Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Crowdfunding

43 Posts, Pagina: « 1 2 3 » | Laatste
J.Me
0
quote:

Da Freeze schreef op 17 augustus 2013 12:01:

Zijn er mensen die dit topic gestart hebben die al goede rendementen hebben behaald met CrowdaboutNow?
www.crowdaboutnow.nl/voorpagina/
Een nadeel van dit platform is wel dat je pas achteraf je investering (+ rente) teruggestort krijgt. Een ondernemer kan sinds kort wel (gedeeltelijk) tussentijds aflossen, maar is daar niet toe verplicht. Als particuliere investeerder vind ik Geldvoorelkaar.nl dan prettiger. Daar heb je maandelijkse aflossingen.
Da Freeze
0
quote:

J.Me schreef op 4 november 2013 22:39:

Een nadeel van dit platform is wel dat je pas achteraf je investering (+ rente) teruggestort krijgt. Een ondernemer kan sinds kort wel (gedeeltelijk) tussentijds aflossen, maar is daar niet toe verplicht. Als particuliere investeerder vind ik Geldvoorelkaar.nl dan prettiger. Daar heb je maandelijkse aflossingen.
Persoonlijk vind ik achteraf terug betalen geen probleem, dat weet je ook als je het contract aangaat. Wanneer het bedrijf goed presteert komt de investering terug en dan zie ik het ook als een soort deposito systeem.
De website van geldvoorelkaar.nl ga ik zeker bekijken.
J.Me
0
quote:

Da Freeze schreef op 5 november 2013 09:01:

Persoonlijk vind ik achteraf terug betalen geen probleem, dat weet je ook als je het contract aangaat.
Dat is natuurlijk zo, maar als het onverhoopt mis gaat met het bedrijf X waarin jij geïnvesteerd hebt, dan ben je wel alles kwijt. Bij maandelijkse termijnen heb je dan in ieder geval nog een deel van je investering terug.
Da Freeze
0
www.oneplanetcrowd.nl/

Deze heeft ook interessante projecten. Ik heb mij ingeschreven voor een start/stop systeem voor mijn auto.
jan de japanner
0
Nog een nieuw initiatief dat het bekijken waard is:
www.collincrowdfund.nl

Gedegen info over o.a. kredietwaardigheid van projecten.

Jan de J.
jrxs4all
0
quote:

Da Freeze schreef op 14 juni 2014 15:12:

www.oneplanetcrowd.nl/

Deze heeft ook interessante projecten. Ik heb mij ingeschreven voor een start/stop systeem voor mijn auto.
Gemiddeld 6% besparing, dat gelooft toch geen mens ?

Daarnaast hebben auto's met af-fabriek start/stop systemen speciale startmotoren en vooral speciale accu's. Zonder dat gaan die onderdelen snel naar de filistijnen en dan wordt dat "besparende" systeem opeens heel erg duur.
Da Freeze
0
quote:

jrxs4all schreef op 15 juni 2014 11:16:

Gemiddeld 6% besparing, dat gelooft toch geen mens ?

Daarnaast hebben auto's met af-fabriek start/stop systemen speciale startmotoren en vooral speciale accu's. Zonder dat gaan die onderdelen snel naar de filistijnen en dan wordt dat "besparende" systeem opeens heel erg duur.
Interessant. Heb jij misschien ook links naar dergelijke informatie?
jrxs4all
0
quote:

Da Freeze schreef op 15 juni 2014 16:04:

[...]

Interessant. Heb jij misschien ook links naar dergelijke informatie?
Die 6% besparing komt uit een standaard rollenbank programma, waarmee ze ook het benzineverbruik van auto's bepalen. In de praktijk gebruikt een auto gemiddeld 30% meer en die 6% zul je ook bijna nooit halen. Tenzij je alleen in een stad rijdt waar het verkeer heel vaak stil staat, dan zijn nog grotere besparingen te halen dan die 6%.

Dat je een speciale accu en startmotor nodig hebt is logisch, met een start/stop systeem start je gemiddeld 10% keer zo vaak als zonder. Dan gaan die onderdelen ook 10 keer zo kort mee, dat gaat dus niet goed met standaard onderdelen.

Even een Google en je vindt er heel veel informatie over, bijvoorbeeld:

www.amt.nl/Techniek/Elektrisch-Systee...

De nieuwste generatie start/stop systemen werkt vaak anders, maar die kun je onmogelijk achteraf inbouwen. Maar zoals je uit die link kunt lezen vergt een conventioneel start/stop systeem ook al veel meer aanpassingen aan de auto dan je zou denken.
Da Freeze
0
Reuze interessant jrxs4all! Ik ben benieuwd of deze ondernemers dat ook allemaal wel weten.
jrxs4all
0
quote:

Da Freeze schreef op 15 juni 2014 21:06:

Reuze interessant jrxs4all! Ik ben benieuwd of deze ondernemers dat ook allemaal wel weten.
Dat moet haast wel, iedereen kan dat met een heel klein beetje moeite vinden. Maar misschien is er toch vraag uit de markt voor zoiets.

Je zit trouwens nog wel met een paar punten. Als de motor uit wordt gezet door het systeem moet de accu een aantal functies verzorgen. Zoals de waterpomp (die moet elektrisch zijn, dat hebben de meeste auto's ook niet), blower, airco, radio, navigatie, licht, etc. etc. En natuurlijk moet de motor weer gestart worden, dat kost allemaal veel stroom.

Bij een af fabriek start/stop systeem wordt de accu opgeladen als de auto remt of uitrolt. Die stroom is dus gratis. Bij een auto die daar niet op gebouwd is kost het opladen van de accu brandstof. Je bent dus meteen een deel van de besparing al weer kwijt.

Kun je een start/stop systeem achteraf inbouwen ? Ja.

Bespaart dat brandstof ? Misschien wel, maar verwacht er niet veel van.

Bespaart het ook geld ? Zeker niet.
Hallo!
0
quote:

Da Freeze schreef op 14 juni 2014 15:12:

Ik heb mij ingeschreven voor een start/stop systeem voor mijn auto.
Zonde van het geld. De grootste besparing zou zijn geweest om geen stop/start systeem in de auto te laten inbouwen:-)

Ik rij bijna 4 jaar met een stop/start systeem in mijn auto. Je moet de auto elke keer in de vrijloop zetten en de koppeling niet ingetrapt houden. Dat doe je niet voor een verkeerslicht. Dat doe je alleen als je moet wachten voor een geopende brug, of i.d. Na twee minuten slaat de motor automatisch weer aan. Als je een portier opent, slaat de motor ook automatisch aan.

De grootste besparing op brandstofgebruik is minder hard rijden. Elke keer dat je de koppeling intrapt, kost veel energie doordat je weer gas gaat geven. Zelf rij ik maximaal 100 km/uur. Twee jaar geleden reden we naar Zwitserland via de Duitse autobahn. Maximaal 100 km/uur op cruisecontrol. En bij alle handelingen als inhalen, etc. ervoor zorgen dat de auto op cruisecontrol blijft rijden. De auto (Opel Corsa)reed toen 1 op 26,7 op een afstand van 2500 km. Ik heb er rekening mee gehouden dat vrijwel elke kilometerteller verkeerd is afgesteld. Je rijdt minder kilometers dan de teller aangeeft.

Op brandstof besparen lukt alleen als je je rijstijl aanpast. En als ik wacht voor een brug, schakel ik de auto uit en start hem handmatig als ik verder kan rijden. Dat bespaart meer brandstof dan het stop/start systeem gebruiken.
jrxs4all
0
quote:

Global Selection schreef op 16 juni 2014 12:23:

[...]

Zonde van het geld. De grootste besparing zou zijn geweest om geen stop/start systeem in de auto te laten inbouwen:-)

Ik rij bijna 4 jaar met een stop/start systeem in mijn auto. Je moet de auto elke keer in de vrijloop zetten en de koppeling niet ingetrapt houden. Dat doe je niet voor een verkeerslicht. Dat doe je alleen als je moet wachten voor een geopende brug, of i.d. Na twee minuten slaat de motor automatisch weer aan. Als je een portier opent, slaat de motor ook automatisch aan.

De grootste besparing op brandstofgebruik is minder hard rijden.
Dat laatste is zeker waar. Maar een auto in de vrijloop zetten voor een stoplicht is heel normaal hoor. Veel stoplichten staan ook erg lang op rood en nog even afgezien van het brandstofverbruik krijg je dan een lamme voet :)

Dat geeft echt geen merkbare vertraging bij het wegrijden. En bij een modern start/stop systeem is de auto al lang gestart voor jij de koppeling helemaal hebt ingetrapt en de pook naar voren hebt geduwd. Tenzij de airco voluit draait zal het systeem de motor ook heel lang uitlaten.

Als je niet als eerste in de rij staat bij het stoplicht kan het helemaal nooit wat uitmaken qua tijd. Nog makkelijk zou het zijn om de stoplichten eerst op oranje te zetten of een tellertje te laten lopen, zoals je in andere landen wel ziet.
JZ
0
quote:

Global Selection schreef op 16 juni 2014 12:23:

[...]

Zonde van het geld. De grootste besparing zou zijn geweest om geen stop/start systeem in de auto te laten inbouwen:-)

Ik rij bijna 4 jaar met een stop/start systeem in mijn auto. Je moet de auto elke keer in de vrijloop zetten en de koppeling niet ingetrapt houden. Dat doe je niet voor een verkeerslicht. Dat doe je alleen als je moet wachten voor een geopende brug, of i.d. Na twee minuten slaat de motor automatisch weer aan. Als je een portier opent, slaat de motor ook automatisch aan.

De grootste besparing op brandstofgebruik is minder hard rijden.
Dat laatste is zeker waar, maar minder leuk.

Nou heb ik een automaat en dan slaat motor af, zodra je stilstaat. Motor slaat aan, zodra je rempedaal loslaat. Sta je stil voor een brug, zet hem dan in neutraal, dan blijft motor uit (hoef je je voet niet op rempedaal te houden). Motor slaat pas uit zichzelf aan, indien accu-ontlading te hoog oploopt.
Tot zover de theorie, want ik gebruik het systeem nooit. Ik druk dus altijd 2x op de start/stop; eenmaal voor starten motor en eenmaal voor uitschakelen auto-stop functie. :-)
Hallo!
0
quote:

jrxs4all schreef op 16 juni 2014 12:59:

Tenzij de airco voluit draait zal het systeem de motor ook heel lang uitlaten.
In de auto die ik heb, is het uitlaten beperkt tot 2 minuten. Na 2 minuten start de auto automatisch.

De besparing van het stop/start systeem is minimaal. Dat zal wellicht ietsje groter zijn als je vrijwel uitsluitend in stadsverkeer rijdt. Maar stadsverkeer is duur rijden. Je trapt regelmatig de koppeling in en geeft daarna weer gas. Dat 'vreet' brandstof. Als ik 100 km/uur rijdt, zie ik regelmatig tussen 3,2 en 3,6 op de boordcomputer. Maar als ik een verhoging oprijdt, schiet die vlot naar 6.0 of hoger. En het schoonmaken van het roetfilter kost ook veel diesel.

Hallo!
0
quote:

JZ schreef op 16 juni 2014 13:06:

Tot zover de theorie, want ik gebruik het systeem nooit. Ik druk dus altijd 2x op de start/stop; eenmaal voor starten motor en eenmaal voor uitschakelen auto-stop functie. :-)
Als het ventilatiesysteem op de vooruit is gericht, is het stop/start systeem van mijn auto uitgeschakeld.
JZ
0
quote:

Global Selection schreef op 16 juni 2014 13:39:

[...]

Als het ventilatiesysteem op de vooruit is gericht, is het stop/start systeem van mijn auto uitgeschakeld.
Dan ontbeert je fabrikant wat technische kennis; alle systemen moeten blijven funktioneren, indien het start/stop-systeem de motor laat uitzetten. Dat is nu net de crux van innovatieve techniek, waarop het commentaar van jr richting de achteraf-inbouw van da freeze is gebaseerd.

Nog even afgezien van het feit dat je de ventilatie nimmer op je voorruit moet zetten.
Hallo!
0
quote:

JZ schreef op 16 juni 2014 13:55:

[...]
Dan ontbeert je fabrikant wat technische kennis; alle systemen moeten blijven funktioneren, indien het start/stop-systeem de motor laat uitzetten.
Het systeem in mijn auto is bijna 4 jaar oud en dus nog niet perfect.
JZ
0
Systemen bij Mercedes en BMW zijn qua ontwerp ook al zo oud; dus dat is geen vrijbrief voor prutswerk. ;-)
jrxs4all
0
quote:

Global Selection schreef op 16 juni 2014 13:38:

[...]

In de auto die ik heb, is het uitlaten beperkt tot 2 minuten. Na 2 minuten start de auto automatisch.

De besparing van het stop/start systeem is minimaal.
Bij een modern start/stop systeem blijft echt alles werken als de motor stil staat en heel lang. Tenzij je dus de airco voluit zet, dan slaat ie na een paar minuten weer aan.

Die 6% besparing uit de theorie haal je in de praktijk niet snel, tenzij je veel in de stad rijdt.

Maar wat is in een modern systeem aangepast:

andere accu
andere startmotor
andere dynamo
andere waterpomp
andere aircopomp
ander motormanagement
sensor op de versnellingsbak en koppelingspedaal

Dat lijkt me onmogelijk achteraf in te bouwen.
JZ
0
Bij toeval vernomen dat BMW niets aangepast heeft aan zijn startmotor. Hun redenering: 200.000 starts moest het apparaat al aankunnen, hetgeen voldoende is voor een auto-start/stop-systeem en dus wijzigen we niks aan het ontwerp. Die 2 ton is gebaseerd op 1x starten per km (die km is eigenlijk altijd meer), maar de zakelijke markt heeft geen auto's met hogere km-stand.

Al dat moois achteraf inbouwen is niet mogelijk. Kijk ook naar die inbouwpakketten xenon-verlichting: een ramp voor tegenliggers. Die pakketten kennen geen automatische hoogteregeling, die wel verplicht is bij af-fabriek xenon-systemen.
43 Posts, Pagina: « 1 2 3 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
911,91  +1,32  +0,14%  13 mei
 Germany40^ 18.729,10 -0,07%
 BEL 20 3.980,58 -0,82%
 Europe50^ 5.076,60 -0,05%
 US30^ 39.447,40 0,00%
 Nasd100^ 18.204,80 0,00%
 US500^ 5.223,42 0,00%
 Japan225^ 38.191,50 0,00%
 Gold spot 2.336,48 -0,01%
 EUR/USD 1,0788 +0,15%
 WTI 79,20 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

Air France-KLM +3,99%
Alfen N.V. +3,08%
NX FILTRATION +2,85%
JUST EAT TAKE... +2,08%
PROSUS +2,03%

Dalers

VIVORYON THER... -3,14%
FASTNED -1,71%
BESI -1,39%
SBM Offshore -1,36%
ASML -1,33%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront