Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Klimaatakkoord wordt een grandioze mislukking

116 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 » | Laatste
DeZwarteRidder
0
’Nederland beste leerling van de klas’
Stroomtekort komt door energietransitie, zeggen netbeheerders
3 uur geledenin Financieel

DEN HAAG (ANP) - De stroomtekorten waarmee Nederland geconfronteerd wordt, zijn voor een groot deel het gevolg van de energietransitie die de afgelopen jaren versneld werd doorgevoerd. Dat stellen netbeheerders.

„Nederland is in korte tijd op het gebied van de productie van groene stroom uitgegroeid van een van de slechtste tot een van de beste leerlingen van de klas”, zegt woordvoerder Peter Hofland van TenneT: „Maar door die wens om te verduurzamen zijn er stroomtekorten ontstaan.”
Infrastructuur voldoet niet

Nederlanders kozen de laatste jaren steeds vaker voor een elektrische auto, plaatsten zonnepanelen op hun daken en vervingen hun door aardgas gestookte cv-ketel door een elektrische warmtepomp. Hofland: „Het stroomverbruik is hierdoor sterk toegenomen.” Daarbij is de huidige infrastructuur niet gebouwd om dergelijke grote hoeveelheden stroom te verwerken.

Bekijk ook:
Ondernemers: Overvol stroomnet wordt groot probleem

Woordvoerder Lennart Wegewijs van de Haagse netbeheerder Stedin voegt daaraan toe dat veel meer mensen na de coronapandemie thuis zijn gaan werken, wat ook gepaard gaat met meer stroomverbruik. Zowel consumenten als bedrijven zullen hun energieverbruik daarom voortaan beter moeten afstemmen, zegt Wegewijs: ”?e moeten beter gaan nadenken op welk moment van de dag we de wasmachine, de droger of de vaatwasmachine aanzetten. Bedrijven zullen op hun beurt hun productie moeten afstemmen op de pieken in het net.”
Den Haag, Groningen, Overijssel

De netbeheerders maakten woensdag bekend dat in delen van Den Haag, Groningen en Overijssel de maximale capaciteit voor grootverbruikers is bereikt. Dat betekent dat voor grote bedrijven ’code oranje’ van kracht is. Aanvragers voor nieuwe grote aansluitingen komen op een wachtlijst te staan. TenneT hoopt de bedrijven ervan te kunnen overtuigen dat ze vanaf nu de pieken in hun verbruik gaan vermijden, zegt woordvoerder Hofland: „Anders treedt code rood in werking. Dan moeten de bedrijven wachten op een nieuwe aansluiting tot het stroomnetwerk is uitgebreid.”

De lokale politieke partij Hart voor den Haag heeft een spoeddebat aangevraagd over de dreigende stroomtekorten in Den Haag.
DeZwarteRidder
0
Warmtepompen staan uit omdat het stroomnet te vol zit
Thomas de Jong
&
Jan Sommerdijk
13 december, 16:39

APELDOORN - In een appartementencomplex in Apeldoorn zijn 124 gloednieuwe warmtepompen geplaatst, maar de bewoners hebben er niets aan. Doordat het stroomnet vol is, moeten de apparaten uit blijven staan.
Vanaf 2026 mogen er geen nieuwe cv-ketels meer worden geplaatst. Dat betekent dat mensen vanaf dan over moeten op het alternatief: een warmtepomp. Maar dat gaat een groot probleem worden, denkt Rob van Beek van De Goede Woning in Apeldoorn.

"U ziet het, ze staan niet aan", zegt hij, terwijl hij door het pand aan de Laan van Orden wandelt. Om te verduurzamen plaatste zijn woningcorporatie recent al warmtepompen in de ruim honderd woningen.
Dat ze niet aan staan, komt doordat er geen plek is op het net. "Als we die warmtepompen aansluiten, lopen we de kans dat de hele wijk Orden zonder elektriciteit komt te zitten", zegt Van Beek.

Toch maar op gas
"Voor de bewoners is het erg vervelend. Ze hebben niet alleen een niet-werkende warmtepomp in hun berging staan, ook betekent het dat de woningen volgend jaar op een oude gasketel verwarmd moeten worden."
Samen met de gemeente en netbeheerder Liander wil Van Beek naar oplossingen kijken, zegt hij. "We willen niet de hele wijk platleggen. Maar het tekent wel de urgentie van versterking van het lokale net. We moeten van het gas af, het kan niet zo zijn dat capaciteitsproblemen dat in de weg gaan zitten."

Extra transformatorhuisjes
Netbeheerder Liander laat het volgende weten: "Om het verduurzamen van de ruim honderd ouderenwoningen van de Goede Woning mogelijk te maken, moeten wij een extra elektriciteitshuisje plaatsen zodat er voldoende capaciteit is op het elektriciteitsnet voor de nieuwe warmtepompen in de woningen aan de Laan van Orden. We verwachten dit te kunnen realiseren in het eerste kwartaal van 2025. Dit is later dan wij zouden willen."
Overigens is dit niet alleen het probleem van één complex, zegt Van Beek. "In heel Apeldoorn moeten er waarschijnlijk een paar honderd extra transformatorhuisjes komen. En we hebben als coöperatie zelf een aantal daken met zonnepanelen die niet aangesloten kunnen worden."

Personele uitdaging
"We voeren constructieve gesprekken met de gemeente en de woningcorporaties over de uitdagingen die er liggen in Apeldoorn", zegt Liander. "We zien door het hele land heen dat woningen massaal worden verduurzaamd en dat is een positieve ontwikkeling. Maar het vraagt ook veel meer capaciteit."
"Het realiseren van projecten als deze in Apeldoorn heeft onze prioriteit. We willen sneller, maar hebben onder andere ook te maken met een tekort aan materiaal en technisch personeel. De komende vier jaar hebben we bij Liander al 2500 mensen nodig om de energietransitie mogelijk te maken. In de energiesector zijn de komende vier jaar ten minste 13.000 extra technici nodig."
Willempie3
1
Met alleen die warmtepompen ben je er nog lang niet. Ook het hele stroomnetwerk moet verzwaard worden. Alle stroomopwekking moet groen worden, waardoor nog weer meer kabels nodig zijn.

Rob Jetten gaat 28 miljard euro uitgeven voor 0,000036 graden minder opwarming.

Dit betekent dat 1 graad minder opwarming
28 / 0,000036 = 777.777 miljard euro kost.

Dit is bijna 8 keer het BNP van de hele wereld !

Om de 2e wereldoorlog te winnen hebben de USA ongeveer 2 keer hun BNP uitgegeven.

1 graad minder opwarmen kost dus 4 keer zoveel als het voeren van de 2e wereldoorlog !
closer
1
quote:

Willempie3 schreef op 22 december 2023 10:33:

1 graad minder opwarmen kost dus 4 keer zoveel als het voeren van de 2e wereldoorlog !
Zo erg is het, ja.

En dat hebben we zelf veroorzaakt. We zijn eindeloos gewaarschuwd maar dat hebben we allemaal in de wind geslagen. Zelfs nu nog wordt het gewoon ontkend door korte-termijn denkers zoals jij.
josti5
0
quote:

closer schreef op 22 december 2023 19:10:

[...]
Zo erg is het, ja.

En dat hebben we zelf veroorzaakt. We zijn eindeloos gewaarschuwd maar dat hebben we allemaal in de wind geslagen. Zelfs nu nog wordt het gewoon ontkend door korte-termijn denkers zoals jij.
----------------
Waarom zo frontaal in de aanval, terwijl Willempie het over iets héél anders heeft?
closer
0
wiegveld
1
Het is zeer de vraag welke maatregel werkt of niet. Vgl de stikstofdiscussie.
Er is mi maar 1 oplossing en dat is 5 miljard minder mensen. klinkt cynisch maar zeer vergelijkbaar met de megastallen stikstof discussie.
Klimaatverandering brengt dat overigens ook teweeg, weer cynisch maar maar.

Alle pseudo beleidsdingetjes als electrificeren , warmetepompen etc. werken niet en gaan niet werken. het is veelal gewoon weer kolenstroom dankzij mr Jetten. Okee er staat al dagen een storm dat helpt een beetje maar zonnepanelen en windmolens betekent dat we er niet vanuit kunnen gaan dat er stroom is.
Ook de accu van je auto raakt leeg.
DeZwarteRidder
0
Ervaren cv-monteurs stoppen om regelbrij

Theo Besteman
54 min geledenin Financieel

Amsterdam - Met bloedend hart stoppen ervaren cv-monteurs, juist nu er een tekort is. Maar een nieuw verplicht certificaat met hoge extra kosten zijn na tientallen jaren sleutelen voor talloze monteurs een brug te ver. „Oudere klanten huilden toen ik vertelde dat ik moet stoppen.”

Het zijn kleine zelfstandigen. Ze nemen in heel Nederland afscheid van hun klantenkring, meestal enkele honderden trouwe bedrijven en particulieren die altijd konden bellen.

„Ik doe dit als zelfstandige sinds 1992 en had gehoopt dit tot aan mijn pensioen te kunnen blijven doen. Maar dat is financieel voor een een- maar ook twee-pitters helaas niet mogelijk”, zegt Geert Suelmann (65) bij zijn werkplaats in Emmen. „De verplichte uitgaven kunnen tot zo’n €6500 oplopen in het begin. En dan nog de jaarlijkse kosten erbij. Je wordt geacht dat door te berekenen aan je klanten. Maar dat is makkelijk gezegd, voor velen is het niet haalbaar.”
Daling inkomsten

Hij denkt er sterk aan met het werk aan cv-ketels te stoppen. Hij doet nog sanitair en pakt bijvoorbeeld problemen met afvoer en dakgoten aan. Stoppen met cv-ketels scheelt hem direct 30% aan inkomsten.

„Het is gewoon niet meer te doen”, oordeelt ook Ad Stoeten (69) uit Amsterdam-Noord. Hij werkte 52 jaar als monteur, kwam in grote bedrijfskelders in heel Noord-Holland tot vier hoog achter in het stadshart. Hij sluit zijn bedrijf, schrijft hij aan tweehonderd klanten. „Ja, niet leuk. Maar ik heb voor mezelf een berekening gemaakt: de kosten van het certificaat voor werken aan de cv-ketels, de cursus, het examen, nog eens duizend euro voor goedgekeurde rookgasmeter, die enorme administratie en het ijken van je apparatuur loopt naar €4300. Waarschijnlijk meer. Dat is echt te veel.”

Het gaat momenteel onder installateurs en monteurs eigenlijk nergens anders over. „Zoveel collega’s stoppen ermee, het is gewoon zonde”, zegt Stoeten. Suelmanns zoon haakte af als potentiële opvolger in het bedrijf. „Ik snap het wel, het vak is hiermee gewoon minder leuk geworden”, zegt de Drentenaar.

’Veiligheid basis’

Ongeveer drieduizend werknemers zijn gespecialiseerd en actief in installatie en onderhoud van cv-ketels in Nederland. Sinds april is volgens de Gasketelwet certificering verplicht om met cv-ketels en gasverbrandingstoestellen met de gevaarlijk F-gassen te mogen werken. Ruim 1300 monteurs hadden het document en toestemming op tijd, zo’n 1700 niet.

Ze snappen dat veilig werken aan ketels nodig is na enkele doden door koolmonoxidevergiftiging. „Uiteraard, ik ben opgegroeid met gevaarlijke kachels, geisers en cv-ketels”„ zegt Stoeten. „Ik heb jarenlang alle vereiste certificaten gehaald”, zegt Suelmann. „Veiligheid is de basis van je vak.”

"Werken aan cv-ketels is dankbaarder: je kunt mensen weer in de warmte zetten"

Branchevereniging Techniek Nederland wijt de achterstand vooral aan vertraging bij de overheidsinstelling die het certificaat moet verstrekken. Daar wordt hard gewerkt, maar achterstanden zullen er voorlopig blijven. Techniek Nederland probeert afgelopen jaren duizenden vakkrachten te laten instromen. Dat lukt ten dele. De uitstroom baart de branche dan juist zorgen.

Bureaucratie

Stoeten: „Scholing, bijscholing bij fabrikanten, diploma’s die horen bij dit vak. Je haalde altijd je papier als er een nieuwe installatie op de markt kwam, en dat was allemaal prima. Maar dit zijn zóveel nieuwe regels, dat slaat helemaal nergens meer op. Zelfs voor het soort werkpak dat je draagt. Waar zijn ze nou mee bezig, dat heeft niets met die ketel te maken”, illustreert hij al sleutelend aan een ketel.

„Je moet per ketel zo’n zestig vragen aflopen en correct afvinken. Als je doorwerkt, kun je normaal acht ketels op een dag doen, dat zijn er door dat papierwerk nog maar zes vanwege die bureaucratie. Tel dat verschil eens voor heel Nederland op”, zegt de monteur.

Wie het certificaat niet bezit, kan worden veroordeeld voor een economisch delict met behoorlijke straffen. „Daar heb ik helemaal geen zin is, en veel kleine collega’s niet”, zo verklaart de Amsterdammer de sluiting van zijn bedrijf.
Onhaalbaar

„Koolmonoxide-ongelukken gebeuren in mijn ervaring meestal door fouten in de rookgasafvoeren. Maar ik maak al dertien jaar geen rookgasafvoeren en plaats geen ketels meer. Het verplichte nieuwe certificaat gaat voor mij te ver.”

Suelmann zal de klanten missen. „Ik begon in mijn dorp in 1974, je leerde iedereen kennen. Mensen bleven al die jaren bij je. Sanitair werk doen is ook mooi. Maar het werken aan cv-ketels is toch dankbaarder: je kunt mensen weer in de warmte zetten.”
josti5
1
Bij bosjes stoppen ze inderdaad, door die nieuwe, hogere eisen.

Voor bestaande bedrijven wordt weer eens geen uitzondering gemaakt, dit ondanks vaak jarenlange ervaring.

Dezelfde idioterie is te zien in de gezondheidszorg, waar MBO-verpleegkundigen met vaak tientallen jaren ervaring verplicht worden, een HBO-opleiding te gaan volgen.

In mijn directe omgeving heb ik vanwege deze dwang reeds vier zeer ervaren verpleegkundigen zien afhaken.

Ook in kringen van medische massage en voetverzorging (pedicure) spelen deze eisen en problemen.

Waarbij de zelfstandigen ook nog eens voor de torenhoge kosten opdraaien; in loondienst (ziekenhuizen) betaalt de werkgever meestal.

En maar klagen over gebrek aan personeel.

Tel uit je winst, overheid...
objectief
1
quote:

DeZwarteRidder schreef op 24 december 2023 14:34:

Ervaren cv-monteurs stoppen om regelbrij

Theo Besteman
54 min geledenin Financieel

„Het is gewoon niet meer te doen”, oordeelt ook Ad Stoeten (69) uit Amsterdam-Noord.el te maken”, illustreert hij al sleutelend aan een ketel.

De pensioenleeftijd is toch 67; het is dan op je 69e ook hoog tijd om te stoppen.
Hij moet de jongeren ook een kans geven.
DeZwarteRidder
1
Energietransitie
De Kwestie: ’Die hele energietransitie gaat onze welvaart slopen’
24 min geledenin De Kwestie

Nederland is vanaf 1 januari weer een stap dichter bij 2050, het jaar waarin de energietransitie moet zijn afgerond en dus fossiele energie moet zijn vervangen door klimaatneutrale energie. Nagenoeg alle reageerders op De Kwestie waren eensluidend: ’deze energietransitie is niet te betalen en het sloopt zelfs onze welvaart’.

Veel landen doen ook niet mee aan deze transitie weet d_braat: „Die hele energietransitie gaat (als het echt doorgaat) onze welvaart slopen. Azië en Afrika doen niet mee met de energietransitie: zij willen ook de welvaart die fossiele brandstof brengt. Dus wat wij in Nederland en Europa doen is bij voorbaat zinloos.”

Bekijk ook:
Stroomtekort komt door energietransitie, zeggen netbeheerders

„We kunnen ons geld beter besteden aan aanpassing aan het veranderende klimaat. Daarbij komt dat de invloed van de mens via CO2 (nu 0,04% van de atmosfeer) op het klimaat beperkt is. De zon bepaalt ons klimaat.”
Kostenplaatje

Het kostenplaatje is voor de meeste mensen een grote zorg. Henkfedejong-2929 heeft er zelf weinig moeite mee. „Maar ik ben er zeker van dat velen in dit land zeer grote moeite hebben om de energiewende te kunnen betalen. Het is daarom zaak dat de overheid (de lokale- alsook de ladelijke-) deze mensen goed in het oog blijft houden en helpt waar nodig. Zo krijgen zij ook een goed 2024!”

Veel reageerders lopen helemaal niet warm om iets aan de energietransitie bij te dragen. Ze doen zelfs niet mee, zo ook Sylvies. „Het is compleet onzin om van de fossiele brandstof af te gaan. Een verdienmodel is het voor de makers van windmolens en warmtepompen etc. Het is nergens voor nodig om van het gas af te gaan; dat is de schoonste brandstof. Kerncentrales voor elektra en er is totaal geen probleem.”
Zonnepanelen

Ook Joep123 ziet het niet zitten. „Ik doe er gewoon weg niet aan mee, zonnepanelen misschien echter geen accu, een warmtepomp komt echt niet in huis noch dat ik ooit een e-auto (wel een hybride) zal rijden. Het is namelijk een groot bedrog zolang er geen kernreaktoren gebouwd worden om elektriciteit te maken of waterstof. Zonnepanelen en windmolens kunnen niet gerecycled worden (dat vergeet maar iedereen voor het gemak) en zijn daarnaast rampzalig voor flora en fauna zowel op land als in zee.”

Wie niet over een eigen huis beschikt, vindt het niet de taak van een huurder om dit voor elkaar te krijgen, zoals brulaap. „Nee, veel mensen kunnen de energietransitie niet betalen en doen dat ook niet en daar hoor ik ook bij. Ik begin er ook niet aan, omdat ik een huurwoning heb, ben afhankelijk van de woningbouwvereniging. Wij mogen niets veranderen aan de woning en ook niets op het dak plaatsen, tja, dan ben je heel snel klaar. En ik denk dat dit met de meeste huurwoningen zo is.”

Bekijk ook:
Topman Gasunie na energiecrisis: ’Nederland blijft kwetsbaar’

Voor veel ouderen wordt dat evenens een moeilijk verhaal. „Ik heb een woningscan laten maken, kosten om alles op orde te krijgen €65.000,-”, zegt ótsoS-Sostó. „Plus dan nog een warmtepompsysteem van rond de €10.000,- samen €75.000,-. Om dit alleen van een AOWtje te bekostigen is een utopie om te denken. En met mij zijn er velen die dit niet kunnen ophoesten.”

Voor sommige reageerders ligt dit probleem vooral aan het laatste kabinet dat er heeft gezeten. Als dat een juiste coalitie wordt, is allemaal volgens Fm71203 best op te hoesten. ,,Jawel hoor, maar dan moet er een sociale regering komen en dat kunnen we dus wel vergeten als iedereen alleen maar rechts blijft stemmen.”
objectief
0
Elke Euro die je nu hieraan spendeert is over enkele jaren 10 Euro waard, want de kosten zullen explosief toenemen.
De meeste landen begrijpen dat, want zij geven veel meer uit aan een beter klimaat.
Binnen nu en enkele jaren staat een flink deel van Limburg in brand of onder water.
DeZwarteRidder
0
Nieuwe wegenbelasting maakt elektrische auto veel duurder dan benzinewagen
Aangepast: 2 min geleden2 uur geledenin Financieel

Amsterdam - Particulieren staan helemaal niet te trappelen om een elektrische auto te kopen. Omdat de vrijstelling van wegenbelasting voor die loodzware auto's per 1 januari 2026 vervalt, staan geïnteresseerden op de rem, zo concludeerde ING al. Een aantal rekenvoorbeelden op een rij.

Het verschil in wegenbelasting tussen benzine en elektrisch kan oplopen tot wel honderden euro's. Neem een Volkswagen Golf op benzine in de provincie Utrecht. Voor die wagen betaalt de automobilist €668 per jaar. Voor een gelijkwaardige elektrische Volkswagen ID.3 ben je €1192 kwijt, zo becijfert de ANWB.

Nog twee vergelijkingen. Een Renault Clio op benzine kost op jaarbasis €524, een elektrische Renault Zoe €916. Gaan we een paar segmenten hoger, dan komen we uit bij de Mazda 6 en de ongeveer qua maat vergelijkbare Tesla Model 3 waarvoor de fiscus per jaar respectievelijk ruim €800 en €1200 wil hebben.
'Blijft een droom’

Bij de nog duurdere modellen lopen de verschillen verder op. Voor de elektrische Lotus (Eletre) die maar liefst 2640 kilo weegt, of de iets zwaardere BMWi7, bedraagt de wegenbelasting (in bijvoorbeeld Zuid-Holland) €535 per kwartaal of €2140 per jaar. Voor de Volvo EX90 (2.718 kilo) wordt dat per kwartaal €561, jaarlijks tik je €2.244 af.

Voor de meeste particuliere rijders is een nieuwe elektrische auto sowieso nog een brug te ver. Met een gemiddelde aanschafprijs van dik in de €40.000 blijft het vooral een droom. Komend jaar komen er wel meer modellen op de markt tussen de €25.000 en €35.000. Nadeel daarvan is vaak het beperkte bereik. Uit ANWB-onderzoek blijkt dat de meeste potentiële kopers ook nog eens hun voertuig bij voorkeur aan huis willen opladen. Dat is vaak onmogelijk.
Onder de streep

Milieucentraal concludeert dat onder de streep elektrisch rijden net iets duurder is dan benzine. De auto met de stekker is goedkoper in onderhoud (geen €50 maar €30 per maand) en stroom is per kwh goedkoper dan brandstof in de tank. Alles gebaseerd op cijfers van 2023. De organisatie heeft een rekenvoorbeeld waaruit zou blijken dat een nieuwe middenklasse auto bij 15.000 kilometer per jaar €710 per maand kost op benzine en €750 op stroom. Onduidelijk is of daar ook al rekening gehouden is met de wegenbelasting voor elektrische auto's.

De ANWB heeft al meerdere malen aangedrongen op een gewichtscorrectie voor zwaardere elektrische auto's, zodat het verschil niet zo groot wordt.
josti5
1
Ik hoorde gisteren op een feestje: het gaat met electrische auto's dezelfde kant op, als met de zonnepanelen: bij voldoende 'aanbod' klapt de tarievenval dicht.
DeZwarteRidder
1
Premium
Het beste van De Telegraaf

In het Vizier
Bedrijven piepen en kraken: energiebranche kan tempo niet bijbenen

Theo Besteman
Aangepast: 36 min geleden54 min geledenin Columns

Een paar wat bevroren vingers, vele kilometers op de teller en een kladblok vol aantekeningen maken je als verslaggever voor energiezaken heel veel wijzer. De drama’s van de ’energietransitie’, die nog jaren gaat duren, laten zich toch het beste optekenen op een bouwplaats of bij een nieuw transformatorhuisje.

Ook kabelleggers praten maar wat graag terwijl ze een gegraven goot met de volgende meters stroomkabel vullen. „Klein stukje nog”, lachen ze, terwijl we in de verte het einde van deze geul, eerlijk gezegd, helemaal nog niet kunnen zien.

De beleidsnota’s en Kamerdebatten over wat ondernemers in sommige regio’s al hun belangrijkste probleem zijn gaan noemen – jarenlang geen nieuwe stroomaansluiting – toonden telkens een steriele werkelijkheid. Dat almaar nijpender stroomtekort is volgens de notaschrijvers en politici op te lossen als Nederland vele miljarden in dikkere kabels, verdeelstations, windparken en elektriciteitsmasten steekt.
’Koploper’

Dan worden we weer ’koploper’ in energie. Wat zoveel betekent als: stoppen met kolen, olie en aardgas en voortaan leven van opgewekte stroom afkomstig van meestal de wind- en zonneparken. Daarmee drukken we onze vuile uitstoot drastisch omlaag. Geen land heeft, met Australië, zo veel zonnepanelen per huishouden als Nederland. De helft van alle opgewekte stroom komt nu al uit zo’n groene bron.

Maar in de uitvoering zie je dat het vervolg helemaal niet snel genoeg gaat, hoe hard ze in de bouw of bij netbeheerders ook buffelen. Beloofde uitbreiding is zelden op tijd gereed. Het aantal warmtepompen, batterijauto’s en vooral de industrie die overstapt van die vervuilende brandstoffen op schonere brandstoffen, vragen veel meer groene stroom dan er beschikbaar komt.
Duizenden vacatures

Als je als verslaggever de kabelleggers uithoort of bij enkele installatiebedrijven aanklopt, hoor je ook een andere kant van de papieren realiteit: duizenden en duizenden vacatures van vakbekwame technici en trage vergunningverlening.

Overal waar je komt in de energie- en installatiesector, hoor je dat bedrijven piepen en kraken, personeel is overbezet, terugbellen schiet erbij in. Harder werken? Mensen kijken je verschrikt aan. „We kunnen echt niet harder”, klinkt het diep beledigd. In de uitvoering werken veel mensen overdag al uurtjes extra en op zaterdag gaat het ook nog door. En dan moet heel Nederland straks van het gas af en ook nog voor 2050 onder de streep geen CO2 meer uitstoten.
’Paniek’

Demissionair minister Rob Jetten (Klimaat en Energie) zei vorig jaar met onorthodoxe maatregelen te komen, nu alle eerdere plannen en aansporingen onvoldoende opleveren. Een tipgever vertelde hoe bestuurders van energiebedrijven zelf ook in paniek zijn. „Ze hebben geen oplossing”, zei hij.

Alleen de weinige batterijenverkopers hoor je niet klagen. Zij verdienen goed aan huishoudens die onafhankelijk willen zijn van dit soort energiedrama’s.

www.telegraaf.nl/watuzegt/996026709/b...
closer
1
DeZwarteRidder
0
Emissievrije binnenstad Utrecht vóór 2025 blijkt onmogelijke taak: diesel en benzine langer toegestaan

Bestelbusjes en vrachtwagens die op diesel of benzine rijden zijn langer welkom in de Utrechtse binnenstad. De deadline van 1 januari 2025 voor een uitstootvrije binnenstad is volgens wethouder Eva Oosters (Student & Starter) niet haalbaar.
DeZwarteRidder
0
Boeren kopen geen elektrische tractor: duur, snel leeg en lastig

Door
Paul le Clercq
25 februari 2024 15:38
Aangepast 25 februari 2024 15:38

Auto's, fietsen, scooters, zelfs vrachtwagens en straks vliegtuigen: de toekomst is elektrisch. Maar elektrische tractoren zie je eigenlijk nergens. Toch worden ze wel al gebouwd. In ons eigen land nota bene. Al hebben boeren er nog weinig aan.

Acht ton, zo veel kost een elektrische tractor. Dat is veel meer dan de ruim twee ton die een tractor kost die op diesel rijdt.

Er zijn er in Nederland dan ook nog maar tien van verkocht. zegt Mart van der Valk. Hij is technisch specialist emissieloze aandrijvingen bij het bedrijf Abemec, dat dieseltractoren van het merk Fendt ombouwt naar elektrisch.
In

De kopers van die elektrische tractoren zijn allemaal bedrijven die in de bouw zitten.
Problemen

Een paar boeren hebben elektrische tractoren wel getest, maar daar blijft het tot nu toe bij. Want ze lopen tegen nogal wat problemen aan.

Groot probleem is dat de elektrische tractoren nog niet geschikt zijn voor zwaar werk, zoals ploegen en aardappelen rooien, staat in een recent rapport van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Dat kost meer kracht dan bijvoorbeeld zaaien.
Accu snel leeg

De kracht die nodig is om de grond open te breken kunnen elektrische tractoren op zich wel leveren, maar niet de hele dag. Vaak gaan de accu's maar vier uur mee, vertelt Jos Derks, van Derks Gewasbescherming. Dat is onhandig als je op het land bezig bent.

De elektrische tractoren worden wel geleverd met twee accu's, zodat je geregeld de accu kunt vervangen. Maar waar laad je de lege accu dan op? Op de akkers staan geen laadpalen.
DeZwarteRidder
0
Rotterdamse corporaties dreigen te stoppen met woningen gasvrij maken: ‘Huurder mag niet dupe worden’

Verschillende woningcorporaties dreigen te stoppen met het gasloos maken van woningen. In de nieuwe situatie blijken huurders duurder uit te zijn dan als ze nog op gas zijn aangesloten. Dat is onacceptabel, vinden de corporaties. Zij eisen ingrijpen door de overheid en de energieleveranciers.
Marjolein Kooyman 01-03-24, 07:00 Laatste update: 08:49

Vooral de vaste kosten die de energieleveranciers berekenen voor het afnemen van stadsverwarming zijn de pan uitgerezen. Komt er geen oplossing, dan is de kostenstijging aanleiding voor de Rotterdamse corporatie Woonstad (57.000 woningen) om op de rem te trappen. ,,Tot de overheid en de energiemaatschappijen garanderen dat warmte niet duurder is dan gas”, zegt woordvoerder Kevin van Eikeren van Woonstad.
116 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
874,18  -7,09  -0,80%  31 okt
 Germany40^ 19.081,70 +0,02%
 BEL 20 4.214,05 -0,37%
 EURO50 4.831,38 -0,96%
 US30^ 41.779,40 0,00%
 Nasd100^ 19.912,00 0,00%
 US500^ 5.705,75 0,00%
 Japan225^ 38.355,10 0,00%
 Gold spot 2.746,97 -1,46%
 EUR/USD 1,0883 +0,23%
 WTI 70,47 +2,03%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

NX FILTRATION +5,91%
SHELL PLC +2,29%
AZERION +1,56%
Flow Traders +1,35%
ING +0,77%

Dalers

ASMI -5,95%
Galapagos -5,70%
JUST EAT TAKE... -4,34%
Alfen N.V. -4,03%
BESI -3,93%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront