedifferentieerde prijsstrategie voor een ‘low-price-to-value’ formule.
...
Straffe uitspraken Eva.

1.: zo zullen de leden het niet zien, integendeel.
2.: nagenoeg alle collega's doen het zo, wereldwijd. Omdat het werkt. Er is hier niets bijzonders aan BFIT, wat dat betreft gewoon nog steeds een ordinaire copycat...
Thorgall
0
quote:

The Third Way... schreef op 8 december 2022 10:49:

[...]
Straffe uitspraken Eva.

1.: zo zullen de leden het niet zien, integendeel.
2.: nagenoeg alle collega's doen het zo, wereldwijd. Omdat het werkt. Er is hier niets bijzonders aan BFIT, wat dat betreft gewoon nog steeds een ordinaire copycat...
Exact dat. Ik weet ook dat (een deel van) management regelmatig in de VS gaat kijken naar de laatste trends. En die kopiëren ze. Dat deden ze al toen ze nog vestigingen hadden onder de naam Health City. Het heeft ze geen windeieren gelegd die strategie. Alle trends, financieel en op het gebied van fitness komen uit de VS.

Op mij komt het geheel, ook als sporter, over als een zeer goed geleide onderneming. Ik ben ook een LT belegger. Dus als het 10 jaar duurt voordat de koers omhoog vliegt, so be it. Ik heb geduld. En ik ben gediversificeeerd.

Het is de afgelopen 3 jaar een zeer uitdagende periode geweest voor de sportclubs. En zoals het hoort bij een goed geleide onderneming, zijn zij als sterke partij uit de crisis gekomen en hebben ze er zelfs van geprofiteerd. Velen staan nu bijna op omvallen en zijn genoodzaakt de prijzen fors te verhogen.

Die koers, die volgt vanzelf een keer.
Eva
1
@ Third Way / @ Thorgall

eens mijn conclusie over prijsdifferentiatie was te voorbarig (50:50 lidmaatschappen)
ook eens dat BF goed geleid is en een kleurige toekomst tegemoet kan zien
de essentiële vraag blijft wel: gezien de opwaartse druk op de opex, de lagere groeiverwachtingen wat dit de komende 18 maanden voor effect heeft op de kasstroom. Gaat men voor marktaandeel behoud (of zelfs uitbreiding) of kiest men voor (tijdelijke) lagere rentabiliteit?
ik investeer niet om op lange termijn het rendement van een internet spaarrekening te realiseren. Om die reden blijft mijn vraag zijn de huidige risico's (incl hogere kapitaal kosten) wel voldoende in de prijs van het aandeel verdisconteerd. Indien BF haar prijzen niet aanpast ben ik voorzichtig mbt de huidige koers van het aandeel voor de komende 18 maanden

Het feit dat dhr Moos (recent) inkocht op ca €22 per aandeel doet mij vermoeden dat BF kiest voor marktaandeel behoud ten koste van (tijdelijke) lagere rentabiliteit.
Thorgall
0
quote:

Eva schreef op 8 december 2022 11:41:

@ Third Way / @ Thorgall

eens mijn conclusie over prijsdifferentiatie was te voorbarig (50:50 lidmaatschappen)
ook eens dat BF goed geleid is en een kleurige toekomst tegemoet kan zien
de essentiële vraag blijft wel: gezien de opwaartse druk op de opex, de lagere groeiverwachtingen wat dit de komende 18 maanden voor effect heeft op de kasstroom. Gaat men voor marktaandeel behoud (of zelfs uitbreiding) of kiest men voor (tijdelijke) lagere rentabiliteit?
ik investeer niet om op lange termijn het rendement van een internet spaarrekening te realiseren. Om die reden blijft mijn vraag zijn de huidige risico's (incl hogere kapitaal kosten) wel voldoende in de prijs van het aandeel verdisconteerd. Indien BF haar prijzen niet aanpast ben ik voorzichtig mbt de huidige koers van het aandeel voor de komende 18 maanden

Het feit dat dhr Moos (recent) inkocht op ca €22 per aandeel doet mij vermoeden dat BF kiest voor marktaandeel behoud ten koste van (tijdelijke) lagere rentabiliteit.
even platgeslagen. Denk jij dat dhr. Moos wel gaat voor een het rendement van een spaarrekening? Wees gerust, dat heb ik de afgelopen 40 jaar ook niet gedaan. Maar een focus op de korte termijn zal je eerder een rendement opleveren ter hoogte van een spaarrekening dan een focus van 10 of liefst 20 jaar. Hier is wetenschappelijk bewijs ten overvloede voor. Maar ook uit de praktijk. Buffet hangt deze theorie aan en is de meest succesvolle belegger ter wereld. Dus het maakt mij niet zoveel uit voor welke strategie het management kiest. Ik heb gekozen voor dit management en ik laat de keuze daar.

Mijns inziens is het schijnveiligheid waar je voor kiest. Immers, kiezen ze de door jouw gewenste strategie dan komt er wel weer een oorlog of virus, financiële of klimaat crisis langs die alles op zijn kop gooit. Koersen laten zich niet correct voorspellen. Fact.
1.236 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 14:29
Koers 21,300
Verschil +0,280 (+1,33%)
Hoog 21,600
Laag 20,340
Volume 177.226
Volume gemiddeld 251.144
Volume gisteren 138.974

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront