Forum: Koffiekamer » elektrische auto, redding van de autobranche? » Pagina: 3 | DeBeurs.nl

elektrische auto, redding van de autobranche?

1.519 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 72 73 74 75 76 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
[verwijderd]
0
quote:

Bard123 schreef:


maar vraagje; als je hele straat met een schone, stille elektrische auto rijdt, durf jij dan nog met je aso bak aan te komen?

Een aso-bak is anders de meeste sociale auto die er is. Denk eens aan al die BPM/BTW/wegenbelasting/accijnzen die de schatkist binnenvloeien.

Eigenlijk is een Prius de echte aso-bak, die levert geen positieve bijdrage aan de schatkist.

De sociale voorzieningen moeten tenslotte ergens van betaald worden, dus wees blij dat er nog mensen zijn die zich niet laten afschrikken door de hoge lasten, en graag hun steenje bijdragen ;).
plof®
0
quote:

jojobuitenzorg schreef:


Een onnodig onbeschofte reactie met nadrukkelijk veel asotaal, beetje pot verwijt de ketel?

mvrgr jo jo

Mwja vond het meevallen. En verder staat er geen onzin in.
Maar ik krijg wel een beetje jeuk ja als mensen met zoveel vooringenomenheid over milieuschade door auto's en dan ook nog over asobakken e.d. beginnen.

En afgezien daarvan...als ik zeg "dom, wereldvreemd en autohaters.."
Ik vind dat niet heel veel afwijken van jouw quotes "onzin schrijf je" en "milieuidioten" hoor.
Bard123
0
quote:

lookingcharts schreef:


[quote=Bard123]
maar vraagje; als je hele straat met een schone, stille elektrische auto rijdt, durf jij dan nog met je aso bak aan te komen?
[/quote]
Een aso-bak is anders de meeste sociale auto die er is. Denk eens aan al die BPM/BTW/wegenbelasting/accijnzen die de schatkist binnenvloeien.

Eigenlijk is een Prius de echte aso-bak, die levert geen positieve bijdrage aan de schatkist.

De sociale voorzieningen moeten tenslotte ergens van betaald worden, dus wees blij dat er nog mensen zijn die zich niet laten afschrikken door de hoge lasten, en graag hun steenje bijdragen ;).


Net dat ik als roker ook een waardevolle bijdrage lever ;)

Ik denk dat we veel meer geld kwijt zijn aan alle kwalijke gevolgen van de brandstof auto in vergelijking met de nul-emissie auto. Weg met de uitzicht belemmerende geluidswallen. Weg met die vieze benzinestations. Weg met die luchtvervuiling. Misschien zijn we hier verwend met een nog redelijk stedelijk milieu, maar ik weet genoeg steden die staan te springen om de elektrische auto. Het kan mij niet snel genoeg gaan.

Wat zijn de kosten om aan het Kyoto verdrag te voldoen en wat levert een elektrisch autopark je op?
[verwijderd]
0
quote:

Bard123 schreef:


Net dat ik als roker ook een waardevolle bijdrage lever ;)
[/quote]
Exact.

[quote=Bard123]
Ik denk dat we veel meer geld kwijt zijn aan alle kwalijke gevolgen van de brandstof auto in vergelijking met de nul-emissie auto. Weg met de uitzicht belemmerende geluidswallen. Weg met die vieze benzinestations. Weg met die luchtvervuiling. Misschien zijn we hier verwend met een nog redelijk stedelijk milieu, maar ik weet genoeg steden die staan te springen om de elektrische auto. Het kan mij niet snel genoeg gaan.

Nou ik hoor dit wel, maar de mening van een gemeenteraad is niet altijd gelijk aan de mening van alle burgers. Met alle respect, je hoort het vaak ook alleen uit een specifieke hoek. De andere helft van NL is dus een andere mening toebedeeld.

De auto is in NL een melkkoe pur sang, nee die directe kosten worden ruimschoots voldaan.

De milieu-lasten van een electrische auto liggen thans hoger. Het energie-verbruik per KM is meer, alleen de uitlaat staat dus elders. Tenzij je dit uiteraard "groen" opwekt, maar jij weet waarschijnlijk net als mij dat dit in werkelijkheid maar een fractie is.

Dat we hier naar toe moeten is iedereen het wel over eens denk ik, maar je praat toch al snel over tientallen jaren.
fintech
0
De voor- en nadelen van elektrisch rijden.

Artikel trof ik aan op het internet, Geef per item mijn commentaar.

1. Elektrisch rijden heeft voordeel voor het klimaat, de automobilist en zelfs de leefomgeving. De voordelen zijn erg groot.

Nou nee dus. Je rijdt schoon dat is prettig in je direte leefomgeving. Maar de CO2 uitstoot, nodig om de stroom voor de accu's te produceren moet opgewekt worden door de elektriciteitscentrale.

Enkele voordelen van het bezitten van een elektrische auto zijn:

2. Wanneer je auto op elektriciteit rijdt is dat veel goedkoper dan wanneer je auto op benzine, LPG of diesel rijdt. Een kWh kost ongeveer € 0,20. De elektrische auto’s die er momenteel zijn kunnen ongeveer 8 km met 1 kWh rijden.

De actieradius is minder, je zult vaker moeten opladen. De overheid moet nog een manier bedenken om de benzineaccijns te compenseren, dus maak je borst maar nat. Momenteel is de energiebalans nog gelijk en is er dus per saldo nog geen voordeel te behalen.

3.Bovendien zijn de elektrische auto’s ook niet zo duur om aan te schaffen. De nieuwe elektrische auto’s zullen waarschijnlijk even duur worden als ieder andere auto uit de kleinere middenklasse.
• Je hoeft geen wegenbelasting en BPM te betalen.
• De elektrische auto’s stoten geen CO2 en fijnstof uit. Ze zijn dus minder schadelijk voor het milieu en veroorzaken dus ook minder stank. Wanneer de energie waar de elektrische auto op rijdt wordt opgewekt door de natuur (zoals windmolens en zonnepanelen) rijd je met een elektrische auto zelfs helemaal zonder uitstoot.

Het lijkt wel een marketingverhaal. Nogmaals de overheid heeft inkomsten nodig en zal compensatie vinden. Momeneteel zijn elektrische auto's nog niet goedkoper. Je hoort ze niet aankomen....wat betekent dat voor de verkeersveiligheid?

4.De elektrische auto’s die momenteel gecreëerd zijn, hebben een erg moderne vormgeving.
Helaas zijn er naast voordelen ook nadelen te vermelden:

• De actieradius (de afstand die een voertuig kan rijden zonder dat men moet stoppen om energie aan het voertuig toe te voegen) is wel aanzienlijk verbeterd, maar is nog steeds minder dan bij een brandstofauto.
• Het opladen van de accu duurt langer dan bijvoorbeeld tanken.
• Er zijn nog weinig oplaadpunten langs de snelwegen te vinden.
• Ook is de maximale snelheid van de elektrische auto veel lager dan van een brandstofauto.

Mijn commentaar staat al bij de eerdergenoemde punten.

Niettemin is het goed dat deze ontwikkeling in gang is gezet. Maar men stelt het mooier voor dan het nu nog in werkelijkheid is.
Bard123
0
ik wordt zo kotsziek van die huidige mentaliteit, mensen in bepaalde hoekjes te drukken, bah
maakt dat mijn mening meer of minder dan de jouwe?

Volgens mij wil heel nederland een schoner en stiller land, behalve degene die erdoor financieel op achteruit gaan, uiteraard. Wat een lariekoek dat we met miljoenen verbrandingsmoters dagelijks de weg oprijden. Mensen zijn zich nog amper bewust van de bom waarin ze zitten. Pas wanneer het alternatief naast ze rijden, wordt je ervan bewust. Denk dat het nog zo gaat als met de overgang van vaste naar mobiele telefonie.
fintech
0
quote:

Bard123 schreef:


ik wordt zo kotsziek van die huidige mentaliteit, mensen in bepaalde hoekjes te drukken, bah
maakt dat mijn mening meer of minder dan de jouwe?

Volgens mij wil heel nederland een schoner en stiller land, behalve degene die erdoor financieel op achteruit gaan, uiteraard. Wat een lariekoek dat we met miljoenen verbrandingsmoters dagelijks de weg oprijden. Mensen zijn zich nog amper bewust van de bom waarin ze zitten. Pas wanneer het alternatief naast ze rijden, wordt je ervan bewust. Denk dat het nog zo gaat als met de overgang van vaste naar mobiele telefonie.


De enige emotie is die van het geld. Iets moet economisch voordeel opleveren, anders begint men er niet aan. En de voordelen voor het milieu kun je vanzelfsprekend ook in een economisch voordeel tot uitdrukking brengen. En beleggers stappen er pas in als ze verwachten dat er winst mee is te behalen. Zo werkt dat in het leven.
Bard123
0
quote:

fintech schreef:


De enige emotie is die van het geld. Iets moet economisch voordeel opleveren, anders begint men er niet aan. En de voordelen voor het milieu kun je vanzelfsprekend ook in een economisch voordeel tot uitdrukking brengen. En beleggers stappen er pas in als ze verwachten dat er winst mee is te behalen. Zo werkt dat in het leven.


wat is het economisch voordeel van een kind of van een hobby of genieten van je thuis zijn? Terwijl dat toch iedereen zonder dwang doet. Wat moet je in een kille wereld leven, als je alles omrekent naar economisch nut.

als ik om me heen kijk, wordt tegenwoordig steeds meer een schone woonomgeving gewenst, liefst zo dicht mogelijk bij een stukje natuur. Vrije tijd belangrijker dan extra geld. Wil men af van al het verkeerslawaai en luchtverontreiniging. De elektrische auto brengt dat voor een heel groot deel binnen handbereik.
[verwijderd]
0
quote:

Bard123 schreef:


wat is het economisch voordeel van een kind of van een hobby of genieten van je thuis zijn? Terwijl dat toch iedereen zonder dwang doet. Wat moet je in een kille wereld leven, als je alles omrekent naar economisch nut.

als ik om me heen kijk, wordt tegenwoordig steeds meer een schone woonomgeving gewenst, liefst zo dicht mogelijk bij een stukje natuur. Vrije tijd belangrijker dan extra geld. Wil men af van al het verkeerslawaai en luchtverontreiniging. De elektrische auto brengt dat voor een heel groot deel binnen handbereik.

Nou dat is niet helemaal eerlijk discussieren he? Het gaat om keuze's maken. En het budget dat nu opgaat aan subsidies voor electrisch rijden kan ook besteed worden aan het terugdringen van overvolle klaslokalen.

Zolang de middelen schaars zijn moet je ze goed besteden.
fintech
0
Economie is kil.
Auto's kun je niet vergelijken met kinderen of met een hobby, tenzij je auto je hobby is. Maar er hangt wel altijd een prijskaartje aan. En dat prijskaartje is van invloed op de keuzes die je maakt.
En natuurlijk wil iedereen een betere leefomgeving en sommigen meer vrije tijd. Maar ook vrije tijd kost meestal geld. En beleggen doe je alleen als je denkt er voordeel uit te halen. En voor sommigen hier is dat een hobby. 't Is allemaal een kweste van keuzes maken en die kunnen voor iedereen heel verschillend uitpakken.
Kopie
0
Huh??? Dit staat bij de voordelen????

Elektrische auto's zijn zo mogelijk de meest lelijke auto's ooit gebouwd.

Ik verdenk de auto industrie ervan dat dit met opzet is gedaan, omdat men eigenlijk helemaal niet wil.

quote:

fintech schreef:


De voor- en nadelen van elektrisch rijden.

4.De elektrische auto’s die momenteel gecreëerd zijn, hebben een erg moderne vormgeving.

fintech
0
quote:

Kopie schreef:


Huh??? Dit staat bij de voordelen????

Elektrische auto's zijn zo mogelijk de meest lelijke auto's ooit gebouwd.

Ik verdenk de auto industrie ervan dat dit met opzet is gedaan, omdat men eigenlijk helemaal niet wil.

[quote=fintech]
De voor- en nadelen van elektrisch rijden.

4.De elektrische auto’s die momenteel gecreëerd zijn, hebben een erg moderne vormgeving.

[/quote]


't stond echt in dat artikel. Ik ben er niet eens op ingegaan. Maar misschien heb je een punt.
Bard123
0
quote:

fintech schreef:


De voor- en nadelen van elektrisch rijden.

Artikel trof ik aan op het internet, Geef per item mijn commentaar.

>> bron?

1. Elektrisch rijden heeft voordeel voor het klimaat, de automobilist en zelfs de leefomgeving. De voordelen zijn erg groot.

Nou nee dus. Je rijdt schoon dat is prettig in je direte leefomgeving. Maar de CO2 uitstoot, nodig om de stroom voor de accu's te produceren moet opgewekt worden door de elektriciteitscentrale.

>>geen uitlaatgassen, geen herrie en met het aanbod aan alternatieve energie, geen CO2 emissie. Al zullen er vast straks ook wel grijze oplaadstations te vinden zijn.

Enkele voordelen van het bezitten van een elektrische auto zijn:

2. Wanneer je auto op elektriciteit rijdt is dat veel goedkoper dan wanneer je auto op benzine, LPG of diesel rijdt. Een kWh kost ongeveer € 0,20. De elektrische auto’s die er momenteel zijn kunnen ongeveer 8 km met 1 kWh rijden.

De actieradius is minder, je zult vaker moeten opladen. De overheid moet nog een manier bedenken om de benzineaccijns te compenseren, dus maak je borst maar nat. Momenteel is de energiebalans nog gelijk en is er dus per saldo nog geen voordeel te behalen.

>> actieradius van de eerste elektrische auto is nu 140 km. En jij denkt dat die ontwikkeling daarmee stopt? Het is aan te raden om de twee uur een kleine pauze in te lassen, dus een actieradius van 200 km zou genoeg moeten zijn.


3.Bovendien zijn de elektrische auto’s ook niet zo duur om aan te schaffen. De nieuwe elektrische auto’s zullen waarschijnlijk even duur worden als ieder andere auto uit de kleinere middenklasse.
• Je hoeft geen wegenbelasting en BPM te betalen.
• De elektrische auto’s stoten geen CO2 en fijnstof uit. Ze zijn dus minder schadelijk voor het milieu en veroorzaken dus ook minder stank. Wanneer de energie waar de elektrische auto op rijdt wordt opgewekt door de natuur (zoals windmolens en zonnepanelen) rijd je met een elektrische auto zelfs helemaal zonder uitstoot.

Het lijkt wel een marketingverhaal. Nogmaals de overheid heeft inkomsten nodig en zal compensatie vinden. Momeneteel zijn elektrische auto's nog niet goedkoper. Je hoort ze niet aankomen....wat betekent dat voor de verkeersveiligheid?

>> de belastingen op brandstoffen zijn lang niet genoeg om de schadelijke gevolgen ervan op te heffen. De Leaf gaat dacht ik iets van 14000 dollar kosten, nog geen 10.000 euro. Nogmaals, het is de eerste nog maar.

4.De elektrische auto’s die momenteel gecreëerd zijn, hebben een erg moderne vormgeving.
Helaas zijn er naast voordelen ook nadelen te vermelden:

• De actieradius (de afstand die een voertuig kan rijden zonder dat men moet stoppen om energie aan het voertuig toe te voegen) is wel aanzienlijk verbeterd, maar is nog steeds minder dan bij een brandstofauto.
• Het opladen van de accu duurt langer dan bijvoorbeeld tanken.

>> ik heb een accu-wissel systeem gezien die binnen 8 seconden een accu wisselt.


• Er zijn nog weinig oplaadpunten langs de snelwegen te vinden.

>> vraag en aanbod, de huidige benzinestations zijn zo over. Kijk naar de voorzieningen voor e-bikes.

• Ook is de maximale snelheid van de elektrische auto veel lager dan van een brandstofauto.

>> 140 niet snel genoeg voor je? Of vrees je nu ook gebrek aan inkomsten door verkeersovertredingen?


Mijn commentaar staat al bij de eerdergenoemde punten.

Niettemin is het goed dat deze ontwikkeling in gang is gezet. Maar men stelt het mooier voor dan het nu nog in werkelijkheid is.


mijn reacties heb ik ertussen gezet. Je artikel lijkt me nogal gedateerd.
[verwijderd]
0
quote:

Kopie schreef:


Elektrische auto's zijn zo mogelijk de meest lelijke auto's ooit gebouwd.


ahum...

Bijlage:
Bard123
0
overigens heb ik gezien dat de Leaf een computer aan boord heeft waarmee oplaadpunten te vinden zijn. Als dat niet langer is voorbehouden aan tankstations, denk je eens de voordelen in van de horeca of supermarkten met eigen oplaadpunten.
[verwijderd]
0
quote:

Bard123 schreef:


overigens heb ik gezien dat de Leaf een computer aan boord heeft waarmee oplaadpunten te vinden zijn. Als dat niet langer is voorbehouden aan tankstations, denk je eens de voordelen in van de horeca of supermarkten met eigen oplaadpunten.


je hoort ook ideen over de inwisselbare accu. Lever je je lege in, krijg je direct een volle terug. Bedenk je trouwens sowieso wat voor impact het zal hebben wanneer je dergelijke accu's voor handen hebt. Ik zou ze graag in mijn auto willen hebben, maar nog liever in mijn huis.

Bard123
0
quote:

~~**Martijn Siemes**~~ schreef:


je hoort ook ideen over de inwisselbare accu. Lever je je lege in, krijg je direct een volle terug. Bedenk je trouwens sowieso wat voor impact het zal hebben wanneer je dergelijke accu's voor handen hebt. Ik zou ze graag in mijn auto willen hebben, maar nog liever in mijn huis.


zijn die accu's nog niet te krijgen? Laatste wat ik erover las is dat Nederland meer geld in de ontwikkeling ervan wil stoppen, maar nu met de Leaf, zullen die accu's toch ook los te koop zijn?
Kopie
0
Dat bedoel ik....

Ook deze ziet er niet uit...ik zie me al aan komen rijden.
Zoef, zoef, zoef....
Bij dergelijke auto's horen echte autogeluiden.

quote:

~~**Martijn Siemes**~~ schreef:


[quote=Kopie]
Elektrische auto's zijn zo mogelijk de meest lelijke auto's ooit gebouwd.
[/quote]

ahum...


[verwijderd]
0
Voor de hobby kun je altijd naar een circuit om daar even lekker te crossen en van de motorgeluiden te genieten. Alsje van woon werkverkeer nog opgewonden raakt van je 2 liter VW of 3 liter mercedes ben je eerder zielig dan een stoere jongen. Overigens geloof ik niet dat een elctrische auto de geluidshinder voorkomt. Over het algemeen is de herrie van de banden net zo erg. Ik denk zelf dat er in eerste instantie meer te winnen valt voor het milieu als de kolenconsumptie wordt beperkt. Het is dan ook te gek voor woorden dat er vergevorderde plannen zijn voor nieuwe steenkoolcentrales. Ze kunnen beter geld pompen in kern fusie.
fintech
0
1. Het is niet mijn artikel.

www.elektrischeauto.name/voor-en-nade...

2. Als je goed leest heb ik reeds als commentaar gegeven dat de elektrische energie die voor de accu's moet worden opgewekt leidt tot CO2 uitstoot bij de centrale, maar dat daar als voordeel tegenover staat een vermindering van roet en fijnstof. Het is een ontwikkeling die eerst nog tot wasdom moet komen.

3. De beperkte actieradius en snelheid hangen hiermee samen. En wat ik genoeg vind is uiteraard mijn zaak, daar gaat het hier niet om.

4. Elektrische auto's dragen wat dat betreft bij aan verbetering van het milieu. De situatie wordt pas optimaal als de benodigde energie kan worden opgewekt via zonnecentrales, fusiereactoren e.d. waarbij geen schadelijke uitstoot en afvalstoffen ontstaan. Dat is iets wat op langere termijn (tegen 2050) haalbaar is. Er zijn ook ontwikkelingen gaande met brandstofcellen, maar ook daar zijn de geleerden het niet met elkaar over eens. Het schijnt meer energie te kosten om waterstof te krijgen dan de verbranding ervan oplevert. Maar zonnewarmtecentrales kunnen ook waterstof produceren. Vermoedelijk zal (aard-/bio)gas als transitiebrandstof een rol gaan vervullen.

5. BMW komt met een elektrische auto in de eerste helft van het komend decennium met een actieradius van 320 km. Of de auto als BMW op de markt komt is nog niet bekend. De werktitel is Megacity car. Een kleine auto die er in twee uitvoeringen komt, waarvan één elektrisch. Oh ja, dit nieuws is al weer meer dan 7 uur oud!

6. Nissan komt met de Leaf eind 2010. Dat wordt een normale auto voor het grote publiek (nieuws 2 aug.).
Nissan Leaf rijdt op lithium-ion accu's en heeft een actieradius van 160km en wordt wind 2010 geintroduceerd (nieuws van 7 uur geleden).

PvdA-kamerlid Diederik denkt dat in 2020 twee miljoen elektrische auto's zullen rijden (nieuws 24 juli). Het kabinet moet ervoor zorgen dat de aanleg van oplaad- en wisselpunten versneld van de grond komt, hetgeen uiteraard geld kost.

7. En het uiteindelijke succes wordt bepaald door de consument die het de prijs al dan niet waard vindt.

1.519 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 72 73 74 75 76 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
576,69  +1,76  +0,31%  18 sep
 AMS25-24h 577,46 +0,13%
 Germany30^ 12.422,40 +0,26%
 Dutch15-index 16.108,39 +0,41%
 BEL 20 3.680,09 -0,29%
 BRX20-24h 3.693,21 +0,36%
 Europe50^ 3.536,90 +0,25%
 Euro30-index 18.089,21 +0,31%
 US30# 27.154,26 +0,10%
 Nasd100# 7.897,26 +0,11%
 US500# 3.006,70 +0,02%
 Japan225# 22.088,92 +0,58%
 Gold World Spot (USD) 1.493,80 -0,62%
 New York WTI spot 56,22 +1,06%
 EUR/USD 1,1031 -0,37%

Stijgers

Pharming +5,22%
SIGNIFY NV +2,15%
WDP +1,92%
OCI +1,91%
Acomo +1,85%

Dalers

BAM -3,39%
Fugro -2,48%
Boskalis -1,60%
Aperam -1,47%
Sif Holding -1,19%

Nieuws Forum meer

Trump: Federal Reserve faalt opnieuw
suske wiet op 19-sep-19 00:14
12
Microsoft verhoogt dividend en koopt ...
mok op 18-sep-19 23:49
2
Ook cabinepersoneel KLM dreigt met ac...
TA=verlies op 18-sep-19 23:24
6
Unilever past definitie omzetgroei aan
Mr.Windows op 18-sep-19 22:15
5
Japanse uitvoer krimpt fors
dmitry12312 op 18-sep-19 20:37
2