Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Waterstof of watersof?

442 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 17 18 19 20 21 22 23 » | Laatste
pakman
0
Overal ter wereld gaat de bouw v Waterstoffab door worden zelfs verhoogd en hier gooit er iemand een balletje op , onder de noemer eigenbelang cq bangmakkerij
voda
0
Onderzoek: ’Verbouwen gascentrales tot waterstoffabrieken goedkoopste keuze Nederland’
THEO BESTEMAN

7 min geleden in FINANCIEEL

AMSTERDAM - In Nederland ontstaat een tekort aan schone energie, als het land van gas en kolen overstapt op zon- en windenergie. Daarvoor waarschuwt onderzoeksbureau Aurora Energy Research. Ons land moet daarom snel bestaande aardgascentrales ombouwen voor waterstoffabrieken.

Dat scheelt bovendien ruim de helft in kosten, afgezet tegen nieuwbouw van waterstofcentrales, die energie met nauwelijks CO2-uitstoot leveren, meent Aurora. De overstap naar zulke schonere energie, die de Nederlandse overheid in 2035 wil bereiken, is volgens het bureau hoe dan ook ’uitdagend’.

Voor meer, zie link:

www.telegraaf.nl/financieel/93469243/...
DeZwarteRidder
0
Dit is veel slimmer en goedkoper dan het produceren van waterstof:
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Porthos start met CO2-opslagproject in Nederland
1 uur geledenin Financieel

Rotterdam (ANP) - In 2024 start in Rotterdam de bouw van het eerste grote CO2-transport en -opslagsysteem in Nederland. Porthos, een project van het Havenbedrijf Rotterdam, Energie Beheer Nederland (EBN) en Gasunie, heeft daarover een definitieve investeringsbeslissing genomen.

Met het project, waarbij CO2 wordt opgeslagen in lege gasvelden, is een investering van 1,3 miljard euro gemoeid. Nu de beslissing is genomen, zal Porthos de definitieve opdrachten verlenen aan de aannemers die het project gaan realiseren. Naar verwachting is het project in 2026 klaar.

De definitieve beslissing volgt op de uitspraak van de Raad van State. Die oordeelde in augustus dat de bouw van het systeem kon doorgaan, ondanks bezwaren van natuurorganisatie MOB over de invloed op de natuur van de stikstof die bij de werkzaamheden vrijkomt.

Afvanginstallaties

De bedrijven Air Liquide, Air Products, ExxonMobil en Shell gaan CO2 afvangen en aanleveren aan Porthos. Zij investeren zelf in de afvanginstallaties. Porthos transporteert de CO2 vervolgens door de Rotterdamse haven naar lege gasvelden op 20 kilometer uit de kust. Daar wordt de CO2 permanent opgeslagen onder de Noordzeebodem.

Porthos gaat ongeveer 2,5 megaton per jaar opslaan gedurende vijftien jaar, tot een totaal van 37 megaton CO2. Daarmee is het project volgens Porthos uitverkocht. Het transportsysteem op land dat wordt aangelegd, biedt volgens Porthos wel ruimte voor toekomstige CO2-opslagprojecten. De Europese Unie heeft Porthos erkend als een belangrijk project om klimaatdoelen te kunnen halen en heeft hiervoor 102 miljoen euro aan subsidie beschikbaar gesteld.
DeZwarteRidder
0
‘Groene’ waterstof

Maar als je het op systeemniveau bekijkt, blijft er nog veel minder van over. Immers, de productie van die windmolenparken is uitermate grillig en niet te voorspellen, terwijl in een elektriciteitsnet vraag en aanbod altijd perfect met elkaar in balans moeten zijn.

Er is dus altijd snel regelbaar back-up vermogen nodig voor als de wind wegvalt. In een volledig ‘hernieuwbaar’ energiesysteem is de enige CO2-vrije oplossing, dat een aanzienlijk deel van die stroom, zeg 6 gigawatt, wordt gebruikt voor de elektrolyse van water, wat ‘groene’ waterstof oplevert. Die waterstof kan dan in omgebouwde gascentrales verbrand worden om stroom op te wekken als het niet of nauwelijks waait.
9 miljard euro voor 6 gigawatt

Helaas gaat in deze cyclus ongeveer driekwart van de groene stroom verloren; Tennet rekent met een rendement van deze cyclus van 26%. Dus uiteindelijk houden we 5 + ¼ x 6 = 6,5 gigawatt echt bruikbaar, snel regelbaar vermogen over. Daarvoor moet je dan nog wel 6 gigawatt aan elektrolysers bouwen. Hoeveel dat gaat kosten is zeer onzeker, want zulke grote elektrolysers bestaan nog niet. De totale elektrolyser-capaciteit op de wereld is momenteel slechts 1 gigawattt.

Schattingen nu – maar ja, dat is nu, waar hebben we dat eerder gezien? – hopen dat na een flinke schaalvergrotingsslag de kosten uitkomen op 1,5 miljoen euro per megawatt, dus 9 miljard euro voor 6 gigawatt. Vervolgens moet je de geproduceerde waterstof ook nog op grote schaal opslaan, dat gaat om miljoenen kubieke meters, maar dat is nog relatief goedkoop, laten we zeggen dat je daarmee voor een miljardje klaar bent.

Al deze infrastructuur – tweeduizend vierkante kilometer windmolenparken op zee, transformatorstations, kabels over de zeebodem, grondstations, elektrolysers, opslagplaatsen voor waterstof – kun je vervangen door vijf snel regelbare EPR-kerncentrales van elk 1,5 gigawatt. Die kun je direct op het hoogspanningsnet aansluiten, en elke centrale neemt niet meer plaats in dan een van die grondstations.

Als je uitgaat van 8 à 10 miljard euro per EPR, dan zijn de totale kosten van dezelfde orde van grootte als de nu bekend gemaakte kostenoverschrijdingen voor het aanlanden van wind op zee tot 2057. Tegen die tijd zijn al die nu gebouwde windmolens alweer rijp voor de schroothoop, waarna er nieuwe geplaatst moeten worden, terwijl die kerncentrales tot na het jaar 2100 stroom blijven leveren.
Meneer Timmermans!?

Natuurlijk valt er nog wel wat te morrelen aan deze cijfers. Een wat kleiner aandeel elektrolyse, aannemen dat het rendement van 26% nog wat verbetert, misschien dat door schaalvoordelen grote elektrolysers toch iets goedkoper per kilowatt zijn. Dat doet in wezen aan de conclusie niets af: kerncentrales nemen duizend keer minder ruimte in dan ‘hernieuwbare’ energie en kosten, als je eerlijk het hele systeem bekijkt, veel minder.

Meneer Timmermans, bent u daar nog? Meneer Timmermans!?

Wetenschapsjournalist Arnout Jaspers is schrijver van de bestseller ‘De Stikstoffuik’. Zijn columns verschijnen iedere zaterdag in Wynia’s Week.
DeZwarteRidder
0
OPINIE Klaas de Waardt
Elektrificatie transport is niet te betalen

Klaas de Waardt
48 min geledenin De Kwestie

De elektrificatie van Nederland verloopt niet zonder horten en stoten. Bedrijven moeten rekening houden met stroomtekorten en met onbetaalbare elektrische vervoersmiddelen. Klaas de Waardt voorziet dat ondernemingen in zwaar weer komen als het roer niet omgaat.
Truckers gooien de dieseltank vol. De Waardt: „Banken en leasemaatschappijen gaan geen €400.000 euro financieren per elektrische vrachtwagen, want er is geen verdienmodel voor.”

We zijn allemaal afhankelijk van transport. Elk bedrijf en burger heeft er iedere dag mee te maken. Bedrijven voor hun goederen, burgers die zich verplaatsen van het ene punt naar het andere. Transport is momenteel in de gevarenzone gekomen, want de overheid en de milieuclubs zijn bezig om het realisme uit het oog te verliezen en het wensdenken te laten profileren met deadlines. Bovendien vallen transport van goederen en mensen gemakkelijk ten prooi aan belastingverhogingen en onhaalbare kostprijzen.

Laat ik wat voorbeelden geven.

Een dieselvrachtwagen kost €110.000, een elektrische bijna €400.000 en een waterstofvrachtwagen €700.000. Banken en leasemaatschappijen gaan dit niet financieren, ondanks dat zij een aanzetsubsidie kunnen krijgen voor een klein transportbedrijf van €98.500 en voor een groot transportbedrijf ongeveer €48.500.

De subsidiepotten die er zijn voor elektrische vrachtwagens zijn een druppel op de gloeiende plaat. Banken en leasemaatschappijen gaan geen €400.000 euro financieren per elektrische vrachtwagen, want er is geen verdienmodel voor. Verladers en opdrachtgevers gaan de vrachtprijzen zeker niet verhogen omdat zij dit ook niet kunnen of willen betalen.
Gebrek aan stroom

Er is ook een enorm gebrek aan stroom voor de 140.000 vrachtwagens, negen miljoen personenauto’s, een miljoen bestelbussen, zeven miljoen huishoudens met warmtepompen, 700.000 voertuigen in de landbouw, 4000 binnenvaartschepen, 500.000 jachten en alle voertuigen in de bouw en de wegenbouw, zoals kranen. Een lichte kraan kost €250.000, op waterstof €1.000.000.

We hebben ook niet voldoende grondstoffen op de wereld aan lithium en kobalt voor de accu’s. China koopt de mijnen op in Congo, waar kinderen de delfstoffen naar boven halen.

Men stelt dat door de hogere productie van voertuigen de kostprijs zal zakken, maar dat valt te betwijfelen, want bijvoorbeeld DAF produceert 8% van zijn productie voor Nederland en 92% voor de rest van de wereld. In veel landen is elektrisch rijden helemaal onbetaalbaar. We leveren ons economisch uit aan China.

Ook gaat ons straatbeeld veranderen. Markten gaan verdwijnen, want de marktkooplui kunnen de dure elektrische busjes en vrachtwagens niet betalen. Van de verkoop van een pondje kaas of een stel sokken is dit onmogelijk. Ook de benzinepompen gaan verdwijnen uit de stad, want elektrische vrachtwagens mogen niet op de brandstofdepots komen wegens brandgevaar.

Dieselvrachtwagens wel, maar die mogen niet meer in de binnensteden komen. Benzinepompen kunnen dus niet meer beleverd worden.
Biobrandstof

Is er een oplossing? Wel degelijk: We moeten HVO100 gaan gebruiken als brandstof. Deze gehydrogeneerde plantaardige olie is 90% schoon. Het kan in iedere vrachtwagen en bij iedere benzinepomp getankt worden. Dat scheelt miljarden aan kosten.

De kilometerheffing voor vrachtwagens à vijftien cent per kilometer moet intussen ook betaald worden. Per vrachtwagen is dit gemiddeld €15.000 per jaar. De consument mag driemaal raden wie daar uiteindelijk voor opdraait.

Klaas de Waardt is voorzitter van VERN, brancheorganisatie voor kleine en middelgrote transportbedrijven
DeZwarteRidder
0
’Shell schrapt banen in waterstofproductie’

Redactie DFT
1 min geledenin Financieel

Amsterdam - Shell schrapt banen bij zijn onderdeel dat waterstof produceert. Dat meldt persbureau Reuters. Het zou gaan om tweehonderd functies, nog eens 130 banen zouden nader worden bekeken.

Samen zou het gaan om 15% van het totaal aantal werknemers dat actief is in waterstof. Dit stoot geen CO2 uit en wordt gezien als schoner alternatief voor olie en gas.

Bekijk ook:
Waterstof moet Nederland groener maken, maar plannen zijn in gevaar

Het zou voorlopig ook de activiteiten in waterstof willen afbouwen. Shell-topman Wael Sawan meldde eerder dat het bedrijf vasthoudt aan de geplande reductie van CO2, maar daarbij wil het concern langer doorgaan met winning van olie en gas. Onder de streep kan Shell de klimaatdoelen behalen, aldus Sawan op 17 oktober.

,,Wat is veranderd is de weg ernaartoe", zei hij toen in Londen. Sawan zegt ’meedogenloos’ te sturen op een betere prestatie van onderdelen en hogere uitkering aan zijn aandeelhouders.

Shell reageert niet op de melding van Reuters.
voda
0
Geen toekomst meer voor waterstofauto's

Het doek lijkt definitief te vallen voor de waterstofauto. Zelfs de grootste ambassadeur van het rijden op waterstof, Toyota, gelooft er niet meer in. Eerder haakten al Mercedes-Benz en BMW af bij de ontwikkeling van personenauto’s die op waterstof rijden.

Niek Schenk 03-11-23, 06:15 Laatste update: 08:17
7 REACTIES

Toyota, de grootste autofabrikant ter wereld, geeft het op. Tegenover onze autoredactie laat de hoogste baas over de techniek, Hiroki Nakajima, er geen misverstand over bestaan: ,,Onze waterstofauto Mirai heeft veel te weinig kopers getrokken. We hebben het geprobeerd, maar het is niet gelukt. En dat is logisch, want waar kan je waterstof tanken? Zonder tankstations zitten we op een doodlopende weg. Daarom verleggen we onze aandacht de komende jaren naar volledig elektrische auto's.”

Voor meer, zie link:

www.ad.nl/auto/geen-toekomst-meer-voo...
pakman
0
Toyota Admits Hydrogen Fueled Mirai Has “Not Been Successful”, The Brand Won’t Give up on The Technology

Toyota Admits Hydrogen Fueled Mirai Has “Not Been Successful”, the brand won’t give up on the technology – Motor1.

Toyota said it would not comment on future products regarding the Mirai. The company’s decision does not affect the research and development of hydrogen combustion engines. Toyota plans to continue refining hybrid fuel-cell technology for passenger vehicles.

hydrogen-central.com/toyota-admits-hy...

staat toch iets heel anders Niek S
voda
0
Waar Europa vooral hoopt op schone groene waterstof, een energiedrager gemaakt van stroom van zon- en windparken, ziet private equity daar geen geld in. „Groene waterstof zal financieel nooit uit kunnen. Het is buitengewoon duur om te maken. Dat zal zo blijven. Groene waterstof maken loopt tegen de grenzen van wetten van fysica aan. Het kan nooit opschalen zoals iedereen zonnepanelen heeft genomen. Waterstof is de perfecte oplossing die economisch nooit haalbaar wordt. Bedrijven en overheden zullen nooit brandstof accepteren die vier keer duurder is dan de rest.”

Voor meer, zie link:

www.telegraaf.nl/financieel/194980807...
DeZwarteRidder
0
Waterstof en aardgasverbod verhogen eveneens CO2-uitstoot

Waterstof is eveneens een grote oorzaak van meer energieverbruik en CO2-uitstoot. Waterstof is niet zoals aardgas een delfstof en energiebron. We moeten het eerst maken, en daarvoor is veel energie nodig. Bij elke vorm van waterstofproductie (grijs, blauw, groen) gaat ruwweg de helft van die energie verloren. Vrijwel alle waterstof in de wereld wordt gemaakt van aardgas. Waterstofproductie voor energietoepassingen is zo een grote verspiller van fossiele brandstof en zelfs van hernieuwbare energie. Daarmee verhoogt in plaats van verlaagt waterstof de wereldwijde CO2-uitstoot.
voda
0
Komst groot waterstofproject Delfzijl op lange baan om tegenwind in markt
Aangepast: Gisteren, 22:00 Gisteren, 20:35 in FINANCIEEL

DELFZIJL (ANP) - Een groot groen waterstofproject op het Chemiepark Delfzijl wordt uitgesteld tot op zijn vroegst 2028. Volgens initiatiefnemer HyCC gaan de ontwikkelingen op de waterstofmarkt namelijk trager dan voorzien. Daarnaast zijn de kosten voor waterstofprojecten en hernieuwbare stroom de laatste jaren gestegen.

Het was de bedoeling om bij de Groningse plaats groene waterstof te gaan produceren met water en hernieuwbare energie. De waterstof zou dan gebruikt kunnen worden voor bijvoorbeeld de productie van duurzame brandstof voor vliegtuigen.

Voor meer, zie link:

www.telegraaf.nl/financieel/408696438...
voda
0
Topman bouwer batterijtrucks Nikola gaat vier jaar de cel in
REDACTIE DFT

Aangepast: Gisteren, 20:14 Gisteren, 20:13 in FINANCIEEL

AMSTERDAM - Trevor Milton, oprichter van batterijtruckbouwer Nikola, is maandag veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf. Milton werd schuld bevonden aan het oplichten van investeerders van de fabrikant die ook op waterstof rijdende trucks zou aanbieden.

De straf was beduidend lager dan de elf jaar die aanklagers hadden gevraagd in New York.

„Ik was niet van plan iemand kwaad te doen en ik heb de misdaden die mij worden opgelegd niet begaan”, zei Milton tegen de rechter voordat hij werd veroordeeld.

Voor meer, zie link:

www.telegraaf.nl/financieel/183168310...
voda
0
Teken aan de wand: Shell stopt met waterstoftankstations in Californië
Artikel door info@bright.nl (Rutger Middendorp) • 3u

Shell sluit waterstoftankstations in Californië, nadat ze eerder de nieuwbouw van nieuwe stations al hadden afgezegd: de zoveelste tegenslag voor een technolgie die 't nooit gaat worden.

Waterstof is al decennialang de belofte voor schoon en comfortabel personenvervoer. Steeds is er weer een opleving, steeds lopen partijen tegen dezelfde bezwaren aan en steeds lijken ze het toch opnieuw te proberen. Engeland is van 11 naar 5 laadstations terug gegaan, Californië staat op het punt om van de 42 stations die er nu staan 7 te verliezen die door Shell geopereerd worden.

Voor meer, zie link:

www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/te...
voda
0
Energieleverancier Uniper stelt waterstoffabriek Rotterdam uit: ’Te duur, te veel onzekerheid’
THEO BESTEMAN

Gisteren, 18:15 in FINANCIEEL

AMSTERDAM - Energiebedrijf Uniper stelt de bouw van zijn waterstoffabriek op de Maasvlakte uit. Het Duitse concern dat er een energiecentrale heeft, zegt dat de hoge stroomkosten de ontwikkeling blokkeren. „Er is ook onduidelijkheid of er voldoende afzet is voor groene waterstof”, aldus de woordvoerder van Uniper.

„Er zijn te veel hobbels ontstaan. Maar het is geen afstel”, stelt zij. Het concern had de eerste fase van de bouw van een zogeheten elektrolyser, die van windkracht 100 megawatt capaciteit van een schone energiedrager kan leveren, al eens opgeschoven.

Voor meer, zie link:

www.telegraaf.nl/financieel/145995182...
DeZwarteRidder
0
quote:

voda schreef op 9 april 2024 07:16:

Energieleverancier Uniper stelt waterstoffabriek Rotterdam uit: ’Te duur, te veel onzekerheid’
THEO BESTEMAN

Gisteren, 18:15 in FINANCIEEL

AMSTERDAM - Energiebedrijf Uniper stelt de bouw van zijn waterstoffabriek op de Maasvlakte uit. Het Duitse concern dat er een energiecentrale heeft, zegt dat de hoge stroomkosten de ontwikkeling blokkeren. „Er is ook onduidelijkheid of er voldoende afzet is voor groene waterstof”, aldus de woordvoerder van Uniper.

„Er zijn te veel hobbels ontstaan. Maar het is geen afstel”, stelt zij. Het concern had de eerste fase van de bouw van een zogeheten elektrolyser, die van windkracht 100 megawatt capaciteit van een schone energiedrager kan leveren, al eens opgeschoven.

Voor meer, zie link:

www.telegraaf.nl/financieel/145995182...
Dit klopt volledig met mijn voorspellingen over waterstof.
voda
0
DeZwarteRidder
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 10 april 2024 09:31:

www.telegraaf.nl/financieel/189012094...
„Elektrolysers, die veel goedkoper moeten worden om groen waterstof competitief te maken, zijn de laatste jaren juist duurder geworden”, waarschuwde energie-expert Jilles van den Beukel eerder. „De industriële vraag naar het relatief dure groene waterstof komt slechts moeizaam op gang.”
voda
0
Avantium en TNO werken samen aan groene waterstofproductie
15-apr-2024 18:15

Geen financiële details.

(ABM FN-Dow Jones) Avantium gaat via haar dochteronderneming Avantium R&D Solutions samenwerken met onderzoeksbureau TNO voor de productie van zogeheten PEM (proton exchange membrane) elektrolyser teststations. Dit meldde de producent in hernieuwbare en circulaire polymeermaterialen maandag nabeurs.

"De PEM elektrolyser is de belangrijkste technologie voor de productie van groene waterstof met behulp van hernieuwbare elektriciteit", zei Avantium.

Via de samenwerking krijgt het bedrijf toegang tot "TNO's technische kennis en expertise, inclusief ontwerp en software, op het gebied van ééncellige en meercellige labschaal elektrolyse teststations."

Zo kan Avantium deze elektrolyser teststations produceren, verder ontwikkelen en vervolgens ook verkopen aan klanten wereldwijd.

"Dit zal Avantium R&D Solutions in staat stellen om haar elektrolyse aanbod te versnellen en haar activiteiten in de ontwikkeling van groene waterstoftechnologieën uit te breiden", aldus Avantium.

Financiële details werden maandag niet gedeeld.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
442 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 17 18 19 20 21 22 23 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
878,83  -3,44  -0,39%  30 apr
 Germany40^ 17.905,20 -0,15%
 BEL 20 3.883,26 -0,09%
 Europe50^ 4.901,63 -0,40%
 US30^ 38.043,99 0,00%
 Nasd100^ 17.570,06 0,00%
 US500^ 5.063,57 0,00%
 Japan225^ 38.318,54 0,00%
 Gold spot 2.287,70 -2,06%
 EUR/USD 1,0662 -0,07%
 WTI 81,58 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

Corbion +2,70%
B&S Group SA +1,20%
Ahold Delhaize +1,17%
ForFarmers +1,04%
OCI +1,00%

Dalers

VIVORYON THER... -13,94%
EBUSCO HOLDING -5,50%
ACOMO -4,69%
Air France-KLM -4,29%
Arcadis -3,88%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront