autovisie feb 2011 schreef:
GEEN PRIJS VOOR CARLOS, OFWEL LEAF IT!
In het voorwoord van Ton Roks, waar deze verslag deed van hetgeen Dhr Ghosn te melden had,
stonden enkele leuke quotes opgetekend van de topman,
waar ik (en waarschijnlijk velen met mij) toch enkele vraagtekens bij plaats.
Over de beperkte actieradius zegt Ghosn zich geen
zorgen te maken. Van alle gekochte auto’s komt 20%
nooit de stad uit waar deze gekocht is, aldus Ghosn. Dat
verhaal gaat misschien op voor steden als Parijs en Lon
den, maar ik denk niet dat deze zienswijze als algemeen
geldende opinie kan worden weergegeven. Ook stads
bewoners willen er wel eens op uit, voor een weekend
weg of misschien een familiebezoek elders in het land.
Ten tweede zouden ouderen zich zorgen maken over
de actieradius, terwijl jongeren hier heel anders tegen
aan kijken. Zij zouden zich makkelijker aanpassen aan
de mogelijkheden van hun auto. Regelrechte onzin,
me dunkt. Veel ouderen rijden simpelweg minder. Het
aantal jonge gezinnen dat daarentegen lange afstanden
aflegt voor bijvoorbeeld een vakantie naar de Middel
landse Zee, Groot-Brittannië, of de Scandinavische lan
den, zijn niet te tellen. Dan praatje over reizen waarbij
meer dan 2400km afgelegd wordt. Ergo, laat de Leaf dan
maar staan en huur een auto.
Dan de kosten voor een elektrische auto in vergelijking
met een auto met verbrandingsmotor. Hoeveel financi
eel voordeel valt er werkelijk te behalen op de aanschaf
van een elektrische auto? Wordt er niet voorbij gegaan
aan het feit dat er nog een complete infrastructuur moet
worden aangelegd om alle elektrische auto’s bij te laden.
En iets zegt mij dat de overheid er als de kippen bij is om
ook accijns te gaan heffen op stroom, indien de automobilist massaal elektrisch gaat. En dan nog; de stroom
zal wel eerst opgewekt moeten worden, en dat gebeurt
met... juist fossiele brandstoffen!
Ook het verhaal dat een accu in feite vooruitbetaalde
brandstof is, is naar mijn mening niet helemaal waar. Dat
weet Ghosn zelf ook wel, want wie garandeert mij dat ik
jarenlang tegen hetzelfde tarief stroom kan krijgen.
Ook claimt Ghosn dat zo’n 90% van de kopers van een
Leaf afkomstig is van een vreemd merk. Ging het dan
zo slecht met Nissan dat er zo weinig Nissan-rjders
overstappen, of zijn de getallen een tikje gechargeerd?
Waarschijnlijk wel, want anders zouden met name
Prius-rjders overstappen. Een Lèaf — zo liet hij weten
— is namelijk een upgrade van een Prius. Dat is niet
heel netjes ten opzichte van de grootste concurrent, en
ontdaan van realiteitszin. Ik schoot spontaan in de lach
en besloot om Ghosn, hoewel een Captain of Industry,
voortaan niet meer serieus te nemen. Zou hij zelf wel
geloven in hetgeen hij claimt? Of preekt hij voor eigen
2 parochie? Een Prius wordt volgens mij gekocht door
mensen die waarde hechten aan een schone en zui
nige auto. Maar ook door mensen die regelmatig meer
kilometers afleggen dan de actieradius van een Leaf
toestaat. Koop daarom toch gewoon een auto met een
hybride aandrjflijn of één met een verbrandingsmotor,
want deze vormen van aandrijving bieden de automobi
list veel meer mogelijkheden en vrijheden ten opzichte
van de Nissan Leaf. Conclusie: Leafit!! De Nissan Leaf is
de Auto van het Jaar 0!