Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen

50 Posts, Pagina: 1 2 3 » | Laatste
NewKidInTown
2
Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen ?

(voor wie erin is geinteresseerd of er mee te maken heeft, als leerling of ouder, leerkracht)

"Daan en Sanne zijn gemiddelde leerlingen van groep 8, de hoogste klas van de
basisschool. Ze kunnen niet rekenen. Hoe we dat weten? Uit de media bijvoorbeeld.
Daar is de laatste tijd breed uitgemeten dat scholieren en studenten grote
moeite met rekenen hebben. Maar het is ook objectief vastgesteld in een grootschalig statistisch onderzoek dat al in 2004 op de Nederlandse basisscholen is gehouden. Het gaat hier om PPON 2004, de door het Cito in opdracht van het
Ministerie van OCW uitgevoerde Periodieke Peiling van het Onderwijsniveau voor
rekenen en wiskunde. Daan en Sanne kunnen, zo blijkt uit dat onderzoek, zelfs
de eenvoudigste rekensommen niet maken.

De verhalen in de media zijn helaas maar al te waar. Wie het niet gelooft, moet
maar eens kijken op de bladzijden 26-30 van dit boek. Daar staan een stuk of vijftig voorbeeldopgaven. Allemaal komen ze uit het PPON-onderzoek en ze hebben
gemeen dat de doorsneeleerling van groep 8 ze niet kan maken. Onvoorstelbaar,
maar waar."

"Wie als kritische buitenstaander de moeite neemt het lesmateriaal voor rekenen
op de de basisschool en de pabo door te kijken, moet al snel vaststellen dat het
geen wonder is dat Daan en Sanne (en hun meesters en juffen) niet kunnen rekenen.
Naast prachtige plaatjes, leuke rekencontexten, mooie voorbeelden en uitdagende
puzzeltjes, vertonen die boeken en werkschriften namelijk ook ernstige
didactische gebreken. Vooral bij middelmatige en zwakke leerlingen moeten die
wel tot grote problemen leiden.
Kort samengevat luiden die manco’s als volgt: de leerlingen krijgen omslachtige
rekenmethodes voorgezet, de presentatie is chaotisch, er is veel te weinig aandacht
voor systematisch oefenen en de kinderen worden in verwarring gebracht
doordat er bij elk type rekenbewerking allerlei methodes door en naast elkaar
worden gepresenteerd. Soms zijn dat alleen maar foefjes waarmee je af en toe
bepaalde berekeningen kunt verkorten, maar die geen algemene geldigheid hebben.
Ze worden in het moderne jargon ‘handig rekenen’ genoemd."

"Veel van de narigheid is terug te voeren op drie hardnekkige mythen in de rekendidactiek.
Je vindt ze in allerlei vormen terug in het rekenmateriaal en in de moderne rekendidactische vakliteratuur"

MYTHE 1: Eerst begrijpen, dan pas oefenen.

MYTHE 2: Leerlingen vinden rijtjes sommen vreselijk.

MYTHE 3: Het is goed als leerlingen meerdere oplossingsstrategieen
leren hanteren en zelf kunnen kiezen welke methode ze bij een
concrete opgave willen gebruiken.

Afijn, kijk zelf maar even of de situatie inmiddels al weer is verbeterd of dat de ramp zich inmiddels verder heeft voltrokken:

staff.fnwi.uva.nl/j.vandecraats/zwart...

Graag zie ik jullie ervaringen uit de praktijk, als leerling (of moet ik student zeggen), ouder of onderwijs"kundige".

Dan nog een vraagje die hier min of meer los van staat: Zelfsturend leren, wie heeft er ervaring mee of ideeen over ?
Da Freeze
1
Interessant stuk NewKid, maar waarom op dit forum?

Als ik dit lees, moet ik denken aan de debilisering van de maatschappij. Vorige week moest ik zelf de korting op de kaas bij de Vomar uitrekenen om 3 kassapubers er niet uitkwamen bij de servicebalie.

Mijn eigen ervaring was altijd frustrerend in het zogenaamde begrijpen leren. Op de middelbare school moest ik gewoon bladzijden vol opgaven oefenen en zo leerde ik wiskunde begrijpen.

Later toen ik naar de MTS ging werd de lesmethode anders en werd het ineens begrijpend lezen in de wiskunde. De wiskunde begreep ik niet meer, want oefenopgaven zaten er niet bij.

En het ergste in die boeken vond ik dan als je de eerste vraag niet begrijpt en dan doorgaat naar vraag 2 er de melding staat: als je geen antwoord hebt bij vraag 1, gebruik dan 15 liter in de volgende opgave.

Alsof ik vraag 2 dan nog ga begrijpen. :)
Straddleman
1
Ik werk met duurbetaalde krachten voor wie zelfs niveau groep 8 te hoog gegrepen is. En het nog verdedigen ook.
Zheng He
1
Op de tv kom ik tegenwoordig als inhoudsmaat de grootheid Olympisch Zwembad (?) tegen, de gewichtsmaat de Jumbojet en de oppervlakte maat het Voetbalveld.
Ik vond het al vreemd, maar nu begin ik het te begrijpen!
DurianCS
1
Het zijn niet alleen de leerlingen, maar ook de leerkrachten waar het niet altijd goed gaat. Zo heeft mijn zoon in groep acht een aantal keren een stagiair moeten corrigeren in de rekenles.
izdp
0
Och niets bijzonders en niets nieuws onder de zon.
Het leren schatten vond ik wel een aanwinst of is dit alweer verdwenen?

Kan de IEX ook wel een cursusje voor gebruiken: www.iexgeld.nl/Artikel/271450/Kosteng...
NewKidInTown
0
Lezersbrieven over slechtere onderwijsprestaties
OPINIE De meeste brieven die vandaag binnenkomen bij de krant gaan over het rapport van de Onderwijsinspectie dat een verslechtering van de onderwijsprestaties constateert. De lezers wijzen internet aan als grootste boosdoener.

Brievenredactie 12 april 2018, 11:45

Smartphone
Dat onze kinderen steeds minder leren, komt niet doordat de scholen steeds meer moeten of door 'nieuwerwetse fratsen' of door een gebrek aan ambitie of doordat de leraren het te druk hebben en/of te weinig betaald krijgen (wat overigens wel zo is), en zelfs niet door te vrije bestuurders, tenminste niet voornamelijk, maar - vooral - doordat we onze kinderen steeds meer zijn gaan onderdompelen in een wereldwijde oceaan van leeghoofdigheid. Juist, die van de smartphone. Dat mentale bombardement, die levenslange blootstelling aan wezenloze flauwekul zoals Facebook, Twitter, WhatsApp, Instagram Snapchat en andere bewustzijnsverpestende niksigheid hééft onomkeerbare gevolgen; en die worden steeds pijnlijker duidelijk. De remedie? Wel, wat denkt u zelf? Of kunt u dat niet meer, verpest als u bent door die leuke, gemakkelijke 'sociale media'?

Puberbrein
Zojuist een mooie uiteenzetting gelezen over de achteruitgang in het onderwijs. 5 punten komen aan bod, maar ik mis nog wat. In de ruim 25 jaar die ik nu voor de klas sta heb ik met heel wat vernieuwingen te maken gehad. Was iedere vernieuwing een verbetering? Zeer zeker niet. Veel wordt bedacht door mensen die zelf niet in het onderwijs werkzaam zijn. Docenten mogen het uitvoeren terwijl ze op voorhand al weten dat het niet werken gaat. Nu moet alles weer digitaal, tot de boeken aan toe. Vergeten wordt dat velen van ons, en dus ook onze leerlingen, beter onthouden wanneer er van papier in plaats van een scherm wordt gelezen. Maakt niet uit, we moeten er aan geloven. En wat te denken van zelfstandig leren bij pubers? Het puberbrein kan die zelfstandigheid nog helemaal niet aan. Tel daarbij op dat de kinderen van nu volop met sociale media bezig zijn en zo snel mogelijk zo veel mogelijk moeten werken omdat dit goed staat op hun cv en het plaatje is compleet. We vergeten wel eens dat ook kinderen maar 24 uur in een dag hebben en er daar toch echt een paar van moeten slapen.

Cruijffiaans?
In Ten eerste van donderdag 12 april worden vijf mogelijke oorzaken van het slechter presteren van Nederlandse scholieren genoemd. De laatstgenoemde oorzaak is dat bestuurders teveel vrijheid zouden hebben. De conclusie dat deze oorzaak leidt tot 'voortdurend bezuinigen op het primair proces' heb ik nog nooit onderbouwd gezien, maar is wel hardnekkig: het schopt ook zo lekker naar boven. De aangedragen oplossing: een 'cruijffiaanse revolutie' moet weer de macht naar de leraar brengen. Daar heeft de macht echter nooit gezeten. Een verschuiving van de macht is mijns inziens een optie maar dan wel naar álle leden van de gemeenschap school. En of het dan op zijn Cruijffs moet, is maar de vraag. Ajax is in elk geval geen gelukkig voorbeeld.

Mobiel
Woensdag in de krant: 'Isa (14) zit zo'n 12 uur per dag op haar mobiel.' Donderdag in de krant: 'Nederlandse scholieren rekenen, lezen en bewegen steeds slechter, blijkt uit onderzoek van de onderwijsinspectie.' 1+1=2?
Eveline Brunklaus, Amstelveen
docent

Meer ambitie
Het enkele feit dat de prestaties van leerlingen in het middelbaar onderwijs lager zijn dan in het verleden betekent niet automatisch dat de kwaliteit van het onderwijs achteruit is gegaan. Het kan ook wijzen op toegenomen ambitie van de huidige leerlingen (en hun ouders!). Wie op de havo goed op zijn plaats zou zijn, haalt op het vwo waarschijnlijk minder goede resultaten. In het verlengde daarvan: die toegenomen ambitie (geschraagd door bijles, huiswerkbegeleiding en particulier onderwijs) is mogelijk ook een verklaring voor het gestegen percentage WO-studenten met een burn-out.
objectief
0
De kritiek gaat enkel over rekenen en het staat buiten kijf, dat rekenen de laatste decennia veel minder belangrijk is geworden tegenover de andere kwaliteiten die de leerlingen zich eigen moeten maken op sociaal gebied en wat betreft het mobiel verkeer en googlen. Aan kinderen worden veel hogere eisen gesteld dan vroeger.

JZ
0
quote:

NewKidInTown schreef op 5 november 2017 06:05:

Graag zie ik jullie ervaringen uit de praktijk, als leerling (of moet ik student zeggen), ouder of onderwijs"kundige".

Gelijk meenemen, dat einde aan begrippen-devaluatie: scholen hebben leerlingen, universiteiten studenten.
objectief
0
quote:

NewKidInTown schreef op 5 november 2017 06:05:

Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen ?

(voor wie erin is geinteresseerd of er mee te maken heeft, als leerling of ouder, leerkracht)

Alias NewKidInTown...zit je niet op een verkeerd forum???
NewKidInTown
1
quote:

fred12345 schreef op 14 april 2018 11:05:

De kritiek gaat enkel over rekenen en het staat buiten kijf, dat rekenen de laatste decennia veel minder belangrijk is geworden tegenover de andere kwaliteiten die de leerlingen zich eigen moeten maken op sociaal gebied en wat betreft het mobiel verkeer en googlen. Aan kinderen worden veel hogere eisen gesteld dan vroeger.
"Het rapport van de Onderwijsinspectie komt hard aan dit jaar: de kwaliteit van het onderwijs daalt al twintig jaar gestaag. Op de scholen voor basis- en voortgezet onderwijs behalen leerlingen gemiddeld steeds slechtere resultaten voor vakken als lezen, rekenen en natuurwetenschappen."

www.volkskrant.nl/opinie/het-onderwij...

Kwam ook ergens tegen dat kinderen de basisschool verlaten ZONDER TE KUNNEN LEZEN. Kan het zo gauw niet vinden, iemand ?
NewKidInTown
1
Onderstaand bericht zou volkomen terecht zijn als het waar zou zijn, denk dat het satire is:

"'Alle verloven voor de aanstaande meivakantie zijn ingetrokken voor bestuurders en personeel van onze scholen'

Het spel en de knikkers
Door: Frank Kalshoven 13 april 2018, 22:00

Onderstaande verklaring, ondertekend door alle bestuurders in het primair onderwijs, plofte donderdag in mijn mailbox.

'Wij hebben kennis genomen van het rapport van de Onderwijsinspectie van afgelopen week over De Staat van het Onderwijs. Ons zijn de schellen van de ogen gevallen.

'De Onderwijsinspectie maakt ondubbelzinnig duidelijk dat de onderwijskwaliteit de afgelopen jaren achteruitgaat. Dit geldt zowel voor de reken- als voor de leesprestaties van leerlingen. Het geldt voor de vergelijking met de prestaties van leerlingen in andere landen. En het geldt voor de prestaties van leerlingen vergeleken in de tijd. Dat leerlingen als functioneel analfabeet van onze school kunnen komen, vervult ons met schaamte."

www.volkskrant.nl/opinie/-alle-verlov...
JZ
0
quote:

NewKidInTown schreef op 14 april 2018 11:55:

Kwam ook ergens tegen dat kinderen de basisschool verlaten ZONDER TE KUNNEN LEZEN. Kan het zo gauw niet vinden, iemand ?
www.volkskrant.nl/binnenland/waarom-u...
NewKidInTown
1
"Dit is er mis met het onderwijs

'Ik moet het opzoeken: SWPBS staat voor Schoolwide Positive Behavior Support'

Voor iemand die de afgelopen decennia het nieuws een beetje heeft gevolgd, is het een bekend verschijnsel. De Onderwijsinspectie concludeert dat de kwaliteit van het onderwijs afglijdt en de VO-raad reageert met een halve ontkenning en een vraag om meer geld. Als buitenstaander vraag ik me telkens af wat er nou eigenlijk aan de hand is met het Nederlands onderwijs.

Ik besluit deze keer zelf op onderzoek uit te gaan, google de dichtstbijzijnde basisschool en download hun Schoolgids Onderwijsinhoudelijk. Het mission statement – streven wij ernaar bla bla bla – sla ik over en begin te lezen bij het eerste hoofdstuk, dat over hun vier kernwaarden gaat: Samen, Verantwoordelijkheid, Creatief, Positieve bekrachtiging."

Lees verder hoe fantastisch of hoe treurig het gesteld is:

politiek.tpo.nl/2018/04/12/dit-is-er-...

Ik pik er even eentje uit, uit de commentaren onderaan het artikel:

"Wat er mis is? Er komen jaarlijks honderden 'onderwijskundigen' van de uni af en die moeten natuurlijk wel werk hebben. Is het er niet, omdat dat in eerste instantie domweg al niet nodig was, dan verzinnen ze het wel. 20 jaar terug begon het op de middelbare school met het gedrocht 'studiehuis', met als enig resultaat nog meer vrouwen die 'onderwijskunde' gaan studeren."

NewKidInTown
0
Er wordt aan gewerkt, we zijn dus op de goede weg.

"’Niveau leerlingen niet meer vast te stellen’

Wildgroei aan toetsen: school gaat ’selectief winkelen’"

"„Zo wordt het onmogelijk om een landelijk beeld te krijgen van hoe leerlingen presteren”, aldus Jan Willem Swaane van de Inspectie. Hij waarschuwt dat scholen die laag scoren op de Eindtoets nu kiezen voor een alternatief. „Om de resultaten van de school op te hogen.”"

Zoals ik het begrijp: als het resultaat niet het gewenste is, veranderen ze het meetlint en de weegschaal. Mogen we dat manipuleren of misleiding noemen ? Of gewoon fraude ?
josti5
0
Och, je ziet het op veel terreinen: bevallen jou de gangbare normen en warden niet, dan verander je die.
Komen Schiphol de lawaai-meetresultaten niet uit, dan verander je de lokatie van de meetpunten, of pas je de geluidsnormen aan.
Verkoop je te weinig cholesterolpillen, dan ga je lobbyen om de 'normaalwaarde' omlaag te krijgen.

Het zijn maar een paar voorbeelden uit een hele bibliotheek.
jonas
0

Kid je hebt helemaal gelijk. Voor Fred hoeven de kinderen niet meer niet meer te kunnen rekenen. Lijkt mij toch een bestanddeel voor logisch redeneren, maar dat zal hij waarschijnlijk ook al niet nodig vinden.

Over taal. Nog steeds denk ik aan toen mijn dochtertje thuis kwam met een 8 op een geschiedenisexamen. Om de andere zin stonden er echter wel enorme taalfouten. Nee die telde niet mee, want vanwege niet discriminatie van allochtone leerlingen met taalachterstanden vanwege luie moeders en vaders die het verdomde Nederlands te leren, werden taaleisen bij vakken niet Nederlands zijnde maar afgeschaft.

Geweldige vondst van de zgn onderwijskundigen op Min van Onderwijs en Wetenschap. Goed voor hun carrière op dat ministerie, maar een misdaad tegenover de Nederlands opgegroeide kinderen. Weg met de Nederlanders dus.

Onderwijskunde als vak is inderdaad werkverschaffing net zoals Genderstudies, Feminisme, Slavernijstudie etc etc. Kan prima binnen de hoofdindeling sociale studies Sociologie, Geschiedenis, Economie als bijvak. Nu is het zo. Er is een maatschappelijk of individueel psychisch probleem en hup die slappe universiteitsbestuurders hebben al weer een nieuwe studie en die nieuwe studenten uitbraken die werk gaan creëren door groot opgeblazen problemen voor hun eigen hachje.

Joods gezegde "ik wens je zo weinig mogelijk personeel" is helemaal waar in die onderwijskunde sector, want ze vermenigvuldigen zich als konijnen. Lukt een plannetje niet dan worden de normen verlaagd en geadviseerd nog meer onderwijskundigen om zelf gecreëerde problemen dan weer op te lossen en zo gaat het maar voort.

Kid
" Wat er mis is? Er komen jaarlijks honderden 'onderwijskundigen' van de uni af en die moeten natuurlijk wel werk hebben. Is het er niet, omdat dat in eerste instantie domweg al niet nodig was, dan verzinnen ze het wel. 20 jaar terug begon het op de middelbare school met het gedrocht 'studiehuis', met als enig resultaat nog meer vrouwen die 'onderwijskunde' gaan studeren."

Vertel mij niets over dat studiehuis en zgn. zelfwerkzaamheid van de allemaal zeer ijverige kennishongerige leerlingen. Belachelijk: 15 minuten lesgeven en 35 minuten politieagent leraar spelen.

Overigens dat dochtertje was 4 jaar geleden zelf onderwijzeres geworden. Allerlei extra cursussen gedaan. Nu niet meer en elders werkzaam. Ze werd strontziek van zeurouders en alle verantwoordingsrapportages. Meer loon is in ieder geval geen oplossing, want dat is bij de huidige organisatie geldgooien in een bodemloze onderwijskundige beerput.

Groet, Jonas

[verwijderd]
1
quote:

jonas schreef op 16 april 2018 23:22:

(...)

Over taal. Nog steeds denk ik aan toen mijn dochtertje thuis kwam met een 8 op een geschiedenisexamen. Om de andere zin stonden er echter wel enorme taalfouten. Nee die telde niet mee, want vanwege niet discriminatie van allochtone leerlingen met taalachterstanden vanwege luie moeders en vaders die het verdomde Nederlands te leren, werden taaleisen bij vakken niet Nederlands zijnde maar afgeschaft.

Geweldige vondst van de zgn onderwijskundigen op Min van Onderwijs en Wetenschap. Goed voor hun carrière op dat ministerie, maar een misdaad tegenover de Nederlands opgegroeide kinderen. Weg met de Nederlanders dus.

(...)

Groet, Jonas
Jij beheerst het Nederlands prima, maar desondanks maakte jouw dochtertje enorme taalfouten. Een taalachterstand hoeft dus blijkbaar niet vanwege ouders te zijn.

Niet discrimineren zou m.i. moeten zijn: iedereen aan dezelfde (taal)eisen houden. Met uitzondering van bijv kinderen met dyslexie of buitenlandse kinderen die later instromen.
jonas
0
Asti, hiermee ben ik het eens. Zij het dat ik voor "buitenlandse kinderen" naast een vóór het gangbare onderwijs extra aandacht zou zien door bijles bijvoorbeeld door verplichte lessen Nederlands voor de ouders en boetes of intrekking kinderbijslag bij schoolverzuim.

Onderwijsachterstandenbeleid mag dan een grote mislukking zijn geweest dankzij de zgn onderwijskundigen, maar iets gerichts extra's voor die kinderen is zeker nodig. Noem het zoals je het noemt, maar bekijk het naar resultaat. Het is dan natuurlijk wel een zekere discriminatie, maar dat is er altijd. Gelukkig wel, want het zou toch niet best zijn bijvoorbeeld gehandicapte kinderen geen speciale aandacht te geven?

Dat zou ook niet betekenen dat voor het multiculti ideaal alle kinderen naar beneden hoeven te worden getrokken.

"Niet discrimineren zou m.i. moeten zijn: iedereen aan dezelfde (taal)eisen houden. Met uitzondering van bijv kinderen met dyslexie of buitenlandse kinderen die later instromen".

Groet, Jonas
[verwijderd]
1
Dat was ook mijn insteek Jonas; niet alle kinderen naar beneden trekken, maar juist andersom. Als je kinderen behandeld alsof ze weinig/minder kunnen dan krijg je dat volgens mij ook als resultaat.

Wij hadden op een gegeven moment een Frans lerares die vergeleken met andere docenten veel pittigere toetsen afnam. En elk foutje, al was het maar een letter, was een punt eraf. Het was dus hit of miss bij die mevrouw. Op die manier dwong ze de klas in feite tot correctheid.
50 Posts, Pagina: 1 2 3 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
910,59  +6,38  +0,71%  10 mei
 Germany40^ 18.773,50 +0,47%
 BEL 20 4.013,33 +0,70%
 Europe50^ 5.084,27 -0,02%
 US30^ 39.507,00 0,00%
 Nasd100^ 18.156,80 0,00%
 US500^ 5.221,51 0,00%
 Japan225^ 38.190,30 0,00%
 Gold spot 2.360,72 0,00%
 EUR/USD 1,0771 0,00%
 WTI 78,28 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

Accsys +5,43%
CM.COM +2,92%
NX FILTRATION +2,63%
RANDSTAD NV +2,61%
ForFarmers +2,43%

Dalers

Kendrion -2,99%
UMG -2,95%
Alfen N.V. -2,63%
EBUSCO HOLDING -2,29%
VIVORYON THER... -1,85%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront