Steeds meer Chinese auto's in Europa kent risico's: marktmanipulatie, dwangarbeid en spionage
In 2035 mogen er alleen nog elektrische auto's worden verkocht in de EU. Chinese merken melden zich massaal met hun wagens. Vaak veel goedkoper dan de traditionele merken, maar critici waarschuwen voor oneerlijke concurrentie en spionagerisico's.
Op de Nederlandse wegen zien we nog vooral Volkswagens, Opels, Peugeots en Renaults, auto's van Europese makers. Maar daar komt snel verandering in.
Chinese merken steeds dominanter
Niet-Europese merken, zoals Tesla uit de Verenigde Staten en het Zuid-Koreaanse Kia timmeren al een tijdje aan de weg, maar inmiddels spelen ook Chinese automerken een steeds dominantere rol in Nederland en de rest van Europa. Uit onderzoek van Autoweek blijkt dat bijna 7 procent van de elektrische auto's die vorig jaar zijn geregistreerd in Nederland, gebouwd zijn door een Chinese fabrikant.
Het gaat om merken als BYD, Nio, Xpeng en Lynk & Co. "Die gaan zeker een plek veroveren op de Europese markt", zegt Autoweek-journalist Frank Jacobs. "Net als eerder de Japanners met Hyundai en de Koreanen met Kia."
Mogelijk gunstig voor consument
Dat is een tegenvaller voor de Europese auto-industrie, maar volgens Jacobs mogelijk financieel gunstig voor de consument: "Hoe meer concurrentie, hoe meer de prijs wordt gedrukt. Dat zal Europese merken dwingen hun prijs te verlagen."
Caroline Nagtegaal-van Doorn zit voor de VVD in het Europees Parlement en maakt zich op haar beurt veel zorgen over deze trend. "Chinese auto's worden voor lage prijzen gedumpt op de Europese markt", zegt ze.
'Ze krijgen miljarden aan staatssteun'
Volgens haar kunnen de Chinese fabrikanten hun elektrische auto's voor deze prijzen aanbieden 'door de grote hoeveelheid staatssteun die ze krijgen van China'. "De afgelopen jaren alleen al gaat het om tientallen miljarden."
Nagtegaal-van Doorn ziet dat de Europese industrie moeite heeft om hiermee te concurreren. "Ik ben natuurlijk voor concurrentie en je wil handel drijven, maar het belangrijkste voor handel is een eerlijk speelveld." Chinese bedrijven ontkennen staatssteun te krijgen. De Europese Commissie vermoedt wel oneigenlijke staatsteun en is daarom een onderzoek gestart, de resultaten daarvan worden deze zomer verwacht.
Elektrisch rijden tegen luchtvervuiling
Autojournalist Jacobs beaamt dat Chinese auto's redelijk goedkoop zijn, maar hij betwijfelt of staatssteun hier nu direct de oorzaak voor is. "Die autobouwers draaien zelf hartstikke goed." En dat komt volgens hem doordat Chinese producenten al lang geleden hebben ingezet op elektrisch rijden vanwege extreme luchtverontreiniging en smog in het land.
"Toen zijn autobouwers geholpen door de overheid om elektrische auto's te ontwikkelen, maar dat was voor hun eigen markt", legt hij uit. "Dat was om de de vervuiling in de grote steden tegen te gaan."
1-2