_hgm, ik ben zo vrij je elders geplaatste stuk hier over te nemen; ik vond het buitengewoon interessant.
Ik ben door dit aanbod heel positief geworden, omdat ik verwacht dat door middel van dit aanbod de afgegeven doelstellingen gemakkelijk gehaald kunnen worden. Of je nu €40 p.m. vangt voor 20Mbps + voetbal, of €50 voor telefoon erbij en €60 voor TV-zenderpakket erbij, dat is in wezen vrij onbetekenend gerommel in de marge geworden. Voor die 2 tientjes die je erbij pakt heb je immers ook een hoop kosten!
De voetbalwedstrijden alleen, zeker als ze per multi-cast bekeken worden, zullen relatief weinig capaciteit in de media-farms vergen. Het 'uit-fase' kijken vraagt dat wel, omdat er geen 2 mensen dat tegelijk zullen doen. Maar daar wordt ook extra voor betaald, dus dat is niet erg. Om dit aanbod gestand te doen is waarschijnlijk maar een investering van €300 per klant nodig. De klant betaalt €480 per jaar. De investering is dus heel snel terugverdiend.
Maar natuurlijk is hij niet dit jaar al terugverdiend. Daarvoor is de nuttige tijd te kort. Op de begroting van dit jaar staat in feite het aansluiten van alle klanten van nu en volgend jaar, 300k. Dat gaat dus M€150 kosten, en er wordt nog M€20 uitgegeven om het backbone meteen geschikt te maken voor 1M klanten.
De crux van deze hele operatie is natuurlijk dat klanten die je eenmaal hebt niet meer weglopen. Dat is altijd de crux geweest. Aan klanten die volgend jaar naar een ander lopen heb je niks, die zijn hoe dan ook een verliespost. Dus voor €500 sluit je nu iemand aan, die gemiddeld 5 jaar moet blijven. Gedurende die tijd brengt de persoon €2.500 in het laatje, waarvan 60-80% winst is. (We praten immers alleen over het internet deel, dus geen afdrachten voor 'termination costs' of TV rechten.) Elke euro die je investeert komt 3 tot 4-voudig terug. En alleen dit jaar wordt al M€170 geinvesteerd...
Het feit dat dit aanbod goed genoeg lijkt om de doelstelling van 100k voor dit jaar te halen, zonder dat men daarbij afhankelijk is van overeenstemming met RTL of andere dwarsliggers, heeft mij zeer positief gemaakt. (Al had ik liever gezien dat telefoon er ook meteen bij zat, om met Scarlet e.d. te concurreren.) Al vanaf 2 maart vroeg ik mij af welke de onzekerheidsmarges er op die 100k klanten voor dit jaar zitten. Nu ik de voorwaarden en specificaties ken, schat ik dat zelf in op 75k-250k (!).
Ik begrijp nu opeens waarom de investeringen voor zo'n idioot groot aantal klanten (300k, dus ook alle klanten "van 2005") voor dit jaar in de begroting zitten. Wat voor zin heeft het om alvast voor een vol jaar vooruit te kopen? "Dan hoeven ze niet zo lang te wachten op aansluiting", zei Mark. Hoezo, zijn de levertijden van Samsung meer dan 1 jaar, of zo? Een voorraad voor 3 maanden lijkt genoeg, dus als je maar 200k klanten per jaar denkt aan te sluiten, waarom dan 200k STB's in voorraad, en geen 50k? Dat is me nu dus duidelijk. Ze houden rekening met 250k klanten dit jaar, en willen zelfs in dat geval nog voor 50k klanten voorraad hebben. Dat lijkt mij ook best binnen de mogelijkheden liggen.
In mijn optimistische schatting kunnen 100k klanten op de 20Mbps afkomen. (Scheelt minder dan een tientje met wat ik nu voor 800 kbps betaal, met een datalimiet van 250 MB, die ik elke maand overschrijd waardoor ik nog moet bijbetalen ook!) En van de 200k Canal+ klanten kunnen er wel 150k overstappen, want wie ook maar aan enige vorm van internetten doet heeft het voetbal in feite voor slechts een tientje. Dus desnoods nemen ze het ernaast. En degenen die niet aan buitenlands voetbal of speelfilms vastzitten besparen zelfs geld door over te stappen, zelfs als ze hun oude ADSL provider moeten afkopen.
Dus f*ck RTL en het TV pakket. Who needs it! Allemaal administratieve rompslomp, voor een tientje p.m. extra, en alleen zinvol als je dat tientje ook bijna geheel in je eigen zak kunt steken en er niks van hoeft door te betalen aan de content leveranciers (of zij jou betalen!). Aan pay-per-view speelfilms verdien je waarschijnlijk al meer dan aan een zender-pakket! (En ook dat kan je natuurlijk in abo-vorm aanbieden, a la Canal+ maar met oneindige keuzevrijheid, voor zeg €25 p.m.) Voor VoIP ligt dat nog wat anders, omdat je daarmee de lijn volledig kunt ontbundelen en zo van KPN af kunt komen (en van de limitatie dat het product niet geschikt is voor ISDN klanten).