Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Niet relevante vragen aan klanten door broker Binck

25 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
josti5
0
Ik moest vorige week opnieuw 'examen' doen bij Binck.
Gelukkig geslaagd :-)

'Ze' weten sowieso al bijna alles van je: belastingdienst, bank, broker, Google, Youtube, Facebook, Appie Heyn, transacties boven 3000 euro - noem maar op.

Maakt allemaal niks meer uit.

[verwijderd]
0
quote:

ffff schreef op 25 februari 2021 14:14:

Green,

Lees nu eens de antwoorden die je gekregen hebt goed door. Daar stat namelijk duidelijk, dat je er niet aan ontkomt! Het onderwerp dat jij NU ter sprake brengt is zeker al vier keer in de KK behandeld. Banken zijn verplicht om allerlei informatie aan hun klanten te vragen en dit tot grote ergernis van mensen zoals jij en zeker zoals ik. Ze vragen je het hemd van je lijf, maar Green....Als je niet duidelijk antwoord, wordt je rekening wel degelijk geblokkeerd.

Mijn puur praktijkervaring is: Antwoord nu maar zo veel mogelijk en als je iets niet wilt vertellen, lul je er een Jan -Lul antwoord aan, want je hebt helemaal gelijk: Uiteindelijk wordt er weinig tot niet gecontroleerd.

Het punt is gewoon: Banken MOETEN dit sinds enkele jaren doen. Denk aan de boetes voor ING e Rabobank van 775 miljoen en 750 miljoen. Zo krijgen de Overheden in Europa de banken wel zover dat ze je het hemd van je lijf vragen...

Green, bankiers zijn in de praktijk wel degelijk een verlengstuk van de controlerende Overheid geworden. Zelfs onbetaalde belastingambtenaren, vermogenscontrole ambtenaren.. Dat gaat echt heel ver, want nogmaals er is over dit onderwerp al veel gepubliceeerd.

Wat ik je afraad is niet te antwoorden, want dan kun je gewoon niet verder werken.

Vloeken, slikken en...... het is niet anders.

Peter
Meer dan eens Peter!
luchtschip
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 25 februari 2021 14:05:

[...]

Binck krijgt gewoon forse boetes als ze hun klanten niet voldoende ondervragen.
Het komt allemaal neer op KYC.
KYC, Know Your Customer

Dit speelt al langer

Hier een artikel van augustus 2019

ABN Amro heeft klantdossiers niet op orde, wat moet de bank van jou weten?

ABN Amro krijgt mogelijk een boete omdat het klantendossiers niet op orde heeft. De bank weet niet altijd waar klanten hun bankrekening precies voor gebruiken en welke klanten een verhoogd risico op financiële criminaliteit met zich meebrengen. Nederlandse banken zijn wel verplicht om dat te weten. Hoe doen ze dat normaal gesproken?

In customer due diligence (CDD), zoals het controleren van klanten heet, is de laatste jaren veel geïnvesteerd. Dat is vanwege de strengere eisen van toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) en het invoeren van privacywet AVG.

Bij ABN Amro is het aantal analisten binnen dit werkveld sinds 2014 naar eigen zeggen verdrievoudigd. "Er zijn nu 1000 mensen belast met het controleren van klanten om financiële criminaliteit tegen te gaan. Dat kost de bank 100 miljoen euro per jaar", vertelt NOS-economieverslaggever André Meinema. "Naar verwachting gaan er de komende jaren nog 400 tot 500 extra mensen aan de slag, de kosten blijven stijgen."

Hoe werkt klantcontrole bij banken?

De controle bestaat uit screening en monitoring. De screening gaat om het leren kennen van de klant: wat is voor een specifiek individu gebruikelijk gedrag? Om dat in kaart te brengen wordt er goed naar nieuwe klanten gekeken. Zo wordt vastgesteld wat iemands inkomen is, of iemand een publieke functie heeft (waar hij of zij misbruik van zou kunnen maken), of iemand op een sanctielijst voorkomt en of iemand ooit negatief in het nieuws is geweest vanwege een (financieel) misdrijf.

Bij het monitoren wordt achteraf gekeken of de transacties van een klant binnen het patroon van die klant vallen. Als dat niet zo is, geeft het systeem automatisch een waarschuwing. Een analist gaat naar die waarschuwing kijken. Is de transactie inderdaad ongebruikelijk en mogelijk verdacht? Dan meldt de analist dat bij de compliance-afdeling van de bank. Als ook die afdeling vaststelt dat er mogelijk sprake is van een overtreding - zoals witwassen of de financiering van terrorisme - dan is de bank dat verplicht te melden bij de Financial Intelligence Unit (FIU) van de overheid.

Er hoeven geen vijf miljoen mensen met hun identiteitskaart of paspoort bij de bank langs te komen.

Van de door DNB opgelegde extra controles bij ABN Amro zullen de meeste klanten niets merken. "Er hoeven geen vijf miljoen mensen met hun identiteitskaart of paspoort bij de bank langs te komen", zegt Meinema.

"Een deel van de klanten zal gebeld worden en dan kunnen er over hun rekening vragen gesteld worden", lichtte topman Kees van Dijkhuizen vanmorgen bij een persconferentie toe. Het zal in de meeste gevallen gaan om screening. De bank moet van DNB beter in kaart hebben of gegevens over klanten, die soms al tientallen jaren bij ABN Amro bankieren, wel accuraat en up-to-date zijn. Als het 'normale' gedrag van een klant onbekend is, zal het systeem namelijk niet snel een waarschuwing geven als er iets ongebruikelijks gebeurt. Zo kan een 'foute' klant onder de radar blijven.

ABN Amro stelt klanten van tevoren op de hoogte als ze een telefoontje kunnen verwachten. Dat kan per brief zijn, of in de beveiligde omgeving van internetbankieren. "Als klanten twijfelen of ze wel echt met een medewerker van de bank te maken hebben, dan kunnen ze ons altijd bellen", zegt een woordvoerder.

ABN-topman Van Dijkhuizen baalt hoe dan ook wel van de situatie, zei hij vanochtend:

video zie link

nos.nl/artikel/2296653-abn-amro-heeft...
[verwijderd]
0
quote:

Turfbaas schreef op 25 februari 2021 14:20:

Vragenlijst enige tijd geleden al ingevuld. Me er toen inderdaad ook over verbaasd maar me er ook maar in geschikt.
Dit gaat helaas niet over de kennistest....
optietrader
0
Ook abnamro vroeg deze week naar persoonlijke gegevens, net als bij Binck, maar ook moest de kennistest opnieuw ingevuld worden, ook net als vorige week bij Binck.
Dus je kan er wel tegenin gaan, maar dan kun je straks niet meer handelen. En wat ik niet kwijt wil ontwijk ik in mijn antwoord wel.
Wanneer Binck gebruikers straks verplicht moeten overstappen op het Saxo platform (welke een drama is, maar daar gaat het hier niet over) moet je opnieuw alles doorlopen.
25 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
882,27  -0,36  -0,04%  29 apr
 Germany40^ 18.128,90 +0,06%
 BEL 20 3.886,76 +0,31%
 Europe50^ 4.985,31 +0,08%
 US30^ 38.368,53 0,00%
 Nasd100^ 17.790,45 0,00%
 US500^ 5.114,78 0,00%
 Japan225^ 38.225,67 0,00%
 Gold spot 2.330,67 -0,22%
 EUR/USD 1,0706 -0,15%
 WTI 82,70 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

Philips Konin... +29,35%
Alfen N.V. +14,76%
EBUSCO HOLDING +6,88%
FASTNED +4,79%
EXOR NV +3,96%

Dalers

Vastned -6,87%
VIVORYON THER... -5,88%
ASMI -4,39%
ADYEN NV -2,42%
BESI -2,42%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront