Forum: Columns » Wél positief over Fastned | DeBeurs.nl

Wél positief over Fastned

Lees deze column op IEX.nl

11 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Snugger
0
Wat is nou €10….. Gok je goed zit je geramd, heb je het mis pech, zo werkt dat toch bij beleggers, op de gok, en de hoop?!…
rekeozsejtlerap ed
1
Nadeel is dat stroom -de dienst - zo algemeen is, dat de diepe zakken het kunstje afkijken, en met concept a d haal gaan. Mss dat ze aandeelhouders in spé, dividend in het vooruitzicht hadden kunnen stellen in de vorm kWh’s. Nee, hier zie ik niets in....
Marcel H.
0
Peter Paul de Vries kan mij niet overtuigen. Voorlopig blijf ik aan de kant bij Fastned. De energievoorziening voor (vracht)autos' is voornamelijk nog in handen van o.a. Shell.
Shell houdt ook de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Misschien wordt binnen 10 jaar duidelijk wat de meest toepasbare energievoorziening is voor (vracht)auto's.
klein_duimpje
0
Wat ik bij geen van de analisten tegenkom is het risico van een alternatieve energiebron voor het rijden van voertuigen. Hoe je het wendt of keert; opladen van een batterij is een tijdrovend proces en ook al breng je de laadtijd terug tot tien minuten dan wordt je als automobilist niet blij; je wilt, net als bij je benzine- of dieselauto de boel volgooien en weer door. Daarnaast, als ik kijk hoeveel auto's ik langs de snelweg nu nog conventioneel hun tank volgooien, vraag ik me af hoeveel laadpalen er nodig zijn om de enorme stroom auto's (er vanuit gaande dat alles straks elektrisch moet worden) allemaal van stroom te voorzien. Ik geloof dat deze technisch-logistieke issues alleen opgelost kunnen worden met een technologie waarbij voertuigen (net zoals nu bij conventionele brandstofmotoren) snel en eenvoudig van een een nieuwe en volledige brandstofvoorraad kunnen worden voorzien. In die zin verwacht ik dat de auto met brandstofcel gaat doorbreken. En als dat gebeurt mag Fastned zijn laadpaaltjes naar de schroothoop brengen.
Sunshine Band
1
Snellaadstations zijn mooi voor als je in je vakantie 1500 km op een dag wilt rijden. Voor de rest zal het ook in de toekomst niet haalbaar blijken op grote schaal hier rendement uit te halen zoals de afgelopen decennia uit benzinestations.
Niet dat ik tegen elektrisch rijden ben (ik heb er inmiddels 70.000 km elektrisch op zitten), maar het overgrote deel kan 's nachts geladen worden, of als je heel veel onderweg bent bij je werkgever of bij de klanten. Daar sta je gemiddeld al snel 45-120 minuten stil. Parkeerplaatsen zijn er doorgaans wel, stroom is meestal ook het probleem niet. Paal in de grond, aansluiten en klaar. Waarom toch langs de snelweg?
Snugger
0
Het is trouwens ook niet aan IEX Group besteed, informatief zijn, de aandeelwaarde is niet te vinden op haar website. Hoewel niet verplicht schept dat geen band met aandeelhouders, da's pas een rare manier van doen!..
Bertpeer
0
Peter word heel blij.
Dat dat gebeurd met het geld van de loonslaaf zal hem een worst zijn.
En dat legaal goedgekeurd door de staat brengt mij ook tot de conclusie die op hetzelfde academische nivo zitt3n.
SlechteBelegger
0
Dat er groei zit in Fastned wil ik best geloven maar de schulden zijn echt enorm hoog. Ik snap best dat ze een IPO willen doen om zodoende EV aan te trekken wat op dit moment nog een stuk goedkoper is.

Maar uit de cijfers komen toch wel een aantal zorgwekkende zaken naar voren. Ten eerste nemen de kosten met 25% toe als de omzet met 200% stijgt. Dat lijkt op het eerste gezicht gunstig maar natuurlijk niet als je al enorme kosten hebt. We hebben het over een verlies van 6.2M bij een omzet van 1.6M. Dat betekent dat er pas bij een groei van 1700%!!!!! winst gemaakt gaat worden. Enig idee hoeveel er geinvesteerd moet worden om deze groei mogelijk te maken.

Daarnaast blijkt ook dat de verkochte KWh zijn toegenomen maar de opbrengst per KWh is ook met ruim 10% afgenomen. Dus als daar ook meer concurrentie op gaat komen, zal dit alleen maar verder dalen en zullen ze nog meer moeten groeien.

Dus wellicht een leuk aandeel voor de lange termijn. Maar dan moet je waarschijnlijk wel 10 jaar kunnen wachten. Een IPO op 10 Euro lijkt me dan ook wel wat te veel van het goede. En ben ik het toch meer eens met Nico dan met Peter. Voorlopig even vanaf blijven en kijken hoe het zich de komende jaren ontwikkeld. En als je je geld voor lange tijd niet nodig hebt, je van een gokje houdt en ook nog wat wil doen voor de verbetering van het klimaat dan zou ik zeggen: "Lekker kopen".
Dutchtenor
0
quote:

klein_duimpje schreef op 22 jun 2019 om 07:21:


Hoe je het wendt of keert; opladen van een batterij is een tijdrovend proces en ook al breng je de laadtijd terug tot tien minuten dan wordt je als automobilist niet blij; je wilt, net als bij je benzine- of dieselauto de boel volgooien en weer door.

Dat is een vaak gebruikt argument, maar kijk eens naar je mobiele telefoon, tablet, laptop etc. Retorische vraag; laat je die altijd helemaal tot 0 teruglopen, of plug je die in een oplader zodra dat mogelijk is...
MvanDoesburgh
0
quote:

Dutchtenor schreef op 12 jul 2019 om 15:34:


[...]
Dat is een vaak gebruikt argument, maar kijk eens naar je mobiele telefoon, tablet, laptop etc. Retorische vraag; laat je die altijd helemaal tot 0 teruglopen, of plug je die in een oplader zodra dat mogelijk is...

verschil is dat je overal tig stopcontacten hebt voor je mobieltje, alleen niet voor je auto (ten minste niet waar ik kom)
zou het overigens zelf wel redden met een ev, meeste mensen overschatten hun benodigde bereik enorm.
11 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
571,84  +0,27  +0,05%  19 jul
 AMS25-24h 569,94 -0,33%
 Germany30^ 12.219,50 -0,07%
 Dutch15-index 16.104,26 -0,15%
 BEL 20 3.652,42 +0,88%
 BRX20-24h 3.618,65 -0,92%
 Europe50^ 3.473,29 -0,20%
 Euro30-index 17.979,83 -0,16%
 US30# 27.088,39 -0,26%
 Nasd100# 7.802,79 -0,41%
 US500# 2.968,39 -0,36%
 Japan225# 21.279,33 -0,87%
 Gold World Spot (USD) 1.425,27 -1,45%
 New York WTI spot 55,63 +0,60%
 EUR/USD 1,1221 0,00%

Stijgers

Acomo +5,80%
Galapagos +5,65%
Sligro +4,00%
BESI +3,39%
IMCD +2,92%

Dalers

Kiadis Pharma -2,22%
ING -1,52%
Fugro -1,43%
Heijmans -1,40%
Ordina -1,23%